Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2008, 17:54   #41
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

De zoveelste afgang voor de multiculturele "samen"leving, en toch blijven onze bewindvoerders die maatschappijvorm als kippen zonder kop nastreven. Tja.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 17:56   #42
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
De actie was wel degelijk gericht naar Turken en Marokkanen toe.
Uiteraard, met folderkes naar de imams en de moskeeën in het arabisch en het Turks.

De chinezen vinden gewoon zo hun weg naar de unief. Die zijn slim genoeg!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 februari 2008 om 18:21.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:08   #43
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
De zoveelste afgang voor de multiculturele "samen"leving, en toch blijven onze bewindvoerders die maatschappijvorm als kippen zonder kop nastreven. Tja.
Dit is een afgang, ja. Dit zeggen lijkt regelrecht reclame maken voor het VB. Maar inderdaad, mijn integriteit behoudend, dit is een pijnlijke afgang. Temeer daar er geen enkel middel is om deze evolutie een halt toe te roepen, laat staan om te keren.

We zitten met een steeds groter wordende groep mensen die steeds minder onderwezen worden terwijl ze, gezien hun wereldbeeld, net meer voeling met de seculiere wereld rondom zich nodig hebben. Ze kunnen dus alleen maar nog meer op zichzelf en hun geloof terug plooien.

Wat een jammerlijke faling van het integratie-beleid.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:27   #44
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
De eerste speciale infodag voor allochtonen aan de Leuvense universiteit was zaterdag geen succes. Geen enkele allochtone scholier kwam opdagen.
Logisch, de potentiële allochtone studenten wensen ook geen afzonderlijke behandeling. Mis dus.

Belachelijk initiatief eigenlijk. En dat voor een universiteit.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:33   #45
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Logisch, de potentiële allochtone studenten wensen ook geen afzonderlijke behandeling. Mis dus.

Dat is wel nieuw,ze vragen zelfs aparte zwemuren

Maar dat is niet afzonderlijk waarschijnlijk

En dat is niet voor een universiteit maar voor een gemeenschappelijk zwemmen,dus jouw visie is noppens.

En wat meer is,potentiële studenten unief,met rifins kan je niets aanvangen.Ze zijn er ginder maar al te blij mee,van e VANAF te zijn en ze hier te hebben kunnen dumpen.

Laatst gewijzigd door Gargamel : 18 februari 2008 om 18:39.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:38   #46
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een afgang, ja. Dit zeggen lijkt regelrecht reclame maken voor het VB. Maar inderdaad, mijn integriteit behoudend, dit is een pijnlijke afgang. Temeer daar er geen enkel middel is om deze evolutie een halt toe te roepen, laat staan om te keren.

We zitten met een steeds groter wordende groep mensen die steeds minder onderwezen worden terwijl ze, gezien hun wereldbeeld, net meer voeling met de seculiere wereld rondom zich nodig hebben. Ze kunnen dus alleen maar nog meer op zichzelf en hun geloof terug plooien.

Wat een jammerlijke faling van het integratie-beleid.
Zeg, wat voor onzin is dit? Mogen allochtonen nog kiezen waar ze (willen) studeren?? Alsof de universiteit van Leuven de enige instelling is die hoger onderwijs aanbiedt in België...

Waarom studeer ik, als allochtoon, in Antwerpen en niet in Leuven (en zal dat laatste waarschijnlijk ook nooit doen)? Wel, om enkele voor de hand liggende redenen te noemen:
- ik woon in Antwerpen (= vertrouwde omgeving, makkelijke/goedkope verplaatsing)
- ik kan het me financieel niet permitteren om in Leuven te studeren (bijv. kot, trein e.d.)
- het '(studenten)sfeertje' in Leuven spreekt mij niet aan
- ik wil niet behandeld worden als een apart geval dat buddy-begeleiding nodig heeft van een andere Leuvense student
- ...

Kortom: ik vind het eigenlijk logisch dat er geen allochtonen kwamen opdagen op die opendeurdag. Brussel en Antwerpen scoren trouwens veel hoger bij allochtoonse studenten en ik begrijp echt niet hoe je daaruit of uit het artikel kan afleiden dat het integratiebeleid heeft gefaald.

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom Leuven er zo op gebrand is om allochtoonse studenten in hun universiteit te hebben? Krijgt men voor hen misschien extra subsidies ofzo?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:40   #47
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Zeg, wat voor onzin is dit? Mogen allochtonen nog kiezen waar ze (willen) studeren?? Alsof de universiteit van Leuven de enige instelling is die hoger onderwijs aanbiedt in België...

Waarom studeer ik, als allochtoon, in Antwerpen en niet in Leuven (en zal dat laatste waarschijnlijk ook nooit doen)? Wel, om enkele voor de hand liggende redenen te noemen:
- ik woon in Antwerpen (= vertrouwde omgeving, makkelijke/goedkope verplaatsing)
- ik kan het me financieel niet permitteren om in Leuven te studeren (bijv. kot, trein e.d.)
- ik wil niet behandeld worden als een apart geval dat buddy-begeleiding nodig heeft van een andere Leuvense student
- ...

Kortom: ik vind het eigenlijk logisch dat er geen allochtonen kwamen opdagen op die opendeurdag. Brussel en Antwerpen scoren trouwens veel hoger bij allochtoonse studenten en ik begrijp echt niet hoe je daaruit of uit het artikel kan afleiden dat het integratiebeleid heeft gefaald.

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom Leuven er zo op gebrand is om allochtoonse studenten in hun universiteit te hebben? Krijgt men voor hen misschien extra subsidies ofzo?

Leuven legt waarschijnlijk de lateen beetje te hoog,not
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:40   #48
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:

Je weet niet wat je zegt...

KULeuven is wel dé elite-universiteit (vol met snobjes) van België.
Oud 18 februari 2008, 18:43   #49
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuven legt waarschijnlijk de lateen beetje te hoog,not
Inderdaad, je merkt eigenlijk meteen dat daar 'de elite' afstudeert dat daarna vanzelfsprekend met zo'n initiatieven komt aandraven...

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 18 februari 2008 om 18:43.
Oud 18 februari 2008, 18:44   #50
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

raar

naar het bureau voor de uitkeringen vinden ze altijd wel hun weg

maar naar werk of naar deftige studies vinden ze de weg niet

echt raar
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:44   #51
Geert C

Standaard

Citaat:
KULeuven is wel dé elite-universiteit (vol met snobjes) van België.
Het is toch niet onze fout dat wij naar de grootste, de oudste en de beste Vlaamse universiteit gaan?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:45   #52
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Diegenen die willen gaan, zullen inderdaad gaan, maar da's dus een belachelijk laag percentage. Hetzelfde probleem stelt zich natuurlijk overal. Als allochtonen niet willen, stellen we toch quota's in, zoals bij de Lijn? Een quota voor allochtonen op de universiteit, waarom niet? Men moet immers consequent blijven.

Het initiatief is belachelijk volgens u?
Wat moet men dan doen om diegenen die het aan hun reet kan roesten, hogere studies te laten aanvangen?

Moeten allochtonen volgens u het recht hebben om grotendeels in de onderste regionen van de maatschappelijke ladder te blijven voortploeteren en dan en masse te blijven huilen dat ze geen kansen krijgen, of gaan we ze nu eindelijk eens gaan opzoeken in hun ghetto's en met een grote schop onder hun kont duidelijk maken dat ze zelf hun lot in eigen handen moeten nemen?

En als ze écht niet willen, tja, dat belooft voor de toekomst, niet?

Maar daar denkt u vast niet te graag aan, nietwaar?

Toont dit overigens niet opnieuw onomkeerbaar aan dat alle verhaaltjes van racisme en achterstelling ten spijt, de allochtone gemeenschap haar positie in de multiculturele maatschappij vooral aan zichzelf te danken heeft? Is dit niet het trieste resultaat van generaties gedogen multiculturaliteit?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Oud 18 februari 2008, 18:45   #53
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

misschien moet de univ van Leuven wel vervolgd worden, wegens te weinig inspanningen te doen voor etnische diversiteit.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 18:51   #54
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

- ...

Euh Uh-huh, tenzij je de afgelopen jaren ergens in Timboektoe hebt verbleven zou je moeten weten dat er aan al onze universiteiten, en evenzeer aan onze hogescholen, bedroevend weinig moslims (want laat gerust die term "allochtoon" vallen, het gaat over Turken en Marokkanen) studeren. Ondervertegenwoordigd, zoals in zoveel sectoren. De Lijn en andere overheidsdiensten kunnen nog quota invoeren (maar als ze niet willen, zoals bij de Lijn, zal dat dan helpen?), de overheid kan quota opleggen aan andere bedrijven (maar zal dat helpen?), maar in het onderwijs kunnen ze toch ook moeilijk quota beginnen invoeren hé? Heel leuk dat jij in Antwerpen studeert als moslima met Pakistaanse roots. Maar er zouden er verhoudingsgewijs veel meer moeten zijn.
Waar zijn ze?
We gaan niet beginnen zeveren over lagere intelligentie en zo, dus, hoe komt het?
Vanwaar de desinteresse? Als het niet aan en falend integratiebeleid ligt, vertel jij me dan eens, waaraan ligt het dan wel?

Oud 18 februari 2008, 19:02   #55
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh Uh-huh, tenzij je de afgelopen jaren ergens in Timboektoe hebt verbleven zou je moeten weten dat er aan al onze universiteiten, en evenzeer aan onze hogescholen, bedroevend weinig moslims (want laat gerust die term "allochtoon" vallen, het gaat over Turken en Marokkanen) studeren. Ondervertegenwoordigd, zoals in zoveel sectoren. De Lijn en andere overheidsdiensten kunnen nog quota invoeren (maar als ze niet willen, zoals bij de Lijn, zal dat dan helpen?), de overheid kan quota opleggen aan andere bedrijven (maar zal dat helpen?), maar in het onderwijs kunnen ze toch ook moeilijk quota beginnen invoeren hé? Heel leuk dat jij in Antwerpen studeert als moslima met Pakistaanse roots. Maar er zouden er verhoudingsgewijs veel meer moeten zijn.
Waar zijn ze?
We gaan niet beginnen zeveren over lagere intelligentie en zo, dus, hoe komt het?
Vanwaar de desinteresse? Als het niet aan en falend integratiebeleid ligt, vertel jij me dan eens, waaraan ligt het dan wel?
Om eerlijk te zijn: ik heb geen flauw idee waarover je het hebt. In mijn perceptie vinden allochtonen, ook Turken en Marokkanen, juist wél de weg naar (Antwerpse) universiteiten en hogescholen. Misschien moet je dus maar eens met cijfers afkomen die aantonen dat ze ondervertegenwoordigd zijn en/of een desinteresse tonen, zoals je beweert?
Oud 18 februari 2008, 19:08   #56
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele allochtoon... op allochtone infodag
.....

'Heel jammer', vindt initiatiefneemster Karen Maex Zij is vicerector diversiteiten werkte eind vorig jaar een beleidsnota uit over allochtone studenten. 'Dit is natuurlijk de eerste keer. We grijpen deze namiddag dan ook aan om de koppen eens bij mekaar te steken over hoe we dergelijke initiatieven moeten aanpakken.'

............

Ook Saloua Belahrir, binnen de KULeuven het aanspreekpunt voor allochtone studenten, is teleurgesteld. 'Met deze welkomstdag wilden we een signaal geven. ...................
Een laatstejaar student humaniora met ambities en kwaliteiten voor het hoger onderwijs of universiteit schrijft zich in samen met de andere studenten in een hogeschool of unief naar keuze. De allochtoon-vriendelijkheid heeft hier niet de minste invloed.

Die twee grote lichten Karen Maex en Saloua Belahir moesten waarschijnlijk iets ondernemen om hun 'kunnen' te bevestigen. Of onkunde ? 20.000 brochures op naam aanschrijven, 300 uitnodigingen, permanentie van de opendeur dag, etc... een grapje van +- 25.000 € weggegooid geld. Hoeveel studiebeurzen zijn dat ? Wat een imagoschade voor de KUL. Communicatiewetenschappen doceert men toch aan de KUL ?

De KUL zou beter vakmensen zoeken i.p.v. allochtonen.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 18 februari 2008 om 19:09.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 19:15   #57
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om eerlijk te zijn: ik heb geen flauw idee waarover je het hebt. In mijn perceptie vinden allochtonen, ook Turken en Marokkanen, juist wél de weg naar (Antwerpse) universiteiten en hogescholen. Misschien moet je dus maar eens met cijfers afkomen die aantonen dat ze ondervertegenwoordigd zijn en/of een desinteresse tonen, zoals je beweert?
Elke media, elke universiteit geeft aan dat ze ondervertegenwoordigd zijn.
Beweer je nu dat de KUL er maar wat op los liegt?

http://associatie.kuleuven.be/docu/d...an_publiek.pdf
http://www.ond.vlaanderen.be/beleid/...28-ladders.htm
http://www.turksestudent.be/forum/in...e.be/kvl/175/8

Tien jaar terug zag je er hier en daar eentje in een hogeschool, nog minder in een universiteit. Ik kom al tien jaar niet meer in instellingen van het hoger onderwijs, maar het zou me verbazen dat het nu al anders zou zijn.

Als ze trouwens ondervertegenwoordigd zijn, en het ligt niet aan desinteresse, waar zou het dan volgens jou wel aan kunnen liggen?
En nu niet met foefkes afkomen dat ze het wegens taal-en cultuurbarrières moeilijker hebben om goed uit te stromen in het middelbaar hé!

Oud 18 februari 2008, 19:24   #58
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ja ze zouden beter realistisch zijn en de mensen tegen elkaar opzetten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 19:42   #59
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke media, elke universiteit geeft aan dat ze ondervertegenwoordigd zijn.
Beweer je nu dat de KUL er maar wat op los liegt?

http://associatie.kuleuven.be/docu/d...an_publiek.pdf
Dat ze ondervertegenwoordigd zijn in de KUL, was ondertussen wel al duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ze over het algemeen ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.
De meeste allochtonen komen uit arbeidersgezinnen, waardoor hun kansen op slagen aan het hoger onderwijs meteen al drastisch worden verlaagd. Dat is nu eenmaal zo: de appel valt niet ver van de boom. Maar dit wil niet zeggen dat ze geen interesse tonen om verder te studeren, alleen kunnen ze die studies in de praktijk vaak moeilijk aan. En dat is m.i. geen ramp in de maatschappij. De meesten onder de niet-geslaagden proberen dan avondschool of gaan gewoon werken (als arbeider) en/of volgen een of andere VBDAB-opleiding, enzovoort. Er bestaat nu eenmaal ook een leven zonder universitair diploma. En ik denk dat als je met al die factoren (waar allochtonen vandaan komen, etc.) rekening houdt, ze eigenlijk helemaal niet zo ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.
Citaat:
Tien jaar terug zag je er hier en daar eentje in een hogeschool, nog minder in een universiteit. Ik kom al tien jaar niet meer in instellingen van het hoger onderwijs, maar het zou me verbazen dat het nu al anders zou zijn.
Ik denk toch dat er een groot verschil is tussen nu en tien jaar geleden, hoor.
Citaat:
Als ze trouwens ondervertegenwoordigd zijn, en het ligt niet aan desinteresse, waar zou het dan volgens jou wel aan kunnen liggen?
En nu niet met foefkes afkomen dat ze het wegens taal-en cultuurbarrières moeilijker hebben om goed uit te stromen in het middelbaar hé!
Wel, ze moeten zich (o.a. door taal-en cultuurbarrières, sorry ) meestal dubbel zo hard inspannen voor een universitaire studie, waardoor de alternatieven aanlokkelijker lijken en worden (na de zoveelste tegenslag). De realiteit is dat allochtonen wel aan een hogere opleiding beginnen, maar er velen onder hen niet in slagen om 'm af te maken.
Oud 18 februari 2008, 20:17   #60
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
misschien moet de univ van Leuven wel vervolgd worden, wegens te weinig inspanningen te doen voor etnische diversiteit.
Nee, wegens racisme natuurlijk.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be