![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() Dat er een deel van de Albanezen 'moslim' zijn, is bijzaak volgens mij , Albanezen zijn eerder volksgezind dan geloofsbelijdend, Albanezen, of ze nu katholiek of moslim waren, hebben samen tegen de Servische kolonisators gevochten. Heel die hetze 'Kosovo ist von Serbia' is één propagandamachine van de Servische staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Voor zover ik de discussie de laatste maanden gevolgd heb, gaat zulke vergelijking niet echt op. Tibet is veroverd door China en vervolgens door China gekoloniseerd. Kosovo is géén Albanees gebied dat door Servië veroverd is geweest maar is altijd een Servische provincie geweest.
De etnische Albanezen die vandaag in Kosovo wonen zijn Albanezen die zich in de loop van de geschiedenis in Servië komen vestigen zijn. Dat die Albanezen nu onafhankelijkheid willen is dus helemaal niet zo evident als het lijkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Uiteraard is het bovenstaand maar een simplisme om de complexiteit van de situatie daar aan te tonen en zeker geen wetenschappelijk verantwoorde argumentatie om de onafhankelijkheid van Kosovo af te keuren of goed te praten. Mijn mening over Kosovo is overigens gewoon dat ik me niet met de interne staatsordening van Servië, Kosovo, of beiden te moeien heb.
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Vreemdeling
|
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_op_het_Merelveld
Vergeef me mijn luiheid, maar dit bespaart me veel typwerk ![]()
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Het Ottomaanse Rijk?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben geen professor Servo-Kroatisch hé noch spreek ik de taal... Russisch en Servo-Kroatisch zijn even verwant als Vlaams en Zweeds...
Wel weet ik dat "es" Spaans is, en dus misschien wel letterlijk vertaald van een Spaanse (Chavez?) site. Dat maakt het natuurlijk des te grappiger. (bijna even grappig als die draad over de BUB) |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Als ik het voorgaande goed begrepen heb, is Servië na de slag op het Merelveld ingelijfd bij het Ottomaanse Rijk en pas na de eerste Balkanoorlog opnieuw onafhankelijk geworden, maar nóóit is Kosovo een Albanese provincie geweest. Vanuit die voorgeschiedenis lijkt het Servische standpunt mij nog altijd zeer begrijpelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Pas na de val van Constantinopel werd in 1459 rond de veldslag bij Smederovo de Servische staat opgedoekt. Wel had je nog Vojvodina, dat nu een autonome Servische provincie is met een Hongaarse minderheid, dat pas in de zestiende eeuw van Hongaars bestuur naar Ottomaans bestuur overging. In de negentiende eeuw braken er onlusten uit in Servië, eerst met een Servische dynastie binnen het Ottomaanse rijk, en nadien werd Servië door het verdrag van Berlijn in 1878 onafhankelijk. Kosovo en Macedonië werden in de Balkanoorlogen aan Servië toegevoegd, Vojvodina kwam erbij na WOI, ten koste van het verliezende Hongarije. ![]() ![]() ![]() Kosovo is wel bij Albanië geweest, net als delen van Macedonië, tijdens de bezetting door de Asmogendheden. ![]()
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik versta er alleszins weinig van, behalve hier en daar een woord. wel is het zo dat het kerkslavisch (Bulgaars eigenlijk dus) zowel op het Russisch als Servisch een grote invloed heeft gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Een opdeling van Kosovo zal door de internationale gemeenschap nog minder aanvaard worden, denk ik.
![]() |