Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat maakt de grootste kans, Wallobrux, of geen Wallobrux? (is mss absurde vraag)
Brussel bij Vlaanderen, onafhankelijk of bestuurd door Europa 28 82,35%
Wallobrux (Brussel bij Wallonië) 6 17,65%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2008, 22:17   #41
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svenforum Bekijk bericht
In een andere draad? Ik krijg het zowat op mijn heupen van die scheve, onozele verbasteringen. Zeg toch gewoon thread vent.

Waar slaat dat nu op ... "in een andere draad". Ge maakt het Vlaams gewoon belachelijk.
En wat als "draad" nu geen bewust gebruikt purisme is, maar iets wat voor jou het normaalste woord ter wereld is? Zoals "toetsenbord" i.p.v. "keyboard". Of maakt dat ook "het Vlaams" belachelijk?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 23:19   #42
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
En wat als "draad" nu geen bewust gebruikt purisme is, maar iets wat voor jou het normaalste woord ter wereld is? Zoals "toetsenbord" i.p.v. "keyboard". Of maakt dat ook "het Vlaams" belachelijk?
Is het Nederlandse woord toetsenbord al een taalzuivering?
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 23:21   #43
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Is het Nederlandse woord toetsenbord al een taalzuivering?
In de geest van Svenforum waarschijnlijk wel.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 2 maart 2008, 00:24   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het FDF dit eist, eisen wij iets terug. Eens kijken of ze nog zoveel noten op hun zang hebben...
Hebt gij geen kernrakketten tot uw beschikking, manneke?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 09:06   #45
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Wij eisen een corridor naar Voeren!
Die komt er ook echt!
Oud 2 maart 2008, 10:53   #46
svenforum
Burger

svenforum's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het gaat hier niet om spelling, maar om de betekenis van een woord. En ik denk niet dat men zomaar woorden een nieuwe betekenis gaat geven of een oude betekenis gaat afschaffen enkel en alleen om de verkoop van woordenboeken te stimuleren.
Mensen kopen niet jaar na jaar een woordenboek als slechts enkele woorden werden toegevoegd. Het wijzigen van de spelling verhoogt de verkoop.

Citaat:
Dus een woord in je eigen taal gebruiken is onnozel? Sorry, maar het woord 'draad' vind ik dus allesbehalve bekakt of bombastisch; dat wordt dus echt wel meer gebruikt dan, zoals jij het blijkbaar ziet, om je ego wat mee op te vrijen.
Goed. Gebruik het woord draad.
Ik geef af en toe les informatica en krijg het werkelijk op mijn heupen van "keuzelijst met invoervak", "gereedschapsmenu", "draad", e.d.
Iedereen vond het maar onozel tijdens mijn opleiding, soit, in heel mijn omgeving eigenlijk, ik moest de eerste nog tegenkomen die het wel gebruikte, dus Zwartengeel, u hebt die eer. Tot voor kort schreef ik die termen toe aan het taalverschil met Nederland, blijkbaar zit het toch ietwat anders in elkaar.

In de lessen komt het trouwens ook voor, want als je als leerkracht die termen hanteert, zetten de leerlingen het toch steeds om in de engelse versie ...

Citaat:
Indien je nu nog een opmerking had gemaakt over een woord als 'e-post', tot daar toe. Maar 'draad'... Klakkeloos het woord 'thread' uit het Engels overnemen vind ik gewoon een uiting van taalkundige luiheid, net zoals sommige mensen tegenwoordig ook al een bericht 'forwarden' in plaats van verzenden. Zulke mensen lach ikzelf dan weer bij wijze van spreken uit.
Citaat:
Opnieuw hetzelfde.
Toetsenbord, muis, scherm, ... dit zijn alledaagse termen, huiselijke sfeer. Niets mis mee. Als men over een keyboard spreekt heeft men het in mijn omgeving trouwens eerder over een synthesizer (geavanceerde digitale piano).

e-post, draad, ... soms heb ik de indruk dat men kost wat kost een nederlands equivalent wil maken, en ja, in mijn optiek hoort draad daar ook onder, hoewel ik moet toegeven dat het een twijfelgeval is, omdat het in het Nederlands ook een duidelijk beeld oproept, waar thread het moet hebben van het Engels als lingua franca in de ICT.

Binnen de context van een forum spreekt men in mijn optiek over polls i.p.v. opiniepeilingen, over threads i.p.v. draden, over FAQ i.p.v. VGV, over avatars i.p.v. ?, over smileys of emoticons i.p.v. emotiesymbolen, over een blog i.p.v. een webdagboek, over bans i.p.v. verbanningen, over een admin(istrator) i.p.v. beheerder, ...

Trouwens, forwarden zou doorsturen moeten zijn, replyen zou beantwoorden moeten zijn, mailen zou verzenden moeten zijn, inloggen, uitloggen, daar staan we al niet meer bij stil en om eerlijk te zijn, ik gebruik ze allen door elkaar.

En je mag dat best taalkundige luiheid noemen, wat het vanuit jouw optiek waarschijnlijk is, ik noem het normaal en alledaags Nederlands.

Maar goed, ik heb inderdaad te heftig gereageerd, ... ik vind het gewoon stom klinken. Het staat in een andere draad i.p.v. het staat in een andere thread ... het wringt.

" The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear!
Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!"
- Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead
svenforum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 11:02   #47
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goed. Gebruik het woord draad.
Ik geef af en toe les informatica en krijg het werkelijk op mijn heupen van "keuzelijst met invoervak", "gereedschapsmenu", "draad", e.d.
Iedereen vond het maar onozel tijdens mijn opleiding, soit, in heel mijn omgeving eigenlijk, ik moest de eerste nog tegenkomen die het wel gebruikte, dus Zwartengeel, u hebt die eer. Tot voor kort schreef ik die termen toe aan het taalverschil met Nederland, blijkbaar zit het toch ietwat anders in elkaar.
Goed, erger je dan maar. Voel je maar superieur aan de mensen die "draad" het normaalste woord ter wereld vinden - en dat zijn er velen. Wat houd je tegen?

"Muis" voor "mouse" vind je ook zeker verschrikkelijk?

(EDIT: Geschreven voor ik de rest gelezen had )

Citaat:
Opnieuw hetzelfde.
Toetsenbord, muis, scherm, ... dit zijn alledaagse termen, huiselijke sfeer.
Draad is ook een alledaagse term. Leer ermee leven.

Citaat:
Trouwens, forwarden zou doorsturen moeten zijn, replyen zou beantwoorden moeten zijn, mailen zou verzenden moeten zijn, inloggen, uitloggen, daar staan we al niet meer bij stil en om eerlijk te zijn, ik gebruik ze allen door elkaar.

En je mag dat best taalkundige luiheid noemen, wat het vanuit jouw optiek waarschijnlijk is, ik noem het normaal en alledaags Nederlands.
Is het niet. "Inloggen" is voor mij alledaags huis-tuin-en-keuken-pc-Nederlands. Net als draad.

Laatst gewijzigd door Burkide : 2 maart 2008 om 11:03.
Oud 2 maart 2008, 11:48   #48
svenforum
Burger

Standaard

Citaat:
Goed, erger je dan maar. Voel je maar superieur aan de mensen die "draad" het normaalste woord ter wereld vinden - en dat zijn er velen. Wat houd je tegen?

Draad is ook een alledaagse term. Leer ermee leven.

Is het niet. "Inloggen" is voor mij alledaags huis-tuin-en-keuken-pc-Nederlands. Net als draad.
Goed gedaan Burkide. Chapeau.

Je hebt werkelijk alle nuances uit mijn bericht niet meegenomen in je reply, en enkel de stukken geselecteerd die je in staat stelden om verder te kunnen discussiëren.

Waar je het superieure vandaan haalt, geen flauw idee, ik benadruk door te nuanceren nu net dat het twee gelijkwaardige zienswijzes zijn. Net als "Leer ermee leven" hoort het waarschijnlijk bij het provoceren tot verdere discussie.

Dus, om op je selectieve manier van werken te reageren, zet ik de nuances nog eventjes op een rij. Ze staan schuingedrukt.

Nuance 1:
e-post, draad, ... soms heb ik de indruk dat men kost wat kost een nederlands equivalent wil maken, en ja, in mijn optiek hoort draad daar ook onder, hoewel ik moet toegeven dat het een twijfelgeval is, omdat het in het Nederlands ook een duidelijk beeld oproept, waar thread het moet hebben van het Engels als lingua franca in de ICT.
--> Een didactische nuance trouwens.

Nuance 2:
Binnen de context van een forum spreekt men in mijn optiek over polls i.p.v. opiniepeilingen, over threads i.p.v. draden, over FAQ i.p.v. VGV, over avatars i.p.v. ?, over smileys of emoticons i.p.v. emotiesymbolen, over een blog i.p.v. een webdagboek, over bans i.p.v. verbanningen, over een admin(istrator) i.p.v. beheerder, ...
--> Context van een forum, in tegenstelling tot alledaags gebruik. Draad hoort onder beiden thuis, vandaar het onderscheid.
--> In mijn optiek, om nogmaals te benadrukken dat zienswijzes dus kunnen verschillen, en enkele voorbeelden om het verschil tussen beiden duidelijk te maken.

Nuance 3:
--> Persoonlijke reflectie, hier geef ik de reden aan voor de reactie en ook de reden tot nuance nu.

Nuance 4:
Maar goed, ik heb inderdaad te heftig gereageerd, ... ik vind het gewoon stom klinken. Het staat in een andere draad i.p.v. het staat in een andere thread ... het wringt.
--> Nogmaals reden tot nuance
--> Stom had ik hier wsl moeten vervangen door raar, in mijn dialect spreekt men eerder over stom dan over raar, nu goed, no pun intended
--> Het wringt, hoofdreden waarom ik het niet zou hanteren.

" The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear!
Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!"
Oud 2 maart 2008, 12:05   #49
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goed gedaan Burkide. Chapeau
Merci.

Soit, beiden te heftig gereageerd.

Zie ook edit.

Laatst gewijzigd door Burkide : 2 maart 2008 om 12:07.
Oud 2 maart 2008, 13:08   #50
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nuance 2:
In uw vier schakeringen kan ik afleiden dat u de Nederlandse tegenhanger niet kent van het Sanskriet woord "avatar" d.i. schermafbeelding.

In het Engels is het Nederlandse woord lachbekje gekend als "smiley".

U plaatst het woord "emotiesymbool" als taalzuivering tevenover het Engelse woord "emoticon". U moet goed weten dat "emotiesymbool" op zijn beurt terug twee leenwoorden bevat. Het heeft niet veel nut om "emotiesymbool" als taalzuivering te gebruiken want zowel "emotiesymbool" en "emoticon" gaan op dezelfde talen terug, het Grieks en het Latijn. "emotiesymbool" is aan de Nederlandse taal aangepast terwijl "emoticon" aangepast is aan de Engelse taal.
Het bestanddeel "emotie" dat ook gekend is in het Nederlands als gemoedsgeweging gaat terug op het Franse "émotion", een samenstelling van twee Latijnse woorden "ex" (uit) en "motius" (beweging of opwekking). "motius" wordt "motio" in de zesde naamval (ablatief) door het Latijnse voorzetsel "ex". Het Duits en het Engels hebben dit Romaanse woord overgenomen als "emotion".
Zowel "icoon" als "symbool" stammen af van het Grieks: εικόνα (eikona) & σύμβολον (symbolon). "icoon" is in het Nederlands ook gekend als tekening of afbeelding "symbool" daarentegen is ook gekend in het Nederlands als (ken)teken of zinnebeeld.

Ook in andere talen wordt deze Engelse invloed geweerd. In het Duits gebruikt men ook "Grinser" (grijnzer) voor het Engelse "smiley". In het Frans wordt het Engelse woord "emoticon" aan de Franse taal aangepast: "émoticône". Het Engelse woord "smiley" is daar ook gekend als "binette" (kop), "frimousse" (gezichtje) of "tête" (hoofd).
Oud 2 maart 2008, 13:13   #51
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hebt gij geen kernrakketten tot uw beschikking, manneke?
Petit-Breugel
Oud 2 maart 2008, 13:27   #52
svenforum
Burger

Standaard

Citaat:
In uw vier schakeringen kan ik afleiden dat u de Nederlandse tegenhanger niet kent van het Sanskriet woord "avatar" d.i. schermafbeelding.
Interessant. http://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar_%28nickname%29 zegt Hindi, hebben die het uit het Sanskriet overgenomen?
Citaat:
In het Engels is het Nederlandse woord lachbekje gekend als "smiley".
Lachbekje vind ik een zwak alternatief, ik zie ze niet lachen ... maar goed, dat geldt evengoed voor "smiley", dus ok.
Citaat:
U plaatst het woord "emotiesymbool" als taalzuivering tevenover het Engelse woord "emoticon". U moet goed weten dat "emotiesymbool" op zijn beurt terug twee leenwoorden bevat. Het heeft niet veel nut om "emotiesymbool" als taalzuivering te gebruiken want zowel "emotiesymbool" en "emoticon" gaan op dezelfde talen terug, het Grieks en het Latijn. "emotiesymbool" is aan de Nederlandse taal aangepast terwijl "emoticon" aangepast is aan de Engelse taal.
Het bestanddeel "emotie" dat ook gekend is in het Nederlands als gemoedsgeweging gaat terug op het Franse "émotion", een samenstelling van twee Latijnse woorden "ex" (uit) en "motius" (beweging of opwekking). "motius" wordt "motio" in de zesde naamval (ablatief) door het Latijnse voorzetsel "ex". Het Duits en het Engels hebben dit Romaanse woord overgenomen als "emotion".
Dank u voor deze opheldering. Mijn Latijnse lessen zijn al een tijdje geleden. Er is geen rangorde in de naamvallen, maar in het onderwijs komt de ablatief inderdaad op de zesde plaats. Maar goed uitgelegd ... zou je niet in het onderwijs stappen?
Citaat:
Zowel "icoon" als "symbool" stammen af van het Grieks: εικόνα (eikona) & σύμβολον (symbolon). "icoon" is in het Nederlands ook gekend als tekening of afbeelding "symbool" daarentegen is ook gekend in het Nederlands als (ken)teken of zinnebeeld.
Zeer goed, Essevee ... Verwacht je nu een quotering? Of zul je ook eerst dat woord analyseren?
Citaat:
Ook in andere talen wordt deze Engelse invloed geweerd. In het Duits gebruikt men ook "Grinser" (grijnzer) voor het Engelse "smiley". In het Frans wordt het Engelse woord "emoticon" aan de Franse taal aangepast: "émoticône". Het Engelse woord "smiley" is daar ook gekend als "binette" (kop), "frimousse" (gezichtje) of "tête" (hoofd).
<-- Een lachbekje!
Dank u voor deze uiteenzetting Essevee.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Laatst gewijzigd door svenforum : 2 maart 2008 om 13:30.
Oud 2 maart 2008, 13:34   #53
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Interessant. http://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar_%28nickname%29 zegt Hindi, hebben die het uit het Sanskriet overgenomen?
De Engelse versie zegt alvast dat het uit het Sanskriet komt (zoals ik het ook steeds gedacht heb): http://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_%28computing%29

Niet verwonderlijk: is het Sanskriet niet zo'n beetje voor het Indische subcontinent wat Latijn is voor Europa, of Arabisch voor de niet-Arabische moslimlanden?

Laatst gewijzigd door Burkide : 2 maart 2008 om 13:42.
Oud 2 maart 2008, 13:51   #54
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen vond het maar onozel tijdens mijn opleiding, soit, in heel mijn omgeving eigenlijk, ik moest de eerste nog tegenkomen die het wel gebruikte, dus Zwartengeel, u hebt die eer. Tot voor kort schreef ik die termen toe aan het taalverschil met Nederland, blijkbaar zit het toch ietwat anders in elkaar
Oh wat ben ik soms toch blij dat wij Nederlanders wat achtelozer met onze taal (mogen) omgaan. Wat dat betreft zijn Vlamingen echte kommaneukers.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 14:05   #55
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het Hindi en het Sanskriet zijn nauw verwant. Ze behoren tot de Indo-Iraanse talen, een ondergroep van de Indo-Germaanse talen, en gebruiken hetzelfde schrift (abugida), het Devanagari.
Het Hindische woord "Avatar" is gekend in het Sanskriet als अवतार (avatāra) "de neerdalende".
Ik denk dat de twee woorden een zelfde Indo-Germaanse oorsprong hebben.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar_...oe%C3%AFsme%29

Citaat:
Lachbekje vind ik een zwak alternatief, ik zie ze niet lachen ... maar goed, dat geldt evengoed voor "smiley", dus ok.

Citaat:
Zeer goed, Essevee ... Verwacht je nu een quotering? Of zul je ook eerst dat woord analyseren??
Idd, Ik verwacht geen aanhaling want ik zal eerst het woord ontleden.

In het Nederlands zijn er twee leenwoorden voor aanhaling nl. "citaat" en "quote". Beide hebben een Latijnse oorsprong: citare & quotum.

Citaat:
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Er zijn niet enkel onnozelaars bij de Vlamingen maar ook bij de Duitsers en de Fransmannen.

In andere talen wordt die Engelse invloed ook geweerd en dat wordt niet als belachelijk ervaart.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 2 maart 2008 om 14:06.
Oud 2 maart 2008, 14:52   #56
svenforum
Burger

Standaard

Citaat:
Het Hindi en het Sanskriet zijn nauw verwant. Ze behoren tot de Indo-Iraanse talen, een ondergroep van de Indo-Germaanse talen, en gebruiken hetzelfde schrift (abugida), het Devanagari.
Het Hindische woord "Avatar" is gekend in het Sanskriet als अवतार (avatāra) "de neerdalende".
Ik denk dat de twee woorden een zelfde Indo-Germaanse oorsprong hebben.
Zal dit maar beter memoriseren, kan nog van pas komen op een of andere quiz .
Citaat:
Idd, Ik verwacht geen aanhaling want ik zal eerst het woord ontleden.

In het Nederlands zijn er twee leenwoorden voor aanhaling nl. "citaat" en "quote". Beide hebben een Latijnse oorsprong: citare & quotum.
Ik moet eerlijk zeggen, dit had ik niet verwacht ...
Citaat:
Er zijn niet enkel onnozelaars bij de Vlamingen maar ook bij de Duitsers en de Fransmannen.
In andere talen wordt die Engelse invloed ook geweerd en dat wordt niet als belachelijk ervaart.
Ze wordt niet geweerd hé. Inloggen, forwarden, replyen, ... ze staan allen in de Van Dale.
Het weren van dergelijke woorden zou pas een conservatieve ingesteldheid zijn. Iedereen weet namelijk dat talen continu evolueren.
Voor het overige zal ik mijzelf niet meer herhalen, je kunt mijn argumenten lezen in de discussie met Burkide.
Burkide en ik zijn het er in ieder geval over eens dat hier verschillende zienswijzes op zijn.

Voorlopig zie ik het als een kwestie van smaak, en een wijsheid zegt dat over geuren, kleuren en smaak men oeverloos kan discussiëren, ...

Oud 2 maart 2008, 15:00   #57
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze wordt niet geweerd hé. Inloggen, forwarden, replyen, ... ze staan allen in de Van Dale.
Het weren van dergelijke woorden zou pas een conservatieve ingesteldheid zijn. Iedereen weet namelijk dat talen continu evolueren.
Voor het overige zal ik mijzelf niet meer herhalen, je kunt mijn argumenten lezen in de discussie met Burkide.
Burkide en ik zijn het er in ieder geval over eens dat hier verschillende zienswijzes op zijn.
Dat er verschillende zienswijzen bestaan, kan je ook moeilijk ontkennen - dat kun je met je eigen ogen zien. Maar in deze ben ik het trouwens met jou eens, hoor, in die zin dat het mij ook enigszins vreemd - om niet te zeggen vaak lachwekkend - lijkt om krampachtig ieder woord van vreemde oorsprong uit het Nederlands te weren. Ik zal ook zolder, kelder en kleur blijven zeggen, en niet beun, gegadem en varuw - al vind ik het wel leuk om te weten dat die woorden bestaan, en sluit ik niet uit dat ik die ook bij wijze van kwinkslag of betweterigheid zal gebruiken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be