Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2022, 18:30   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Laat ons wel wezen. Klanten die voor zoiets klagen ben je liever kwijt dan rijk. De tijd dat de klant Koning was is verleden. De gouverneur mengt zich hier wel degelijk in een politiek debat waar hij zich niet neutraal opstelt. Hij ware beter geweest om eens met de Nederalandstalige inwoners te spreken zodat ze wat minder gefrustreerd zijn als ze in rij staan bij de bakker.
Ik stel mij in de eerste plaats de vraag of de gouverneur bevoegd is om dergelijke opmerkingen te maken naar de handelaar toe, ook al is omtrent het taalgebruik van de handelaar geen wettelijke basis. Het zou mij verbazen van niet.
De marktkramer op een markt met marktkramers uit diverse Europese landen, zoals ik hier onlangs heb meegemaakt tijdens de Europese markt, begrijpen enkel hun lokale taal of Engels.
Nogmaals, een klant die de taal van de uitbater niet begrijpt zoekt een andere winkel.
Ik vrees echter dat het onderwerp van discussie een principiële kwestie is.

De klant is inderdaad geen koning meer. Zolang de uitbater voldoende klanten heeft is er voor de handelaar niets aan de hand. Het moet zijn dat de bakker in Tervuren voldoende klanten heeft, en Frans begrijpen en spreken.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 18:35   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Er zijn politieke middelen om een balorige gouverneur aan te pakken. Maar niemand zal deze gouverneur willen aanpakken (voor deze brief toch niet). Daaraan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 18:48   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Ik vind het de normaalste zaak dat men iemand aanspreekt in de taal van de streek iof het land. Ik moet in Luik of Londen ook niet eisen om in het Nederlands bediend te worden. Kwestie van respect en gezond verstand....
2
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 19:54   #44
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat dit geen zaak voor de gouverneur is. Misnoegde klanten moeten de zaak maar bombarderen met slechte reviews. Dat werkt uiteindelijk het beste.
Slechte reviews die bij bv. Google of Meta zijn een groot probleem voor een ondernemer, vooral als die zich richt naar particulieren. Je hebt er als ondernemer weinig verhaal tegen. Enkel als je bewijs hebt dat de slechte review geschreven is door een concurrent kan je Google hierop aanspreken.

Dat roept vragen op bij het handelen van gouverneur Jan Sporen. Heeft hij wel nagegaan of de klacht niet ontsproot uit vetes, jaloezie of afkomstig is van een mislukte concurrent ?

Heeft Jan Sporen de lokale bakkerszaak persoonlijk bezocht om zijn vaststellingen te doen ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 19:54   #45
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zijn politieke middelen om een balorige gouverneur aan te pakken.
Welke ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 20:04   #46
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het moet zijn dat de bakker in Tervuren voldoende klanten heeft, en Frans begrijpen en spreken.
Ik heb bij mijn lokale bakker de Paas patisserie gaan afhalen. Het was er druk naar jaarlijkse traditie. Ik bewonder het personeel dat ze het vocabularium eigen zijn. Al hun broden, broodjes, gebakjes, taartjes en koekjes hebben allen minstens 10 benamingen voor producten, sommige benamingen slaan op verschillende producten en enkel door hun klanten te kennen lukt de communicatie.

Het vocabularium bij een bakker bevat amper Nederlandse woorden.

Ik was blij dat ik enkel de afhaling van een doorgegeven en doorgesproken bestelling was toevertrouwd.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 20:26   #47
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.509
Standaard

Art. 30

Het gebruik van de in België gesproken talen is vrij; het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken.


Artikel 30 dat Jan Spooren Diets wil maken aan de misnoegde klant.

Naar mijn bescheiden mening heeft het onderwijs en de openbare instellingen een voorbeeldfunctie in het gebruik van het Nederlands.

Ik kopieer plak van de webstek van Vlaio.

Versterk de cyberveiligheid van jouw bedrijf
Investeren in cybersecurity is een must! Ontdek met welke steun, advies en begeleiding we jouw cybersecurityplan ondersteunen.
Wapen je tegen cybercriminaliteit


Alsjeblief zeg ! Mag het wat meer Nederlands zijn ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 18 mei 2022 om 20:26.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 20:42   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.509
Standaard

De gouverneur vraagt tenslotte in zijn brief om voor het Nederlands te kiezen als voertaal in de bakkerij. Jan Spooren was tot juli 2020 burgemeester van Tervuren voor N-VA. "Ik heb altijd een goede relatie gehad met meneer Spooren. Ik ben trots om Belg te zijn. Het is hier een warme, multiculturele buurt en samen geraken we het verst. Ik praat Vlaams, Frans, Italiaans, Engels en zelfs Marokkaans of Algerijns. Of ik doe toch mijn best", aldus nog Didier.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05...acht-tervuren/

Een fiere Belg, Jan Sporen kan als er gouverneur trotst op zijn.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 20:46   #49
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Zijn er echt bemoeiallen in Vlaanderen die willen bepalen welke taal er in een onderneming wordt gesproken ?
Totaal belachelijk.
In Vlaanderen is de voertaal Nederlands. Tervuren is een Vlaamse gemeente. Als ik daar een bakkerszaak binnenstap en ik wordt er in het Frans i.p.v. het Nederlands aangesproken dan is die bakker of zijn winkelbediende een vreselijke lomperik. Denken die misschien dat ik mij door dat Frans "vereerd" zou voelen? Denken die soms dat ze aan klantenbinding doen door de mensen die hun winkel binnenstappen in het Frans aan te spreken? Hoe oenig kun je eigenlijk zijn?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 20:50   #50
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In Vlaanderen is de voertaal Nederlands.
Het is niet omdat Tervuren in het ééntalig Nederlands taalgebied ligt dat er maar één voertaal zou zijn. Bij geen enkele wet of bij geen enkel decreet is er een voertaal vastgelegd, uitgezonderd in Voeren.

Uit Wikipedia:

Voertaal

Een voertaal is een taal die volgens afspraak in een bepaalde situatie wordt gebruikt, met name waar de sprekers een verschillende taalachtergrond hebben, dan wel meertalig zijn. Het kan gaan om een taal in officiële situaties, zoals in het onderwijs, in de rechtbank, in de gemeente enz. Maar ook in besprekingen, voor de handel of in onderhandelingen kan een bepaalde voertaal worden gekozen.

Multinationals kiezen vaak een voertaal voor communicatie binnen kantoor en/of met klanten. Meestal is dit Engels, maar afhankelijk van de marktbasis en klantenkring kan dit ook een andere taal zijn.

Sommige landen hebben twee of meerdere talen als officiële voertaal. Zo hebben in België drie talen de officiële status: Nederlands, Frans en Duits. In Zwitserland zijn er zelfs vier: Duits, Frans, Italiaans en Reto-Romaans.

Op de Nederlandse Antillen en in Suriname is de nationale taal voornamelijk het Nederlands, maar in allerlei situaties kunnen vele andere talen als voertaal worden gebruikt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 18 mei 2022 om 20:51.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 20:55   #51
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het is niet omdat Tervuren in het ééntalig Nederlands taalgebied ligt dat er maar één voertaal zou zijn. Bij geen enkele wet of bij geen enkel decreet is er een voertaal vastgelegd, uitgezonderd in Voeren.

Uit Wikipedia:

Voertaal

Een voertaal is een taal die volgens afspraak in een bepaalde situatie wordt gebruikt, met name waar de sprekers een verschillende taalachtergrond hebben, dan wel meertalig zijn. Het kan gaan om een taal in officiële situaties, zoals in het onderwijs, in de rechtbank, in de gemeente enz. Maar ook in besprekingen, voor de handel of in onderhandelingen kan een bepaalde voertaal worden gekozen.

Multinationals kiezen vaak een voertaal voor communicatie binnen kantoor en/of met klanten. Meestal is dit Engels, maar afhankelijk van de marktbasis en klantenkring kan dit ook een andere taal zijn.

Sommige landen hebben twee of meerdere talen als officiële voertaal. Zo hebben in België drie talen de officiële status: Nederlands, Frans en Duits. In Zwitserland zijn er zelfs vier: Duits, Frans, Italiaans en Reto-Romaans.

Op de Nederlandse Antillen en in Suriname is de nationale taal voornamelijk het Nederlands, maar in allerlei situaties kunnen vele andere talen als voertaal worden gebruikt.
De elementaire hoffelijkheid vereist dat je de geldende voertaal gebruikt. In Tervuren zomaar de mensen in het Frans aanspreken getuigt van een hoge graad van arrogantie enn lompheid.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 21:09   #52
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De elementaire hoffelijkheid vereist dat je de geldende voertaal gebruikt.
Wat versta jij onder "geldende voertaal" ? Gezien de grondwettelijke vrijheid van het gebruik van taal kan je eenvoudigweg geen voertaal laten gelden.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 21:12   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

In mijne winkel gaat mij geen extreemrechtse vlaamsnationalist komen vertellen welke taal ik moet spreken. Die sjot ik onmiddellijk buiten.

Klanten die niet akkoord zijn met de voertaal van mijn handelszaak bollen het maar af. En die voertaal bepaal ik.

Begrepen ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 18 mei 2022 om 21:14.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 21:15   #54
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb bij mijn lokale bakker de Paas patisserie gaan afhalen. Het was er druk naar jaarlijkse traditie. Ik bewonder het personeel dat ze het vocabularium eigen zijn. Al hun broden, broodjes, gebakjes, taartjes en koekjes hebben allen minstens 10 benamingen voor producten, sommige benamingen slaan op verschillende producten en enkel door hun klanten te kennen lukt de communicatie.

Het vocabularium bij een bakker bevat amper Nederlandse woorden.

Ik was blij dat ik enkel de afhaling van een doorgegeven en doorgesproken bestelling was toevertrouwd.
Bollen van Berlijn, vierkant confituur, bliksem,
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 21:20   #55
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bollen van Berlijn, vierkant confituur, bliksem,
een boeksken en een eirepijp is ook niet slecht.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 21:30   #56
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In Vlaanderen is de voertaal Nederlands. Tervuren is een Vlaamse gemeente. Als ik daar een bakkerszaak binnenstap en ik wordt er in het Frans i.p.v. het Nederlands aangesproken dan is die bakker of zijn winkelbediende een vreselijke lomperik. Denken die misschien dat ik mij door dat Frans "vereerd" zou voelen? Denken die soms dat ze aan klantenbinding doen door de mensen die hun winkel binnenstappen in het Frans aan te spreken? Hoe oenig kun je eigenlijk zijn?
Noem het Nederlands praten in een Vlaamse gemeente respect voor Vlaanderen.
En ......ik koop nooit in winkels die de taal van de streek niet spreken en in winkels die aan Positieve Discriminatie doen .

In Wallonië spreekt men Frans ....ook uit respect .

Laatst gewijzigd door chris k : 18 mei 2022 om 21:32.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 21:33   #57
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
een boeksken en een eirepijp is ook niet slecht.
Gisteren bij de beenhouwer Amerikaans vangnet gekocht.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 21:34   #58
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De gouverneur vraagt tenslotte in zijn brief om voor het Nederlands te kiezen als voertaal in de bakkerij. Jan Spooren was tot juli 2020 burgemeester van Tervuren voor N-VA. "Ik heb altijd een goede relatie gehad met meneer Spooren. Ik ben trots om Belg te zijn. Het is hier een warme, multiculturele buurt en samen geraken we het verst. Ik praat Vlaams, Frans, Italiaans, Engels en zelfs Marokkaans of Algerijns. Of ik doe toch mijn best", aldus nog Didier.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05...acht-tervuren/

Een fiere Belg, Jan Sporen kan als er gouverneur trotst op zijn.
Een fiere Belg die "Vlaams" en Frans praat.
Dan weet je al hoe laat het is;een Franskiljon dus,die het woord Nederlands niet uit zijn mond krijgt.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 22:08   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Gisteren bij de beenhouwer Amerikaans vangnet gekocht.
ik kende zo een beenhouwerin die af en toe een "ende leut" verkocht.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 22:13   #60
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Een fiere Belg die "Vlaams" en Frans praat.
Dan weet je al hoe laat het is;een Franskiljon dus,die het woord Nederlands niet uit zijn mond krijgt.
Wel Vlaams. Zo lees ik het toch.
Of denk je dat iedere Vlaming Nederlands spreekt ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 18 mei 2022 om 22:13.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be