Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2008, 13:59   #41
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Van de naam. Maar de andere gebieden hebben evenzeer vorm gegeven aan het huidige Vlaanderen - men zou zelfs kunnen zeggen dat Brabant dat nog meer heeft gedaan/doet, door de sterke Brabantse invloed op de media.

Nochtans willen alle Vlaamsgezinde partijen mét Brussel, en dus met Franstaligen, samenleven. Zelfs het Vlaams Bedrog doet dat. De V-SB beschouwt Franstaligen zelfs expliciet als Vlamingen. Blijkbaar zijn de Vlaamse independentisten veel minder taalverkrampt dan de belgicisten, die taal continu als hét doorslaggevend argument hanteren.
Taal IS het doorslaggevend argument, heel de Vlaamse beweging was grotendeels een taalstrijd. Brusselaars mogen dan ooit Vlamingen geweest zijn, nu spreken ze Frans en ze zijn van plan dat te blijven doen. Ze zien vandaag in de rand hoe tolerant Vlaanderen voor een franstalige minderheid is, en zijn niet van plan zich onder Vlaamse voogdij te plaatsen. In Kosovo gaat het over zoveel meer dan taal alleen. Voor de Servische minderheid daar gaat het letterlijk over overleven, eenmaal de internationale troepen weg zullen de Serviërs (en andere minderheden) definitief verdreven/uitgemoord worden. En daar zal het Westen een heel grote verantwoordelijkheid in hebben.

Inderdaad je kunt gerust zeggen dat de invloed van Brabant (en Antwerpen) in het huidige vlaanderen groter is dan die van Oost- en West-Vlaanderen. (veel te groot volgens veel West-Vlamingen vooral). Maar in Servië is de invloed van Kosovo ook niet zo groot, doch in de middeleeuwen speelde Kosovo wel een grote rol bij het ontstaan van de Servische natie.
In ServiË heb je ook wel verschillen, maar dat hoor je niet zozeer in de taal, het zuiden is wel meer "Balkan" en heeft meer Turkse invloed ondergaan, terwijl de Voivodina meer typisch Centraal-Europees is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 14:04   #42
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
De grote volksmassa's in de armere gemeenten als Schaarbeek, Vorst, etc... zijn zelfs pas verfranst in vanaf het begin van de 20e eeuw. De 19e eeuw waren dat vooral de middenklasse en de betere buurten zoals de Woluwes, Ukkel, etc...

De Franstalige Brusselaars zijn nu reeds een minderheid in het Brussels Gewest. Dat gewest is de enige reden waarom ze dat niet merken. Pure xenofobie, als je het mij vraagt.
Ze zijn geen minderheid maar een meerderheid, ook de talloze migranten worden langzaamaan verfranst. Frans is de lingua franca in Brussel.
Oud 25 januari 2008, 14:06   #43
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Taal IS het doorslaggevend argument, heel de Vlaamse beweging was grotendeels een taalstrijd.
Taal is een aspect van de klassenstrijd. Als communist zul je het toch met mee eens zijn?
Kan het mij wat schelen wat de bugerlijke flaminganten in hun kop voeren.

Citaat:
Brusselaars mogen dan ooit Vlamingen geweest zijn, nu spreken ze Frans en ze zijn van plan dat te blijven doen.
40 �* 50% van de Brusselaars spreekt van huis uit Frans. 55% als allerhoogste maximum. Voor de rest (Berberstaligen, Engelstaligen, Nederlandstaligen) is het Frans niet meer dan een lingua franca.

Citaat:
Ze zien vandaag in de rand hoe tolerant Vlaanderen voor een franstalige minderheid is,
Je bedoelt: de feitelijke tweetaligheid op straat, het feit dat je - als je het vraagt - je administratie in het Frans kunt krijgen, de ruime subsidiëring van het Franstalige onderwijs,... Inderdaad, Vlaanderen behandelt z'n Franstalige minderheid zeer goed. Als je dat vergelijkt met - ik zeg maar wat - de Waalse faciliteitengemeenten...

Trouwens: dat is hier niet eens de kwestie, of de Franstalige Brusselaars nu al dan niet met de rest van Vlaanderen onafhankelijk willen worden. Wel is de kwestie dat Brussel belangrijker is voor Vlaanderen dan Kosovo voor Servië.

Overigens delen we, denk ik, verder grotendeels een mening over de Kosovaarse kwestie.

Citaat:
Inderdaad je kunt gerust zeggen dat de invloed van Brabant (en Antwerpen)
Ik hanteerde hier voor het gemak het "dialectologische" Brabant (d.i. ruwweg Vlaams-Brabant, Brussel, Antwerpen en de streek rond Aalst - naast het Nederlandse deel, natuurlijk).

Citaat:
in het huidige vlaanderen groter is dan die van Oost- en West-Vlaanderen. (veel te groot volgens veel West-Vlamingen vooral).
Oh, maar 't zijn niet enkel de West-Vlamingen die zich ergeren aan het tv-Antwerps.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 14:08   #44
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze zijn geen minderheid maar een meerderheid, ook de talloze migranten worden langzaamaan verfranst.
De derde generatie: ja. Maar de eerste en tweede generatie hebben van thuis uit doorgaans een andere taal mee. Dat merk je ook als je op de bus zit: je moet al doof zijn om geen semitische of andere "vreemde" talen te horen. En een zeer grote groep Brusselaars behoort tot die eerste en tweede generatie. Dat wordt wel eens onderschat.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 25 januari 2008, 14:28   #45
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Burkide

Citaat:
Taal is een aspect van de klassenstrijd. Als communist zul je het toch met mee eens zijn?
WAS, nu niet meer. Nu kun je onmogelijk zeggen dat alle franstaligen bourgeois zijn en alle Vlamingen proletariaat, die vlieger gaat niet meer op.

Citaat:
Kan het mij wat schelen wat de bugerlijke flaminganten in hun kop voeren.
Nu heb je het nochtans over een groot deel van de huidige Vlaamse beweging.

Citaat:
40 �* 50% van de Brusselaars spreekt van huis uit Frans. 55% als allerhoogste maximum. Voor de rest (Berberstaligen, Engelstaligen, Nederlandstaligen) is het Frans niet meer dan een lingua franca.
Veel jongeren van Marokkaanse oorsprong bvb. spreken Frans onder elkaar, ook onder migranten is een verfransing aan de gang. Feit is wel dat dat voor vervreemding met Vlaanderen zorgt. Veel van die migranten hebben, in tegenstelling tot de franstaligen van Belgische origine, geen enkele band met Vlaanderen en staan dikwijls zelfs vrij vijandig tegenover Vlaanderen, dat ze als racistisch zien (VB etc.)

Citaat:
Je bedoelt: de feitelijke tweetaligheid op straat, het feit dat je - als je het vraagt - je administratie in het Frans kunt krijgen, de ruime subsidiëring van het Franstalige onderwijs,... Inderdaad, Vlaanderen behandelt z'n Franstalige minderheid zeer goed. Als je dat vergelijkt met - ik zeg maar wat - de Waalse faciliteitengemeenten...
In vergelijking met Kosovo is dat al iets... maar de circulaire "Peeters", de constante druk om de faciliteiten af te schaffen, TAK, etc. kun je toch niet echt als verdraagzaamheid zien. In wallonië bestaat er geen enkele politieke beweging die ijvert voor de afschaffing van de faciliteiten bij mijn weten, bestaat er ook geen taalactiecomité etc. Ook wordt deze gerespecteerd, bvb. als je in Moeskroen op het perron komt wordt steeds in 2 talen afgeroepen.

Citaat:
Trouwens: dat is hier niet eens de kwestie, of de Franstalige Brusselaars nu al dan niet met de rest van Vlaanderen onafhankelijk willen worden. Wel is de kwestie dat Brussel belangrijker is voor Vlaanderen dan Kosovo voor Servië.
Belangrijker wel ja, maar toch staat er voor de ServiËrs meer op het spel. Ik denk niet dat Vlamingen massaal etnisch gezuiverd zullen worden en hun leven riskeren in Brussel bij eventuele Vlaamse onafhankelijkheid. Tenslotte ligt het volledig in Vlaamse handen of zo Brussel wllen behouden of niet zoals ik al zei. Als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept zal dat een eigen keuze zijn.

Citaat:
Overigens delen we, denk ik, verder grotendeels een mening over de Kosovaarse kwestie.
Ja, en het is werkelijk schandalig dat zoveel EU-landen Kosovo willen erkennen, zelfs al wordt deze afscheuring niet erkend door de VN. Daar komt gegarandeerd bloedvergieten van. Tenslotte staat er nu niets in de weg voor Rusland om de onafhankelijkheid van AbchaziË en Zuid-OssetiË te erkennen, de eerste stap op weg naar aansluiting bij Rusland. Elk verzet van Europa daartegen zal na Kosovo hol klinken.

Citaat:
Ik hanteerde hier voor het gemak het "dialectologische" Brabant (d.i. ruwweg Vlaams-Brabant, Brussel, Antwerpen en de streek rond Aalst - naast het Nederlandse deel, natuurlijk).
Behoort het dialect van het Waasland daar ook niet bij?

Citaat:
Oh, maar 't zijn niet enkel de West-Vlamingen die zich ergeren aan het tv-Antwerps.
Voor veel West-Vlamingen is Nederlands eigenlijk al een vreemde taal die ze thuis niet spreken, laat staan de Antwerpse versie daarvan.
Oud 25 januari 2008, 16:28   #46
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is dat niet zo tegenstrijdig, ook Milosevic was zowel links als nationalistisch, de communistische partij van Rusland is nog nationalistischer dan Putin, Ceaucescu was een Roemeense nationalist, en ook de Sovjet-burgers waren enorm trots op hun land, nog steeds trouwens. Het verschil tussen links nationalisme en rechts nationalisme is dat links nationalisme eerder patriottisch is, en geen burgers uitsluit op basis van hun etnische afkomst.
Want dat deed Milosevic niet? Noch Hitler, die ook links-nationalistisch was?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 16:30   #47
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wanneer was Brussel een Vlaamse stad?
Hoeveel eeuwen is dat geleden?

Geen eeuw geleden. Allemaal vrij snel gegaan. Dat zijn dingen waar wij niet mee kunnen lachen Nederlander. En onze revanche zal bitter smaken voor de vijand.
Oud 25 januari 2008, 16:31   #48
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Het graafschap Vlaanderen is toch de "bakermat" van Vlaanderen, dacht ik? Waarom noemt het anders Vlaanderen en niet "Brabant" of "Limburg"?
Brussel kun je inderdaad meer vergelijken met Kosovo: een kleine Vlaamse minderheid en erg belangrijk voor Vlaanderen, zelfs belangrijker dan Kosovo voor Servië. Maar gelukkig willen de franstaligen met Vlaanderen blijven samenleven, als Brussel ooit onafhankelijk wordt of samen met Wallonië een nieuwe staat vormt, zal het zijn omdat Vlaanderen niet meer wenst samen te leven met franstaligen, NIET omgekeerd zoals in Kosovo.
Wel omgekeerd voor de Brusselaars of Walen in dat geval.
Oud 25 januari 2008, 17:01   #49
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Tomm

Citaat:
WAS, nu niet meer. Nu kun je onmogelijk zeggen dat alle franstaligen bourgeois zijn en alle Vlamingen proletariaat, die vlieger gaat niet meer op.
Los van het gegeven dat die tegenstelling - tussen rijkere Franstaligen en armere Nederlandstaligen - nog vaak opgaat in de Rand: is dat dan een voorwaarde om een manifestatie van klassenstrijd te zijn?

Trouwens, ik dacht altijd dat de links-Belgisch-nationalistische verklaring van de Vlaamse kwestie tegenwoordig juist was dat het amper nog op taal, maar grotendeels om racisme én egoïsme van het rijkere Vlaanderen ging. (Een beetje zoals de "Padaanse kwestie" dus.)

Citaat:
Nu heb je het nochtans over een groot deel van de huidige Vlaamse beweging.
Ik ben mij daarvan bewust. Ik heb dan ook nooit aansluiting gezocht bij de dominante strekking in de Vlaamse Beweging.

Citaat:
Veel jongeren van Marokkaanse oorsprong bvb. spreken Frans onder elkaar, ook onder migranten is een verfransing aan de gang.
Dat heb ik niet ontkend, wel dat het voor een meerderheid van de Brusselaars niet de moedertaal is. Uiteraard is er bij hen, net zoals indertijd bij de Brusselse Vlamingen, een verfransingsproces aan de gang. Maar dat neemt meerdere generaties in beslag - net zoals je nu ook talloze zogezegd Franstalige Brusselaars heb wier eigenlijke moedertaal (Brussels) Nederlands is, maar wier kinderen daar geen jota van begrijpen.

Citaat:
Feit is wel dat dat voor vervreemding met Vlaanderen zorgt. Veel van die migranten hebben, in tegenstelling tot de franstaligen van Belgische origine, geen enkele band met Vlaanderen en staan dikwijls zelfs vrij vijandig tegenover Vlaanderen, dat ze als racistisch zien (VB etc.)
In mijn optiek is dat gewoon een overname van het racistische discours van veel Franstalige Vlamingen. Dat is niet toevallig: zij zijn nog steeds de hegemonische groep in Brussel, ondanks het feit dat zij een minderheid vormen. Minderheden nemen steeds, doorgaans met een taal, het hegemonische discours over.

Citaat:
In vergelijking met Kosovo is dat al iets... maar de circulaire "Peeters", de constante druk om de faciliteiten af te schaffen, TAK, etc. kun je toch niet echt als verdraagzaamheid zien. In wallonië bestaat er geen enkele politieke beweging die ijvert voor de afschaffing van de faciliteiten bij mijn weten, bestaat er ook geen taalactiecomité etc. Ook wordt deze gerespecteerd, bvb. als je in Moeskroen op het perron komt wordt steeds in 2 talen afgeroepen.
1) De taal van de omroepster is m.i. een taak van de NMBS, een federale organisatie. Faciliteiten slaat op de werking van de gemeente.
2) Er hoeft dan ook geen aparte beweging te zijn ter afschaffing van de faciliteiten, gewoonweg omdat die amper (Moeskroen, Komen) of met veel moeite (Edingen) nageleefd wordt. (Een positieve vermelding gaat naar Vloesberg.) We moeten ook maar eens denken aan het Nederlandstalig schooltje van Komen, waaraan men al jaren subsidies weigert en het gemeentebestuur via allerhande pesterijen het leerlingenaantal zo laag mogelijk tracht te houden (onaangekondigde werken voor de ingang van de schoolpoort, geen geld voor renovatie van de gebouwen, subtiele hints aan gemeenteambtenaren die eraan denken hun kinderen daar naartoe te sturen,...). Toch wel een schril contrast met de Franstalige scholen in de faciliteitengemeenten.
3) Je mag ook niet vergeten dat er aan Franstalige kant het FDF is, dat slechts één primair doel heeft: alles wat naar tweetaligheid (NL-FR) fnuiken. Haar voornaamste bestaansreden is tot op vandaag het verzet tegen taalwetten die Nederlandstaligen in Brussel moeten beschermen. Denk maar eens in wat er zou gebeuren moest Brussel helemaal loskomen van Vlaanderen, en dat soort lui vrij spel krijgt.

Citaat:
Belangrijker wel ja,
Daar zal ik dan maar genoegen mee nemen

Citaat:
maar toch staat er voor de ServiËrs meer op het spel. Ik denk niet dat Vlamingen massaal etnisch gezuiverd zullen worden en hun leven riskeren in Brussel bij eventuele Vlaamse onafhankelijkheid.
Dat niet nee. De Nederlandstalige Brusselaars ligt in een Brussel, los van romp-Vlaamse invloed, vooral een bedreiging voor de bescherming van taalkundige rechten in het verscheet, en voor heel Brussel een stelselmatige verarming.

Citaat:
Tenslotte ligt het volledig in Vlaamse handen of zo Brussel wllen behouden of niet zoals ik al zei.
Het is inderdaad de voornaamste taak van de Vlaamse Beweging om erin te slagen een hand uit te reiken naar de anderstalige en verarmd-Franstalige Brusselaars, wat enkel kan door zich te "herlinksen".

Citaat:
Ja, en het is werkelijk schandalig dat zoveel EU-landen Kosovo willen erkennen, zelfs al wordt deze afscheuring niet erkend door de VN.
Schandalig, maar voorspelbaar, helaas...

Citaat:
Daar komt gegarandeerd bloedvergieten van. Tenslotte staat er nu niets in de weg voor Rusland om de onafhankelijkheid van AbchaziË en Zuid-OssetiË te erkennen, de eerste stap op weg naar aansluiting bij Rusland. Elk verzet van Europa daartegen zal na Kosovo hol klinken.
Ik zou er niet op rekenen, maar het zou inderdaad wel interessant zijn om de gevolgen van een dergelijke actie te kunnen aanschouwen.

Citaat:
Behoort het dialect van het Waasland daar ook niet bij?
Ik geloof - maar men kan mij verbeteren - dat het Waaslands (zoals het dialect van Sint-Niklaas) tot het Oost-Vlaams gerekend wordt, zij het onder zeer sterke Brabantse invloed. Maar men kan me steeds verbeteren. Het Oost-Vlaams maakt sowieso deel uit van een dialectcontinuüm tussen West-Vlaams en Brabant, waarbij de ene streek eerder onder de invloed van het West-Vlaams en de andere dan weer onder de invloed van het Brabants staat.

Citaat:
Voor veel West-Vlamingen is Nederlands eigenlijk al een vreemde taal die ze thuis niet spreken, laat staan de Antwerpse versie daarvan.
Volgens mij verwar je "Nederlands" met "Algemeen Nederlands". Zowel West-Vlaams en AN zijn vormen van het Nederlands. Maar nu dreigen we echt wel te ver af te dwalen. Ik stel voor de hele discussie Brussel/Vlaanderen/Dialecten/Nederlands elders voort te zetten of hierbij te staken (uiteindelijk is alles hier ook al honderden keren gezegd), en ons hier verder te concentreren op de discussie Servië/Kosovo.
Oud 25 januari 2008, 17:03   #50
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Noch Hitler, die ook links-nationalistisch was?
Zucht. Soms word je er zo moe van...
Oud 25 januari 2008, 21:06   #51
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Brussel werd tot de 19de eeuw overwegend Nederlands gesproken en een groot deel van de (franstalige) Brusselaars is van Vlaamse origine. En met Nederlands kun je in Brussel tegenwoordig heel zeker wel terecht, zoals studies uitwezen. Maar ondertussen is Brussel inderdaad een grotendeels franstalige stad, en in een Belgische constructie gaat dat, maar de Brusselaars willen niet leven als kleine franstalige minderheid in Vlaanderen. Frans-Vlaanderen is het deel van het toenmalige graafschap Vlaanderen dat nu bij Frankrijk hoort, iets totaal anders.

Toch wel een heel andere situatie dan Kosovo, goed in de 19de eeuw woonde er ook een Servische meerderheid in Kosovo, maar de Albanezen komen uit Albanië in zijn niet van Servische origine. Tenslotte kun je in Kosovo wel in het Servisch terecht, maar tenzij je zelfmoordplannen hebt zou ik het toch niet aanraden... Het zijn ook 2 totaal verschillende volkeren. Serviërs zijn net als Bulgaren en Russen Slavisch-orthodox, Kosovaren zijn grotendeels moslims en hebben een heel sterke Turkse invloed ondergaan.
Ik heb al interviews gelezen met Serviërs die vonden dat ze cultureel zelf ook eerder Turks dan Russisch zijn.
Oud 25 januari 2008, 21:08   #52
evilbu

Standaard

Citaat:
Het graafschap Vlaanderen is toch de "bakermat" van Vlaanderen, dacht ik? Waarom noemt het anders Vlaanderen en niet "Brabant" of "Limburg"?
Brussel kun je inderdaad meer vergelijken met Kosovo: een kleine Vlaamse minderheid en erg belangrijk voor Vlaanderen, zelfs belangrijker dan Kosovo voor Servië. Maar gelukkig willen de franstaligen met Vlaanderen blijven samenleven, als Brussel ooit onafhankelijk wordt of samen met Wallonië een nieuwe staat vormt, zal het zijn omdat Vlaanderen niet meer wenst samen te leven met franstaligen, NIET omgekeerd zoals in Kosovo.

Citaat:

Belangrijker wel ja, maar toch staat er voor de ServiËrs meer op het spel. Ik denk niet dat Vlamingen massaal etnisch gezuiverd zullen worden en hun leven riskeren in Brussel bij eventuele Vlaamse onafhankelijkheid. Tenslotte ligt het volledig in Vlaamse handen of zo Brussel wllen behouden of niet zoals ik al zei. Als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept zal dat een eigen keuze zijn.

Hoog tijd om de FDF foldertjes weer op te vouwen en weer ontopic te posten, tomm.
Je bent weer van je oostblokkennermodus overgeschakeld naar je spreekbuismodus.
Oud 26 januari 2008, 04:49   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen eeuw geleden. Allemaal vrij snel gegaan. Dat zijn dingen waar wij niet mee kunnen lachen Nederlander. En onze revanche zal bitter smaken voor de vijand.
Oud 26 januari 2008, 04:53   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want dat deed Milosevic niet? Noch Hitler, die ook links-nationalistisch was?
Nee, inderdaad, Milosevic heeft nooit geen willekeurige Kosovaren vermoord zoals in Bosnië door alle zijden of zoals de Servische milities, enkel dezen die terroristische acties pleegden tegen het leger. De Serviërs vormden trouwens een front met andere minderheden als zigeuners en Turken. Milosevic' partij was ook de opvolger van de liga van communisten van Tito, DE multinationale partij bij uitstek.
Oud 26 januari 2008, 05:02   #55
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoog tijd om de FDF foldertjes weer op te vouwen en weer ontopic te posten, tomm.
Je bent weer van je oostblokkennermodus overgeschakeld naar je spreekbuismodus.
Ik ben niet begonnen met beide conflicten te vergelijken hé... overigens is het wel eens interessant parallellen te leggen.
Oud 26 januari 2008, 05:17   #56
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb al interviews gelezen met Serviërs die vonden dat ze cultureel zelf ook eerder Turks dan Russisch zijn.
Hm, dat zou ik zo niet durven zeggen. Natuurlijk is Servië niet gelijk aan Rusland, ondanks de verwante taal en gemeenschappelijke religie. Op sommige vlakken staan ze zeker dichter bij de Turken (muziek, eten, architectuur) op veel andere vlakken dichter bij de Russen. (manier van leven, ingesteldheid, mentaliteit, familiestructuren, etc.) En tenslotte zijn Serviërs veel Europeser dan zowel Turken en Russen, de culturele afstand is kleiner.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 januari 2008 om 05:19.
Oud 3 februari 2008, 13:45   #57
evilbu

Standaard

Vandaag de tweede ronde
Mijn gok is dat het net zoals de vorige keer nipt zal zijn, maar toch weer een overwinning voor Tadic.

Laatst gewijzigd door evilbu : 3 februari 2008 om 13:45.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 22:04   #58
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard Servië bezigt zijn verstand

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008...4E9627C2B.html

Gelukkig heeft Servië zijn verstand gebezigd en voor de pro-Westerse Tadic gekozen!
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 23:01   #59
evilbu

Standaard

Toeval wil dat ik net -noodgedwongen- naar de preselecties van Eurosong zat te komen... in een Servisch kleedje gestoken om begrijpelijke redenen.
Schandelijk welk stereotiep beeld daar "om te lachen" wordt opgehangen : gemeen kijkende vrouwen die constant met zwepen en roodwitblauwe ballonnen rondlopen en doorzeuren over staatszenders en staatsveiligheid.... eigenlijk schandalig dat dat onze openbare omroep is.

Laatst gewijzigd door evilbu : 3 februari 2008 om 23:02.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 02:52   #60
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toeval wil dat ik net -noodgedwongen- naar de preselecties van Eurosong zat te komen... in een Servisch kleedje gestoken om begrijpelijke redenen.
Schandelijk welk stereotiep beeld daar "om te lachen" wordt opgehangen : gemeen kijkende vrouwen die constant met zwepen en roodwitblauwe ballonnen rondlopen en doorzeuren over staatszenders en staatsveiligheid.... eigenlijk schandalig dat dat onze openbare omroep is.
Inderdaad, heb daar ook een fragment van gezien, de domste cliché's eerst.
En daar betalen wij belastingen voor! Bewijst trouwens nogmaals dat de meeste Belgen niets van Oost-Europa kennen behalve de cliché's, Oost-Europa is niet hip of sexy, en je kunt er niet mee uitpakken bij de bourgeois-vrienden in de rotary-club of je coole kennissen, in tegenstelling tot bvb. fado-muziek of Toscaanse wijn...

Laatst gewijzigd door tomm : 4 februari 2008 om 02:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be