Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2008, 13:43   #41
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Dit kan er nog af.
[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
En je moet ook geen historicus zijn om te weten dat de moderne volksnationalismes niet zijn ontstaan in welvarende gebieden.
Voor de zoveelste keer, de kern van het Vlaams-nationalisme staat los van economische factoren. De centen"nationalisten" zijn separatisten, maar geen volksnationalisten. Voordat je kritiek geeft op het Vlaams-nationalisme, raad ik je aan om eens te bestuderen waar het vandaan komt en in welke omstandigheden het ontstaan is. Het is heus niet ontstaan uit de rangen van de rijke burgerij, die waren, en zijn, immers de grote tegenstanders van het Vlaams-nationalisme.
En wat heeft de koningskwestie te maken met de evolutie van het Vlaams-nationalisme? Ten tijde van de koningskwestie lag het Vlaams-nationalisme immers plat en is toen, tijdelijk, terug verdwenen in de katholieke zuil. De koningskwestie staat los van het volksnationalisme.
De koningskwestie duid juist aan dat nationalisme soms volledig plat gaat en dan weer op kan komen. Dat het dus kan dat mensen niet constant de spontane neiging hebben om bepaalde culturen te verhevenen en daar lijntjes rond te trekken op de kaart.
Zo maak ik persoonlijk ook weinig onderscheid tussen volks en staatsnationalisme. Hoeveel Belgisch nationalisten menen oprecht de Belg als een volk te zien? India heeft een volk dat met de meest uiteenlopende culturele verschillen heeft, maar het blijft een land. Zijn zij dan staatsnationalisten? En god weet wat er in Latijns-Amerika zo allemaal door elkaar loopt.
Ik ontken niet dat groepen van mensen zichzelf verbonden kunnen voelen door een gedeelde cultuur. Maar die verbondenheid is net zoals cultuur zelf, heel relatief. Vanaf wanneer zijn er genoeg overeenkomsten tussen mensen om bevoorbeeld een eigen staat te moeten hebben?

Er is weinig organisch aan het tot stand komen van een objectief waarneembaar volk. Mensen kunnen zichzelf de ene moment Vlaams nationalist noemen en de andere momment voor de terugkeer van Leapold 3 stemmen. Wat later kan hen dat volk gedoe misschien zelfs geen zak meer schelen.
Alle nationalismes komen niet simpelweg voort uit zichzelf. Het is een idee dat dat zoals elk ander een aanleiding moet hebben in de realiteit. Net zoals de Koran op zich onmogelijk mensen kan doen transformeren in teroristen, kan het idee volksverhefing niet verklaren waarom de een zich Belg voelt en de ander zich Vlaming. En zeker kan het niet beslissen welk van de twee superieur zou zijn aan de ander.

Naar mijn mening is nationalisme zoals eerder verteld meestal een instrument dat gebruikt word om economische doeleindes te berijken. Oké ik snap niets van het echte "volksnationalisme" dat nooit iets met economie te maken kan hebben. Maar als bevoorbeeld beroep gedaan word op de Duitse nationaliteit om een land binnen te vallen, en de mensen voelen zich hierdoor daadwerkelijk een volk verenigd in de strijd. Is dat dan plots geen "echt nationalisme" meer?
Van wat ik in mijn directe omgeving zie, is een onhafankelijk Vlaanderen iets wat niemand kan schelen. "We gaan er niet voor pleiten, en als het er toch van komt zal het wel wennen zeker".
Ik zie wel een kaste van politiekers en werkgevers organisaties die de splitsings van bepaalde zaken zoals terwerkstelling en gezondheidszorg zien zitten. Het is hier gewoon een tactisch voordeel om groepen van mensen onder te verdelen in abstracte begrippen zoals volk.
Dat kan dan volgens u vallen onder centen-nationalisme. Maar als dit centen-nationalisme lijd tot een echt gevoel van verschil tussen groep 1 en 2 dan spreek je pas van nationalisme ontstaan door "etno-culturele factoren".

Citaat:
Over Ierland krijg ik enkel een paar zinnen van wat Marx dacht, maar geen idee van wat de autheur van het artikel over het Ierse nationalisme denkt.
Misschien omdat het niet in zijn kraam past?
Het artikel is ook geen collum waarin waarin de schrijver zichzelf even moet uitlaten. En de lezers met de nodige satire hoeft te vermaken.
Verder zie ik er nog vrij duidelijk instaan dat Iers republikanisme geen excuus is om u te vervreemde van de reele strijd en evenmin rede inhoud om met nationalisme mee te heulen.

Hier zijn twee artikels die er dieper op ingaan.
http://www.marxist.com/easter-1916-easter-2008.htm
http://www.marxist.com/connolly-1916...uprising-6.htm
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 19:28   #42
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Enkel maar hier op het forum, daarom dat het NGA gedoe ver van origineel is. Er zijn hier al tientallen geweest die opeens het licht dachten gezien te hebben en hét middel dachten gevonden te hebben om het Vlaams onafhankelijkheidsstreven te riducaliseren. Zo zijn hier op dit forum West Vlaanderen, Limburg, Antwerpen,... al onafhankelijk uitgeroepen. Ze gaan dan ook voorbij aan het feit dat Vlaanderen van Veurne tot Voeren een cultureel en taalkundige eenheid vormt.

Een taalkundige eenheid? Dat soepje van vreemd nederlands noem jij een taalkundige eenheid? Zolang West Vlamingen het vertikken van Nederlands te spreken, Oost vlamingen deftig nederlands leren spreken en limburgers stoppen met het nederlands te ridiculiseren door het te zingen kan je bezwaarlijk spreken van een taalkundige eenheid. Ne waal versta ik en ne west vlaming niet dus kom niet af met dat gezeur over taal want iedereen die ooit in west vlaanderen was weet dat die mensen een totaal andere taal spreken. Waarom denk je dat de roep naar een onafhankelijk Gent of Antwerpen steeds maar leuider wordt?

Laatst gewijzigd door Yoda : 25 maart 2008 om 19:30.
Yoda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 19:34   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Een taalkundige eenheid? Dat soepje van vreemd nederlands noem jij een taalkundige eenheid? Zolang West Vlamingen het vertikken van Nederlands te spreken, Oost vlamingen deftig nederlands leren spreken en limburgers stoppen met het nederlands te ridiculiseren door het te zingen kan je bezwaarlijk spreken van een taalkundige eenheid. Ne waal versta ik en ne west vlaming niet dus kom niet af met dat gezeur over taal want iedereen die ooit in west vlaanderen was weet dat die mensen een totaal andere taal spreken. Waarom denk je dat de roep naar een onafhankelijk Gent of Antwerpen steeds maar leuider wordt?
Inderdaad. Over "taalkundige eenheid" gesproken :

http://www.youtube.com/watch?v=HNC9OJxk8PU

http://www.youtube.com/watch?v=85q6fTYQPjc
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 19:35   #44
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

En dat kweekt zoals konijnen.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 20:18   #45
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hehe, helemaal niet slecht.
Is er een volgende Pacificatie van Gent aangebroken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pacificatie_van_Gent
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 20:57   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vooruit, onze Franskiljon laat zijn anti-Vlaams racisme ook nog eens blijken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 22:20   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een taalkundige eenheid? Dat soepje van vreemd nederlands noem jij een taalkundige eenheid? Zolang West Vlamingen het vertikken van Nederlands te spreken, Oost vlamingen deftig nederlands leren spreken en limburgers stoppen met het nederlands te ridiculiseren door het te zingen kan je bezwaarlijk spreken van een taalkundige eenheid.
ha bon, welke taal is dan datgene wat je hier neergeschreven hebt, en kunnen we dan concluderen dat limburgers/west vlamingen/oost vlamingen enz. dat niet kunnen lezen, maar diezelfde achterlijke boerkes van limburg/west vlaanderen/oost vlaanderen zouden wel perfect een Waal verstaan?

Wiens dubbelnick ben jij want zoveel debiele nonsens kan niet echt gemeend zijn.

Citaat:
Waarom denk je dat de roep naar een onafhankelijk Gent of Antwerpen steeds maar leuider wordt?
euh, lol? Waaruit moet dat blijken?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 23:04   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vooruit, onze Franskiljon laat zijn anti-Vlaams racisme ook nog eens blijken.
Totaal onzin. Krapoel in Axe en de Fixkes rappen/zingen in dialecten en niet in het ABN, dat is alles wat ik wilde zeggen. Maar ja, geloof maar wat je wil. Ik ben Franstalig, dus voor jou ben ik zowiezo iemand slechts enkel en alleen omdat ik Franstalig ben, zeker.
Oud 26 maart 2008, 00:32   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

goh en de fixkes kunnen ze zeven kilometer buiten Stabroek al niet meer verstaan.
Oud 26 maart 2008, 06:44   #50
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal onzin. Krapoel in Axe en de Fixkes rappen/zingen in dialecten en niet in het ABN, dat is alles wat ik wilde zeggen.
Jaja, we weten allemaal wel waarom precies je zo'n belangstelling hebt voor de Vlaamse dialecten, niet?

Citaat:
Maar ja, geloof maar wat je wil. Ik ben Franstalig, dus voor jou ben ik zowiezo iemand slechts enkel en alleen omdat ik Franstalig ben, zeker.
Leg dan eens uit waarom ik voorstander ben van het behoud van de Franstalige cultuur in Québec?
Oud 26 maart 2008, 10:48   #51
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een taalkundige eenheid? Dat soepje van vreemd nederlands noem jij een taalkundige eenheid?
Welke taal word er in het onderwijs gegeven in West Vlaanderen en welke in Limburg? Welke taal hanteerd de media, de overheid,... Vertaatr iedereen het algemeen Nederlands? Dat is zijn de basis criteria als men over taalkundige eenheid spreekt en volgens mij wordt daar moeiteloos aan voldaan.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 10:50   #52
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Trouwens diegene die geen westvlaam, Antwerps, Gents, Limburgs begrijpen die hebben een probleem met hun gehoor (ofwel pure onwil) want ik versta overal waar ik ga in Vlaanderen de mensen en zij begrijpen mij ook, raar hé?
Oud 26 maart 2008, 10:55   #53
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat de roep naar een onafhankelijk Gent of Antwerpen steeds maar leuider wordt?
Dat flauw, provocerend initiatief om het door de Belgische geschiedenis (en nog steeds) gerechtvaardigde onafhankelijkheids streven van Vlaanderen belachelijk te maken niet te veel lof toezwaaien hé.
Oud 26 maart 2008, 11:03   #54
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Trouwens diegene die geen westvlaam, Antwerps, Gents, Limburgs begrijpen die hebben een probleem met hun gehoor (ofwel pure onwil) want ik versta overal waar ik ga in Vlaanderen de mensen en zij begrijpen mij ook, raar hé?
Misschien moeten die open van geest zijnde wereldburgers maar eens wat meer van onder hun kerktoren vandaan komen?
Oud 26 maart 2008, 11:04   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mag ik trouwens opmerken dat het Frans in hetzelfde bedje ziek is als het Nederlands, Yoda? Ga eens naar Luik, Namen, Luxemburg en Bergen en dat is een ferm verschil. Bovendien spreekt men in Wallonië niet één taal maar vijf, naast het Frans is er ook nog Duits, Letzenburgs, Waals en Picardisch.
Allemaal patois, zeker?
Oud 26 maart 2008, 11:06   #56
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Mag ik trouwens opmerken dat het Frans in hetzelfde bedje ziek is als het Nederlands, Yoda? Ga eens naar Luik, Namen, Luxemburg en Bergen en dat is een ferm verschil. Bovendien spreekt men in Wallonië niet één taal maar vijf, naast het Frans is er ook nog Duits, Letzenburgs, Waals en Picardisch.
Allemaal patois, zeker?
Naam: 07-minister.jpg
Bekeken: 142
Grootte: 10,3 KB

Il n'y a pas de dialectes en Belgique francophone!!! Uniquement en Flandre!!!
Oud 26 maart 2008, 11:26   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

oh maar waals, picardisch, duits en letzenburgisch zijn geen dialecten van het Frans, dat zijn volwaardige talen.

Dat moet nog erger steken bij de franskiljons hier.
Oud 26 maart 2008, 16:44   #58
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Allemaal patois, zeker?
Je vergeet het Champenois (een klein aantal dorpen in Namen en de provincie Luxemburg) en het Lotharings (Lorrain, in het bijzonder het Gaumais, in het zuiden van Luxemburg).
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 17:34   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Jaja, we weten allemaal wel waarom precies je zo'n belangstelling hebt voor de Vlaamse dialecten, niet?

Leg dan eens uit waarom ik voorstander ben van het behoud van de Franstalige cultuur in Québec?
Waarom zou ik iets tegen Vlaamse dialecten hebben, is meer de vraag.
Oud 26 maart 2008, 19:14   #60
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
In haar streven naar een beter bestuur en meer democratie, kiest de Nieuw-Gentse Alliantie logischerwijs voor een onafhankelijk Gent, stadstaat en trotse bodem. Ook dát is het algemeen Gents belang. Net zoals het installeren van een dictatuur onder keizerlijk bewind, de bestrijding van de onveiligheid, een actief werkgelegenheidsbeleid, de stimulering van creativiteit en ondernemingszin, Gentse welvaart in Gentse handen, de integratie van nieuwkomers, een toekomstgericht Gents onderwijs- en gezinsbeleid, solidariteit binnen Gent, maar niet erbuiten.
http://www.gentonafhankelijk.org/

Dit vind ik nu eens echt lachen, jammer dat ik op zulke mommenten in een andere stad woon.
Misschien dat Antwerpenaren ook eens hun soevereiniteit moeten gaan opeisen?

Chek ook:
http://bedreigdewestvlamingen.skynetblogs.be/

Decennia oude mop in een nieuw kleedje. Nihil nove sub sole.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be