![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder deel ik (voor een keertje) de mening van Praetorian. Ceyssens is een kalf zonder voorgaande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() Alles kan beter! Dat soort grandioze principes verdient een ruimer toepassingsveld. Grondgebieden hebben geen mensenrechten, grondgebieden hoeven geen parlementaire democratie, grondgebieden kunnen zonder rechtbanken en rechtsstaat, etc. etc.
Kwestie van ons niet als de eerste de beste doorzichtige poco te beperken tot taal en cultuur, nietwaar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik denk niet dat een grondgebied kán praten. Jij wel? Enfin, mensen hebben mensenrechten, mensen spreken parlementaire democratie af op grondgebieden, mensen organiseren rechtbanken en rechtstaten op grondgebieden, etc. Net zoals mensen praten. Evident, toch? Alé, ik praat niet met mijn grond, wel met jou. Wat jij?
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar soit; Oberst, wat denk je: spreken grondgebieden?
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ga geen Frans praten als ik praat met mijn Nederlandstalige vriend in Frankrijk. ![]() En het durft wel - denk ik - in de zakenwereld voorkomen dat de 'primaire' taal niét die van het grondgebied is.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mensen spreken een taal, ze wonen binnen een begrensd grondgebied en binnen dat grondgebied gebruiken ze die taal als communicatiemiddel. Net zoals ze behoefte hebben aan rechten en wetten, en die binnen een begrensd grondgebied organiseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() Sommigen vragen zich zelfs af waarom ze na meer dan 10.000 berichten nog steeds als een aankomende puber beschouwd worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Praat een grondgebied, of praat het niet? Citaat:
Citaat:
Maar wat heb je nu 'bewezen'? Dat grondgebieden een taal spreken? Quod non.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'k stel gewoon de eenvoudige vraag of grondgebieden praten. Indien niet, kunnen we stellen dat er niet zoiets als dé taal van het grondgebied. Hoogstens een taal die hoofdzakelijk gesproken wordt en daardoor zich het best verleent tot primaire taal van de administratie. (Inductief.) Maar om daaruit dan te deductief te concluderen dat dat de taal is die behoort gesproken te worden, lijkt me simpelweg incorrect. De taal die gesproken behoort te worden, hangt van de context af. Niet van 'het is wrslker dat een bepaalde taal gesproken dient te worden, dus ze dient altijd gesproken te worden'. Waarmee we dus bij het punt komen dat: 't is maar om te zeggen dat ik mij niets aantrek van de 'taal van het grondgebied' - grondgebieden praten niet - maar van de taal van het individu of individuen waar ik mee praat. Dit evident is. Of praat jij Frans met je Nederlandstalige vriend in Frankrijk?
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik praat trouwens alle weken minstens éénmaal met mijn wintereik én de grond waarop ik hem geplant heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, oke, dan kan ik zo'n uitspraken begrijpen. Maar praat je Frans of Nederlands in Frankrijk met je Nederlandstalige vriend?
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik durf zelfs met mijn Vlaamse vrouw in Vlaanderen Duits spreken, en met mijn Ollandse vriend in Olland Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie echter niet in waarom dat noodzakelijk zou, i.e. door de wet bepaald. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het malle idee komt alleen maar in uw hoofd op als van de vele palen waar ge kunt tegen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen enkel probleem met die de opkomst van het Engels als algemene taal in de academische wereld. De onderzoekswereld is er ook meer bij gebaat als de onderzoeken in 1 algemene taal worden gevoerd. Een onderzoek dat bijvoorbeeld in het Engels wordt geschreven, dat kan iedereen nog raadplegen. Een onderzoek in het Nederlands of het Zweeds, daar is 90% van de onderzoekswereld niets mee, hoewel het een heel goed onderzoek kan zijn.
Ik zie rondom mij trouwens elk jaar meer en meer vakken die niet meer in het Nederlands worden gegeven, maar enkel nog in het Engels vaak door nederlandstalige proffen. Op sommige deelrichtingen van ons departement wordt zelfs elk vak in het Engels gegeven en dient de thesis ook in het Engels opgesteld te worden. Die veranderingen met de BA/MA-hervormingen zijn een belangrijke oorzaak hiervan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Tavek : 15 januari 2008 om 13:03. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() Nee, dat bewijzen we niet...Zowat 20% van de wetenschappers hier is buitenlands(op mijn werk) en werken met korte contracten zodat ze niet de moeite nemen om een onbelangrijke(aandeel dat de taal spreekt) te leren. Omdat alle thesissen in het Nederlands (moeten) geschreven worden gaat de opgedane kennis voor die buitenlandse wetenschappers verloren...
![]() |
#59 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
men spreekt trouwens ook enkel over bacheloropleidingen. masters en manamas zijn veel minder gereguleerd. Dat het onderwijs of zelfs het onderzoek in het nederlands gebeurt, hoeft geen hinder te zijn om onderzoeksresultaten in het Engels te publiceren, of om in een Nederlandstalige publicatie een anderstalige abstract of samnvatting te voegen, zoals zoveel gebeurt. Laatst gewijzigd door Rogge : 15 januari 2008 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |