Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Discussie gesloten
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2007, 15:09   #41
Montalcino
Parlementslid
 
Montalcino's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Is de logische conclusie dan niet, dat men de hele politieke klasse het best afschaft? Ik vind dat er een groot verschil bestaat tussen corruptie in het algemeen, bv. een medewerker in een privé-bedrijf die pikt uit de kas van het bedrijf, en politieke corruptie, waarbij gepikt wordt uit de staatskas. Die staatskas is namelijk gevuld met ondermeer mijn geld, dat van mij werd afgepakt met staatsgeweld. De kas van dat privé-bedrijf werd niet op dezelfde gewelddadige wijze gevuld.

Ik denk dat politieke besluiten, op de schaarse domeinen waar ze aangewezen zijn, best genomen worden op democratische wijze, dwz door volksvergaderingen. Deze laatsten kunnen wat mij betreft in drie vormen voorkomen: klassieke volksvergaderingen genre Town Meeting, volksreferenda (die niets anders zijn dan in tijd en ruimte gedecentraliseerde volksvergaderingen) en eventueel kleine permanente, door loting samengestelde volksvergaderingen. Momenteel wordt het wetgevend werk gedaan door een kleine kaste, bemand door partij- en logeleden; Jan Modaal mag tot op zekere hoogte kiezen wie hem mag 'vertegenwoordigen' dwz bestelen, maar hij mag niet opteren voor het alternatief, nl zelf mee beslissen en zich niét laten bestelen. Dit is volgens mij het punt waar de corruptie begint. De corruptie start op het ogenblik dat de heersende kaste uw deelnamerecht aan het wetgevend werk afpakt, en zich het recht toeeigent om u op 'wettelijke' wijze, dwz met staatsgeweld te beroven. Ge moogt (een beetje) kiezen wié precies u via belastingen zal onteigenen, maar ge moogt niet opteren voor niet-onteigening. Ge mòet 'solidair' zijn met alle mogelijke staatsparasieten. Wie dit systeem aanvaardt, moet ook de Fientjes aanvaarden, me dunkt. Wie het OK vindt om zich door de staat te laten bestelen, moet nadien niet gaan jammeren over de manier waarop de dieven met het gepikte geld omspringen.
Ik vind dit een prachtige verwoording.
Montalcino is offline  
Oud 10 oktober 2007, 16:03   #42
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
........ Wie het OK vindt om zich door de staat te laten bestelen, moet nadien niet gaan jammeren over de manier waarop de dieven met het gepikte geld omspringen.
Jos, ik ben fan van je.
Akkoord maar hoe uitvoeren ? Het doet mij denken aan dat verhaaltje van die man die elke week bij de bank zich zijn spaargeld in cash liet tonen om toch maar zeker te zijn dat de bank het goed bewaard had.

Moeten wij dan alles zelf doen?

In Nederland moeten alle aankopen bvb bij Landsvedediging vanaf een zeker bedrag door de Kamer ondertekend worden. Eén Flahaut beslist dan niet alleen over grote aankopen. Ook niet een ministerraad. De oppositie stemt mee.
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.
Cyrano is offline  
Oud 10 oktober 2007, 17:39   #43
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
'Nee.'

...


En dat was het enige antwoord dat ik van jou had willen horen (lezen). Die hele apologie die je eraan breidt is volstrekt onaanvaardbaar.
Zeker uit de mond van een vakbondsman.
Enfin, soort verdedigt soort zeker. Waarmee we de ware aard van die syndicale wereldverbeteraars 'die het goed menen met de mensen' leren kennen.
Online is offline  
Oud 10 oktober 2007, 17:54   #44
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
waarom is de VLD zo corrupt?
Omdat de volledige top al sinds begin jaren '90 bestaat uit mensen zonder een minimum aan ethiek, VHS op kop. Nihilisten die niet meer ambitie hebben dan de macht veroveren en zichzelf te baden in de weelde en het profijt.

De mens Verhofstadt heeft, met zijn Burgermanifesten die hij uitsluitend ontwierp als marketinginstrumenten ter verovering van de macht, zijn partij (en vanaf 1999 de hele Belgische machtstructuur) zodanig gecorrompeerd, dat die partij reddeloos verloren is.

Aan de VLD is niets bruikbaars meer. Ze gaat onherroepelijk richting kiesdrempel, omdat de kiezer in dit tijdsgewricht verrassend genoeg weer een minimum aan moraliteit verwacht.
Kortaf is offline  
Oud 10 oktober 2007, 18:04   #45
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In stand houden dus dat cordon sanitaire!
Al was het maar om het huidige politieke bestel in stand te houden zodat alleen de 'democraten' bij de vetpotten geraken.
Als het VB bij de vetpotten kan geraken is het minstens zo erg.

Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 18:04.
system is offline  
Oud 10 oktober 2007, 18:05   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Jos, ik ben fan van je.
Akkoord maar hoe uitvoeren ? Het doet mij denken aan dat verhaaltje van die man die elke week bij de bank zich zijn spaargeld in cash liet tonen om toch maar zeker te zijn dat de bank het goed bewaard had.

Moeten wij dan alles zelf doen?

In Nederland moeten alle aankopen bvb bij Landsvedediging vanaf een zeker bedrag door de Kamer ondertekend worden. Eén Flahaut beslist dan niet alleen over grote aankopen. Ook niet een ministerraad. De oppositie stemt mee.
Nederland is niet voor niets van de 9de naar de zevende plaats op de TI-lijst gestegen.
Belgique daalde sinds paars aan de macht is van de 14de naar de 21ste plaats.
Indien het onafhankelijke Vlaanderen ook op de 7de plaats wil terechtkomen op de lijst van Transparency International, dan hoeft het maar bij Nederland aan te sluiten en diens systeem over te nemen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 10 oktober 2007, 18:06   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als het VB bij de vetpotten kan geraken is het minstens zo erg.
Met het VB veilig achter een cordon IS het al zo erg.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 10 oktober 2007, 18:31   #48
Arnold
Minister
 
Arnold's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 maart 2004
Berichten: 3.201
Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=96100
__________________
mvg,
Arnold.

www.verkiezingssite.be
Arnold is offline  
Discussie gesloten



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be