![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Op 7 december 1936 werd Tsjang Kai-sjek, de leider van de Kwomingtan, door een opstandige Kwomingtan-generaal gearresteerd in Sian. Die generaal bood Tsjang aan aan Mao. Mao had toen wraak kunnen nemen op de hoofdverantwoordelijke van de anti-communistische stroming binnen de Kwomingtan. Maar op de ogenblik hadden de japanners al een groot deel van China bezet waar ze een gruwelijke repressie uitoefenden. Mao koos voor ed anti-imperialsitsiche belangen van China en niet voor zijn pesroonlijke gevoelens en ging onderhandelen met Tsjang om tot een akkoord te komen om samen de Japanse bezetter te bestrijden. Alleen echt heel grote leiders, Mao, Mandela,... kunnen hun eigen belangen zo terzijde schuiven. Om maar te zeggen: Mao is inderdaad een held. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bedankt dat je me een beste kerel vindt.
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daar zullen zijn kinderen blij mee geweest zijn.
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() oh maar ik kan ook mijn eigen belangen terzijde schuiven hoor.
Ik wil gerust een week in den bak zitten als me dat een jaar dictator-mogen-zijn oplevert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zo meestal vind ik commies heel creepy.
![]() |
#48 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ik denk ook dat deze anecdote niet waar is, of gewoon misbegrepen sarcasme. En als Mao dit toch zou gezegd hebben, dan was dit misschien bedoeld als een soort statement: 'Vrees ons, wij zijn met veel, het komt op geen tien miljoen.' Of 'Vrees mij, ik kan beschikken over het leven van miljoenen mensen' "Je kan vanalles over die man zeggen maar niet dat hij bereid was om met de Amerikanen een koehandel te drijven. " Dat vind ik wel een vreemde uitspraak. Waarom denk jij dat Nixon en Kissinger in oktober 1971 plots China als permanent lid van de VN-Veiligheidsraad gingen steunen? Toch wel toevallig dat Kissinger toen net een reisje naar China had gemaakt.
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar wat China de VS precies geboden heeft in ruil voor de toetreding (met vetorecht!) als permanent lid weet ik niet. Misschien wel helemaal niets. Nu, natuurlijk had de Volksrepubliek China al sinds 1949 recht op die permanente zetel in de Veiligheidsraad, en had Nationalistisch 'China' (dwz Taiwan) al die tijd eigenlijk geen recht op die zetel. Maar waarom vond de VS dat in 1971 plots ook?
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 19 februari 2008 om 01:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarop veronderstel je dat het ene china recht had en het andere niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar als je er dan toch mee zit, dan lijkt me het logisch dat het grootste land, met het meeste inwoners het vetorecht heeft. Daarbij, de Kuomintang beweerden niet eens de Taiwanezen te vertegenwoordigen (wat ze als Han-Chinese inwijkelingen en de facto veroveraars eigenlijk nooit hebben gedaan), maar ze claimden de echte regering in ballingschap te zijn van héél China. Tja, dan kan je evengoed Koning Zog van Albanië lid laten worden van de VN en hem het recht geven om zijn land te vertegenwoordigen. Er zijn nog tientallen andere regeringen of afgezette staatshoofden in ballingschap. Als je die allemaal het recht moet geven om hun land te vertegenwoordigen in de VN, dan zou dit nogal wat problemen opleveren denk ik. Soms zijn er bvb ook 2 rivaliserende 'regeringen in ballingschap' van 1 en hetzelfde land. Voor Iran bvb is dat het geval, en vroeger had Pakistan ook 2 afgezette ex-premiers in het buitenland.
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het was toch zo'n lieve man.
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() Ja, en een fantastisch zwemmer
![]()
![]() |
#56 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Nu ja, moet ik dan ook gaan leren uit de methodes van PVDA omdat jullie de grootste linkse partij van België vormen? Voor mij is het belangrijkste denk ik een kaderpartij opbouwen die van grote invloed kan zijn op progressieve/alternatieve bewegingen, een rol kan spelen op cruciale momenten, etc. Zonder af te doen aan de noodzaak van het revolutionaire karakter, met andere woorden. Zélf die beweging worden lijkt me op dit moment onmogelijk en resulteert sowieso in electoralisme, opportunisme en een draai naar rechts. Mijn excuses, maar ik moest even misbruik maken van je uitspraak "dan moet van hun praktijk nog wat te leren zijn dunkt me". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Zoals het mij niks kan schelen of Trotsky nu met een mes of met een ijspriem werd vermoord, of hij nu een vrouwenzot was of whatever, wat telt zijn zijn ideeën, niet zijn foto's of welke heldendaden hij ook zou begaan hebben. De erfenis van Mao en het Stalinisme is op dit moment duidelijk in China. Charles Wright Mills zou daar gelipt zijn: van power elite gesproken! Dus om kort te zijn: zeer bedenkelijk, vavli, zeer bedenkelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. "(...) de ene kleur en automatisch dat andere als een andere kleur." sorry hoor, maar dat is volgens mij geen verstaanbaar nederlands. 3. Zonder echt historische noties te hebben, bijvoorbeeld Que? |
|
![]() |
![]() |