Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2023, 01:40   #41
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Duitsland is, zoals bekend, de motor van de eurozone.

Het gaat niet goed, al een heel poosje niet, en het verergert, in die mate dat wanneer voorheen iedere lidstaat van de EU wat welvaart betreft makkelijk de vergelijking met iedere staat in Amerika doorstond, dat nu niet meer het geval is.

De ontevredenheid groeit.

AfD, dat in Duitsland samen met Lijst Wagenknecht momenteel zowat 15% van de potentiële stemmen vertegenwoordigt, brengt ondertussen al een tiendelige reeks over de de-industrialisering van Duitsland.

Een video-fragment, Duitstalig met Engelstalige ondertiteling, uit het parlement in Duitsland:

VIDEO
8 sep 2023
Ho jij hebt Duitse gevonden video op telegram soeka blyeet!
Oud 26 september 2023, 12:51   #42
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ho jij hebt Duitse gevonden video op telegram soeka blyeet!
Een ijsboerke dat met "soeka blyeet" uitpakt, klinkt een beetje ridicuul, nietwaar.
Oud 26 september 2023, 12:54   #43
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Mercedes-Benz has called for the restoration of Nord Stream

LINK
25 sep 2023

(...)

apparently the situation is so catastrophic that, contrary to the agenda and
propaganda, they started talking at a high level about continuing such important
cooperation with Russia.

(...)
Oud 26 september 2023, 16:32   #44
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Volg het stijgend pessimisme over de Duitse economie via dit gezaghebbend instituut:

https://www.ifo.de/en

Een krimp van 0.4 procent verwacht in 2023.

De catalysator van de neerwaartse trend is de Nord Stream sabotage, het moment dat Duitsland beseft dat het naïef was te denken dat de VS een Duits Russische detente en goedkope energie import zou toestaan. Duitsland werd op zijn plaats gezet. Trump waarschuwde Duitsland al dat Nord Stream in feite niet toegestaan was. Biden deed hetzelfde. De Russische invasie in Oekraïne was het perfecte excuus om de knop van reeds een tijd vóór de invasie geplante explosieven in te drukken.

En dan was er niet veel meer voor op terug te vallen. Daar was ook reeds voor gezorgd en daarvoor dienen de Duitse Groenen onderzocht te worden. Ipon voor de VS. Tenminste op korte en middellange termijn zal Europa geweten hebben wie hier de baas is.

Als kers op de taart implementeert de VS net op dat moment de inflation reduction act waardoor Duitse industrie weggelokt wordt naar de VS, waar ondertussen de energieprijzen veel goedkoper zijn dan in Europa.

Hoogtijd dat Europa beseft dat inderdaad VS vriendschap fataal is. Vergelijk het met wat de VS deden met de groeiende Japanse economie in de jaren 90, ook door toedoen van de VS in deze semi kolonie.

Uiteindelijk dient de imperiale periferie steeds in de eerste plaats om het centrum te voeden. Het centrum is wankel en dat maakt het hongerig.
De IFO gaat door als een van de betrouwbaarste voorspellers van de economie - gebaseerd op aankoopgedrag van grondstoffen, energie en machines. Het aantal failissementen in Duitsland is ook toegenomen. Nederland volgt Duitsland. Hier ook neemt het aantal failisissementen toe.

Ben toch nieuwsgierig hoe lang dit kan blijven duren. De media trachten ons te overtuigen dat wij offers moeten brengen om onafhankelijk te worden van Russisch gas. Maar hoe lang mogen die offers duren?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2023, 12:36   #45
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
De IFO gaat door als een van de betrouwbaarste voorspellers van de economie - gebaseerd op aankoopgedrag van grondstoffen, energie en machines. Het aantal failissementen in Duitsland is ook toegenomen. Nederland volgt Duitsland. Hier ook neemt het aantal failisissementen toe.

Ben toch nieuwsgierig hoe lang dit kan blijven duren. De media trachten ons te overtuigen dat wij offers moeten brengen om onafhankelijk te worden van Russisch gas. Maar hoe lang mogen die offers duren?
De Europese media zijn in grote mate in Angelsaxische handen of 'gekauft', geïnfiltreerd door VS agenten. Ulfkote lichte in zijn bekende boek een tip van de sluier op die toont hoezeer Duitsland in feite nog steeds bezet gebied is en hoe de Duitse media de VS belangen dienen.

Ik had eigenlijk meer inzicht verwacht van de Duitsers in hun eigen realiteit. Maar ze worden zwaar geïndoctrineerd in een slavenmentaliteit. Lees die ondertitel eens. Schaamtevol

Naam: IMG_20231001_133404.jpg
Bekeken: 159
Grootte: 271,0 KB

Laatst gewijzigd door Bach : 1 oktober 2023 om 12:38.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2023, 19:21   #46
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De Europese media zijn in grote mate in Angelsaxische handen of 'gekauft', geïnfiltreerd door VS agenten. Ulfkote lichte in zijn bekende boek een tip van de sluier op die toont hoezeer Duitsland in feite nog steeds bezet gebied is en hoe de Duitse media de VS belangen dienen.

Ik had eigenlijk meer inzicht verwacht van de Duitsers in hun eigen realiteit. Maar ze worden zwaar geïndoctrineerd in een slavenmentaliteit. Lees die ondertitel eens. Schaamtevol

Bijlage 118451
Is het alleen gebrek aan inzicht? Volgens mij zijn de beslissingsmakers in Duitsland zich goed bewust van de situatie. Maar zij zien de nadelen van dwarsliggen als erger dan gehoorzamen. Dat geldt trouwens ook voor de Nederlandse chips producent ASML. Vraag blijft welke de drukkingsmiddelen van de VS zijn.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 1 oktober 2023, 23:47   #47
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het alleen gebrek aan inzicht? Volgens mij zijn de beslissingsmakers in Duitsland zich goed bewust van de situatie. Maar zij zien de nadelen van dwarsliggen als erger dan gehoorzamen. Dat geldt trouwens ook voor de Nederlandse chips producent ASML. Vraag blijft welke de drukkingsmiddelen van de VS zijn.
Een van de pistes daarin, een die onderschat wordt, zijn verraders. De beste verraders zijn overtuigd een hoger doel te dienen. Denk aan de Stasi in voormalig Oost Duitsland. Ze voelden zich geen verraders.
Oud 2 oktober 2023, 00:41   #48
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een soort van Berlijnse muur domino effect is niet uitgesloten gegeven de juiste condities.
Oud 2 oktober 2023, 03:04   #49
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bezie dit juist anders. Duitse politici vinden het maar wat fijn om controversiële dingen achter de VS te kunnen verschuilen. In het begin van de Oekraïne crises stonden alle Europese grootmachten op, dus Frankrijk en het VK, maar Duitsland deed eigenlijk pas iets toen het veilig achter de rokken van de VS kon schuilen, zeer laf voor een Europese Grootmacht, zeker omdat alle landen eromheen al om waren.

Druk op ASML bestonden al, net zoals gedeelde Amerikaanse en Europese zorgen over China, economische spionage is en was een reële zorg. Die Chinezen hebben wat gestolen van Amerikaanse en Europese bedrijven.
Oud 2 oktober 2023, 08:45   #50
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik bezie dit juist anders. Duitse politici vinden het maar wat fijn om controversiële dingen achter de VS te kunnen verschuilen. In het begin van de Oekraïne crises stonden alle Europese grootmachten op, dus Frankrijk en het VK, maar Duitsland deed eigenlijk pas iets toen het veilig achter de rokken van de VS kon schuilen, zeer laf voor een Europese Grootmacht, zeker omdat alle landen eromheen al om waren.

Druk op ASML bestonden al, net zoals gedeelde Amerikaanse en Europese zorgen over China, economische spionage is en was een reële zorg. Die Chinezen hebben wat gestolen van Amerikaanse en Europese bedrijven.
De vraag is of Duitsland dit wapengeweld met Rusland wel wilde. Niet alleen de gasleiding was een contract. Er zijn grote bedrijven (o.a. meststoffen) verkocht aan Rusland, bedrijven die vooral afhankelijk waren van Russische grondstoffen. Duitse bedrijven wilden zich meer toeleggen op producten met hogere toegevoegde waarde. Dit gaf grote problemen toen de strafmaatregelen in werking traden. Ik kan moeilijk geloven dat de arbeiders dit langer dan vijf jaren zullen verdragen. In het Oosten (Hongarije, Slovakije) is men wantrouwiger tegenover de media dan hier. Maar zelfs hier zal de druk om normale handelsbetrekkingen toenemen.

China zal zeker pogen know-how te verkrijgen. Dat geld ook in de staten tussen grote bedrijven. Toch zou ik de Chinese vindingrijkheid niet onderschatten. Zolang zij elkaar niet onderling uitmoorden in burgeroorlogen (want China is groot en divers) zullen ze vooruit gaan.
Oud 2 oktober 2023, 16:23   #51
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is of Duitsland dit wapengeweld met Rusland wel wilde. Niet alleen de gasleiding was een contract. Er zijn grote bedrijven (o.a. meststoffen) verkocht aan Rusland, bedrijven die vooral afhankelijk waren van Russische grondstoffen. Duitse bedrijven wilden zich meer toeleggen op producten met hogere toegevoegde waarde. Dit gaf grote problemen toen de strafmaatregelen in werking traden. Ik kan moeilijk geloven dat de arbeiders dit langer dan vijf jaren zullen verdragen. In het Oosten (Hongarije, Slovakije) is men wantrouwiger tegenover de media dan hier. Maar zelfs hier zal de druk om normale handelsbetrekkingen toenemen.

China zal zeker pogen know-how te verkrijgen. Dat geld ook in de staten tussen grote bedrijven. Toch zou ik de Chinese vindingrijkheid niet onderschatten. Zolang zij elkaar niet onderling uitmoorden in burgeroorlogen (want China is groot en divers) zullen ze vooruit gaan.
Sedert WO II draaide de D. Wapenindustrie nog nooit zoals nu.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2023, 16:32   #52
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sedert WO II draaide de D. Wapenindustrie nog nooit zoals nu.
Akkoord. Maar de Chemie doet het wat minder. Ik kan mij niet voorstellen dat de wapenindustrie die problemen kan compenseren.
Oud 2 oktober 2023, 16:42   #53
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord. Maar de Chemie doet het wat minder. Ik kan mij niet voorstellen dat de wapenindustrie die problemen kan compenseren.
Het gaat NIET over compenseren.
Het gaat om wapens te PRODUCEREN !!!
Sedert ééuwen zijn de Duitsers (zeer) goede wapenfabrikanten. Het zit in hun genen.
Oud 2 oktober 2023, 19:01   #54
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het gaat NIET over compenseren.
Het gaat om wapens te PRODUCEREN !!!
Sedert ééuwen zijn de Duitsers (zeer) goede wapenfabrikanten. Het zit in hun genen.
Onze FN bezit ook veel know-how. Waarschijnlijk is hun prductie van lichte wapens ook verhoogd. Toch is dat niet voldoende om de vermindering van andere industrietakken te compenseren.
Het zijn uiteraard andere verhoudngen in Duitsland maar de neergang van de Duitse industrie lijkt zich verder te zetten. Het wordt opnieuw de zieke man van Europa. Maar waarschijnlijk is dit weer tijdelijk.De oorlog zal niet blijven duren en de afzetmarkten blijven.
Oud 2 oktober 2023, 20:59   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze FN bezit ook veel know-how. Waarschijnlijk is hun prductie van lichte wapens ook verhoogd. Toch is dat niet voldoende om de vermindering van andere industrietakken te compenseren.
Het zijn uiteraard andere verhoudngen in Duitsland maar de neergang van de Duitse industrie lijkt zich verder te zetten. Het wordt opnieuw de zieke man van Europa. Maar waarschijnlijk is dit weer tijdelijk.De oorlog zal niet blijven duren en de afzetmarkten blijven.
Overal in de EU gaat de maak-industrie (globaal) achteruit.
Er zijn wel uitzonderingen. Bv New Holland in W. Vl. daar maken ze 34 enorme maaidorsers per dag. Ze willen er méér maken: ze zoeken 35 Ingenieurs & 70 A2 mechaniekers.
Ook bij Cadmatic in Torhout werken ze met ultra-moderne machines voor het maken van alle mogelijke & onmogelijke matrijzen.
Bij deze 2 bedrijven zijn de gemiddelde lonen relatief hoog.
Oud 4 oktober 2023, 12:49   #56
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Men ging Rusland economisch ten gronde richten luidde het bij monde van Europese politici, Nog even geduld?

Ik denk best van koers veranderen want de sancties blijken in de eerste plaats Europa zelf te treffen. Europa luisterde naar verkeerd advies.

Naam: IMG_20231004_134439.jpg
Bekeken: 114
Grootte: 215,1 KB
Oud 4 oktober 2023, 13:16   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee zot hé, ze gebruiken geen FN's in UKR, moets ik Decroo zijn had ik al lang 20 camions geleverd en de munitie verkocht, zoals een gratis printer en de cartridges aan 400euro per jaar

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 oktober 2023 om 13:17.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2023, 18:31   #58
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men ging Rusland economisch ten gronde richten luidde het bij monde van Europese politici, Nog even geduld?

Ik denk best van koers veranderen want de sancties blijken in de eerste plaats Europa zelf te treffen. Europa luisterde naar verkeerd advies.

Bijlage 118461
Russia's PMI outperforms the world

Following the release of S&P Global's PMI data for September, J.P.Morgan put
together their own report (https://www.pmi.spglobal.com/Public/...6e1e2d4e16609e)
summarizing some of the results.

Thus, it turned out that the Russian manufacturing sector is blooming. In fact,
Russia ranks first in the world in terms of manufacturing PMI, followed by
Kazakhstan.

In contrast, Germany finds itself at the bottom of the ranking, confirming that
manufacturing in the country is now on the verge of disaster.
BRON

Wat de index van aankopers betreft.
Rusland helemaal bovenaan.
Duitsland helemaal onderaan.

Wikipedia:
"Een waarde boven de 50 wordt doorgaans gezien als een teken van
vertrouwen/groei, bij een getal onder de 50 wordt een afname van activiteiten
verwacht. De evolutie van PMI 'purchasing managers index' wordt door
economen gezien als een belangrijke indicator voor de economie op zich. PMI
onder de 50 kan dus een recessie betekenen, boven de 50 zal eerder op een
expansie wijzen."
(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  photo_2023-10-03_14-55-33.png‎
Bekeken: 44
Grootte:  118,9 KB
ID: 118463  

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 oktober 2023 om 18:32.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2023, 19:53   #59
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Duitsland had het liefst gezien, dat Rusland Oekraine niet was binnengevallen, zodat ze niet voor deze keuze gesteld hadden moeten worden.
Veilig onder de veiligheidsparaplu van de VS, ook goede banden met Rusland en de positie van economische hegemoon van de EU.
Duitsland had het prima in de constellatie voordat Rusland Oekraine binnenviel.
Kortom Duitsland had het liefst gezien dat Rusland had afgezien van wapengeweld.
Oud 7 oktober 2023, 19:23   #60
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Russian Disinformation
by Gert-Ewen Ungar
In Germany, especially in West Germany, there is a fundamental distrust of information from Russia. Russia is engaged in propaganda and disinformation on an enormous scale, they say. The EU has even set up its own department dedicated exclusively to the fight against Russian disinformation. The German government basically considers all information from Russia to be fake. Russian media have been banned in the fight against Russian disinformation.

The Ministry of the Interior sees the fight against Russian fakes as a cross-sectional task of all ministries and authorities. The major German media have also been brought in. In agreement with the Faeser Ministry, they spread the German narrative and discredit everything else as Russian disinformation and those who spread this information as agents of the Kremlin. One could also call this process Gleichschaltung. But it shows how great the fear is in the political establishment of Russian manipulation of German citizens' brains and the effects on German society.

It succeeded in convincing a relevant part of the German citizens that reliable information on relevant issues comes exclusively from the German government and that only information disseminated in the major German media is credible.Russian disinformation techniques, it seems, must have such a hypnotic power, corroding all rationality and reason, that they want to hermetically seal the German citizens from contact.

Russia's expertise in disinformation
The question that is not asked in this context is where Russia got this extensive competence in manipulation. It is assumed that Russia has enormous propaganda skills. The Russian talent for manipulation is derived from its history. The country used to be the Soviet Union. Soviet Union is KGB, total surveillance, lack of freedom. The Soviet Union stands for media completely controlled by the state - this proves to the West that there is a long tradition of propaganda. The argumentation is quite slanted.

Now I can say little about the Soviet Union. I don't know it from my own experience. In the meantime, however, because of my friendships here in Russia, I have the strong impression that what we used to be told in West Germany about the Soviet Union was pretty much nonsense and had nothing to do with reality.

For the Soviet Union, however, it was not necessary to manipulate consciousness. Journalism in the Soviet Union was state-controlled. That is true. That does not mean that all information was automatically false. But it does mean that there was no need to develop subtle manipulation techniques. There was no need to keep people believing they were getting information from free and independent sources while leading them to a politically desired opinion. Journalism was state-run and everyone knew that state opinion was communicated there. There was no need to disguise this.

The need for propaganda
The situation is different in the West. Propaganda is essential for the West for the reason already mentioned. People believe they live in a society with free and independent journalism, where they can freely form their opinions on political and social issues from different sources. As nice as that would be, it is of course dangerous for the stability of society as a whole. But it is especially dangerous for the political and economic elite. The techniques to manipulate the information space and to lead the public discourse, while at the same time giving the impression that it is free and independent, were all developed in the West and initially also used there.

Huge PR agencies, non-governmental organisations that are only called that but get their funding from the state budget, think-tanks and marketing strategists - all this did not exist in the Soviet Union and exists only to a very limited extent in Russia now. Russia is simple in this respect. You make a decree that says the baby is called "special military operation" and not war. Anyone who does not comply with it and speaks publicly of war must expect punishment. By the way, the decree has more or less lapsed in the meantime, even Putin uses the word "war" now and then. In Germany there are no such laws, yet all German media prefix Crimea with the attribute "annexed by Russia". It requires other means to enforce this form of - let's call it politely - "harmonisation of the media".

The only interest Russia has is that its view of what is happening in the world be taken note of. Even that is difficult in Germany. However, this is not because the Russian view is so cranky and irrational, but because it is much more plausible and consistent than the narrative that Western governments, together with some think tank, have come up with and more logical than the wording that some marketing strategists have developed around this narrative.

Differences in East and West
To make an example: Russia's President Putin said at an event in Sochi yesterday that if Germany wants, it can get Russian gas again immediately.
After the attack on Nord Stream, Russia offered to pipe gas to Germany through an undamaged strand of Nord Stream 2. Chancellor Scholz rejected the offer, citing the lack of certification.
The story German politicians and media are telling Germans is that Russia is using energy as a weapon and had already stopped supplies to Germany before the attack. The German story is a lie.

The fight against Russian propaganda is often simply the fight against the naming of facts. The German government is not afraid of a subtle but all the more effective Russian manipulation technique that works in secret. The German government is simply afraid of the truth.
https://www.neulandrebellen.de/2023/...esinformation/

Putin heeft pas geleden trouwens herhaald dat Rusland bereid is het onbeschadigde deel van Nord Stream te gebruiken om gas naar Duitsland te pompen. Het is niet dat Duitsland niet wil. Duitsland mag niet.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 oktober 2023 om 19:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be