Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2008, 00:49   #41
De Groene Chinees
Burger

De Groene Chinees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Een psycholigische keuring voor mensen die in hun werk met gevaarlijke stoffen te maken krijgen lijkt mij geen overbodige luxe.
Inderdaad een idee dat in overweging genomen dient te worden.

Voor het overige blijf ik bij mijn standpunt dat er nu manu militari snel en doeltreffend moet worden ingegrepen. Per slot van rekening is die kwestie al een week of vijf aan de gang, dacht ik. Eens moet er een een einde aan komen.
De Groene Chinees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 00:53   #42
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Groene Chinees Bekijk bericht
Inderdaad een idee dat in overweging genomen dient te worden.

Voor het overige blijf ik bij mijn standpunt dat er nu manu militari snel en doeltreffend moet worden ingegrepen. Per slot van rekening is die kwestie al een week of vijf aan de gang, dacht ik. Eens moet er een een einde aan komen.
Oud-Nederlands spreekwoord: 'Met geweld naai je een ezel, met beleid een boerenmeid"; eerst proberen zeker te stellen dat het zoutzuur niet wordt vrijgelaten.
Oud 19 maart 2008, 00:57   #43
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Een psychologische keuring voor mensen die in hun werk met gevaarlijke stoffen te maken krijgen lijkt mij geen overbodige luxe.
Oh Willem, maak je maar geen illusies.

Dat is niet de enige beroep waar eerst het psychologisch type van de beoefenaar zou moeten worden vastgesteld.

Kijk eens naar leraars, introverte leraars kunnen bijvoorbeeld niet eens communiceren met extraverte leerlingen. Weer een schooljaar overzitten.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 01:50   #44
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Natuurlijk er vanuit gaande dat het maaswater zuiver water is. Nu weten we allemaal dat dit niet zo is. Bovendien is maas water van nature een relatief hoge pH. Er zal dus minder water nodig zijn dan je berekening laat uitschijnen om het goedje te neutraliseren.

Hoe dan ook, het blijft een ecologische ramp en moet ook op die manier behandeld worden. Niet door in te gaan op te eisen van deze terroristen, maar door zeer hard terug te slaan. Men moet onmiddellijk verhinderen dat ze hun dreigement kunnen uitvoeren en hen een serieuze straf geven.

Stel dat dit als voorbeeld begint te gelden. Er zijn namelijk veel bedrijven die toxische producten in stock hebben, dikwijls veel gevaarlijker dan zoutzuur. Denk hier maar aan de chemische industrie in het Antwerpse, "wij willen 50% opslag of we laten fosgeen ontsnappen ..."
Inderdaad, als ze maar de werknemers van de kerncentrale in Doel niet op ideeën brengen om de boel daar te laten ontploffen ! Het zou een 'mooie' wereld worden. Degenen die 'begrip' hebben voor de desbetreffende arbeiders en hun actiemethoden stel ik voor dat zij ook niet meer 'kwaad' zijn wanneer stakende leraars hun kinderen gijzelen met kalashnikovs en hen dreigen overhoop te schieten wanneer hun eisen niet worden ingewilgd.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 07:58   #45
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Hebben onze vakbonden al een stelling ingenomen?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 08:06   #46
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat luidt: als mensen niets meer hebben, dan hebben ze niets meer te verliezen. En wie niets meer te verliezen heeft, kan tot veel in staat zijn. Voorkom dat laatste dus. Ik denk dat deze arbeiders in zo'n situatie beland zijn of zich in ieder geval zo voelen.
't Zijn toch allemaal slachtoffers van het Systeem hé. Ochgottekes.
Oud 19 maart 2008, 08:17   #47
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk er vanuit gaande dat het maaswater zuiver water is. Nu weten we allemaal dat dit niet zo is. Bovendien is maas water van nature een relatief hoge pH. Er zal dus minder water nodig zijn dan je berekening laat uitschijnen om het goedje te neutraliseren.
http://www.riwa-maas.org/documents/MaasMemoFr.pdf

Hier vind ik dat het Maaswater een pH van 7,5-8,5 heeft. Aangezien zoutzuur een sterk zuur is en er dus geen buffer werking zal optreden, zal de pH lokaal scherp dalen. Mijn berekening mag er misschien wat naast zitten, zó ver zal het niet zijn. De relatief lage stand van het water (1 m) en de lage stroomsnelheid langs de oevers maken dat dit m.i. toch zo snel niet geneutraliseerd zal worden.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 19 maart 2008 om 08:18.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 08:26   #48
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat dit als voorbeeld begint te gelden. Er zijn namelijk veel bedrijven die toxische producten in stock hebben, dikwijls veel gevaarlijker dan zoutzuur. Denk hier maar aan de chemische industrie in het Antwerpse, "wij willen 50% opslag of we laten fosgeen ontsnappen ..."
Zoals tijdens WO I bedoel je ?

Waarom van eerste keer geen methyl isocyanaat ?

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 19 maart 2008 om 08:29.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 11:31   #49
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Zoals tijdens WO I bedoel je ?

Waarom van eerste keer geen methyl isocyanaat ?
Afhankelijk uiteraard van welk "sterk" spul plaatselijk het meest voorradig is; hoe het precies heet wordt pas onmiddellijk na de dumping van belang.

Er zijn in ieder geval enorme sterften in het waterleven mee gemoeid plus naar de aard van de losgelaten substanties risico's voor waterwingebieden en vee, stroomafwaarts.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 19 maart 2008 om 11:37.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 15:46   #50
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een verdunning van 1 op een miljoen nietwaar.
Met een stroming van 3 miljoen liter per seconde is die hoeveelheid zuur binnen het uur ver weg.
Dit klopt niet. Als al dat zoutzuur in één klap wordt geloosd, dan hangt de verdunning af van de diffusie en de dispersie (de langzame uitdeining van de zoutzuurbron over grotere volumes). De stromingssnelheid die je daar geeft, betreft enkel advectief transport, en het zoutzuur gaat gewoon aan dezelfde snelheid mee weggetransporteerd worden van de plaats van lozing. Diffusie en dispersie echter vergen heel wat langere tijden.
Oud 19 maart 2008, 15:50   #51
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Hier vind ik dat het Maaswater een pH van 7,5-8,5 heeft. Aangezien zoutzuur een sterk zuur is en er dus geen buffer werking zal optreden,
Gewoon effe ter info: als maaswater zo'n pH heeft, dan is dat systeem zowiezo gebufferd (in dit geval door de carbonaatgesteenten waar de Maas mee in contact is). Anders zou, zoals je berekening vorige keer al aangaf, de pH lager liggen (door contact met CO2 uit de lucht, wat water licht zuur maakt).

Je kunt er dus op gokken dat dat zoutzuur carbonaatgesteente gaat oplossen, maar aangezien de concentratie dermate hoog ligt, en de stroomsnelheid ook tamelijk hoog is, zal er van buffering praktisch geen sprake zijn.
Oud 19 maart 2008, 22:42   #52
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
't Zijn toch allemaal slachtoffers van het Systeem hé. Ochgottekes.
Dat was niet de eindconclusie die ik wilde maken, maar dat heb je allicht al gelezen.
Oud 19 maart 2008, 22:44   #53
Groentje-18

Standaard

Een technisch vraagje:
stel dat het zoutzuur zou worden geloosd. Kan er dan een stof in gedaan worden of iets anders gebeuren om het te neutraliseren, liefst voordat er al te veel schade optreedt?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 22:44.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 23:49   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PZC Bekijk bericht
...voeren al vijf weken actie voor een goede afvloeiingsregeling.
Deze zin schreeuw gewoon om een flauwe woordspeling
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 23:50   #55
Geert C

Standaard

Richard Fourneaux (MR), burgemeester van Dinant, zou de dreiging opgelost hebben heb ik zonet gehoord.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 07:39   #56
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een technisch vraagje:
stel dat het zoutzuur zou worden geloosd. Kan er dan een stof in gedaan worden of iets anders gebeuren om het te neutraliseren, liefst voordat er al te veel schade optreedt?
Neen. De enige oplossingen om het zuur te neutraliseren bestaan erin om 1) base toe te voegen; 2) een ionuitwisselaar in de Maas te plaatsen. Beiden resulteren echter in een rivier waarin de zoutconcentraties die van de Dode Zee in grootte orden ettelijke malen overstijgen.
Oud 20 maart 2008, 12:25   #57
willem1940NLD

Standaard

Tja, probleem voor linkse en groene terroristen dat hun beider idealen in de practijk vaak niet verenigbaar zijn.

Ik blijf toch nog even hopen dat er voorbeeldige straffen zullen worden toegekend.
Oud 20 maart 2008, 14:04   #58
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

in china zou dit zoutzuur dumpen in de rivier doodnormaal zijn ze doen het daar al jaren en toch zitten we nog altijd opgescheept met 1 miljard chinezen

Dat deze arbeiders met deze dreiging vind ik heel erg.
Wat drijft hun naar deze wanhoopsdaad? laten we daar ook heel goed over nadenken! Maar niemand heeft het recht om een rivier onleefbaar te maken laat mij daar duidelijk over zijn en men goed weten dat hun kopzorgen over een onzekere toekomst in het niets moet zijn vergeleken met de straffen die ik hun zou opleggen als ze effectief dit zoutzuur en andere producten in de maas lozen.
dit zou voor mij gelijkstaan aan moord en moord is voor mij de enige juiste straf de doodstraf. tot zover hun toekomst dan en die van hun gezinnen.
Er zijn andere manieren om een noodkreet uit te brengen in de wereld.

zo simpel is het
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 14:40   #59
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Er zijn andere manieren om een noodkreet uit te brengen in de wereld.

zo simpel is het
Wat halen noodkreten nog uit als er niemand luisterd?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 15:50   #60
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wat halen noodkreten nog uit als er niemand luisterd?
Waarom dan natuur vernietigen en eventueel mensen in gevaar brengen als er toch niemand gaat luisteren?

Als die mensen die producten lozen in de maas zijn ze in mijn ogen evenveel waard als een moordernaar of ene verkrachter.
Dat ze verdomme een bank overvallen als noodkreet, dan kunnen ze misschien nog een buit verdelen onder hun gezinnen en banken zijn toch verzekerd.
armoede is geen reden voor te moorden (dat hoeft niet enkel op mensen bedoeld te zijn)
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be