Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2005, 18:04   #41
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wel, dan keurt u deze methode ongetwijfeld goed, niet?
ik zie er geen problemen in, maar ik vind niet dat je dit als argument kunt gebruiken om tweetalig onderwijs te promoten gezien het a fond geen tweetalig onderwijs is maar gewoon het in het frans herhalen van in het nederlands geziene leerstof

bovendien toont dit onderzoek aan dat franstalige leerlingen onderpresteren op in het nederlands gegeven vakken, anders zou er geen sterke verbetering van de punten zijn indien het vak in hun moedertaal herhaald wordt
__________________
Daar is een Belgische koning
Veel Belgische vertoning
Een Belgische vlag, een Belgisch lied
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 10:09   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat is dan net zoals u: als de Franstalige politici (Michel) of De Gucht iets zeggen of doen is het ook nooit goed. Kijk dus eerst naar uzelf.
Hoe kom je daar nou weer bij?!

Dat anderen iets doen is trouwens nog geen reden om het zelf ook maar te gaan doen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 12:03   #43
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
bovendien kan dit zelfs gebruikt worden om mijn theorie te bewijzen dat meertalig onderwijs nefast is voor de kwaliteit ervan, als we even van de volgende uitgangspunten uitgaan :

- het gaat hier over scholen waar zowel nederlandstaligen als franstaligen gaan
- in het nederlands onderwezen lessen worden tijdens uren die normaal toegewezen worden aan lessen frans in het frans herhaald
- er is een stijging van de gemiddeld behaalde punten voor de vakken die nu naast in het nederlands ook in het frans gegeven worden.

het is dus helemaal niet vergezocht om te besluiten dat nederlandstalige leerlingen nog steeds evenveel halen op de vakken in kwestie (ik zie immers niet in waarom zij beter zouden scoren) en dat franstalige leerlingen hogere punten halen (omdat de vakken in kwestie nu ook in hun moedertaal worden gegeven) waardoor het gemiddelde aantal behaalde punten stijgt.

je kan dus concluderen dat de franstalige leerlingen ondermaats presteerden op vakken die niet in hun moedertaal gegeven worden, en dat die scores nu genormaliseerd zijn omdat die vakken ook in het frans gegeven worden.

of hoe je met een bepaald onderzoek 2 tegengestelde theorieen kunt bewijzen, spijtig genoeg zijn er niet genoeg gegevens beschikbaar om te weten welke klopt. het lijkt mij echter logisch dat mijn benadering klopt omdat het onlogisch is dat nederlandstalige leerlingen meer punten halen indien een les in het frans herhaald wordt, en zelfs als dat zo is is dat volledig te wijten aan het herhalingsaspect en niet aan het feit dat die herhaling in het frans werd gegeven
en ik wacht nog steeds op een repliek van hans
__________________
Daar is een Belgische koning
Veel Belgische vertoning
Een Belgische vlag, een Belgisch lied
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 12:38   #44
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Hiertoe gebruikt men de methode van niet-voedzame zuiging, die op het feit is gebaseerd, dat elke gebeurtenis is waargenomen zoals een nieuwigheid door de nieuw-geboren. Men meet aldus het aantal zuigingen, dat het aantal prikkels van belang van nieuw-geboren toont. OP DE VIERDE DAG, onderscheidt een nieuw-geboren zijn moedertaal van een vreemde taal ! .... Maar deze geschiktheid is van korte duur... DAAROM ECHTE TWEETALIGHEID IS ONMOGELIJK.
Putain de bordel de merde de fils de sa race, j'en ai plein le cul qu'on se foute de ma gueule en lâchant des conneries sans savoir de quoi on cause!!

Is dat genoeg voor u (sorry ik kan het in het Brussels niet spellen, zal iets zijn zoals "ès da na genoeg vui a")? Ge vergeet precies een bepaalde groep: mensen die uit een tweetalig gezin komen, en die BEIDE talen SAMEN aanleren???
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 14:40   #45
vanvaerenberg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Putain de bordel de merde de fils de sa race, j'en ai plein le cul qu'on se foute de ma gueule en lâchant des conneries sans savoir de quoi on cause!!

Is dat genoeg voor u (sorry ik kan het in het Brussels niet spellen, zal iets zijn zoals "ès da na genoeg vui a")? Ge vergeet precies een bepaalde groep: mensen die uit een tweetalig gezin komen, en die BEIDE talen SAMEN aanleren???

ABSOLUUT NIET, Geachte Heer, altijd zal een taal de andere heersen !

BESTE VRIENDEN , Het artikel van "Le Monde" werd geschreven ... OP BASIS VAN AMERIKAANSE ERVARINGEN

Met de meeste hoogachting ![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by vanvaerenberg on 22-06-2005 at 15:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Putain de bordel de merde de fils de sa race, j'en ai plein le cul qu'on se foute de ma gueule en lâchant des conneries sans savoir de quoi on cause!!

Is dat genoeg voor u (sorry ik kan het in het Brussels niet spellen, zal iets zijn zoals "ès da na genoeg vui a")? Ge vergeet precies een bepaalde groep: mensen die uit een tweetalig gezin komen, en die BEIDE talen SAMEN aanleren???

ABSOLUUT NIET, Geachte Heer, altijd zal een taal de andere heersen !

BESTE VRIENDEN , Het artikel van "Le Monde" werd geschreven ... OP BASIS VAN AMERIKAANSE ERVARINGEN

Met de meeste hoogachting ![/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Putain de bordel de merde de fils de sa race, j'en ai plein le cul qu'on se foute de ma gueule en lâchant des conneries sans savoir de quoi on cause!!

Is dat genoeg voor u (sorry ik kan het in het Brussels niet spellen, zal iets zijn zoals "ès da na genoeg vui a")? Ge vergeet precies een bepaalde groep: mensen die uit een tweetalig gezin komen, en die BEIDE talen SAMEN aanleren???

ABSOLUUT NIET, Geachte Heer, altijd zal een taal de andere heersen !

Met de meeste hoogachting ![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door vanvaerenberg : 22 juni 2005 om 14:51.
vanvaerenberg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 14:52   #46
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
ABSOLUUT NIET, Geachte Heer, altijd zal een taal de andere heersen !

Met de meeste hoogachting !
Tja, dan zit ik nog serieus in de knoei met mezelf. Wat zou overheersen, het Frans of het Nederlands, het Nederlands of het Frans?

Pff, da's eigenlijk onbelangrijk. Ik vóel mij tweetalig en ben ermee gelukkig. Al de rest is, voor mij part, zever. 8)
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 15:47   #47
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Putain de bordel de merde de fils de sa race, j'en ai plein le cul qu'on se foute de ma gueule en lâchant des conneries sans savoir de quoi on cause!!

Is dat genoeg voor u (sorry ik kan het in het Brussels niet spellen, zal iets zijn zoals "ès da na genoeg vui a")? Ge vergeet precies een bepaalde groep: mensen die uit een tweetalig gezin komen, en die BEIDE talen SAMEN aanleren???
Hier kann ich Ihnen nur Recht geben.

Grandir bilingue aide aussi �* franchir des barrières ... après qu'on découvre que "l'autre qui parle cette langue bizarre" n'est après tout pas si différent.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 20:29   #48
vanvaerenberg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Beste vrienden,


Tweetaligheid is een werkelijke probleem voor de Walen en de Fransmannen : wat moeten zij leren ??? Het nederlands, of een vlaamsche dialekt. In ken een vreemdelingin, die het nederlands aan de Antwerpse Katholieke Universiteit geleerd heeft : om met haar antwerpse collega's te praten. HELAAS, deze hoogleraars lachten van haar !!! Zij hebben verklaart dat : "Mejufrouw, wij spreken niet op deze manier", zo spreken Nederlanders !... Daarvan werd het meisje gescandaliseerd .[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by vanvaerenberg on 22-06-2005 at 21:31
Reason:
--------------------------------

Beste vrienden,


Tweetaligheid is een werkelijke probleem voor de Walen en de Fransmannen : wat moeten zij leren ??? Het nederlands, of een vlaamsche dialekt. In ken een vreemdelingin, die het nederlands aan de Antwerpse Katholieke Universiteit geleerd heeft : om met haar antwerpse collega's te praten. HELAAS, deze hoogleraars lachten van haar !!! Zij hebben verklaart dat : "Mejufrouw, wij spreken niet op deze manier", zo spreken Nederlanders !... Daarvan werd het meisje gescandaliseerd .[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Beste vrienden,


Tweetaligheid is een werkelijke probleem voor de Walen en de Fransmannen : wat moeten zij leren ??? Het nederlands, of een vlaamsche dialekt. In ken een vreemdelingin, die het nederlands aan de Antwerpse Katholieke Universiteit geleerd heeft : om met haar antwerpse collega's te praten. HELAAS, deze hoogleraars lachten van haar !!! Zij hebben verklaart dat : "Mejufrouw, wij spreken niet op deze manier... Daarvan werd het meisje gescandaliseerd .[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door vanvaerenberg : 22 juni 2005 om 20:31.
vanvaerenberg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 20:48   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Beste vrienden,


Tweetaligheid is een werkelijke probleem voor de Walen en de Fransmannen : wat moeten zij leren ??? Het nederlands, of een vlaamsche dialekt. In ken een vreemdelingin, die het nederlands aan de Antwerpse Katholieke Universiteit geleerd heeft : om met haar antwerpse collega's te praten. HELAAS, deze hoogleraars lachten van haar !!! Zij hebben verklaart dat : "Mejufrouw, wij spreken niet op deze manier", zo spreken Nederlanders !... Daarvan werd het meisje gescandaliseerd .
Ik denk niet dat dit onder hoogleraars gebeurt, om de eenvoudige reden dat er ook heel wat Nederlanders aan onze universiteiten werken.

Wie echt AN spreekt, merkt wel verschillen maar die zijn niet zo opvallend als tussen het zogenaamde "Poldernederlands" (d.i. een sterk verhollandst Nederlands dat steeds meer oprukt) en het "Verkavelingsvlaams".

Beide vormen zijn GEEN AN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 07:32   #50
rodeo
Gouverneur
 
rodeo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Beste vrienden,


Tweetaligheid is een werkelijke probleem voor de Walen en de Fransmannen : wat moeten zij leren ??? Het nederlands, of een vlaamsche dialekt. In ken een vreemdelingin, die het nederlands aan de Antwerpse Katholieke Universiteit geleerd heeft : om met haar antwerpse collega's te praten. HELAAS, deze hoogleraars lachten van haar !!! Zij hebben verklaart dat : "Mejufrouw, wij spreken niet op deze manier", zo spreken Nederlanders !... Daarvan werd het meisje gescandaliseerd .
en het Waals? Wijkt dat af sterk af van het "standaard"-Frans [size=1](ik heb er geen probleem mee dat je in het frans post hoor, allé, ik toch niet)[/size]
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 08:39   #51
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
en het Waals? Wijkt dat af sterk af van het "standaard"-Frans [size=1](ik heb er geen probleem mee dat je in het frans post hoor, allé, ik toch niet)[/size]
Waals is bijna een aparte taal, mét dan nog verschillende dialecten... Is dus kwasi onbegrijpbaar, zeker als het gesproken wordt.

"Ell'me l'avou toudis promis
En'bell'petit'gayolle (bis)
Ell'me l'avou toudis promis
En' bell'petit' gayole
Pou met'm canari."
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 09:11   #52
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid
 
Koning Pinteman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Beste vrienden,


Tweetaligheid is een werkelijke probleem voor de Walen en de Fransmannen : wat moeten zij leren ??? Het nederlands, of een vlaamsche dialekt. In ken een vreemdelingin, die het nederlands aan de Antwerpse Katholieke Universiteit geleerd heeft : om met haar antwerpse collega's te praten. HELAAS, deze hoogleraars lachten van haar !!! Zij hebben verklaart dat : "Mejufrouw, wij spreken niet op deze manier", zo spreken Nederlanders !... Daarvan werd het meisje gescandaliseerd .
En het frans/waals kent geen dialecten? Leer toch gewoon AN, net zoals Vlamingen in school standaard frans leren. Indien een vlaming geen AN verstaat of een waal geen standaard frans dan is hij/zij de moeite niet om tegen te beginnen vrees ik. Het lijkt mij overigens straf dat hoogleraars een anderstalige uit zouden lachen omdat zij niet conform een lokaal dialect zou spreken. De inhoud primeert, de vorm is van ondergeschikt belang.
__________________
O Land van roem en rouwe, van liefde en lijdensnood, Gij wordt weer vrij en groot. Wij zweren, houwe trouwe, U Vlaanderen, tot in den dood.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 14:36   #53
vanvaerenberg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Het spijt me, Geachte Heer, Walen spreken in het frans en meestal kunnen in een waalse dialekt niet spreken. Terwijl Vlamingen in EEN vlaams spreken : zij kunnen niet in het nederlands spreken, omdat het vlaamse volk door de godsdienstoorlogen van de XVI-XVIIde eeuwen (Hervorming, anabaptisten, enz...) verdeeld werd. De grens Nederland (kalvinisten) - Zuidse Provincieen (katholieken) werd een hinderpaal voor de normale evolutie van de vlaamse taal. Heilige Inquisitie bracht de ontzetting en het gedacht verdween. Het was de tijd van het obscurantisme voor Zuidse Nerderlanden. Eindelijk kwam Geest met de franse troepen der Republiek... Nu belemmeert geen katholieke inquisitie de normale evolutie van uw taal.
vanvaerenberg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 15:42   #54
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Het spijt me, Geachte Heer, Walen spreken in het frans en meestal kunnen in een waalse dialekt niet spreken. Terwijl Vlamingen in EEN vlaams spreken : zij kunnen niet in het nederlands spreken, omdat het vlaamse volk door de godsdienstoorlogen van de XVI-XVIIde eeuwen (Hervorming, anabaptisten, enz...) verdeeld werd. De grens Nederland (kalvinisten) - Zuidse Provincieen (katholieken) werd een hinderpaal voor de normale evolutie van de vlaamse taal. Heilige Inquisitie bracht de ontzetting en het gedacht verdween. Het was de tijd van het obscurantisme voor Zuidse Nerderlanden. Eindelijk kwam Geest met de franse troepen der Republiek... Nu belemmeert geen katholieke inquisitie de normale evolutie van uw taal.
Het getuigt van overschatting van de Walen en onderschatting van de Vlamingen om te stellen dat de één 'Frans' praat en de ander 'Vlaams'. De Franstalige Belgen kan je er doorgaans ook zo uitpikken aan de hand van hun accent en specifieke uitdrukkingen of woorden. Als ik Frans praat met 'echte' Fransen, dan krijg ik doorgaans te horen dat ik a.) goed Frans spreek (danku), en b.) een soortement 'Belgisch' praat. Er is nog nog niemand geweest die me daarop terechtwees, netzomin als iemand me hier in Den Haag me heeft gewezen op mijn iets afwijkende Nederlands (hoewel ik geen 'Hollands') praat (een enkele idioot niet te na gesproken). Het Nederlands is, net als het Frans of het Engels en gelijk welke andere taal, een huis met vele kamers en kamertjes: er is het 'Hollands', inderdaad, maar ook het Brabants, het Oost-Nederlands, Vlaams en het Surinaams (en nog een hele trits meer). Als u gelijk heeft en de Vlamingen geen Nederlands (kunnen) praten, dan blijft er van het Frans of het Engels als wereldtalen evenmin nog spaander meer heel.

Overigens, waar haalt u dat verhaal van die Inquisitie vandaan? Als er één factor zou zijn die de 'normale' ontwikkeling van het Nederlands in Vlaanderen heeft belemmert, dan is het wel de eeuwenlange dominantie van het Frans geweest, niet de Kerk. In het Noorden zou de calvinistische kerk bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van de standaardtaal (de Statenbijbel), al is het maar de vraag in welke mate dat ook opgaat voor de spreektaal, aangezien een minderheid van de bevolking calvinistisch was en die Bijbel gebruikte.

Tot slot, stellen dat de Franse Revolutie een emancipatie zou gebracht hebben voor het Nederlands als taal in de Zuidelijke Nederlanden, is onzin. Net zoals ze in Frans-Vlaanderen deden (en alle anderstalige gebieden), werd het Nederlands er verdreven als regerings- en onderwijstaal.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ossaert on 23-06-2005 at 16:45
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Het spijt me, Geachte Heer, Walen spreken in het frans en meestal kunnen in een waalse dialekt niet spreken. Terwijl Vlamingen in EEN vlaams spreken : zij kunnen niet in het nederlands spreken, omdat het vlaamse volk door de godsdienstoorlogen van de XVI-XVIIde eeuwen (Hervorming, anabaptisten, enz...) verdeeld werd. De grens Nederland (kalvinisten) - Zuidse Provincieen (katholieken) werd een hinderpaal voor de normale evolutie van de vlaamse taal. Heilige Inquisitie bracht de ontzetting en het gedacht verdween. Het was de tijd van het obscurantisme voor Zuidse Nerderlanden. Eindelijk kwam Geest met de franse troepen der Republiek... Nu belemmeert geen katholieke inquisitie de normale evolutie van uw taal.
Het getuigt van overschatting van de Walen en onderschatting van de Vlamingen om te stellen dat de één 'Frans' praat en de ander 'Vlaams'. De Franstalige Belgen kan je er doorgaans ook zo uitpikken aan de hand van hun accent en specifieke uitdrukkingen of woorden. Als ik Frans praat met 'echte' Fransen, dan krijg ik doorgaans te horen dat ik a.) goed Frans spreek (danku), en b.) een soortement 'Belgisch' praat. Er is nog nog niemand geweest die me daarop terechtwees, netzomin als iemand me hier in Den Haag me heeft gewezen op mijn iets afwijkende Nederlands (hoewel ik geen 'Hollands') praat (een enkele idioot niet te na gesproken). Het Nederlands is, net als het Frans of het Engels en gelijk welke andere taal, een huis met vele kamers en kamertjes: er is het 'Hollands', inderdaad, maar ook het Brabants, het Oost-Nederlands, Vlaams en het Surinaams (en nog een hele trits meer). Als u gelijk heeft en de Vlamingen geen Nederlands (kunnen) praten, dan blijft er van het Frans of het Engels als wereldtalen evenmin nog spaander meer heel.

Overigens, waar haalt u dat verhaal van die Inquisitie vandaan? Als er één factor zou zijn die de 'normale' ontwikkeling van het Nederlands in Vlaanderen heeft belemmert, dan is het wel de eeuwenlange dominantie van het Frans geweest, niet de Kerk. In het Noorden zou de calvinistische kerk bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van de standaardtaal (de Statenbijbel), al is het maar de vraag in welke mate dat ook opgaat voor de spreektaal, aangezien een minderheid van de bevolking calvinistisch was en die Bijbel gebruikte.

Tot slot, stellen dat de Franse Revolutie een emancipatie zou gebracht hebben voor het Nederlands als taal in de Zuidelijke Nederlanden, is onzin. Net zoals ze in Frans-Vlaanderen deden (en alle anderstalige gebieden), werd het Nederlands er verdreven als regerings- en onderwijstaal.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ossaert on 23-06-2005 at 16:43
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Het spijt me, Geachte Heer, Walen spreken in het frans en meestal kunnen in een waalse dialekt niet spreken. Terwijl Vlamingen in EEN vlaams spreken : zij kunnen niet in het nederlands spreken, omdat het vlaamse volk door de godsdienstoorlogen van de XVI-XVIIde eeuwen (Hervorming, anabaptisten, enz...) verdeeld werd. De grens Nederland (kalvinisten) - Zuidse Provincieen (katholieken) werd een hinderpaal voor de normale evolutie van de vlaamse taal. Heilige Inquisitie bracht de ontzetting en het gedacht verdween. Het was de tijd van het obscurantisme voor Zuidse Nerderlanden. Eindelijk kwam Geest met de franse troepen der Republiek... Nu belemmeert geen katholieke inquisitie de normale evolutie van uw taal.
Het getuigt van overschatting van de Walen en onderschatting van de Vlamingen om te stellen dat de één 'Frans' praat en de ander 'Vlaams'. De Franstalige Belgen kan je er doorgaans ook zo uitpikken aan de hand van hun accent en specifieke uitdrukkingen of woorden. Als ik Frans praat met 'echte' Fransen, dan krijg ik doorgaans te horen dat ik a.) goed Frans spreek (danku), en b.) een soortement 'Belgisch' praat. Er is nog nog niemand geweest die me daarop terechtwees, netzomin als iemand me hier in Den Haag me heeft gewezen op mijn iets afwijkende Nederlands (hoewel ik geen 'Hollands') praat (een enkele idioot niet te na gesproken). Het Nederlands is, net als het Frans of het Engels en gelijk welke andere taal, een huis met vele kamers en kamertjes: er is het 'Hollands', inderdaad, maar ook het Brabants, het Oost-Nederlands, Vlaams en het Surinaams (en nog een hele trits meer). Als u gelijk heeft en de Vlamingen geen Nederlands (kunnen) praten, dan blijft er van het Frans of het Engels als wereldtalen evenmin nog spaander meer heel.

Overigens, waar haalt u dat verhaal van die Inquisitie vandaan? Als er één factor zou zijn die de 'normale' ontwikkeling van het Nederlands in Vlaanderen heeft belemmert, dan is het wel de eeuwenlange dominantie van het Frans geweest, niet de Kerk. In het Noorden zou de calvinistische kerk bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van de standaardtaal (de Statenbijbel), al is het maar de vraag in welke mate dat ook opgaat voor de spreektaal, aangezien een minderheid van de bevolking calvinistisch was en die Bijbel gebruikte.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ossaert on 23-06-2005 at 16:43
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Het spijt me, Geachte Heer, Walen spreken in het frans en meestal kunnen in een waalse dialekt niet spreken. Terwijl Vlamingen in EEN vlaams spreken : zij kunnen niet in het nederlands spreken, omdat het vlaamse volk door de godsdienstoorlogen van de XVI-XVIIde eeuwen (Hervorming, anabaptisten, enz...) verdeeld werd. De grens Nederland (kalvinisten) - Zuidse Provincieen (katholieken) werd een hinderpaal voor de normale evolutie van de vlaamse taal. Heilige Inquisitie bracht de ontzetting en het gedacht verdween. Het was de tijd van het obscurantisme voor Zuidse Nerderlanden. Eindelijk kwam Geest met de franse troepen der Republiek... Nu belemmeert geen katholieke inquisitie de normale evolutie van uw taal.
Het getuigt van overschatting van de Walen en onderschatting van de Vlamingen om te stellen dat de één 'Frans' praat en de ander 'Vlaams'. De Franstalige Belgen kan je er doorgaans ook zo uitpikken aan de hand van hun accent en specifieke uitdrukkingen of woorden. Als ik Frans praat met 'echte' Fransen, dan krijg ik doorgaans te horen dat ik a.) goed Frans spreek (danku), en b.) een soortement 'Belgisch' praat. Er is nog nog niemand geweest die me daarop terechtwees, netzomin als iemand me hier in Den Haag me heeft gewezen op mijn iets afwijkende Nederlands (hoewel ik geen 'Hollands') praat (een enkele idioot niet te na gesproken). Het Nederlands is, net als het Frans of het Engels en gelijk welke andere taal, een huis met vele kamers en kamertjes: er is het 'Hollands', inderdaad, maar ook het Brabants, het Oost-Nederlands, Vlaams en het Surinaams. Als u gelijk heeft en de Vlamingen geen Nederlands (kunnen) praten, dan blijft er van het Frans of het Engels als wereldtalen evenmin nog spaander meer heel.

Overigens, waar haalt u dat verhaal van die Inquisitie vandaan? Als er één factor zou zijn die de 'normale' ontwikkeling van het Nederlands in Vlaanderen heeft belemmert, dan is het wel de eeuwenlange dominantie van het Frans geweest, niet de Kerk. In het Noorden zou de calvinistische kerk bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van de standaardtaal (de Statenbijbel), al is het maar de vraag in welke mate dat ook opgaat voor de spreektaal, aangezien een minderheid van de bevolking calvinistisch was en die Bijbel gebruikte.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Het spijt me, Geachte Heer, Walen spreken in het frans en meestal kunnen in een waalse dialekt niet spreken. Terwijl Vlamingen in EEN vlaams spreken : zij kunnen niet in het nederlands spreken, omdat het vlaamse volk door de godsdienstoorlogen van de XVI-XVIIde eeuwen (Hervorming, anabaptisten, enz...) verdeeld werd. De grens Nederland (kalvinisten) - Zuidse Provincieen (katholieken) werd een hinderpaal voor de normale evolutie van de vlaamse taal. Heilige Inquisitie bracht de ontzetting en het gedacht verdween. Het was de tijd van het obscurantisme voor Zuidse Nerderlanden. Eindelijk kwam Geest met de franse troepen der Republiek... Nu belemmeert geen katholieke inquisitie de normale evolutie van uw taal.
Het getuigt van overschatting van de Walen en onderschatting van de Vlamingen om te stellen dat de één 'Frans' praat en de ander 'Vlaams'. De Franstalige Belgen kan je er doorgaans ook zo uitpikken aan de hand van hun accent en specifieke uitdrukkingen of woorden. Als ik Frans praat met 'echte' Fransen, dan krijg ik doorgaans te horen dat ik a.) goed Frans spreek (danku), en b.) een soortement 'Belgisch' praat. Er is nog nog niemand geweest die me daarop terechtwees, netzomin als iemand me hier in Den Haag me heeft gewezen op mijn krakkemikkige Nederlands (hoewel ik geen 'Hollands') praat (een enkele idioot niet te na gesproken). Het Nederlands is, net als het Frans of het Engels en gelijk welke andere taal, een huis met vele kamers en kamertjes: er is het 'Hollands', inderdaad, maar ook het Brabants, het Oost-Nederlands, Vlaams en het Surinaams. Als u gelijk heeft en de Vlamingen geen Nederlands (kunnen) praten, dan blijft er van het Frans of het Engels als wereldtalen evenmin nog spaander meer heel.

Overigens, waar haalt u dat verhaal van die Inquisitie vandaan? Als er één factor zou zijn die de 'normale' ontwikkeling van het Nederlands in Vlaanderen heeft belemmert, dan is het wel de eeuwenlange dominantie van het Frans geweest, niet de Kerk. In het Noorden zou de calvinistische kerk bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van de standaardtaal (de Statenbijbel), al is het maar de vraag in welke mate dat ook opgaat voor de spreektaal, aangezien een minderheid van de bevolking calvinistisch was en die Bijbel gebruikte.[/size]
[/edit]
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 23 juni 2005 om 15:45.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 17:27   #55
vanvaerenberg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Deze "soortement 'Belgisch' praat", dit vind men ook in Noord-Frankrijk. Idem in betrekking met het "accent". Wanneer ik met franse intellectuelen spreek, zeggen mij dat ik geen accent heb !!!

.................................................. .......................

Nu kennen wij in Vlaederen een aanpassingsprogramma voor Vlamingen om eindelijk (na 4 of 5 eeuwen - 't is nooit te laat !) in het nerderlands te spreken !

................................

De Inquisitie zond naar de schavot mensen, die dachten - daarom moest men zwijgen en de taal van de Kalvinisten vergeten.

De rest over de franse revolutie is een mythe als de oorkond van de pseudo-patriot Albertus van Cuyck beschermend de luikse burgerij en de precurseur van Onze Grondwet van 1831
vanvaerenberg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2005, 21:42   #56
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Deze "soortement 'Belgisch' praat", dit vind men ook in Noord-Frankrijk. Idem in betrekking met het "accent". Wanneer ik met franse intellectuelen spreek, zeggen mij dat ik geen accent heb !!!
Misschien ontmoeten we andere mensen, dat klopt, of heeft u een afwijkend accent. Het is inderdaad wel grappig dat de meeste Frans-Vlamingen Frans praten met bijna hetzelfde accent als een 'gewone' Vlaming die Frans praat.

Citaat:
Nu kennen wij in Vlaederen een aanpassingsprogramma voor Vlamingen om eindelijk (na 4 of 5 eeuwen - 't is nooit te laat !) in het nerderlands te spreken !
Nee hoor. Vlamingen hebben altijd al Nederlands gesproken, sinds het belang had dan toch en (na enige discussie weliswaar) in de 19de eeuw werd 'vastgesteld'. We klinken misschien niet als de gemiddelde 'Hollander' (i.e. Randstedeling), maar het is toch Nederlands. It's Dutch, but not as you know it!

Citaat:
De Inquisitie zond naar de schavot mensen, die dachten - daarom moest men zwijgen en de taal van de Kalvinisten vergeten.
Daar is niets van aan. De Inquisitie, zo ze al actief was in de Zuidelijke Nederlanden na het debacle van de Opstand (toen ze na de Beeldenstorm implodeerde en niet meer heropgericht werd), heeft zich nooit ingelaten met taalkwesties en de bestraffing van ketterij gebeurde doorgaans door de bisschoppelijke overheden, met een hard duwtje in de rug van de wereldlijke overheid. Taal was enkel van belang in die zin dat Nederlandse bijbelvertalingen als ketters aanzien werden.

Citaat:
De rest over de franse revolutie is een mythe als de oorkond van de pseudo-patriot Albertus van Cuyck beschermend de luikse burgerij en de precurseur van Onze Grondwet van 1831
De Franse revolutionairen hebben over heel het grondgebied eerst een enquête uitgevoerd naar het gebruik van de talen (over die in Frans-Vlaanderen heb ik ergens een artikel, dacht ik) en daarna gedecreteerd dat het Frans de enige bestuurs- en onderwijstaal zou worden. In de Zuidelijke Nederlanden gold dit evenzeer en werd vanaf dan de verfransing pas echt doorgezet.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2005, 20:32   #57
vanvaerenberg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 27
Standaard

Beste vriend,


Ik ga akkoord met U. Volgens mij moet de stuk van Frankrijk door Vlamingen bezet naar Vlaanderen teruggaan. Het is een elementaire rechtvaardigheid.
vanvaerenberg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2005, 09:15   #58
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanvaerenberg
Beste vriend,


Ik ga akkoord met U. Volgens mij moet de stuk van Frankrijk door Vlamingen bezet naar Vlaanderen teruggaan. Het is een elementaire rechtvaardigheid.
Waar zijn in godsnaam die rollende ogen voor nodig? Nergens, en leest u het maar eens goed na, nergens heb ik gepleit voor een teruggave van Frans-Vlaanderen. Ik attendeerde u er enkel op dat in Vlaanderen de verfransing en de daarbij horende vertraging van de ontwikkeling van het Nederlands begonnen is onder de Franse annexatie. In Frans-Vlaanderen, net als in verschillende anderstalige gebieden in Frankrijk, is ook vanaf die periode het Frans wettelijk opgelegd als bestuurs- en onderwijstaal, en op die manier naar onder toe doorgesijpeld als omgangstaal. Dat is alles. Staat het leveren van kritiek op 'la grande mère patrie' dan gelijk aan re-annexionisme? Ik dacht het niet.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be