Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2008, 18:52   #41
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ja, maar even zn leven doorlopen zie je dat hij zeker niet op het hoogste schavotje nabij De Grootste, De Liefste God zal terechtkomen.
Wrsch in het beste geval het vagevuur: tenslotte pleegde hij een moord. Op zichzelf dan nog. In vroegere eeuwen hing zn rottend karkas al aan de galg buiten de stadsmuren.

Trouwens, hij was een blasfemist van een erge soort; God laat niet met zich spotten. Hopelijk voor hem zal De Almachtige God zn ziel toch wat genadig zijn.

Persoonlijk doet zn dood mij niets: hij was één van de zovele: een ouwe grijze man. Enja, hij schreef. En wel goed. Maar de algemene erkenning aan zijn adres is méér dan overroepen. Als je één schitterend subliem werk hebt geleverd, mag je vaak voor al de rest op je lauweren rusten. Soms doet één subliem werk het verdere middelmatige oeuvre ophemelen tot de hoogste regionen van de branche.

Gisteren hoorde ik Gwij Mandelinck zeggen, hoe zij eens op reis waren (in Rouen? geloof ik), dat op een bepaald moment Gwij versteld stond van de prachtige kathedraal (de Saint-Ouen van Rouen, met zn Cavaille-Coll-orgel) en hij liet zn verwondering merken aan Claus. Diens reactie was: "DYNAMITEREN!!"
De man was blijkbaar een cultuurbarbaar, een beeldenstormer van de ergste soort. Blijkbaar had de man geen besef hoeveel bloed en zweet en tranen de bouw van deze kathedraal tal van mensen heeft gekost. Velen hebben er hun leven voor gegeven. Maar het was de moeite: het staat er nog en het zal er blijven staan. De trots van alle stedelingen.
Tja, buitengewoon interessant en menslievend... sterven voor de trots van alle stedelingen...
Uw God zal ook wel trots (geweest) zijn...

Laatst gewijzigd door Chipie : 20 maart 2008 om 18:53.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 03:37   #42
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 21 maart 2008 om 03:38.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 03:38   #43
willem1940NLD

Standaard

Ik heb nooit begrepen waarom er met zoveel lof geproken wordt over Hr Claus; al wat ik van hem opvang komt bij mij over als wartaal.

Misschien moet je daar politiek-correct voor zijn, zoals in het sprookje "de nieuwe kleren van de keizer".
Oud 21 maart 2008, 09:37   #44
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Juist, maar liefst een kwartier van het 7 uur journaal aan dat extreem progressief heerschap gewijd.

Dat de man bepaalde literaire talenten had en goed met de pen overweg kon, zal wel zijn zekers. Maar feitelijk is dat middelmatig schrijverke niet belangrijker dan een andere Vlaming die dan weer goed is in zijn eigen job. Het is gewoon om dat dat heerschap zo tegen de Heilige Kerk en het rechts conservatieve Vlaanderen was, dat ze hem zo ophemelen.

Vergeet niet dat een man als Cyriel Verschaeve bijvoorbeeld naast zijn literaire activiteiten, waar hij toch Claus ver achter zich laat, ook nog eens de absolute top was in Vlaanderen op politiek en religieus vlak. Wat mij persoonlijk betreft is Cyriel Verschaeve één van de grootste Vlamingen ooit.
LOL, was de apotheek gesloten?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 09:39   #45
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik heb nooit begrepen waarom er met zoveel lof geproken wordt over Hr Claus; al wat ik van hem opvang komt bij mij over als wartaal.

Misschien moet je daar politiek-correct voor zijn, zoals in het sprookje "de nieuwe kleren van de keizer".
Misschien eens een boek lezen van de man.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 09:40   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

aha, we gaan over smaken discussiëren! altijd interessant natuurlijk.
Oud 21 maart 2008, 09:43   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Hugo Claus heeft zeer mooie gedichten gescheven zonder twijfel. Volgens mij hebt u er niet veel gelezen. De kans is groot, zeer groot zelfs, dat u nu zelf wartaal aan het uitkramen bent.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 09:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 10:00   #48
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Wat ik me afvraag... Was onze Hugo (uiterst) kritisch tegenover de Islam?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 10:20   #49
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Nee,zeker niet na 10 jaar als bejaardenverzorgen in een rvt en werkende op een dementieafdeling
Ik denk dat jij daar als 19 jarige de ballen van af weet Geert C
Een zaligere dood bestaat er niet geloof mij vrij,want lijden kennen deze mensen niet
Zo'n uitspraken uit de mond van een bejaardenverzorger op een dementieafdeling zijn hemeltergend. Het getuigt in elk geval van een volkomen gebrek aan inlevingsvermogen en begrip. Lijden kan ook psychisch zijn. Dementie is een sluipende ziekte. Initieel gaat het idd over af en toe iets vergeten. Maar daarna wordt je geconfronteerd met je onvermogen om bepaalde zaken nog te zeggen of te doen met alle frustratie vandien. Eens een bepaald stadium gepassseerd kan het misschien lijken alsof ze geen lijden meer kennen. De realiteit is echter dat niemand dat kan weten. Zij kunnen het op dat moment in ieder geval niet meer duidelijk maken. Hun verdriet-, angst- en woedeaanvallen doen echter ten sterkste vermoeden dat het een hel is. Jij mag het zalig vinden om je laatste weken/maanden/jaren vastgebonden en kwijlend op een stoel door te brengen, velen denken daar ongetwijfeld anders over. En dat is hun goed recht. Zij moeten dan ook de kans krijgen om het niet zover te laten komen. Ik ben blij voor Hugo Claus dat dit in België het geval is. Van misbruik van de euthanasiewetgeving is dan ook geen sprake. Integendeel.

Laatst gewijzigd door Edina : 21 maart 2008 om 10:27.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 09:47   #50
ccalbergg
Provinciaal Gedeputeerde

ccalbergg's schermafbeelding

Standaard

weingen kunnen tippen aan Claus !!
ccalbergg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 11:20   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Alhoewel ik mij toch nog altijd afvraag hoe de linkse kerk, die na een jarenlange strijd het katholicisme heeft overwonnen, het islamitische zal overwinnen.
Op claus zullen ze alleszins niet meer moeten rekenen.
als geheugensteuntje alvast de poging van Afshin Elian daaromtrent in Elsevier:

Zo sprak Hugo Claus tot de paus en Mohammed
donderdag 20 maart 2008 11:10

Wanneer dit eindelijk leven endt
vergaat het eindeloze leven,
door kind noch kraai herkend
en niemand ooit vergeven.

Je versplinterde je eigen troon
toen je viel in de kille grond en
vermetel, bleek en brandschoon
liep je leeg uit je eigen wonden.

Dit zijn enkele regels uit het gedicht ‘Uitvaert’. Een groot Nederlandstalige dichter is heengegaan. Fysiek is er hij niet meer. De dichter is er altijd, de mens is heengegaan. Als jonge banneling heb ik mijn huis gevonden in de Nederlandse taal. De dichters zijn de echte prinsen en koningen van een taalcultuur. Zij hebben mij de gastvrijheid geboden om in hun taal te leven: Claus, Achterberg, Campert, Mulisch, Reve, Hermans.

Hugo Claus
Een soort literaire herfst valt langzamerhand over Nederland. Het verlies blijft groot wanneer de dichters vrijwillig of onvrijwillig heengaan. Waarheen gaat een dichter? De dichter gaat terug naar zijn gedichten. In zijn poëzie vindt hij zijn laatste rustplaats. Hugo Claus is gestorven. Nu hij niet meer leeft, zijn Hugo’s gedichten ook wees geworden.

Naar aanleiding van het bezoek van paus Johannes Paulus de Tweede aan België in de jaren tachtig schreef hij de gedichten voor de bundel ‘Een weerzinwekkend bezoek’. Het waren volgens Claus, ordinaire gedichten die op een ordinaire religie (het katholicisme) betrekking hadden:

Wanneer en hoe ik met haar vree?
Vóór of na je sacrament?
Koest, Paus, in je hoek! In je tent!
Waar bemoei jij je mee?

Meningsuiting
Vrijheid van meningsuiting en religiekritiek was toen niet in het geding. Evenmin was er sprake van bedreiging, vervolging en haatklachten. Nu zouden mijn tegenstanders kunnen beweren dat Hugo geen politicus maar een dichter was. Waren dan die antichristelijke politieke bewegingen in Europa zoals D66, ook een dichterverbond? Wat zou die ongeletterde demagoog, Harry de Winter, zeggen wanneer ik in deze gedichten het woord Mohammed ga invoeren?

Wanneer en hoe ik met haar vree?
Vóór of na je salaat (gebed)?
Koest, Mohammed in je hoek! In je tent!
Waar bemoei jij je mee?

De vaginale heerschappij van profeten wordt op een onnavolgbare wijze verwoord in simpele maar dwars door de tijd heen onverwoestbare dichtregels. We vervangen ter ere van Claus, de woorden ‘paus Paulus de Zevende’ met Mohammed ibn Abdallah, ‘de Pool van Rome’ met Mohammed A. van Mekka, ‘maagden’ met martelaren en ‘godlikkers’ met Allahlikkers. Zo sprak de dichter tot de paus, Mohammed en alle andere lastpakken:

Eeuwen geleden zei een freak van een Griek:
‘Alleen een lul mag in de hemel,
een kut gaat zo maar dood.’
Iets later zei Mohammed ibn Abdallah:
‘Alleen martelaren geraken in de hemel.’
Gisteren zei Mohammed A. van Mekka:
‘Wie niet getrouwd is mag niet neuken.’
Hoe lang zullen die gore Allahlikkers
Nog regeren
over de tedere spier
in de vochtige kier?

Wilders
Nu de dichters dood zijn of zwijgen alsof ze dood zijn, neemt Geert Wilders de plaats van de dichterlijke opstand in. De politici moeten toch weer politiek (en geen poëzie) gaan bedrijven.

Een coalitie van bange mensen demonstreert zaterdag op de Dam tegen het grote Gevaar. Hadden ze maar na 2 november 2004 met woorden een vuist gemaakt tegen terreur, dreiging en tirannie van de politieke nazaten van Mohammed. Ik ben ook tegen het racisme, maar alleen het feit dat daar die ongeletterde Harry de Winter vooroploopt, moet redengevend zijn om thuis te blijven.

Fitna
Mawlid an-Nabi, de geboortedag van de profeet Mohammed. Vandaag, de twaalfde dag van de islamitische maand rabi-ul-awwal, wordt beschouwd als de geboortedag van profeet Mohammed. De sjiieten denken dat de profeet een paar dagen later (dit jaar) op 25 maart zou zijn geboren.

Zou Geert vandaag de vrienden Mohammed blij willen maken met zijn Fitna? Of doet hij dat uit respect voor de sjiieten op 25 maart?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 13:44   #52
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen als die niet volksverradend is. Cultuur die tegen de Vlaamse identiteit ingaat zou moeten verboden worden. Ja, laat desnoods de boekverbrandingen maar terugkomen.
*Geeuw* De grootinquisiteur van de Vlaamse cultuur is weer eens opgestaan. Alsof de katholieke kerk Vlaamse roots heeft.

Ik ben geen grote fan van Claus, maar die man wou tenminste terug naar de Vlaamse cultuur, voor de Oosterse, monotheïstische verminking ervan.
Oud 22 maart 2008, 14:04   #53
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vinzcent Bekijk bericht
Ik zou het eerder erg gevonden hebben moest men de dood van de grootste Nederlandstalige schrijver niet in prime-time meedelen.
Dat zat ik mij ook te bedenken. Is niet alsof we nog dergelijke talenten hebben.
Oud 22 maart 2008, 14:26   #54
born2bewild
Banneling

Standaard

de buitenlands pers ligt er niet wakker van
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 16:02   #55
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen als die niet volksverradend is. Cultuur die tegen de Vlaamse identiteit ingaat zou moeten verboden worden. Ja, laat desnoods de boekverbrandingen maar terugkomen.
hahaha
man man, uw reply's zijn soms toch zaleg
meer van dat !

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be