Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2008, 19:52   #41
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat mij wel opvalt is, dat de meerderheid van de Vlamingen voor een federale kieskring is (53%) en een minderheid (30%) ertegen. Zelfs met behoorlijke foutenmarge (3%) kan er geen twijfel zijn in deze.
Doe een enquete in Vlaanderen met de vraag :"Wat is een federale kieskring ?" gevolgd door een multiple choice van 5. Ondergeschikt " pro of contra ?'.

Op de eerste vraag krijg je nooit meer dan 50 % correcte antwoorden. Laat staan dat men weet of men pro of contra is ?

PS. Voor deze beweringen heb ik geen bronnen. De bronnen en het staal van de actuele poll kan ik en u ook niet controleren.
Oud 14 maart 2008, 19:57   #42
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Volgens de peiling is 77% van de Vlamingen voor samenvallende verkiezingen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:02   #43
fransV
Gouverneur

Standaard werk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik heb op 10 juni Vlaams Belang gestemd. Toen haalde de partij 19 % en ik was ontgoocheld in het resultaat. Maar ik was nog meer ontgoocheld in de reactie van de partij op 11 juni. De partij heeft zijn nederlaag ontkent en het signaal van de kiezer genegeerd. En dat is het domste wat je kon doen. Men kan de berichten van mijzelf er op nalezen, dat ik het Vlaams Belang toen heb gewaarschuwd dat ze dit niet zomaar konden negeren. Het Vlaams Belang had wel degelijk zwaar verloren op 10 juni. Dat je gemeenteraadsverkiezingen moeilijk kan vergelijken akkoord, maar federale en Vlaamse verkiezingen kunnen perfect met elkaar vergeleken worden, want het betreft dezelfde partijen en dezelfde kiezerspubliek. Nu als men in 2009 gaat vergelijken met 2004, vrees ik dat het hard zal aankomen.

Men heeft nu nog een jaar en 3 maand tijd. Het wordt dringend tijd dat de mensen in het Vlaams Belang alle zeilen bijeenzetten om het werk van Karel Dillen te redden. Dit kan alleen door een groots ideologisch congres met een nieuwe en meer solidaristische koers en een nieuwe naam. De partij moet ook meer zich presenteren als een partij die niet alleen afbreekt, maar dat ze werkelijk ook goede oplossingen kunnen aanbieden aan de mensen. De partij moet zich niet fixeren op de fouten van anderen, maar uitgaan van het eigen programma en zijn eigen sterkte.

Als de partij echter denkt dat deze peiling geen realiteit is, vrees ik echt waar voor een koude douche in 2009. Vergeet niet dat in 2007, de partij voor de eerste keer onder de peiling zat.

Het zou zonde zijn dat het levenswerk van Karel Dillen verloren zou gaan.
Het VB is gegroeid door het gewijzigde stemgedrag van personen die indertijd SPA stemden en overliepen naar het VB , aangevuld door een groot deel "mistevredenen " over de gevoerde vreemdelingenproblematiek en personen die een " foert" stem uitbrachten . Om het levenswerk van Karel Dillen te behouden zijn " andere" aanhangers nodig dan deze die ik opgesomd heb. Daarom heb ik steeds voorgehouden dat ondanks een flink stemmenaantal het VB geen sterke partij was maar een zeer kwetsbare partij .Ik stem VB maar hoop tegelijkertijd dat NVA een goed resultaat behaalt om CD&V wijs te maken dat ze onmisbaar is in het kartel.
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:09   #44
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Hier en daar lees ik dat de Vlaamsgezinde VB-kiezers nu de N-VA hebben om op te stemmen en slechts de racisten overblijven.

Enkele opmerkingen:

-Wat mij betreft blijft het VB nog steeds de meest vuile en stoute partij en daarom ook geschikt om de proteststem op te vangen. Vaak doorzichtige praat, maar het gejank van Dedecker is dit mijns inziens nog meer. Die man z'n programma is nog veel meer populistisch dan dat van het VB. Omdat ik geen enkele voeling heb met andere partijen en er ook het schijt aan heb, stem ik VB. Ben ik daarom egoïstisch of racistisch? Maakt me weinig. Ik weet wie ik ben, mijn naasten ook en dat is reeds voldoende.

-Er staat ook te lezen dat andere oppositiepartijen nu beter die proteststemmen kunnen kanaliseren. Ikzelf voel dat niet. Waarom? Er is slechts één partij waar men constant op zit te urineren en dat is VB. De vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden en daarom is het VB nog steeds de partij voor diegenen die een bloedige hekel hebben aan het geldverslindende circus in de Wetstraat waar koning hypocriet de Oscar voor de argeloze toeschouwer zijn neus wegkaapt.

-Toch hoor je het zelfversterkend effect van heel wat VB-stemmers. Ook bij mij knaagt het soms. Het is waar dat de partij weinig vernieuwende thema's kan aanbrengen en vaak zit te zagen op dezelfde feiten. Maar het belangrijkste blijft nog steeds: waar moet ik op stemmen wanneer ik een hekelend statement wil maken naar de huidige politieke toestand? Waarmee kan ik de maag van ijskikker De Gucht het meest doen draaien? Door te stemmen op het VB natuurlijk.

-Conclusie: ik ben het met veel zaken niet eens in de partij. Te tendentieus, te simpel, maar het is de walging die me drijft. En die walging zal zeker omslaan in ontgoocheling om zoveel domheid van de Vlaming wanneer hij opnieuw op de oude machtspartijen stemt. Hoe kunnen zoveel mensen nog stemmen op het CD&V-luik in het Vlaams Kartel wanneer ze al duidelijk de grote bocht aan het nemen zijn?
Verhofstadthater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:11   #45
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Volgens de peiling is 77% van de Vlamingen voor samenvallende verkiezingen.
Een reflectie van het feit dat veel mensen helemaal gedegouteerd geworden zijn van de politiek. Hoe minder ze moeten gaan stemmen, hoe beter. En een bijkomend argument voor de regimepartijen dus om de opkomstplicht te handhaven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:14   #46
perf
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Tuurlijk da! Maar zoals als altijd : Als het regent in Antwerpen dan begint het te druppelen in de rest van Belgie. Wij hebben het VB al 2 keer op rij zien crashen. Het is door de idiote replies die hier op volgen zoals "0,5% vooruit met een kartel is geen verlies" dat duidelijk genoeg illustreert waar de dromers zitten.

Kom, niet zeveren. Ik weet ook dat een 0.5% stijging minimaal is, maar als je al op 33% zit denk ik dat je in dit land met een grote verscheidenheid aan partijen zowiezo +- aan je plafond zit (uitzonderingen zoals schoten en deurne achterwege gelaten).

Als je favo partijtje ergens 33% haalt, en de eerstvolgende verkiezing stijgt die slechts 0.5% dan wil ik je stante pede hier op het forum zien verkondigen dat de partij crasht, afgesproken?
perf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:15   #47
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een reflectie van het feit dat veel mensen helemaal gedegouteerd geworden zijn van de politiek. Hoe minder ze moeten gaan stemmen, hoe beter. En een bijkomend argument voor de regimepartijen dus om de opkomstplicht te handhaven.
We mogen de rol die de journalisten in dit onderwerp gespeeld hebben, ook niet onderschatten.
Oud 14 maart 2008, 20:22   #48
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat mij wel opvalt is, dat de meerderheid van de Vlamingen voor een federale kieskring is (53%) en een minderheid (30%) ertegen. Zelfs met behoorlijke foutenmarge (3%) kan er geen twijfel zijn in deze.
Men zegt: elke dag komen er separatisten bij, maar zoveel voor een federale kieskring is toch wel een tegenspraak?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:23   #49
perf
Burger

Standaard

Citaat:
We mogen de rol die de journalisten in dit onderwerp gespeeld hebben, ook niet onderschatten.
Tgoh, ook al zouden ze een rol gespeeld hebben, we moeten de paardekleppen niet opzetten. Het VB zakt in de peilingen en zal ook in werkelijkheid zakken. Als VB-stemmer vind ik dat zo erg nog niet. Ik zie LDD en CD&V/NVA stijgen en de SPA zakken. Dit laatste alleen al stemt me tevreden en bovendien blijft het aandeel van pro-Vlaamse partijen even groot. Weinig redenen tot klagen wat mij betreft.

En ja, het VB had gewoon teveel stemmen. De redenen omtrent de verkiezingsuitslag van 2004 zijn bij iedereen welbekend. Ik heb liever een partij met 15% kiesvee dan een 24% partij waar veel stemmen te danken zijn aan experimentjes met het partijprogramma of externe factoren. Die 15% is nog altijd genoeg om de stok achter de deur te betekenen tov andere partijen die overwegen beloftes te breken.
Oud 14 maart 2008, 20:29   #50
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

ik geloof nu eens niets van die totale peiling, al elke peiling zakt VB en elke verkiezing ..... stijgt VB.

bij wie is de peiling afgenomen ? VRT en De Standaard. van poco-bronnen gesproken.

daarnet Terzake gezien, het gezicht van die presentator alleen al, ...... hatelijke vent

de presentatrice mag blijven, ..... valt er toch nog iets te zien.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:31   #51
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perf Bekijk bericht
Tgoh, ook al zouden ze een rol gespeeld hebben, we moeten de paardekleppen niet opzetten. Het VB zakt in de peilingen en zal ook in werkelijkheid zakken. Als VB-stemmer vind ik dat zo erg nog niet. Ik zie LDD en CD&V/NVA stijgen en de SPA zakken. Dit laatste alleen al stemt me tevreden en bovendien blijft het aandeel van pro-Vlaamse partijen even groot. Weinig redenen tot klagen wat mij betreft.

En ja, het VB had gewoon teveel stemmen. De redenen omtrent de verkiezingsuitslag van 2004 zijn bij iedereen welbekend. Ik heb liever een partij met 15% kiesvee dan een 24% partij waar veel stemmen te danken zijn aan experimentjes met het partijprogramma of externe factoren. Die 15% is nog altijd genoeg om de stok achter de deur te betekenen tov andere partijen die overwegen beloftes te breken.

daar heb je wel een punt dat kan tellen.

Oud 14 maart 2008, 20:31   #52
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Men zegt: elke dag komen er separatisten bij, maar zoveel voor een federale kieskring is toch wel een tegenspraak?
Heel simpel te verklaren: Er zijn helemaal niet zoveel separatisten. Enkel dit forum en de politieke kaste bevat een buitensporig percentage aan separatisten. In the real world zijn de mensen gewoon Belg én zijn ze duidelijk het separatisme kotsbeu...

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:31   #53
perf
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
ik geloof nu eens niets van die totale peiling, al elke peiling zakt VB en elke verkiezing ..... stijgt VB.

bij wie is de peiling afgenomen ? VRT en De Standaard. van poco-bronnen gesproken.

daarnet Terzake gezien, het gezicht van die presentator alleen al, ...... hatelijke vent

de presentatrice mag blijven, ..... valt er toch nog iets te zien.
We moeten wel toegeven, ze zijn nu eventjes consequent.

Voor de verkiezingen van 2006 vergeleken ze met 2004 in de peilingen, wat sterk in het nadeel speelde van het VB. Nu vergelijken ze de peiling met 2007, dat stemt een consistentie-lievende mens als mezelf tevreden.
Oud 14 maart 2008, 20:35   #54
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik had het niet over het resultaat van het Vlaams Belang (ik ben geen particraat), maar over het resultaat op de vraag over samenvallende verkiezingen.
Oud 14 maart 2008, 20:39   #55
perf
Burger

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over het resultaat van het Vlaams Belang (ik ben geen particraat), maar over het resultaat op de vraag over samenvallende verkiezingen.
Oeps, negeer mijn comment dan maar
Oud 14 maart 2008, 20:39   #56
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Ik kan hier grotendeels mee akkoord gaan.
Het VB is teveel de partij van de zageventen geworden, neem bevoorbeeld dat constante gezeik over de hoofddoek.

Wat erger is, de partij is ook niet meer trouw aan haar programma; vroeger was de partij duidelijk tegen de integratie van negers en islamieten (teugkeerbeleid) vandaag willen ze deze elementen "assimileren"...

Het Blok was een goede partij, het Belang dat is niks.
Je ziet het ook aan de partijwerking; de fut is eruit.

Een rake analyse. Trouwens onze vriend en ex-forumcollega Guderian had hier veel eerder voor gewaarschuwd. Het Vlaams Blok had vroeger ook een zeer duidelijk programma en vooral een eigen programma en geen programma van anderen overgenomen.

Heel dat gezever rond die islam-godsdienst was er dan niet. Neen men ging uit van een goed volksnationaal principe en dat is ieder volk in zijn eigen land en laat de mensen in hun eigen land hun cultuur beleven. De assimilatie politiek is er feitelijk ene die de multi-etnische samenleving moet laten standhouden. Eigenlijk compleet tegenovergesteld aan het 70-punten programma dat goed was. Het Vlaams Belang heeft een te groot Geert Wilders-gehalte.

Ook heeft men in de beginjaren van het Vlaams Belang (2005-2006) de Vlaamse zaak teveel verwaarloosd en teveel op het calimero effect gespeeld. Hierdoor heeft het Vlaams Kartel met Yves Leterme als kopman de strijd rond de Vlaamse zaak "overgenomen". Het was zelfs zo erg dat het Vlaams Belang vorig jaar bijna niet in de campagne voorkwam.

Nu achteraf praten is altijd makkelijk. Maar het zal verdomd lastig zijn voor Bruno Valkeniers om de zaak nog recht te trekken. Hij zal snel moeten handelen.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 14 maart 2008 om 20:41.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:42   #57
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oeps, negeer mijn comment dan maar
Het is niets, hoor.

Als er 1 zaak is wat ik van deze peiling onthoudt, is dat de meeste inwoners van Vlaanderen niet geïnteresseerd zijn in de politiek. Hoe verklaar je anders het hoge resultaat van de CD&V terwijl die partij zopas zijn verkiezingsbeloftes aan de kant heeft gezet?
Oud 14 maart 2008, 20:44   #58
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
We moeten wel toegeven, ze zijn nu eventjes consequent.

Voor de verkiezingen van 2006 vergeleken ze met 2004 in de peilingen, wat sterk in het nadeel speelde van het VB. Nu vergelijken ze de peiling met 2007, dat stemt een consistentie-lievende mens als mezelf tevreden.
op dat punt zijn ze idd verbeterd ( werd tijd ook, zou ik zeggen )

Oud 14 maart 2008, 20:49   #59
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Sp.a blijft zakken...

Het is duidelijk te zien dat feremans goed werk levert...

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 maart 2008 om 20:50.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 20:50   #60
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Heel simpel te verklaren: Er zijn helemaal niet zoveel separatisten. Enkel dit forum en de politieke kaste bevat een buitensporig percentage aan separatisten. In the real world zijn de mensen gewoon Belg én zijn ze duidelijk het separatisme kotsbeu...

Dit maakt mij elke dag weer separatist:

Vijf Vlaamse verbindingsofficieren benoemd ( De standaard ( 14 /03/08 ))
BRUSSEL - De minister van Binnenlandse Zaken, Patrick Dewael (Open VLD), heeft vijf Vlaamse politieofficieren in een internationale topfunctie benoemd. Hun benoemingen waren door de vorige minister van Justitie, Laurette Onkelinx (PS), geblokkeerd. Volgens Onkelinx moesten in Latijnse landen, zoals Italië en Marokko, Franstaligen worden benoemd. Voor de benoeming bestaat nochtans geen taalvereiste. De geblokkeerde Vlaamse kandidaten zijn bovendien tweetalig.

In akkoord met minister Jo Vandeurzen (CD&V) heeft Binnenlandse Zaken nu vijf Nederlandstalige verbindingsofficieren benoemd. Het gaat om Marc Vierstraete-Verlinde voor Duitsland, Eric Sack voor Nederland, Patrick Zanders voor Marokko, Patrick Stevens voor de Verenigde Staten en Danny Jamers voor Italië. Hun mandaat geldt voor zes jaar.

De rel met Onkelinx draaide rond de Franstalige verbindingsofficier in Washington, Luc Claereboets. Hij was kandidaat om zichzelf op te volgen, maar een selectiecommissie zette hem pas op de derde plaats voor Duitsland, wegens 'een weinig consistente kennis van rogatoire commissies'. Claereboets is een beschermeling van Onkelinx.

De verbindingsofficieren staan via onze ambassades in voor de samenwerking met de politiediensten van de betrokken landen. Het gaat onder meer om Marokko, waar het gerechtelijk onderzoek loopt tegen terreurleider Abdelkader Belliraj. De man wordt er ook van verdacht zes politiek-religieuze moorden te hebben gepleegd in ons land, in de jaren tachtig. (fvg)
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be