![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Links is verlamd door angst | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 50,00% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 41,67% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
1 | 8,33% |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
... en daar gaat het ook vandaag niet over. De openbare dienst is niet het platform om religieuze / levensbeschouwelijke discussies te voeren; de openbare dienst moet gekenmerkt zijn door continuïteit en neutraliteit; kortom gelijke toegang voor iedereen. Zonder dat je tegen heug en meug andermans levensbeschouwelijke opvattingen door de strot moet geramd krijgen.
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. De liberale vrijzinnige als militant tegen alles wat religieus is, symbolen enz. Historisch verklaarbaar. 2. De liberaal die opkomt voor individuele rechten. Er is dus een contradictie. Het liberalisme van wie manifesteert tegen religie is niet meer van deze tijd. Als liberaal kan ik actueel best diepgelovig zijn zonder de individuele rechten, de vrijheid van het individu, in de weg te staan. Laatst gewijzigd door Rudy : 21 februari 2008 om 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Principieel ben ik het volledig met u eens. Het moet mogelijk zijn zich te uiten zowel als gelovige of als fervente atheïst.
Laatst gewijzigd door Rudy : 21 februari 2008 om 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De vraag die hier zo indringend aan de orde kwam, was er ééntje naar de precieze betekenis van het principe 'scheiding tussen kerk en staat'. Dat dit een essentieel gegeven is in een (multiculturele) democratie, zal niemand ontkennen (hoop ik). Maar hoe het zich concretiseert, is een heel ander paar mouwen. Wij hebben dat principe in ons land -in onze grondwet en onze wetten, in onze praktijk ook- nooit echt consequent doorgevoerd en daarom zitten we met de spreekwoordelijke 'gebakken peren'. Wij zien vanuit een kromme historiek nog altijd 'de kerk' gefinancierd door de staat; maar wat als die 'kerk' niet langer meer de onteigende Rooms Katholieke Kerk is, maar er ook nieuwkomers staan te drummen? Nieuwkomers voor wie het aloude pact met z'n delicate evenwichten niet opgaat? Wat dan? Gaan we dan naar een door de staat georganiseerde (want erkende en gefinancierde) religieus pluralisme (zoals Stevaert dat wel eens placht te neuzelen)? Of grijpen we die kans net aan om de échte 'liberale' kaart te trekken en te erkennen dat de staat niks te zoeken heeft in de werking van de kerk en vice versa... En waar ik het dan heb over 'liberalisme', verwijs ik in deze context niet naar het zielige politieke gehakketak, maar naar de roots van een emancipatorische gedachte die �*lle progressief denkende mensen gemeen hebben. (of zouden moeten hebben)
![]() |
![]() |
#46 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aan dure woorden geen gebrek.
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je staat aan de kant van degenen die "een seculiere houding" van de overheid eisen. Je bent dan in heel wat fatsoenlijker gezelschap, op het eerste zicht. Immers: moet de staat niet "Neutraal" zijn? Moet zij niet alle distantie nemen mogelijk tegenover alle mogelijke levensovertuigingen en dus alle schijn van partijdigheid weren? Het lijkt volmaakt logisch: geen standpunt, geen voorkeur, geen afkeur voor bepaalde filosofieën, standpunten, en zelf de schijn niet wekken dat dit zo is lijkt een voorzichtige, onpartijdige houding die aangewezen is voor de overheid. Logisch en consequent. Nu is het weren van "alle kentekenen van erediensten" bij het personeel van de staat (het gaat hier niet over het omvormen van overheidsgebouwen tot tempels, synagogen of kerken, of het uithangen van wijwatervaten, kruistekens, davidssterren of logesymbolen!) helemaal niet zo logisch. Deze redenering gaat er van uit dat het NIET dragen van symbolen geen houding uitstraalt! En dat het VERBIEDEN ervan geen enkele filosofie inhoudt, noch er een bestrijdt! Dat is volmaakt onlogisch. Het is immers even onlogisch om alle ambtenaren sluiers te laten dragen, en dan te stellen dat dit geen houding vertegenwoordigt, als het verbieden van sluiers (of om het even wat). Het opleggen van een bepaalde kledij is hetzelfde als het verbieden van een kledij. Het is partijdigheid. Voor de hardleersen: een "seculiere" staat is een partijdige staat: die heeft lak aan godsdiensten, en dan nog aan ALLE godsdiensten. Een duidelijke atheïstische, godsdiensthatende stelling. De suggestie dat dit "problemen van conflicten" oplost is al een even duidelijke politieke stelling: godsdiensten brengen problemen mee, men zou ze dus beter in de catacomben steken, zoals in de tijd van de Romeinen. Frankrijk, en Turkije zijn seculiere staten, die in hun wetgeving het bannen van godsdiensten uit het openbare leven opleggen. Dit zijn dus staten die een duidelijke, levensbeschouwelijke visie hebben: het openbaar beleiden van godsdiensten is negatief, het dient verbannen, het moet uit het (openbaar) staatsbeeld want om één of andere reden heeft dit negatieve gevolgen. Deze houding is niet het garanderen van de vrijheid van overtuiging, het is niet het aanvaarden van verscheidenheid van opvattingen: het is het beleiden van een anti-levensbeschouwelijke, anti-multiculturele, anti-vrijzinnige opvatting. Onze wettten, onze cultuur is niet laïciserend, niet anti-religieus: het is een cultuur die verscheidenheid, diversiteit, multiculturaliteit GARANDEERt, niet één die deze aan banden legt. En onze staat moet dit doen voor al haar burgers, dus ook voor de ambtenaren. De illusie dat men propere handen heeft, een "neutrale" houding aanneemt door symbolen, gedragen door ambtenaren, te verbieden is onoprecht. Het is pertinent onjuist en het verandert niets aan de opvattingen van ambtenaren. Het is wel een aantasting van hun privacy, in conflict met de vrijheidsgedachte, en het is discriminerend voor gelovigen, die bepaalde beroepen niet meer kunnen uitoefenen omdat zij dienen te kiezen voor hun religie of hun job. Daarenboven is het meelopen met xeonofoben. Het is de eerste stap naar de Talibanisering. Laatst gewijzigd door ericferemans : 22 februari 2008 om 02:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een seculiere staat is geen anti-religieuze staat, integendeel zelf. een seculiere staat waarborgt dat alle religies toegelaten zijn zonder dat 1 religie voorgetrokken wordt (Turkije is dus geen seculiere staat).
en ja, godsdiensten hebben nu eenmaal de neiging om te proberen te overheersen, dat moet de geschiedenis ons nu toch al geleerd hebben hé? wel, om een pluraristische maatschappij te waarborgen, en dat willen we toch allemaal dacht ik, moet de overheid neutraliteit uitstralen, moet er een duidelijk teken zijn van die overheid dat er geen enkele godsdienst zal bevoordoordeeld worden. ik heb het trouwens duidelijk over de overheid, niet het dagelijks leven. voor het recht van het dragen van de hoofddoek of andere uiterlijke tekenen van geloof in de privésfeer en in het dagelijks leven wil ik evengoed pleiten, ja zelf vechten, maar niet daar waar er neutraliteit vereist is. als dat teken zo belangrijk is dat je het niet eventjes kan afleggen, dan kan je toch moeilijk van neutraliteit spreken? wat is er trouwens mis met een uniform? het veegt elk verschil weg, iedereen is gelijk, waarom zou dat niet mogen als het gaat over gelijk behandelen? wat is er mis met de politieuniformen of dat van postbeambten?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Nou, nog 10 posts (vanaf nu nog 9 dus) en je bent voor een hele tijd van mij af. Ik hou ermee op aan 5.000 Hoef je je niet meer te ergeren aan de kostprijs van woorden.
Graag gedaan, Desiderius.
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik mag lachen met de paus zoveel ik wil en dat juicht al wat zich progressief noemt dat toe want dan schop ik nog eens tegen de schenen van achterlijke bekrompen katholieke conservatieven. Maar o wee degene die eens lacht met mohammed, dat is een racist. Dat is de essentie. Uw hysterisch gekrijs wijst alleen maar op uw eigen onvermogen om de hypocrisie van de zelfverklaarde verdraagzamen door te prikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarom je vastpinnen op een getal?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik ben geen vrouw en ik werd niet onderdrukt. Ik kan makkelijk een genuanceerde mening ontwikkelen over links, angst en islam. Tegen de onderdrukkende fundamentalistisch uitingen van de islam. Nee, tegen het over één kam scheren van alle islamitische stromingen en moslims. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik verdedig geen godsdiensten, noch één of andere politieke, sociale beweging die maakt dat mensen er de symbolen van dragen om hun identiteit te bevestigen (niet te veranderen). Ik verdedig het pluralisme, de diversiteit, de mutlitculturaliteit, de verscheidenheid en dat men deze mag manifesteren, uiten, incartneren, ook als ambtenaar. Je redernering volgende kwam je tot de juiste conclusies: indien men een maatschappij inricht volgens het principe "niemand mag opvallen, niemand mag zijn eigenheid tonen" (of het nu bij de ambtenaren, de leraren, de bedienden, de collecteurs van bonnen of de hoeren is) dan komt men tot de eenheidsworst, de grijze duif, de amorfe mossel, de functionaris in uniform, de sprekende robot, de hoer van het systeem.... bij punt 2 wil ik stellen dat ook antigodsdienstige, fascistische en nazistische bewegingen moorddadig waren én "seculier..", Buchenwald was een "seculiere vacantiekolonie?". Ik wil maar zeggen: onverdraagzaamheid bij athés, bij voorstanders van de seculiere staat is even groot als bij de beeldenstormers, de kruisvaarders. De gelovigen die door Mao, Stalin, Pol pot en Hitler zijn gepakt en gefolterd zijn even slecht af als de athés onder de Generalissimo. Het fanatisme hier rond hoofddoeken kent geen naam. Het is ridicuul, en er is daar zoveel inkt rond gevloeid, liters, kwijl rond geproduceerd: bakken en ondertussen stel ik vast dat er geen druppel bloed is vergoten door het dragen van een hoofddoek (en dat ze hem nog alemaal dragen... ![]() Ik strijd dus voor de pluriformiteit, de veelzijdigheid van vormen, omdat ik een aanhanger ben van het pluralisme, de veelzijdigheid van gedachten. De tol die wij moeten verdragen voor multi-culturalisme, en daaronder de vrijheid van de expressie van zijn godsdienst is verdraagzaamheid, die dan opgelegd wordt. De tol die wij moeten verdragen voor jouw ideologie, het verbieden van multi-culturalistische expressievormen is opgelegde staatsterreur, het vastleggen van een culturele houding die unifomr is en de vrijheid van het individu beknot. Mijn keuze is rap gemaakt: ik verkies de vrijheid boven de terreur. Vrijheid definieren kan eenvoudig: het is "het kunen en mogen maken van een keuze". In een seculiere staat bestaat deze keuzen niet meer: ze wordt opgelegd. Daarom is het denken van onze amateur filosofen hier waardenloos: het heeft namelijk geen hogere waarde tot doel, maar een lagere ![]() Het GELIJKSCHAKELEN VAN MENSEN IS niet neutraal: het is een verderfelijke ideologie: het is niet zo dat het nastreven van eenheidsworst, van uniformiteit bij één of andere groep van mensen (blijkbaar een belangrijke groep!) geen filosofische houding inhoud, het is een verderfelijke, kleinzerige, burgerlijke, houding van halfzachte athé's en monoculturele barbaren: haters van alles behalve zichzelf. Indien er een uniform komt stel ik derhalve de burka voor. Dan speelt zelf het geslacht, de schoonheid, de make-up van de ambtenaar geen rol: totale neutraliteit! Nu tevreden? Laatst gewijzigd door ericferemans : 22 februari 2008 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Feremans, je leest volledig opzettelijk naast mijn tekst en weigert te antwoorden op mijn argumenten, ik ga me zelf hier niet meer herhalen, met jou discussieer ik hier niet meer over.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Transparantie die ook zou kunnen voorkomen dat bij het economisch ministerie voornamelijk vrije markt ideologen werkzaam zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hoeft maar naar Limburg te kijken om te zien dat ook in Vlaanderen niet alles is verlopen zoals het hoorde. Durf daar zelfs nog verder in gaan en gewoon verklaren dat Vlaanderen zonder Antwerpen haven er echt niet beter voor staat dan Walonnie. Maar de ambtenaren economie van de PS komt ons nu duur te staan. Niet dat het economische beleid van VHS beter is hoor, want ook daar zullen we de rekeningen nog van moeten betalen. Maar in Walonnie is men de laatste jaren helemaal vergeten om te moderniseren. Waterwegen en binnenhavens liggen er nog bij zoals toen de koolmijnen nog open waren en daar zit de grootste hindernis voor de economische groei van Walonnie, geenof veroudere transportwegen. Wat migratie aangaat, wel daar ligt het probleem heel anders dan de meeste denken en dat is gewoon niet landelijk te verwijten. Ik ken zo mensen die met een toeristen visum naar een bepaald EU zijn gereist en daar asiel vroegen. Zij hebben daar asiel gekregen en wonen en werken nu in Vlaanderen. dit terwijl zij in Belgie NOOIT dat asiel zouden hebben gekregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als imams een loon ontvangen, dan is dat onder bepaalde voorwaarden. Zie de moslimexecutieve; De geloofwaardigheid heeft een deuk gekregen. Een gemiste kans. Maar, ik zou het niet zo liberaal vinden om plots alle financiering, en dus ook de controle stop te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |