![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dit kan er nog af.
[quote] Citaat:
Zo maak ik persoonlijk ook weinig onderscheid tussen volks en staatsnationalisme. Hoeveel Belgisch nationalisten menen oprecht de Belg als een volk te zien? India heeft een volk dat met de meest uiteenlopende culturele verschillen heeft, maar het blijft een land. Zijn zij dan staatsnationalisten? En god weet wat er in Latijns-Amerika zo allemaal door elkaar loopt. Ik ontken niet dat groepen van mensen zichzelf verbonden kunnen voelen door een gedeelde cultuur. Maar die verbondenheid is net zoals cultuur zelf, heel relatief. Vanaf wanneer zijn er genoeg overeenkomsten tussen mensen om bevoorbeeld een eigen staat te moeten hebben? Er is weinig organisch aan het tot stand komen van een objectief waarneembaar volk. Mensen kunnen zichzelf de ene moment Vlaams nationalist noemen en de andere momment voor de terugkeer van Leapold 3 stemmen. Wat later kan hen dat volk gedoe misschien zelfs geen zak meer schelen. Alle nationalismes komen niet simpelweg voort uit zichzelf. Het is een idee dat dat zoals elk ander een aanleiding moet hebben in de realiteit. Net zoals de Koran op zich onmogelijk mensen kan doen transformeren in teroristen, kan het idee volksverhefing niet verklaren waarom de een zich Belg voelt en de ander zich Vlaming. En zeker kan het niet beslissen welk van de twee superieur zou zijn aan de ander. Naar mijn mening is nationalisme zoals eerder verteld meestal een instrument dat gebruikt word om economische doeleindes te berijken. Oké ik snap niets van het echte "volksnationalisme" dat nooit iets met economie te maken kan hebben. Maar als bevoorbeeld beroep gedaan word op de Duitse nationaliteit om een land binnen te vallen, en de mensen voelen zich hierdoor daadwerkelijk een volk verenigd in de strijd. Is dat dan plots geen "echt nationalisme" meer? Van wat ik in mijn directe omgeving zie, is een onhafankelijk Vlaanderen iets wat niemand kan schelen. "We gaan er niet voor pleiten, en als het er toch van komt zal het wel wennen zeker". Ik zie wel een kaste van politiekers en werkgevers organisaties die de splitsings van bepaalde zaken zoals terwerkstelling en gezondheidszorg zien zitten. Het is hier gewoon een tactisch voordeel om groepen van mensen onder te verdelen in abstracte begrippen zoals volk. Dat kan dan volgens u vallen onder centen-nationalisme. Maar als dit centen-nationalisme lijd tot een echt gevoel van verschil tussen groep 1 en 2 dan spreek je pas van nationalisme ontstaan door "etno-culturele factoren". Citaat:
Verder zie ik er nog vrij duidelijk instaan dat Iers republikanisme geen excuus is om u te vervreemde van de reele strijd en evenmin rede inhoud om met nationalisme mee te heulen. Hier zijn twee artikels die er dieper op ingaan. http://www.marxist.com/easter-1916-easter-2008.htm http://www.marxist.com/connolly-1916...uprising-6.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een taalkundige eenheid? Dat soepje van vreemd nederlands noem jij een taalkundige eenheid? Zolang West Vlamingen het vertikken van Nederlands te spreken, Oost vlamingen deftig nederlands leren spreken en limburgers stoppen met het nederlands te ridiculiseren door het te zingen kan je bezwaarlijk spreken van een taalkundige eenheid. Ne waal versta ik en ne west vlaming niet dus kom niet af met dat gezeur over taal want iedereen die ooit in west vlaanderen was weet dat die mensen een totaal andere taal spreken. Waarom denk je dat de roep naar een onafhankelijk Gent of Antwerpen steeds maar leuider wordt? Laatst gewijzigd door Yoda : 25 maart 2008 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=HNC9OJxk8PU http://www.youtube.com/watch?v=85q6fTYQPjc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En dat kweekt zoals konijnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Staatssecretaris
|
![]() Is er een volgende Pacificatie van Gent aangebroken?
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Pacificatie_van_Gent |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wiens dubbelnick ben jij want zoveel debiele nonsens kan niet echt gemeend zijn. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() goh en de fixkes kunnen ze zeven kilometer buiten Stabroek al niet meer verstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Staatssecretaris
|
![]() Welke taal word er in het onderwijs gegeven in West Vlaanderen en welke in Limburg? Welke taal hanteerd de media, de overheid,... Vertaatr iedereen het algemeen Nederlands? Dat is zijn de basis criteria als men over taalkundige eenheid spreekt en volgens mij wordt daar moeiteloos aan voldaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Staatssecretaris
|
![]() Trouwens diegene die geen westvlaam, Antwerps, Gents, Limburgs begrijpen die hebben een probleem met hun gehoor (ofwel pure onwil) want ik versta overal waar ik ga in Vlaanderen de mensen en zij begrijpen mij ook, raar hé?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien moeten die open van geest zijnde wereldburgers maar eens wat meer van onder hun kerktoren vandaan komen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik trouwens opmerken dat het Frans in hetzelfde bedje ziek is als het Nederlands, Yoda? Ga eens naar Luik, Namen, Luxemburg en Bergen en dat is een ferm verschil. Bovendien spreekt men in Wallonië niet één taal maar vijf, naast het Frans is er ook nog Duits, Letzenburgs, Waals en Picardisch.
Allemaal patois, zeker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Il n'y a pas de dialectes en Belgique francophone!!! Uniquement en Flandre!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() oh maar waals, picardisch, duits en letzenburgisch zijn geen dialecten van het Frans, dat zijn volwaardige talen.
Dat moet nog erger steken bij de franskiljons hier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou ik iets tegen Vlaamse dialecten hebben, is meer de vraag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |