![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() verplicht is het niet he. Maar het stimuleert wel een beetje om te minderen met roken
![]()
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
![]() en daarbij, als je naar de les gaat, moet je toch ook tijdens de pauzes buiten gaan roken. Dus waarom op cafe ook niet? Ik geef toe, het is niet leuk voor rokers, maar het zal wel wennen na een tijd hoor. Net zoals de studenten hebben moeten wennen om niet meer op school te mogen roken, of de werknemers op hun kantoor..
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus geen stikkers voor u hé? Waarom niet? Ben benieuwd hoelang het duurt vooraleer roken in het bijzijn van kinderen thuis verboden wordt. En als kindje dan op school in het lesje dat begint met ‘wie weet hoe gevaarlijk roken is?’ laat vallen dat hij papa thuis ziet roken, wordt er aan de deur geklopt ‘meneer, mogen wij effe binnen komen’, en dan kan papa de rookboete gaan betalen. En dan zullen er mensen zijn die zeggen ‘a ja, dat is toch normaal, dat ze zelf voor hun kanker betalen’. Fictie? Zoals ik zei...geen ontwenningskliniek in zicht. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 maart 2008 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb u toch niet op een idee gebracht hoop ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die stikkers? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Partijlid
|
![]() Wanted : Rokerige kroeg met Billy holiday of Charlie parker op den tape, veel godverdommes, ne smerige tapbiljart, illegale jenever en zo nu en dan een knokpartij.
Voor mij mag dat rookverbod er best komen, 'k heb ne gezellige kelder met alles erop en eraan. ![]()
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een gebleir, wat een hoge woorden .... "verbodskultuur" "gezondheidsfasjisme" .. enz.
na zovele jaren, en nu nog steeds, het "ongezondheidsfasjisme" ... de enige, maar dan ook de enige reden, dat die anti-rookwetten absoluut nodig zijn, is het absolute falen van de hoffelijkheid van de roker. Ge moogt nooit een roker geloven. Op geen enkel punt, zelfs al heeft het niets met roken te maken. De roker is en blijft een verslaafde. Gans zijn denkwereld staat in funktie van zijn volgende nikotine-sjot. Ik pleit niet voor agressie tegen rokers. Wel voor medelijden, en mediko-sosiale hulp.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij mogen er best rookkaffees bestaan naast rookvrije kaffees. Het komt mij als onverdraagzaam over te insisteren dat er in geen enkel kaffee zou mogen gerookt worden. Er zijn best vormen waarop zo'n gemengd systeem gereguleerd kan worden. Als passief roken het probleem is dan is zo'n regeling een oplossing. Als het echter de bedoeling is de burger tegen zichzelf te beschermen door roken uit te bannen dan hoop ik dat de verbodsvoorstanders hun redenering durven doortrekken in het geval zijzelf ook de dupe zouden zijn van zo'n verbod.
Ik ken mensen met een koffieverslaving. Is koffiedrinken in het het bijzijn van kinderen wel ethisch? Mag Koffie wel geschonken worden in openbare aangelegenheden? Ik drink geen koffie, maar ik zal wil wel opkomen voor jullie vrijheid hoor koffiedrinkers. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 maart 2008 om 00:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() En wat betreft uw mening over koffie drinken ,ik drink al heel mijn leven koffie,maar ben niet verslaafd aan koffie,heb zelfs van de ééne dag op de andere de cola afgezworen ,zonder probleem. Trouwens als iemand een tas koffie drinkt ,brengt hij geen schade toe aan de gezondheid van zijn omstaanders dacht ik ,of vergis ik mij?
![]() Laatst gewijzigd door benji : 13 maart 2008 om 08:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De roker laat de sigaret of trekt zich tijdelijk terug in een mixed gezelschap, of creëert thuis geen rookgordijn in de kamer waar kinderen zijn, omdat hij vindt dat dat zo hoort, niet omdat hij bij wet daartoe verplicht is. Wil je dat het verboden wordt op begrafenissen te roken, wil je dat aan de organisatoren overlaten (daarrond kan je een cultuur creëren), of aan de deelnemers. Ik zie liever een situatie waarbij iemand die een sigaret opsteekt op een begrafenis door zijn omgeving scheef bekeken wordt waardoor hij uit schaamte zijn sigaret uitdoet of buiten gaat roken. Ik zie liever een begrafenis waar de zaal of de familie beslist geen asbakken op tafel te zetten. Ik zie niet graag een begrafenis waarbij een rouwende roker geconfronteerd wordt met de politie omdat iemand naar de telefoon meende te moeten grijpen in plaats van eens te gaan babbelen. Het niet zetten van asbakken bij een begrafenis kan acceptabel gemaakt worden. En dat komt er, als de overheid ons niet voor is tenminste met een of ander verbod. De negatieve gevolgen van zo’n verbod worden spijtig genoeg niet gezien. De ‘verbiedreflex’ is dikwijls een gevolg van luiheid, een gebrek aan creativiteit, en vooral een gebrek aan respect voor de vrijheid van het individu. Soms echter bevordert verbieden de vrijheid, vooral als het gaat over het verbieden van iets wat de ene mens een weerloze andere mens aandoet. Citaat:
Er zijn mensen die vele tassen koffie drinken per dag, die zeggen niet zonder te kunnen, die onaanspreekbaar zijn voor hun eerste tas. En vroeger heb ik eens gewerkt op een groot bedrijf waar je bijna niet anders kon als liters koffie meedrinken. De eerste vraag op een vergadering was “melk?” en dan had men het over de “koffie” eigenlijk. Tweede vraag “suiker?”. Nog al zo’n ‘drug’ (of misschien meer een gif). Ik moet niets hebben van dat plakkerige high van cafeïne. Maar onze economie draait erop. Ze doen maar. Last van passieve koffiegeuren heb ik inderdaad niet, integendeel ik kan dat aroma best appreciëren, net zoals de geur van sommige pijptabak, of de zoete geur van marihuana die je soms tegenkomt in de stad. Bier vermaakt mijn reukorgaan echter niet, toch niet vooraleer het de fabriek uit is, en ook niet vermengd met de geur van asbak in de morgen. Napalm daarentegen...just kidding. Mijn vergelijking met koffie was meer bedoeld voor diegenen die eigenlijk het roken willen uitbannen, niet zozeer voor degenen die enkel geen last willen van passieve rook, wat hun goed recht is. Over het cultuurelement. Ik vraag me af, zouden Ambiorix en de zijnen gerookt hebben? Nog iets. Zo’n rookkaffee stikker/permissie zou de ‘overheid’ kunnen verkopen. De kaffee-eigenaar verrekent dat in de prijs van zijn producten. Rookkaffees zijn een paar cent duurder. Er komen dus meer rookvrije kaffees. Zo heb je een mechanisme om rookvrije kaffees te stimuleren. Een mogelijke weg die echter weer ‘interventies’ inhoudt die ik persoonlijk niet graag zie gebeuren, alhoewel beter dan een algemeen verbod. Als er belastingsgeld mee te verdienen is zie ik het schuim al druipen uit de mondhoek van Vadertje. Gezondheid zowel als vrijheid worden dan al snel secundair. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 maart 2008 om 13:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Gaat u er dan ook mee akkoord dat mensen die in het zwart werken niet moeten gecontroleerd worden? Denkt u dat u door gewoon de mensen te vertrouwen dat ze niets zullen doen wat niet mag, alles wel in orde zal zijn?
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hangt ervan af. Ik zei : controle 'daarover'. Zie jij het zitten moesten ze u thuis komen controleren of er wel gerookt wordt in het bijzijn van kinderen??? U bent toch ook op privacy gesteld heb ik de indruk. Waarvoor anders die hagen en prikkeldraad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Zet morgen een pinguin minister van roken,en die zal er ook tegen zijn.
Zet dezelfde minister als baas van de varkensindustrie ,en de zwijnen kunnen niet genoeg schijten. Het zou vele beter zijn van dat wijf Onmogelinks,minister te zetten van immigratiefraude. Wedden dat de eerste klant haar ex -vent is,die zen biezen moet pakken. Laatst gewijzigd door Gargamel : 13 maart 2008 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Over dat passieve meeroken in British Medical Journal:
The accumulated evidence on lung cancer and environmental tobacco smoke Citaat:
Nu is de basale kans op longkanker voor volledig rookvrije mensen 1 op 10.000. Door het meeroken wordt deze kans dus 1,2 op 10.000 . En nog iets natuurkundig: de rook bevat schadelijke stoffen. Maar reken eens uit hoe de concentratie is in de heringeademde lucht. De dosis die de meeroker krijgt ligt in de orde van 1000 maal kleiner dan de roker. Dan wordt het inderdaad heel lastig om statistisch een verband te vinden tussen meeroken en longkanker. Het rapport van de Nederlandse gezondheidsraad spreekt over duizenden extra doden per jaar aan hartziekten en honderden aan longkanker. Sinds de uitvinding van het vuur hebben mensen in rokerige omgevingen geleefd. Van een grootscheepse uitsterving hierdoor is geen sprake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Roken in de buurt van niet-rokers - in casu kinderen - is een bepaalde vorm van vergiftigen. Je mag daar over discuteren wat je wil, maar het komt er wel op neer. Bij mijn weten mag je de mensen niet zomaar vergiftigen. Of vergis ik me ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er moeten helemaal geen kaffees komen waar aan de ingang duidelijk gemaakt wordt dat het een rookvrij kaffee betreft.
Ieder mens moet ten allen tijde in eenderwelk kaffee kunnen binnenstappen, zonder dat hij enige hinder ondervindt vanwege de rook. Niemand die op stap is met zijn kind of kleinkind, moet ook maar één stap verder zetten om die kleine pipi te kunnen laten doen in een kaffee zonder rook. Dat zou dus de kultuur moeten worden. En dat is helemaal niet zo moeilijk. Er zijn immers hier in Vlaanderen reeds van die plekken waar geen enkele slappeling-rookverslaafde erover kankert dat hij er niet zou mogen roken. Voorbeelden? kerken .... (slecht voorbeeld, maar het volgende: dubbel prijs ![]() ik loop al twintig jaar verwonderd te kijken in een grootwarenhuis: daar wordt niet gezondigd tegen de hoffelijkheid ... daar wordt gezellig gewinkeld, rondgekeken, babbeltje slagen met een kollega of buur die je tegenkomt ... en niemand voelt de behoefte om de gezelligheid aan te vullen met nikotine .... besluit: eventjes op de tanden bijten en je zal je niet meer kunnen voorstellen dat er ooit gerookt werd in een kaffee ... ps: 't is wel niet aan mij gevraagd, maar ik hou wel van kontrole. Ten eerste hou ik mezelf graag onder kontrole. Ik zou nooit zo slap willen worden, dat ik het normaal zou vinden om te laat te komen op mijn werk of op een afspraak. Vervolgens, bijvoorbeeld, hou ik er van dat in alle straten en wegen waar mijn kinderen of kleinkinderen komen, er snelheids- en alkoholkontrole is. Ik betaal graag (eventjes overdreven, ge begrijpt wat ik bedoel ...) mijn belastingen, mits ik het gevoel heb dat iedereen het zijne bijdraagt. Daarbij kan het me niet schelen dat ikzelf wat meer betaal, dan sommige van mijn kollega's die iets minder bruto verdienen, zolang ze tenminste de wettelijke afspraken naleven en er gekontroleerd op worden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 maart 2008 om 13:01. |
|
![]() |
![]() |