Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

 
 
Discussietools
Oud 15 mei 2005, 14:13   #41
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik volg de Vlaamse politiek al een paar jaar, dus ik ken het dossier BHV vrij aardig. En ik ben ook absoluut voor een splitsing van de kieskring en het gerechtelijk arrondissement. Maar daar gaat het in deze topic niet over, hier gaat het over een voorstel van Wreker om de grens van Brussel te verleggen naar de Brusselse ring. Op zich niet zo vreemd, maar wel zijn redenering dat dat invloed zou hebben op de verfransing van Vlaams-Brabant. Want wat verandert er feitelijk aan de situatie in gemeenten ver in Vlaams-Brabant met zijn voorstel om de grens van Brussel te verleggen naar de Brusselse ring? Wat heeft dat voor invloed op de vestiging en verblijf van Franstaligen in Vlaanderen? Dat is mijn vraag.
Die grenzen zijn een non-issue en zullen nooit ter discussie op tafel komen ... maar zoals reeds gemeld ... het feit dat er Franstaligen komen wonen in de BH van V is geen probleem op zich, ze horen zich echter aan te passen aan de omgeving. Wanneer een Vlaming in Wallonië gaat wonen spreekt hij gewoon de Franse taal ... hier echter hoor je meestal het tegendeel, er worden zelfs eisen gesteld en er zijn zelfstandigfen die hun € zien rollen en daarom ook een Franstalige prijslijst en Franstalige bediening voorzien ... en dan begint het verkeerd te gaan ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:25   #42
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

De bedoeling van een eventuele "verlegging" of aanpassing van de grenzen tussen Brussel en Vlaanderen is doodeenvoudig om een splitsing te vergemakkelijken.

De Ring werd indertijd van de Vandenboeynantsen en Spaken zeer ruim rond Brussel gelegd om alzo een soort van grote stadswal te creëren. Ondertussen is de afgelopen decennia reeds zeer veel verfransing gebeurd binnen die Ring.

Dat die Ring niet rond gemaakt werd, maar doorloopt tot in Wallonië had ook de bedoeling om een de facto corridor te creëren over Vlaams grondgebied naar Wallonië, zodat een soort van "Wallobrux" gewest ontstond.

Door een eindweg in het denkpatroon van de franskiljons van Brussel mee te gaan en hen voor te houden dat ze hier en daar wat winnen, kan die splitsing volgens mij voor vele partijen verkoopbaar gemaakt worden.

Dus waarom dan niet ineens die Ring nemen als "scheiding" die de franskiljons destijds hebben gebouwd, maar dan wel met een Vlaamse corridor (Zoniënwoud)? Volgens mij zullen ze daar redelijk gemakkelijk genoegen mee nemen.

Eens de grenzen van Brussel duidelijk getekend zijn, valt België gewoon uiteen en doen we met Brussel wat we willen. Nemen we het bij Vlaanderen, op ONZE voorwaarden, of laten we Brüksel stoven in zijn eigen vet? Dat zien we dan wel als het zover is.

Met de franskiljons rond Brussel rekenen we dan wel af zoals we dat in Antwerpen en elders gedaan hebben.

Laatst gewijzigd door Wreker : 15 mei 2005 om 14:26.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:27   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Die grenzen zijn een non-issue en zullen nooit ter discussie op tafel komen ... maar zoals reeds gemeld ... het feit dat er Franstaligen komen wonen in de BH van V is geen probleem op zich, ze horen zich echter aan te passen aan de omgeving. Wanneer een Vlaming in Wallonië gaat wonen spreekt hij gewoon de Franse taal ... hier echter hoor je meestal het tegendeel, er worden zelfs eisen gesteld en er zijn zelfstandigfen die hun € zien rollen en daarom ook een Franstalige prijslijst en Franstalige bediening voorzien ... en dan begint het verkeerd te gaan ...
Om met dat laatste te beginnen: ik zou zeker niet nalaten de zelfstandigen die aan de verfransing meewerken daar op aan te spreken. Je kunt natuurlijk steeds met de vinger naar de bevolkinsgroep in kwestie wijzen, maar de houding van de Vlamingen die die verfransing accepteren en zelfs ondersteunen is minstens even verwerpelijk.

En eigenlijk denk ik dat als de Franstaligen hun arrogante houding niet veranderen, een verandering in de houding van de Vlamingen de enige oplossing is daartegen. Natuurlijk gaat er van de splitsing van BHV een grote symbolische kracht uit, maar ik denk niet dat je de illusie hoeft te hebben dat de Franstaligen door die splitsing ineens wel overal Nederlands zullen spreken. Je zult hen ook duidelijk moeten maken dat het gebruik van Frans niet wordt geaccepteerd. Daarvoor is dezelfde houding nodig die menig Franstalige in Brussel heeft als je onaangekondigd Nederlands tegen 'm spreekt: hij doet alsof 'ie je niet verstaat. Als de Vlamingen dat ook zouden doen, is het zo afgelopen met de verfransing.
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:31   #44
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Met de franskiljons rond Brussel rekenen we dan wel af zoals we dat in Antwerpen en elders gedaan hebben.
En wat houdt dat in?
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:31   #45
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Om met dat laatste te beginnen: ik zou zeker niet nalaten de zelfstandigen die aan de verfransing meewerken daar op aan te spreken. Je kunt natuurlijk steeds met de vinger naar de bevolkinsgroep in kwestie wijzen, maar de houding van de Vlamingen die die verfransing accepteren en zelfs ondersteunen is minstens even verwerpelijk.

En eigenlijk denk ik dat als de Franstaligen hun arrogante houding niet veranderen, een verandering in de houding van de Vlamingen de enige oplossing is daartegen. Natuurlijk gaat er van de splitsing van BHV een grote symbolische kracht uit, maar ik denk niet dat je de illusie hoeft te hebben dat de Franstaligen door die splitsing ineens wel overal Nederlands zullen spreken. Je zult hen ook duidelijk moeten maken dat het gebruik van Frans niet wordt geaccepteerd. Daarvoor is dezelfde houding nodig die menig Franstalige in Brussel heeft als je onaangekondigd Nederlands tegen 'm spreekt: hij doet alsof 'ie je niet verstaat. Als de Vlamingen dat ook zouden doen, is het zo afgelopen met de verfransing.
Een klootjesvolk kan je niet in een handomdraai in een herenvolk veranderen mijn beste.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:32   #46
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
En wat houdt dat in?
Vlaamse strijd.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:34   #47
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Vlaamse strijd.
Kun je iets concreter zijn?
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:40   #48
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Om met dat laatste te beginnen: ik zou zeker niet nalaten de zelfstandigen die aan de verfransing meewerken daar op aan te spreken. Je kunt natuurlijk steeds met de vinger naar de bevolkinsgroep in kwestie wijzen, maar de houding van de Vlamingen die die verfransing accepteren en zelfs ondersteunen is minstens even verwerpelijk.
Dat wordt gedaan, maar wanneer de zelfstandige merkt dat hij zijn verkoop met 10 tot 20% de hoogte in kan jagen door gewoon een Franstalige prijslijst te voorzien dan gaat zijn € aan het rollen en zijn ogen aan het flikkeren. Enkel de Flaminganten, en dat zijn er meer en meer, houden zich aan de Vlaamse taal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
En eigenlijk denk ik dat als de Franstaligen hun arrogante houding niet veranderen, een verandering in de houding van de Vlamingen de enige oplossing is daartegen. Natuurlijk gaat er van de splitsing van BHV een grote symbolische kracht uit, maar ik denk niet dat je de illusie hoeft te hebben dat de Franstaligen door die splitsing ineens wel overal Nederlands zullen spreken. Je zult hen ook duidelijk moeten maken dat het gebruik van Frans niet wordt geaccepteerd. Daarvoor is dezelfde houding nodig die menig Franstalige in Brussel heeft als je onaangekondigd Nederlands tegen 'm spreekt: hij doet alsof 'ie je niet verstaat. Als de Vlamingen dat ook zouden doen, is het zo afgelopen met de verfransing.
Het probleem tussen Frans- en Vlaamstaligen wordt voor een groot deel boven ons hoofd gespeeld en in de hand gewerkt door de Waalse beau-monde. de houding van Di rupo, Van Cauwenberghe, Reynders, ... versterkt het gedrag van de Franstalige in de BH van V. Eens de banden losgescheurd (door de splitsing) gaat die invloed automatisch verminderen ... het wordt sowiso een proces van enkele generaties maar wanneer we er vandaag niets aan doen wonen we hier binnenkort in Frans-Vlaanderen. komt er bij dat je niet alle Franstaligen over dezelfde kam mag scheren ... cfr mijn 2 cafégenoten van gisteren die vandaag de dag nog steeds op MR stemmen maar er geen probleem mee hebben om moregn op de VLD te 'moeten' stemmmen ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:48   #49
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Kun je iets concreter zijn?
Hier kan je beginnen te studeren : [size=2]Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging[/size]
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:49   #50
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Dat wordt gedaan, maar wanneer de zelfstandige merkt dat hij zijn verkoop met 10 tot 20% de hoogte in kan jagen door gewoon een Franstalige prijslijst te voorzien dan gaat zijn € aan het rollen en zijn ogen aan het flikkeren. Enkel de Flaminganten, en dat zijn er meer en meer, houden zich aan de Vlaamse taal.
Wordt er ook actie gevoerd door de Vlaamse beweging tegen zelfstandigen die de verfransing in de hand werken?

Citaat:
Het probleem tussen Frans- en Vlaamstaligen wordt voor een groot deel boven ons hoofd gespeeld en in de hand gewerkt door de Waalse beau-monde. de houding van Di rupo, Van Cauwenberghe, Reynders, ... versterkt het gedrag van de Franstalige in de BH van V. Eens de banden losgescheurd (door de splitsing) gaat die invloed automatisch verminderen ... het wordt sowiso een proces van enkele generaties maar wanneer we er vandaag niets aan doen wonen we hier binnenkort in Frans-Vlaanderen. komt er bij dat je niet alle Franstaligen over dezelfde kam mag scheren ... cfr mijn 2 cafégenoten van gisteren die vandaag de dag nog steeds op MR stemmen maar er geen probleem mee hebben om moregn op de VLD te 'moeten' stemmmen ...
Ja, de symbolische kracht zal zeker een grote invloed hebben denk ik, maar daarnaast zal er ook een groep zijn die op een andere manier 'overtuigd' moet worden.

Hoe is de situatie in de oostelijke helft van Vlaams-Brabant, die toch ook aan de Brusselse agglomeratie grenst, eigenlijk? Wonen daar veel Franstaligen (in Tervuren en omgeving bijv.) en hoe is hun houding t.o.v. de Vlamingen?
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:52   #51
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Die ken ik ook al een paar jaar. Ik vraag me af hoe je die verfransing concreet denkt te kunnen tegengaan?
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:57   #52
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Hoe is de situatie in de oostelijke helft van Vlaams-Brabant, die toch ook aan de Brusselse agglomeratie grenst, eigenlijk? Wonen daar veel Franstaligen (in Tervuren en omgeving bijv.) en hoe is hun houding t.o.v. de Vlamingen?
Het aantal Franstaligen dat naar daar migreert is vergelijkbaar, er zijn daar ook problemen met Franstaligen die zich niet willen integreren, extremisten heb je overal, maar ze hebben grondwettelijk geen poot om op te staan terwijl dit nog wel het geval is in de BH van V. Ik ga me niet in detail uitspreken want ben geen bewoner, misschien zitten er forumbezoekers uit die regio die heir beter kunnen op antwoorden.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:59   #53
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wordt er ook actie gevoerd door de Vlaamse beweging tegen zelfstandigen die de verfransing in de hand werken?


Ja, de symbolische kracht zal zeker een grote invloed hebben denk ik, maar daarnaast zal er ook een groep zijn die op een andere manier 'overtuigd' moet worden.

Hoe is de situatie in de oostelijke helft van Vlaams-Brabant, die toch ook aan de Brusselse agglomeratie grenst, eigenlijk? Wonen daar veel Franstaligen (in Tervuren en omgeving bijv.) en hoe is hun houding t.o.v. de Vlamingen?
In Tervuren zijn er ong een 16% Franstaligen. Tervuren maakt wel geen deel uit van BHV.
In de gemeente Overijse heb je ong een derde (!) Franstaligen.
Overijse heeft geen faciliteiten.
In mijn gemeente die aan Overijse grenst (Huldenberg), heb je bij schatting ong 5% Franstaligen.
Ik heb Overijse zien 'verfransen' op een periode van 30 jaar...
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 15 mei 2005, 15:03   #54
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Sorry, ik had iets specifieker moeten zijn. Ik bedoelde het gebied dat buiten de kieskring BHV valt (de kieskring Leuven), dus waar Franstaligen nu al niet op Franstaligen kunnen stemmen. Hoe is de verhouding tussen Vlamingen en Franstaligen daar gesteld?
Dimitri is offline  
Oud 15 mei 2005, 15:03   #55
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Ik zou het eigelijk goed vinden als voor de grenzen van Brussel een duidelijk herkenbaar element in het landschap gekozen zou worden zodat discussie erover niet meer mogelijk is.

En dan lijkt het me voor de hand liggend om de Ring rond Brussel als officiële grens aan te nemen.

De splitsing van België in drie delen zal dan veel vlotter kunnen verlopen.
wedden dat ze onmidellijk een nieuwe gaan aanleggen ?!
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 15 mei 2005, 15:04   #56
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Die ken ik ook al een paar jaar. Ik vraag me af hoe je die verfransing concreet denkt te kunnen tegengaan?
Eens dat de franskiljons doorhebben dat het gedaan is met de uitbreiding van Brussel en dat ze zich in Vlaanderen bevinden waar andere regels gelden plooien ze zich vanzelf wel.

Maar dan moet het klootjesvolk ook weten waar het woont. Vandaar ook die duidelijke grenzen. Vraag nu aan eender welke Vlaming wie de premier van Vlaanderen is. Slechts een miniem aantal mensen zal je kunnen antwoorden met ... euh ja, met wie ook alweer? Verhofstadt? Of was het die nieuwe van de ... hoe heet die partij tegenwoordig ook al weer, het was iets met CD of DVD geloof ik... HT&D? Nee, wacht, het ligt op het puntje van m'n tong.
Wreker is offline  
Oud 15 mei 2005, 16:20   #57
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Sorry, ik had iets specifieker moeten zijn. Ik bedoelde het gebied dat buiten de kieskring BHV valt (de kieskring Leuven), dus waar Franstaligen nu al niet op Franstaligen kunnen stemmen. Hoe is de verhouding tussen Vlamingen en Franstaligen daar gesteld?
Wel, overijse behoort er wel toe,tervuren niet ... dus je hebt een beeld gekregen van het verschil ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 20:16   #58
jusbou
Lokaal Raadslid
 
jusbou's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: belgië, la Belgique
Berichten: 388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Veel inhoudsloos gezwets schrijft u. Indien de Vlaamse partijen het voorstel hadden ingediend - zoals eerder was aangekondigd en ook beloofd - en met hoogdringendheid behandeld in het parlement (zoals het Vlaams Belang had gevraagd), dan was de zaak in het parlement behandeld. Dat is de fout die men heeft begaan.
U snapt het niet he,
Het is juist dat gezwets over de democratische meerderheid dat vlaanderen de das heeft omgedaan. Hoe zou u het vinden als de vlamingen in brussel buitenspel worden gezet omdat er een democratische meerderheid is.
Wat denkt u van de faciliteitsgemeenten waar in sommigen 80 % franstalig is de 20% vlamingen te kakken worden gezet omwille van een democratische meerderheid.

Dat kan en mag toch niet? en zo is het precies hetzelfde met een simpele stemming van vlaanderen in het parlement met hun democratische meerderheid. dat kan en mag ook niet.

België is een land van evenwichten, en dat is maar goed ook.
__________________
[font=Century Gothic]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be