Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2008, 14:51   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Liever een amateuristische vondelingenschuif en een kans dat de baby overleeft dan een dode baby in een vuilniszak.
Ook mee eens. Maar doe dan wel minder hypocriet, of stoer, en zeg dit dan onmiddellijk. Het enige wat bij jou nog ontbreekt is de bewering dat ouders van vondelingen absoluut geen ariërs kunnen zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:55   #42
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
het hoeveelste geval van kindermoord of -verwaarlozing is dat nu niet in Duitsland. Het lijkt daar wel een modeverschijnsel.
Nochtans is Duitsland nu net het land waar er veel vondelingenschuiven aanwezig zijn. Het is dan ook nog steeds op geen enkele manier bewezen dat de beschikbaarheid van een vondelingenschuif voor minder kindermoorden en/of -verwaarloezing zou zorgen, ook al beweren de voorstanders dat. Ik vrees dan ook dat mensen die een kind achterlaten in een vondelingenschuif zelden of nooit dezelfde personen zijn dan degenen die hun kind doden en/of verwaarlozen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:56   #43
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Dit toont gewoon aan dat vondelingenschuiven totaal hun doel voorbij schieten. Iets wat mij alles behalve verbaast.

Het doel van de vondelingenschuif is niet anders dan een poging om het illegale te legitimeren.

RR
roderidder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:59   #44
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ook mee eens. Maar doe dan wel minder hypocriet, of stoer, en zeg dit dan onmiddellijk. Het enige wat bij jou nog ontbreekt is de bewering dat ouders van vondelingen absoluut geen ariërs kunnen zijn.
Die ouders intereseren me geen bal, het welzijn van die kleine primeert. De oorzaak waarom bepaalde ouders zoiets doen kan zeer uitlopend liggen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 15:00   #45
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mee eens. Op de keper beschouwd is het een manier om de maatschappij te laten opdraaien voor 5 minuten plezier.
Dat is niet de reden waarom ik er zo tegen ben. Mijn probleem met vondelingenschuiven is dat ik nog steeds betwijfel of het werkelijk levens red. Want niemand weet wat er anders met de baby's die daar worden achtergelaten zou zijn gebeurd. Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat een vondelingenschuif het aantal gedode of gedumpte baby's doet afnemen. Ik vrees gewoon dat het vooral mensen aantrekt die anders een betere oplossing hadden gevonden. Zoals het afstaan voor adoptie of het uiteindelijk toch zelf opvoeden.

Laatst gewijzigd door Edina : 3 januari 2008 om 15:00.
Oud 3 januari 2008, 15:00   #46
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Roger. Ik kan mij best voorstellen dat in wanhoop een ouder de tijd en het geduld niet heeft te zoeken naar een humane oplossing.

Mijn inziens zijn die vondelingenschuiven te amateuristisch. Ze bieden de ouder enkel de mogelijkhheid het geweten van de ouder(s) te sussen, ook al overleeft de baby de missie niet.
Het aantal "droppings" is onvoldoende groot om statistische gevolgtrekkingen te maken & de vondelingenschuiven "bei uns in Deutschland" zullen waarschijnlijk niet amateuristisch zijn. Maar om het met de woorden van een bekende TV BV te zeggen "alles kan beter".

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 15:02   #47
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roderidder Bekijk bericht
Het doel van de vondelingenschuif is niet anders dan een poging om het illegale te legitimeren.
Daar gaat het mij helemaal niet om. Zo'n vondelingenschuif is mi alles behalve in het belang van kind en ouders. Het zou gewoon veel makkelijker moeten zijn voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn om hun kind af te staan voor adoptie. bijvoorbeeld door discrete bevallingen mogelijk te maken.
Oud 3 januari 2008, 15:05   #48
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat is niet de reden waarom ik er zo tegen ben. Mijn probleem met vondelingenschuiven is dat ik nog steeds betwijfel of het werkelijk levens red. Want niemand weet wat er anders met de baby's die daar worden achtergelaten zou zijn gebeurd. Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat een vondelingenschuif het aantal gedode of gedumpte baby's doet afnemen. Ik vrees gewoon dat het mensen aantrekt die anders een betere oplossing hadden gevonden. Zoals het afstaan voor adoptie of het uiteindelijk toch zelf opvoeden.
Er is één baby gered, dat is het grootste bewijs dat het werkt. Dat is één baby minder gedumpt in uw gliefde vuilniszakken.

Het probleem is dat er maar één vondelingenschuit is terwijl men overal kinderlijkjes vind in uw geliefde vuilniszakken.

Indien men dit project steunt, het uitbreidt over het hele land en reclame voor maakt dan zal je zien dat er veel minder vuilniszakken met pasgeboren in bloeddoordrenkte onschuldige bab's gevonden worden.
Oud 3 januari 2008, 15:18   #49
roderidder
Schepen

Standaard

Citaat:
Daar gaat het mij helemaal niet om. Zo'n vondelingenschuif is mi alles behalve in het belang van kind en ouders. Het zou gewoon veel makkelijker moeten zijn voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn om hun kind af te staan voor adoptie. bijvoorbeeld door discrete bevallingen mogelijk te maken.
Als we eens begonnen met een wet die ervoor zorgt dat de arts een verplichting heeft de ouders op de hoogte te stellen van de mediche stand van zaken.

Verder dat vaders de vrucht kunnen erkennen en recht hebben omtrent de gezondheidstoestand van de vrucht of ongeboren kind (vb. bij opname van de moeder in een instelling).

Op die wijze vergroot je de kans dat de vader van het kind betrokken kan raken in de opvoeding van het kind in plaats van allerlei wegen te stimuleren waar de kind-vader band vaak geheel onwetend is voor beide wat uiteraard een aanslag is op heel basale mensen- kinderrechten.

RR
Oud 3 januari 2008, 15:20   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het aantal "droppings" is onvoldoende groot om statistische gevolgtrekkingen te maken & de vondelingenschuiven "bei uns in Deutschland" zullen waarschijnlijk niet amateuristisch zijn. Maar om het met de woorden van een bekende TV BV te zeggen "alles kan beter".
Kan best zijn Roger. Duitsland heeft blijkbaar toch een aanzienlijk aantal vondelingenschuiven; waarom, uit noodzaak ? Ik denk van wel, wegens gebrek aan alternatief. In vlaanderen hebben we er blijkbaar eentje aan de boerentoren in Antwerpen, of ik zou mij moeten vergissen.

Ik hou geen pleidooi voor die schuiven. Het zegt wel veel over de behoefte aan, in het bijzonder iets over het maatschappelijk probleem. En we kunnen toch moeilijk zeggen dat we de behoefte kunstmatig aan het creëren zijn. Noodzaak dwingt. "Alles kan beter" vind ik binnen deze context maar een zachte eufemistische uitdrukking.

Als morgen verplicht wordt de gleuven van brievenbussen nog eens groter te maken, 15 cm hoog, mag je misschien binnenkort wel eens een baby in de brievenbus verwachten.
Oud 3 januari 2008, 15:23   #51
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En we kunnen toch moeilijk zeggen dat we de behoefte kunstmatig aan het creëren zijn.
En waarom niet? Welk bewijs is er dat de ouders in het geval de vondelingenschuiven niet zouden bestaan, geen betere oplossing zouden gevonden hebben? Uit welke cijfers blijkt dat vondelingenschuiven daadwerkelijk levens redden?
Oud 3 januari 2008, 15:24   #52
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet de reden waarom ik er zo tegen ben. Mijn probleem met vondelingenschuiven is dat ik nog steeds betwijfel of het werkelijk levens red. Want niemand weet wat er anders met de baby's die daar worden achtergelaten zou zijn gebeurd. Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat een vondelingenschuif het aantal gedode of gedumpte baby's doet afnemen. Ik vrees gewoon dat het vooral mensen aantrekt die anders een betere oplossing hadden gevonden. Zoals het afstaan voor adoptie of het uiteindelijk toch zelf opvoeden.
Ik pleit niet echt voor hé Edina. Het kindje dat levend in de schuif wordt geponeerd heeft wel overlevingskansen, misschien wordt het wel een president of koning.
Oud 3 januari 2008, 15:28   #53
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom niet? Welk bewijs is er dat de ouders in het geval de vondelingenschuiven niet zouden bestaan, geen betere oplossing zouden gevonden hebben? Uit welke cijfers blijkt dat vondelingenschuiven daadwerkelijk levens redden?
Die cijfers zijn er niet hé. Hoe kom je daar eigenlijk bij? Kom je mij nu vertellen dat te vondeling leggen doelbewust is ? Ik hou het bij een wanhoopsdaad.
Juist ja, het is geen garantie op een gelukkig leven binnen een modelgezin. So what. Nogaals, wat is voor wanhopige ouders het alternatief ?
Oud 3 januari 2008, 15:31   #54
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we eens begonnen met een wet die ervoor zorgt dat de arts een verplichting heeft de ouders op de hoogte te stellen van de mediche stand van zaken.
Wie moet op de hoogte worden gesteld ? De overheid ? DNA-prints ? Vergeet niet dat er moeders zijn die sinds de zwangerschap nooit een dokter hebben gezien.
Oud 3 januari 2008, 15:31   #55
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alle zwangeren komen bij een arts terecht of stellen hun arts op de hoogte van een zwangerschap. Je kan dat wel degelijk verbergen. Verder denk ik dat elke arts die met een zwangere vrouw geconfronteerd wordt, haar wel degelijk op de hoogte brengt van "de medische stand van zaken".

Citaat:
Verder dat vaders de vrucht kunnen erkennen en recht hebben omtrent de gezondheidstoestand van de vrucht of ongeboren kind (vb. bij opname van de moeder in een instelling).

Op die wijze vergroot je de kans dat de vader van het kind betrokken kan raken in de opvoeding van het kind in plaats van allerlei wegen te stimuleren waar de kind-vader band vaak geheel onwetend is voor beide wat uiteraard een aanslag is op heel basale mensen- kinderrechten.
Het is nu al mogelijk voor vaders om een kind te erkennen voor de geboorte. Maar... dan moet je wel weten van de zwangerschap natuurlijk. En dat kan je op geen enkel manier garanderen. Overigens kom je sterk in het vaarwater van het recht van vrouwen om zelf te beslissen over een eventuele abortus. En aan dat recht kan volgens mij niet getornd worden. Zij moet het kind immers dragen of de abortus ondergaan. Ik denk trouwens niet dat dit veel aan het bestaan van ongewenste kinderen zou veranderen.

Laatst gewijzigd door Edina : 3 januari 2008 om 15:32.
Oud 3 januari 2008, 15:33   #56
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik pleit niet echt voor hé Edina. Het kindje dat levend in de schuif wordt geponeerd heeft wel overlevingskansen, misschien wordt het wel een president of koning.
Natuurlijk heeft het overlevingskansen, maar mijn punt is dat het die anders misschien (en wat mij betreft: heel waarschijnlijk) ook zou hebben.
Oud 3 januari 2008, 15:37   #57
roderidder
Schepen

Standaard

Als je een poort openzet zullen er altijd zijn die erdoor willen gaan. Mogelijks dat diegene die het kind zo achterlaten niet eens een gevoel te hebben dat het een foute boel is.

In Belgie worden +/-110.000 kinderen geboren en 17.000 sterven nog voor ze geboren worden door abortus. Toen abortus illegaal was, was laatste sterftecijfer veel kleiner.

RR
Oud 3 januari 2008, 15:38   #58
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die cijfers zijn er niet hé. Hoe kom je daar eigenlijk bij? Kom je mij nu vertellen dat te vondeling leggen doelbewust is ? Ik hou het bij een wanhoopsdaad.
Juist ja, het is geen garantie op een gelukkig leven binnen een modelgezin. So what. Nogaals, wat is voor wanhopige ouders het alternatief ?
Natuurlijk is het een wanhoopsdaad! Daar gaat het mij nu net om! Je stimuleert een wanhoopsdaad. Want het gaat hier om wanhopige ouders die wel het beste voor hun kind willen hé. En dus volgens mij niet om ouders die hun kind doden of dumpen. Te vondeling leggen gebeurde al lang voor het bestaan van die schuiven. En te vondeling leggen is niet hetzelfde als dumpen. Want dat te vondeling leggen gebeurt typisch op plaatsen waar een kind snel gevonden wordt. Die schuif is dus overbodig. Maar maakt de stap om het te vondeling leggen mi wel veel kleiner. Zodat ook mensen het doen, die anders misschien een andere oplossing zouden vinden, zoals afstaan ter adoptie. Of het toch zelf grootbrengen.
Oud 3 januari 2008, 15:38   #59
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk heeft het overlevingskansen, maar mijn punt is dat het die anders misschien (en wat mij betreft: heel waarschijnlijk) ook zou hebben.
Dus vuilniszakken geven betere overlevingskansen dan vondelingenschuiven.

Dan is het probleem toch opgelost.

Elk gezin moet een vuilniszak voor baby's in huis hebben en liefts een vuilniszak met een flashy kleurtje. Dan kan de de 14 jarige mama haar vriendje, de 16 jarige papa opbellen dat hij de vuilniszak buiten moet zetten.
met het kindje komt toch alles ok en zij zijn ervan af zonder de ouders het weten.

opgeruimd staat netjes.
Oud 3 januari 2008, 15:43   #60
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Belgie worden +/-110.000 kinderen geboren en 17.000 sterven nog voor ze geboren worden door abortus. Toen abortus illegaal was, was laatste sterftecijfer veel kleiner.
En je punt is? Een embryo of foetus is nog geen kind. Als er iets is dat te vondeling leggen, dumpen, doden of verwaarlozen van kinderen beperkt, dan is het wel abortus. Exacte cijfers over het aantal abortussen van de tijd dat het illegaal was, bestaan er overigens vanzelfsprekend niet. Wat men wel weet is dat het aantal complicaties als gevolg van zo'n clandestiene abortussen wel degelijk veel groter was dan het aantal complicaties daarvan nu.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be