![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2) Je gaat niet in op hetgeen ik aankaart inzeke entrisme - laat ik het eens anders stellen: stel dat de pvda aan entrisme zou doen bij de LSP: dan konden we jullie nieuwe secretariaat in no time inpalmen ![]() Geef eens een uitleg hoe het komt dat trotskisten zo'n geweldige analyse en praktijk hebben en toch niet meer dan een paar honderd mensen kunnen organiseren? Jullie worden hier toch niet onderdrukt door de stalinisten of zo ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() 2) Zo'n absurd voorbeeld is natuurlijk dom. Entrisme is voor jou opportunistisch. Wel goed, zeg dan eens aan je mede-kameraden dat recuperatie dat ook is. Ik zie het anders: entrisme is in bepaalde fases noodzakelijk, zeker wanneer de ontvankelijkheid voor een revolutionaire partij (neem nu: de PVDA) laag ligt. Het feit dat LSP tot voor kort alleen werkte lag natuurlijk aan het feit dat de SP.A geen perspectieven kon bieden en dat PVDA te klein is en ons liever fascisten noemde (twee jaar geleden heb ik dat zelf nog meegemaakt). Met CAP zien we een kans om bredere lagen te helpen aanspreken en onze invloed uit te oefenen in een nieuwe beweging of partij die meteen een stuk groter en breder kan zijn dan de eigen organisatie. Kijk, om te bewijzen dat mijn argumenten kloppen: de PVDA is geen revolutionaire partij meer, en het is alleen maar in deze hoedanigheid dat het een kans maakt om zelfstandig een bredere beweging uit te bouwen. Verder kies je ervoor opnieuw de geschiedenis te negeren. Nee, we worden nu niet onderdrukt. Wel zijn er historische voorsprongen die mij nogal evident lijken. Als je die niet wil zien, begin ik deze discussie stilaan nutteloos te vinden. En ik herhaal: in 2003 lagen de electorale resultaten van beide partijen niet eens zo ver uit elkaar (hoewel het verschil in middelen tienvoudig was). Alleen maar door een sterke koersverandering heeft PVDA een zekere voorsprong kunnen uitbouwen t.o.v. LSP (veel meer leden, b.v.), maar dat zoiets in niet meer dan 0.6 procent op nationaal vlak wordt uitgedrukt, vind ik niet echt rendabel. Jullie zijn dus geen revolutionaire partij meer die een bredere basis probeert te vormen. M.a.w.: je vergelijkt appelen met peren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Natuurlijk ben ik het volstrekt met je oneens dat de PvdA geen revolutionaire partij meer is- het feit dat we concrete eisen stellen op korte termijn betekent niet dat we geen strategische visie en doelstellingen op lange termijn zouden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wat betreft het revolutionaire karakter: tot eind jaren '70 zei de SP exact hetzelfde (de SP.A dus welteverstaan). In principe waren de sociaal-democraten ook tot relatief kort geleden voor het omverwerpen van de vrije markt. Het zou een platitude zijn van mijn kant om meteen ook de PVDA op dergelijke manier te analyseren. Ik weet ook wel dat zo iets zeker nog niet aan de orde is, maar je moet rekening houden met het feit dat 'doelstellingen op lange termijn' bijzonder vaag is in die zin. Daarnaast stel ik vast dat de recrutering van PVDA helemaal niet gericht is op 'revolutionairen'. Da's ook logisch, gezien jullie breder willen gaan. Maar nogmaals: dat valt bijzonder moeilijk te rijmen met een echt revolutionair karakter. Tenslotte is er natuurlijk ook wel de definitie van 'revolutionair' die belangrijk is. Ik vermoed dat ik met jouw definitie de CAP ook dergelijke benaming kan geven, dan. En nog daarnaast is er ook de definitie van wat jij 'actieve leden' noemt. Zeker niet onbelangrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Partijlid
|
![]() Wat? Hun afwezigheid op de Anti-NSV betoging van vorig jaar? Hun benadering van de acties tegen het Plan VDB? Hun poging tot recuperatie in 2004, die al in een andere topic besproken werd? Of in het algemeen het apolitieke karakter van de organisatie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 22 januari 2008 om 13:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Die driemaal euh... nouja, ik kan niet veel meer preciseren dan wat er staat: -De poging om tijdens de Anti-NSV betoging van 2004 de kop te nemen zonder ook maar iets aan de organisatoren gevraagd te hebben. -Hun nauwe samenwerking met VVS en daaruit resulterende zwakke mobilisatie en campagnes i.v.m. de campagne tegen het Plan VDB. Het was trouwens indertijd de ALS die het initiatief nam voor de eerste betoging in Halle (2006). Nu goed, het is geen kwestie van wie eerst was of niet, maar van de Comac zou je verwachten dat ze zich richten naar andere linkse studentenorganisaties, in plaats van met de bureaucratie van VVS te gaan samenwerken (nota bene een organisatie die zich niet altijd 'links' opstelt en indertijd de Bologna-akkoorden mee goedkeurde). -Apolitiek: vaak kom ik Comac'ers tegen die helemaal geen politieke achtergrond of zelfs ideeën hebben, maar eerder NGO-gewijs actief zijn bij Comac. Slechts een minderheid is écht politiek bezig, vind ik. Ook hier is er weer het fenomeen van veel papieren leden en weinig actieve leden. Ik vrees dat ik niet veel meer uitleg kan geven. Het is wat er staat, niets meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je met andere linkse studentenorganisaties ALS bedoelt, tja, samenwerking met hen loopt vaak toch niet van een leien dakje, dacht ik, dus waarom zou dat deze keer anders geweest zijn? Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het verbetert tegenwoordig; maar als jullie leden achter onze rug de vakbond contacteren om ons zwart te maken en zo gezamelijke acties trachten te saboteren; dan moet je er geen tekening bij maken dat die relaties niet altijd even goed zijn. Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() nu je het zegt, na al die maanden/jaren weten we nog altijd niet wat er verkeerd is aan de standpunten van de 'studentenbureaucratie' van vvs over het plan vandenbroucke...
Laatst gewijzigd door tony p : 22 januari 2008 om 21:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Burger
|
![]() Citaat:
op mijn school (artevelde, socia campus) zit een meisje die heel erg actief is binnen de comac en die altijd luidruchtig verklaart dat ze geen communiste is en met de verkiezingen groen of spa stemt. en dat de comac heel onafhankelijk staat tov de pvda. dit is uiteraard maar één lid van de 80 of zo in gent, maar toch een zeer actief lid. ik ga me als buitenstaander niet de autoriteit aanmeten om erover te kunnen oordelen, wat anderen hier blijkbaar wel doen langs twee kanten, maar ik stel me ook soms de vraag als de verbreding en verruiming (wat op zich natuurlijk een zeer positieve zaak is) niet te ver is doorgeschoten. nuja, het is voor jullie natuurlijk ook allemaal vrij nieuw die evoluties en ik hoop van harte dat jullie er een evenwicht in kunnen vinden.
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarvan zijn er uiteraard sterke politiek gevormde figuren. Maar dat is meestal wel de "oude" generatie - Er zijn een paar goede nieuwe, maar de meeste zijn aangesloten op vrij a-politiek gronden. Nu, op zich is dat voor hen positief, omdat ze wel een hele hoop mensen aan hen binden die zich zo met de Comac identificeren... Maar echt politiek actief kun je ze niet noemen - Het is meer van dat niveau van Oxfam-vrijwilligers die wereldwinkelproducten verkopen, als je begrijpt wat ik bedoel.
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementslid
|
![]() Wat groenzwarte commie stelt is toch een heel stuk genuanceerder: Jonas zegt dat de meeste comac-ers niet zouden weten dat comac de jongerenbeweging van PvdA is, dat is nog van een ander gehalte dan een actieve Comacster die zegt dat ze groen of SPa stemt. Mijn visie: als Comac en de PvdA goed werken zullen de Comac-leden naar de PvdA toegroeien- ik heb er geen probleem mee dat er binnen Comac veel ruimte is- via Comac komen jongeren in contact met ons ideeengoed en kritische, partijloze jongeren dwingt Comac om de PvdA- argumenten goed te staven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien kan je volgens mij beter een radicale jongerenbeweging hebben die kritiek kan uiten op het moment dat de moederpartij een opportunistische koers zou gaan varen... Zeker op een moment dat je tracht te 'verbreden', en je effectief zo'n gevaar loopt. Enfin, maar dat is mijn visie - en wat is die waard als het de interne werking van de pvda aangaat. Feit is dat de comac een stuk minder politiek is; en daarover ging de discussie in het begin.
![]() |
![]() |
#58 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je sectair zou zijn - doe het dan tenminste openlijk. Mocht het nog voorvallen; ik heb dan liever dat jullie ons in ons gezicht fascistisch noemen; dan weet iedereen tenminste wat we eraan hebben.
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementsvoorzitter
|