![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik onthoud (en vul in): - Vlaamse politici debateren niet maar verdelen de spreektijd - Vlamingen focussen zich op onbenullige details omdat de 'leiders' niet toelaten dat over de essentie gedebateerd wordt - Vlaamse ambtenaren zijn als de dood om iets concreets te vertellen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een oordeel zo neerschrijven en voorlezen in een rechtszaal tot daar aan toe - dat heeft nu ook eenmaal te maken met juridisch-technische aangelegenheden, vermoed ik, en mensen hebben daar ook nog een advokaat voor. Maar anderen zo toespreken, ook bij eenvoudige mededelingen of in debatten, dát is tenenkrullend ![]()
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Die conclusie wil ik nog niet te snel trekken. Niemand kan je dat verbieden als je dat wilt, ook hier in België.
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je moet namelijk al van goeie taalkomaf zijn om zo iets kroms te kunnen produceren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Nog nooit spraken er in Nederland en Vlaanderen zo veel mensen AN als nu. Wel is er inderdaad in Nederland een verhollandsing gaande in de uitspraak, het zogenaamde poldernederlands dat nu zelfs in Oost-Nederland en Noord-Brabant te horen is. Echter: het is AN op zijn hollands uitgesproken en wijkt daardoor qua woordenschat niets af van het AN. Wat betreft verkavelingsvlaams ben ik het kortaf eens: van dialect naar tussentaal naar standaardtaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() In Noord-Brabant zegt men ,hoewel wel steeds minder ook 'ge of gij' alsmede in enkele Limburgse dialecten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Waarden in verval ,cultuur in verval en taal wordt verwaarloosd. Het Vlaemsche Volk is stervende
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...n-Vlaams.dhtml
Jongeren spreken inderdaad geen AN, maar wel Algemeen Vlaams Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Breidt zich uit... Hoezo? "Gij" en "ge" verbreiden zich niet, omdat het nu eenmaal reeds een deel is van de dialectische woordenschat van de Oost-Vlaamse en Brabantse dialecten alsook 't grootste gedeelte van de West-Vlaamse. Daarnaast was het vroeger een deel van het AN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn streek domineert dialect zowel op het platteland als in de steden. In Kortrijk bijvoorbeeld spreekt de jeugd als omgangstaal grotendeels dialect, geen tussentaal, geen AN. Hetzelfde ervaar je als je westelijker gaat: in steden als Ieper, Poperinge, Veurne... is het al dialect wat de klok slaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. Zeeuwen en Zeeuws-Vlamingen voelen zich door en door Nederlander en wensen zich niet van Nederland af te scheiden. Als er al eens een of andere politicus zoiets uit, is dat eerder om de aandacht in Den Haag te vragen voor plaatselijke noden en verzuchtingen. "Eens flink de pot roeren, zodat de heren regenten op het Binnenhof wakker worden geschud".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gij en ge zijn voor mij als Noord-Brabander dan ook de enige denkbare vormen. Net zoals het, weliswaar dialectische, "oe" en "oew/auw". Ook vormen als "nen bakker", "ne kerel" enzovoorts zijn nog immer springlevend. Ook op school werd het nooit fout gerekend als iemand gij of ge gebruikte, alhoewel ik erbij dien te vermelden dat we wel te horen kregen dat het beter ware "jij", "je" en "jouw" te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pre 1960 werd de jij-vorm slechts vernoemd, en was de gij-vorm de standaard. het regeltje: ik drink nooit T gij drinkt altijd T hij/zij drinkt T als hij/zij tegenwoordig is geldt enkel voor de gij-vorm. En zoals je ziet wordt er niet bij verteld dat jij enkel T drinkt als jij tegenwoordig bent en geen T drinkt als jij na het werkwoord komt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |