Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 december 2021, 16:09   #41
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Brussel is een hoofdzaak. Als het over bijzaken gaat denk ik eerder aan Pervijze, Genoelselderen, Grimbergen of Bokrijk.
Vlaanderen 6.500.000 Vlamingen

Brussel 65.000 Vlamingen

Ziet U nu wat hoofdzaak en wat bijzaak is.

We gaan het lot van de 6.500.000 niet langer meer laten afhangen van het lot
van de 65.000.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 16:11   #42
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat enkel Vlaams-nationalisten daar dubbelhartig in zijn...
Als een (van afkomst) franstalige burgemeester investeert in nederlandstalig onderwijs in brussel zien de vendeliers nog de kans om te memmen...

Die willen gewoon geen oplossingen, ze willen conflict.
Dat Brussel dan ook maar snel investeert in een Nederlandstalig politiekorps en een Nederlandstalig ziekenhuis als ze nog langer hoofdstad van dit land willen blijven.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 16:25   #43
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.065
Standaard

Een hoop berichten op dit forum ademen nostalgie uit naar vervlogen tijden dat het Nederlands nog veel betekende in de hoofdstad. Net het onderwijs is een motor om het Nederlands terrein te doen herwinnen in Brussel.

Maar natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Dat impliceert dat kinderen binnenkomen die zelf van thuis uit geen Nederlands spreken. Zo gaat dat nu eenmaal.

Als men die prijs niet aanvaardt wil dat eigenlijk zeggen dat zij die dat zeggen geen reet geven om hun verleden.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 16:42   #44
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Een hoop berichten op dit forum ademen nostalgie uit naar vervlogen tijden dat het Nederlands nog veel betekende in de hoofdstad. Net het onderwijs is een motor om het Nederlands terrein te doen herwinnen in Brussel.

Maar natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Dat impliceert dat kinderen binnenkomen die zelf van thuis uit geen Nederlands spreken. Zo gaat dat nu eenmaal.

Als men die prijs niet aanvaardt wil dat eigenlijk zeggen dat zij die dat zeggen geen reet geven om hun verleden.
...en hun toekomst.
Onderwijs is de sleutel, maar het kost altijd minstens één generatie. Hier bij ons op de taalgrens zien we hetzelfde. Franstalige inwijkelingen blijven in de praktijk grotendeels ééntalig. Hun kinderen leren nederlands op school.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 16:50   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Een hoop berichten op dit forum ademen nostalgie uit naar vervlogen tijden dat het Nederlands nog veel betekende in de hoofdstad. Net het onderwijs is een motor om het Nederlands terrein te doen herwinnen in Brussel.

Maar natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Dat impliceert dat kinderen binnenkomen die zelf van thuis uit geen Nederlands spreken. Zo gaat dat nu eenmaal.

Als men die prijs niet aanvaardt wil dat eigenlijk zeggen dat zij die dat zeggen geen reet geven om hun verleden.
Het gaat niet om "een prijs te aanvaarden", maar wel om het Vlaams onderwijs performant te houden. De pedagogische problemen bestaan die voortvloeien uit een heel hoge aanwezigheid van anderstaligen. Waarom zouden die problemen niet aangekaart en besproken mogen worden, zodat er een adequate oplossing voor kan worden gezocht? Het doel van het onderwijs is in de eerste plaats kennisoverdracht binnen een werkbare leeromgeving, niet om sociologische verhoudingen te doen veranderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 16:50   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Dit zou zomaar eens kunnen in 2024

Maar het is één feit dat in 2024 België moet herschreven worden

Volgens N-VA confederalisme
Volgens PS drie gewesten Vlaanderen Wallonië Brussel. Schrappen Duitstalige gemeenschap

Hoe dan ook. Onafhankelijkheid, confederalisme, gewesten

Brussel zal meer moeten inzetten op eigen inkomsten

En daarvoor moet men hun leger werklozen activeren op de arbeidsmarkt

lees , een beetje Nederlands aanleren om jobs in de Vlaamse rand te aanvaarden

De Ps vraagt nu weer geld aan Vlaanderen. Maar zij gaan wel bepalen hoeveel Nederlands ze moeten kunnen
Het mogen toch geen echte Vlamingen worden he
In 2024 gaan we gewoon verder met België zonder confederalisme en zonder splitsing. Lachaert sprak van herfederaliseren en ik denk eerder dat we in die richting zullen gaan. De traditionele partijen doen al nu alsof het Vlaams-Nationalisme niet bestond en neen, het is niet alleen te wijten aan de Corona crisis.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 16:51   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In 2024 gaan we gewoon verder met België zonder confederalisme en zonder splitsing. Lachaert sprak van herfederaliseren en ik denk eerder dat we in die richting zullen gaan. De traditionele partijen doen al nu alsof het Vlaams-Nationalisme niet bestond en neen, het is niet alleen te wijten aan de Corona crisis.
Wat denkt Lachaert dan wel te herfederaliseren? Op welke domeinen meent hij de PS over de streep te trekken, een partij die sedert de federalisering steeds meer investeert in haar regionale machtsbasis?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 17:04   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Vlaamse Brusselaars onze job afpakken ? We zoeken momenteel 60.000 mensen !!!!!

En walen onze job afpakken ?????

Dit wil ik echt nog eens meemaken in de 2 a 3 decennia die ik nog te leven heb
Meer en meer Franstaligen vestigen zich in Vlaanderen en niet alleen in Vlaams-Brabant. Dus waarom niet?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 17:27   #49
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het gaat niet om "een prijs te aanvaarden", maar wel om het Vlaams onderwijs performant te houden. De pedagogische problemen bestaan die voortvloeien uit een heel hoge aanwezigheid van anderstaligen. Waarom zouden die problemen niet aangekaart en besproken mogen worden, zodat er een adequate oplossing voor kan worden gezocht? Het doel van het onderwijs is in de eerste plaats kennisoverdracht binnen een werkbare leeromgeving, niet om sociologische verhoudingen te doen veranderen.
Ik denk dat het niet snapt. Je hebt in Brussel twee onderwijssystemen voor een bevolking die een hoop talen spreekt. Een groot deel van de bevolking spreekt thuis geen Nederlands, maar ook geen Frans. Als je de handen in de lucht steekt en zegt "die zijn niet voor ons" zeg je zelf eigenlijk dat het Frans de algemene officiële taal is in Brussel en dat Nederlands dat niet is.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 17:34   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik denk dat het niet snapt. Je hebt in Brussel twee onderwijssystemen voor een bevolking die een hoop talen spreekt. Een groot deel van de bevolking spreekt thuis geen Nederlands, maar ook geen Frans. Als je de handen in de lucht steekt en zegt "die zijn niet voor ons" zeg je zelf eigenlijk dat het Frans de algemene officiële taal is in Brussel en dat Nederlands dat niet is.
In Brussel zijn er verschillende onderwijssystemen: Nederlands-, Frans- en anderstalig. Er zijn ook verschillende netten, ook verscheidene initiatieven, sommige uitgaand van de overheid, andere van organisaties, andere van private personen.

Ik schreef nergens "ze zijn niet voor ons". Ik schreef over de pedagogische problemen die gepaard gaan met een stijgende instroom van niet-Nederlandstaligen. U doet alsof het vloeken is in de kerk om dat ter sprake te brengen. Nochtans zijn het de leerkrachten zelf die aan de alarmbel trekken, samen met de verschillende pedagogische diensten. Daarom ook dat men een minimumregeling heeft ingesteld. Dit betekent niet dat de anderen niet welkom zijn, maar wel dat dus de capaciteit vergroot moet worden om binnen die grotere gehelen tot werk- en houdbare oplossingen te komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 17:36   #51
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...en hun toekomst.
Onderwijs is de sleutel, maar het kost altijd minstens één generatie. Hier bij ons op de taalgrens zien we hetzelfde. Franstalige inwijkelingen blijven in de praktijk grotendeels ééntalig. Hun kinderen leren nederlands op school.
Het sprookje dat de Franstaligen meer en meer Nederlands beginnen te leren hebben de Belgicisten al te lang gebruikt om toch maar de eenheid van het land te rekken .
"De situatie van het Nederlands in Brussel is slecht ,maar het zal beteren "...

Dit sprookje is van dezelfde categorie als het sprookje van de Kerk
"Het laatste jaar zitten er terug meer kandidaat -priesters in het seminarie"
Terwijl het aantal pastoors jaar na jaar de dieperik in ging.


Ons geduld met Brussel heeft lang genoeg geduurd.
Het is op en Brussel heeft bewezen dat ze de taak van tweetalige hoofdstad niet willen uitoefenen.

Leve een Onafhankelijk Vlaanderen zonder Wallo-Brux.

Eens Brussel terug voldoende Nederlandstaligen telt ,wat ik betwijfel ,

kunnen ze nog altijd een aanvraag doen om terug bij een onafhankelijk Vlaanderen aan te sluiten ,maar dan wel op onze voorwaarden.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 15 december 2021 om 17:37.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 19:25   #52
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Het sprookje dat de Franstaligen meer en meer Nederlands beginnen te leren hebben de Belgicisten al te lang gebruikt om toch maar de eenheid van het land te rekken .
"De situatie van het Nederlands in Brussel is slecht ,maar het zal beteren "...

Dit sprookje is van dezelfde categorie als het sprookje van de Kerk
"Het laatste jaar zitten er terug meer kandidaat -priesters in het seminarie"
Terwijl het aantal pastoors jaar na jaar de dieperik in ging.


Ons geduld met Brussel heeft lang genoeg geduurd.
Het is op en Brussel heeft bewezen dat ze de taak van tweetalige hoofdstad niet willen uitoefenen.

Leve een Onafhankelijk Vlaanderen zonder Wallo-Brux.

Eens Brussel terug voldoende Nederlandstaligen telt ,wat ik betwijfel ,

kunnen ze nog altijd een aanvraag doen om terug bij een onafhankelijk Vlaanderen aan te sluiten ,maar dan wel op onze voorwaarden.

Ik weet over wat ik praat. Ik leef al heel mijn leven in een taalgrensgemeente en weet hoe de dynamiek met anderstaligen werkt.

In mijn jeugd heb ik de laatste politiek georganiseerde macht van de oude franstalige politici zien uitdoven, tien jaar later is een nieuwe (door lage immo prijzen gestuurde) influx van anderstalige nieuwelingen gestart, nu zie ik dat de tweede generatie van die instromers nederlands praat. De school is de beslissende factor. Altijd volgens mij.

Maar ik begrijp ook dat iemand die tien of 15 kilometer verder van de taalgrens woont, veel principiëler gaat oordelen. Maar wij staan hier wel op de grens... Ik kan enkel zeggen dat (volgens mij) onderwijs de sleutel is om ofwel nieuwe 'Vlamingen' te krijgen, ofwel nieuwe 'Walen'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 19:54   #53
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik weet over wat ik praat. Ik leef al heel mijn leven in een taalgrensgemeente en weet hoe de dynamiek met anderstaligen werkt.

In mijn jeugd heb ik de laatste politiek georganiseerde macht van de oude franstalige politici zien uitdoven, tien jaar later is een nieuwe (door lage immo prijzen gestuurde) influx van anderstalige nieuwelingen gestart, nu zie ik dat de tweede generatie van die instromers nederlands praat. De school is de beslissende factor. Altijd volgens mij.

Maar ik begrijp ook dat iemand die tien of 15 kilometer verder van de taalgrens woont, veel principiëler gaat oordelen. Maar wij staan hier wel op de grens... Ik kan enkel zeggen dat (volgens mij) onderwijs de sleutel is om ofwel nieuwe 'Vlamingen' te krijgen, ofwel nieuwe 'Walen'.
Grimbergen grenst ook aan de taalgrens en we zien dat de inwijkelingen uit Brussel die zich hier komen vestigen ,helemaal geen Nederlands spreken.Velen blijven hun kinderen zelfs naar Franstalige Brusselse scholen sturen ipv naar Grimbergse scholen.

In het vaccinatiecentrum van Wemmel loopt het vol met Franstalige inwijkelingen uit Brussel , die nu in Wemmel ,Grimbergen of Meise al jaren wonen en nog steeds de simpelste Nederlandstalige zinnen zoals ,"Doe Uw jas uit aub en ontbloot Uw linker schouder" niet begrijpen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 20:57   #54
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.065
Standaard

Dus als die kinderen naar Frantalige scholen gaan: "Foei, weg met de francofonie."

Als ze naar Vlaamse scholen gaan: "Awoert. Je pakt onze plaatsen af en het peil zakt."
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 21:03   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dus als die kinderen naar Frantalige scholen gaan: "Foei, weg met de francofonie."

Als ze naar Vlaamse scholen gaan: "Awoert. Je pakt onze plaatsen af en het peil zakt."
Neen, hoor, dat staat er helemaal niet. Wel: welkom, Franstalige leerlingen! Maar naar de politiek: zorg voor uitbouw van capaciteit, zodanig dat er een goede pedagogisch werkbare mix behouden blijft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 21:07   #56
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor, dat staat er helemaal niet. Wel: welkom, Franstalige leerlingen! Maar naar de politiek: zorg voor uitbouw van capaciteit, zodanig dat er een goede pedagogisch werkbare mix behouden blijft.
Daar zeg je iets opmerkelijk. Want je hebt dat net zo goed in bvb Antwerpen. Waar geen andere overheid in de buurt is met een aanbod. Ik vind dat een gekke gedachtengang waarbij scholen hun leerlingen kiezen ipv omgekeerd.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 21:11   #57
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In 2024 gaan we gewoon verder met België zonder confederalisme en zonder splitsing. Lachaert sprak van herfederaliseren en ik denk eerder dat we in die richting zullen gaan. De traditionele partijen doen al nu alsof het Vlaams-Nationalisme niet bestond en neen, het is niet alleen te wijten aan de Corona crisis.
Laat het denken over aan paarden: die denken van 's morgens tot 's avonds.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 21:11   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Daar zeg je iets opmerkelijk. Want je hebt dat net zo goed in bvb Antwerpen. Waar geen andere overheid in de buurt is met een aanbod. Ik vind dat een gekke gedachtengang waarbij scholen hun leerlingen kiezen ipv omgekeerd.
Ook in Antwerpen wordt gezocht naar oplossingen voor concentratiescholen. U zult nooit in onderwijsmiddens horen dat concentratiescholen toe te juichen zijn. Er is dus niets gek aan de redenering om een gezonde mix binnen een bepaalde schoolpopulatie te zoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 22:39   #59
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.936
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat denkt Lachaert dan wel te herfederaliseren? Op welke domeinen meent hij de PS over de streep te trekken, een partij die sedert de federalisering steeds meer investeert in haar regionale machtsbasis?
Een partij kan haar standpunten toch niet laten bepalen door wat andere partijen vinden? Anders zou bijvoorbeeld het Vlaams Belang haar standpunt over abortus moeten schrappen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2021, 23:22   #60
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.065
Standaard

Heel gek: een leerling in Brussel die thuis Bulgaars spreekt of Pasjtoen is voor het Franstalig onderwijs net zo goed anderstalig. Schijnbaar gaan jullie ervan uit dat zij maar alles moeten inschrijven.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be