Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2008, 11:33   #41
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ten eerste: waarom zou het erg zijn dat er minder buitenlandse studenten hier studeren?
Dat heb ik me ook al afgevraagd nu de media moord en brand schreeuwen over een te weinig aan buitenlandse studenten.

En verder deel ik (voor een keertje) de mening van Praetorian. Ceyssens is een kalf zonder voorgaande.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 11:38   #42
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
grondgebieden praten niet
Alles kan beter! Dat soort grandioze principes verdient een ruimer toepassingsveld. Grondgebieden hebben geen mensenrechten, grondgebieden hoeven geen parlementaire democratie, grondgebieden kunnen zonder rechtbanken en rechtsstaat, etc. etc.

Kwestie van ons niet als de eerste de beste doorzichtige poco te beperken tot taal en cultuur, nietwaar?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 11:41   #43
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Alles kan beter! Dat soort grandioze principes verdient een ruimer toepassingsveld. Grondgebieden hebben geen mensenrechten, grondgebieden hoeven geen parlementaire democratie, grondgebieden kunnen zonder rechtbanken en rechtsstaat, etc. etc.

Kwestie van ons niet als de eerste de beste doorzichtige poco te beperken tot taal en cultuur, nietwaar?
Volgens mij zou de heer Adriaan, als libertarist, die zaken allemaal geweldig vinden, hoor
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 11:43   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb nergens een normatief gegeven gesteld. (Cfr. 'hoeven')
Maar ik denk niet dat een grondgebied kán praten. Jij wel?

Enfin, mensen hebben mensenrechten, mensen spreken parlementaire democratie af op grondgebieden, mensen organiseren rechtbanken en rechtstaten op grondgebieden, etc.

Net zoals mensen praten. Evident, toch?
Alé, ik praat niet met mijn grond, wel met jou. Wat jij?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 11:44   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Volgens mij zou de heer Adriaan, als libertarist, die zaken allemaal geweldig vinden, hoor
Dat woordje 'liberalist' moesten ze verbieden.
Maar soit; Oberst, wat denk je: spreken grondgebieden?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 15 januari 2008, 11:45   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meestal wilt de taal van die individuen wel eens overeenstemmen met het grondgebied waartoe ze behoren, hoor.
Dat het vaak voortkomt dat er een heersende taal durft te zijn, is evident.
Maar ik ga geen Frans praten als ik praat met mijn Nederlandstalige vriend in Frankrijk.

En het durft wel - denk ik - in de zakenwereld voorkomen dat de 'primaire' taal niét die van het grondgebied is.
Oud 15 januari 2008, 12:05   #47
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens een normatief gegeven gesteld. (Cfr. 'hoeven')
Maar ik denk niet dat een grondgebied kán praten. Jij wel?

Enfin, mensen hebben mensenrechten, mensen spreken parlementaire democratie af op grondgebieden, mensen organiseren rechtbanken en rechtstaten op grondgebieden, etc.

Net zoals mensen praten. Evident, toch?
Alé, ik praat niet met mijn grond, wel met jou. Wat jij?
Onnozele oneliners kunnen misschien dienen in de eindejaarshow van Geert Hoste, maar niet in een politieke discussie. Daar gebruikt men redeneringen en definities die op iets slaan.

Mensen spreken een taal, ze wonen binnen een begrensd grondgebied en binnen dat grondgebied gebruiken ze die taal als communicatiemiddel.

Net zoals ze behoefte hebben aan rechten en wetten, en die binnen een begrensd grondgebied organiseren.
Oud 15 januari 2008, 12:07   #48
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar soit; Oberst, wat denk je: spreken grondgebieden?
Sommigen vragen zich zelfs af waarom ze na meer dan 10.000 berichten nog steeds als een aankomende puber beschouwd worden...
Oud 15 januari 2008, 12:09   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onnozele oneliners kunnen misschien dienen in de eindejaarshow van Geert Hoste, maar niet in een politieke discussie. Daar gebruikt men redeneringen en definities die op iets slaan.
Dat verandert niets aan de vraag.
Praat een grondgebied, of praat het niet?

Citaat:
Mensen spreken een taal, ze wonen binnen een begrensd grondgebied en binnen dat grondgebied gebruiken ze die taal als communicatiemiddel.
En ook daarbuiten, hoor. Voor de rest klopt dat.

Citaat:
Net zoals ze behoefte hebben aan rechten en wetten, en die binnen een begrensd grondgebied organiseren.
Helaas wel, maar dat is een andere discussie.

Maar wat heb je nu 'bewezen'? Dat grondgebieden een taal spreken? Quod non.
Oud 15 januari 2008, 12:12   #50
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommigen vragen zich zelfs af waarom ze na meer dan 10.000 berichten nog steeds als een aankomende puber beschouwd worden...
Neen, hoor.
'k stel gewoon de eenvoudige vraag of grondgebieden praten. Indien niet, kunnen we stellen dat er niet zoiets als dé taal van het grondgebied.

Hoogstens een taal die hoofdzakelijk gesproken wordt en daardoor zich het best verleent tot primaire taal van de administratie. (Inductief.) Maar om daaruit dan te deductief te concluderen dat dat de taal is die behoort gesproken te worden, lijkt me simpelweg incorrect.

De taal die gesproken behoort te worden, hangt van de context af. Niet van 'het is wrslker dat een bepaalde taal gesproken dient te worden, dus ze dient altijd gesproken te worden'. Waarmee we dus bij het punt komen dat:

't is maar om te zeggen dat ik mij niets aantrek van de 'taal van het grondgebied' - grondgebieden praten niet - maar van de taal van het individu of individuen waar ik mee praat.

Dit evident is.
Of praat jij Frans met je Nederlandstalige vriend in Frankrijk?
Oud 15 januari 2008, 12:22   #51
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
'k stel gewoon de eenvoudige vraag of grondgebieden praten.
Allé, als het u gelukkig kan maken: ja, grondgebieden praten.

Ik praat trouwens alle weken minstens éénmaal met mijn wintereik én de grond waarop ik hem geplant heb.
Oud 15 januari 2008, 12:25   #52
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allé, als het u gelukkig kan maken: ja, grondgebieden praten.

Ik praat trouwens alle weken minstens éénmaal met mijn wintereik én de grond waarop ik hem geplant heb.
Wow.
Ja, oke, dan kan ik zo'n uitspraken begrijpen.

Maar praat je Frans of Nederlands in Frankrijk met je Nederlandstalige vriend?
Oud 15 januari 2008, 12:26   #53
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Of praat jij Frans met je Nederlandstalige vriend in Frankrijk?
Ik durf zelfs met mijn Vlaamse vrouw in Vlaanderen Duits spreken, en met mijn Ollandse vriend in Olland Frans.
Oud 15 januari 2008, 12:26   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik durf zelfs met mijn Vlaamse vrouw in Vlaanderen Duits spreken, en met mijn Ollandse vriend in Olland Frans.
Dat is natuurlijk uw goed recht.
Ik zie echter niet in waarom dat noodzakelijk zou, i.e. door de wet bepaald.
Oud 15 januari 2008, 12:27   #55
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk uw goed recht.
Ik zie echter niet in waarom dat noodzakelijk zou, i.e. door de wet bepaald.
Ik ook niet. En niemand, zo ver ik kan zien.

Het malle idee komt alleen maar in uw hoofd op als van de vele palen waar ge kunt tegen ...
Oud 15 januari 2008, 12:33   #56
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen enkel probleem met die de opkomst van het Engels als algemene taal in de academische wereld. De onderzoekswereld is er ook meer bij gebaat als de onderzoeken in 1 algemene taal worden gevoerd. Een onderzoek dat bijvoorbeeld in het Engels wordt geschreven, dat kan iedereen nog raadplegen. Een onderzoek in het Nederlands of het Zweeds, daar is 90% van de onderzoekswereld niets mee, hoewel het een heel goed onderzoek kan zijn.
Ik zie rondom mij trouwens elk jaar meer en meer vakken die niet meer in het Nederlands worden gegeven, maar enkel nog in het Engels vaak door nederlandstalige proffen. Op sommige deelrichtingen van ons departement wordt zelfs elk vak in het Engels gegeven en dient de thesis ook in het Engels opgesteld te worden.
Die veranderingen met de BA/MA-hervormingen zijn een belangrijke oorzaak hiervan.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 13:01   #57
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben natuurlijk voorstander van internationale uitwisseling en samenwerking tussen universiteiten, maar dat is iets anders dan internationale "Gleichschaltung" van universiteiten. Dat verschil is essentieel. Ik verzet mij overigens tegen de anglosaksisering van onze eigen bedrijven, en tegen het feit dat het Engels de lingua franca van de wereld is. Het moet anders, mét respect voor elk volk en zijn cultuur.
Het moet niet anders. Gelijkschakeling van werk en handelstalen levert veel praktische voordelen op. In dezelfde trend als de SI eenheden in de tijd hebben gedaan. Het maakt informatie gemakkellijk en snel beschikbaar voor iedereen zonder dat er een tolk aan te pas moet komen.

Citaat:
Als onze taalwetgeving de meesten een drempel vormt, jammer dan, maar zo zij het. Het is de huisbaas die de regels bepaalt, niet de gast.
De universiteit bepaalt dat, niet de overheid. De private ondernemingen bepalen dat, niet de overheid. De overheid kan enkel haar eigen diensten een taal opleggen. Nu proberen ze binnen te dringen in de universiteiten en zo de academische vrijheid aan te tasten.

Citaat:
Taalopleidingen en niet-wetenschappelijke opleidingen aan een universiteit zijn dus eigenlijk maar een aanhangseltje? Ik verzet mij overigens tegen de logica dat enkel de "harde" wetenschappen moeten gedoceerd worden aan universiteiten.
Om eerlijk te zijn, kunnen de meeste opleidingen perfect in het Engels. De taal opleidingen zullen hier, logisch gezien, een uitzondering op zijn. Maar deze mensen zullen noodzakelijkerwijs toch een stevige dosis engels moeten kunnen.

Citaat:
Het resultaat van uw anglosaksisering van onze universiteiten zal geen kruisbestuiving tussen culturen zijn, maar de dominantie van de anglosaksische cultuur.
Fout, want een italiaan blijft een italiaan, ook al spreekt hij Engels tegen u.

Citaat:
Ik noteer dat Amerikaanse vergaderingen waarin u als enige Nederlandstalige vertegenwoordigd bent, in het Nederlands verlopen.

Elementaire beleefdheid is zich schikken naar de taal van het gastland. Duitse toeristen die overal ter wereld in het Duits bediend willen worden, worden terecht niet als beleefd aanschouwd.
Neen, Engels is een gemeenschappelijke taal die iedereen begrijpt. Simpel. Ik vind het hoogst onbeleefd om een presentatie aan iemand te geven als hij of zij er niks van snapt. Aangezien iedereen Engels kan, is dat probleem ook weer van de baan.

Laatst gewijzigd door Tavek : 15 januari 2008 om 13:03.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 13:17   #58
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
dat zeiden ze in de jaren 1920 ook, het Nederland was niet geschikt als wetenschapstaal. Al honderd jaar bewijzen we het tegendeel.
Nee, dat bewijzen we niet...Zowat 20% van de wetenschappers hier is buitenlands(op mijn werk) en werken met korte contracten zodat ze niet de moeite nemen om een onbelangrijke(aandeel dat de taal spreekt) te leren. Omdat alle thesissen in het Nederlands (moeten) geschreven worden gaat de opgedane kennis voor die buitenlandse wetenschappers verloren...
Oud 15 januari 2008, 13:24   #59
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
maar het is wel degelijk een drempel als het verplicht wordt om alles in het Nederlands te doen.
dat is helemaal niet het geval. erasmustudenten hebben veelal aparte opleidingen in het engels, die los staan van de opleidingen voor 'autochtone' studenten.

men spreekt trouwens ook enkel over bacheloropleidingen. masters en manamas zijn veel minder gereguleerd.

Dat het onderwijs of zelfs het onderzoek in het nederlands gebeurt, hoeft geen hinder te zijn om onderzoeksresultaten in het Engels te publiceren, of om in een Nederlandstalige publicatie een anderstalige abstract of samnvatting te voegen, zoals zoveel gebeurt.

Laatst gewijzigd door Rogge : 15 januari 2008 om 13:25.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 13:28   #60
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het moet niet anders. Gelijkschakeling van werk en handelstalen levert veel praktische voordelen op. In dezelfde trend als de SI eenheden in de tijd hebben gedaan. Het maakt informatie gemakkellijk en snel beschikbaar voor iedereen zonder dat er een tolk aan te pas moet komen.

De universiteit bepaalt dat, niet de overheid. De private ondernemingen bepalen dat, niet de overheid. De overheid kan enkel haar eigen diensten een taal opleggen. Nu proberen ze binnen te dringen in de universiteiten en zo de academische vrijheid aan te tasten.

Om eerlijk te zijn, kunnen de meeste opleidingen perfect in het Engels. De taal opleidingen zullen hier, logisch gezien, een uitzondering op zijn. Maar deze mensen zullen noodzakelijkerwijs toch een stevige dosis engels moeten kunnen.

Fout, want een italiaan blijft een italiaan, ook al spreekt hij Engels tegen u.

Neen, Engels is een gemeenschappelijke taal die iedereen begrijpt. Simpel. Ik vind het hoogst onbeleefd om een presentatie aan iemand te geven als hij of zij er niks van snapt. Aangezien iedereen Engels kan, is dat probleem ook weer van de baan.
de overgrote meerderheid van de bevolking, waaronder ikzelf, spreekt geen academisch Engels.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be