Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2008, 23:14   #41
Iceland
Vreemdeling

Standaard

Dat er een deel van de Albanezen 'moslim' zijn, is bijzaak volgens mij , Albanezen zijn eerder volksgezind dan geloofsbelijdend, Albanezen, of ze nu katholiek of moslim waren, hebben samen tegen de Servische kolonisators gevochten. Heel die hetze 'Kosovo ist von Serbia' is één propagandamachine van de Servische staat.
Iceland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 00:14   #42
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
ja ik snap het ook niet goed, we zijn toch onafhankelijkheidstrijders en (volks)nationalisten ? Ieder volk heeft het recht in zijn eigen staat te leven.
Het VB paste blijkbaar zijn standpunt aan omdat Kosovo grotendeels uit Moslims zou bestaan.
Voor één keer kan ik de NSV hierin niet begrijpen.
Al waren het voor mijn part aanbidders van de grote blauwe mierenete, dan nog zou ik er tegen zijn. De islam heeft in de zaak Kosovo niets te maken. Het afscheuren van Kosovo is het resultaat van het NAVO-imperialistisch ingrijpen en van de etnische zuiveringen van Serviërs door Albanezen. Moeten we Brussel en de Vlaamse Rand dan ook uit Vlaanderen snijden?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 20:18   #43
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Tibet is China?
Voor zover ik de discussie de laatste maanden gevolgd heb, gaat zulke vergelijking niet echt op. Tibet is veroverd door China en vervolgens door China gekoloniseerd. Kosovo is géén Albanees gebied dat door Servië veroverd is geweest maar is altijd een Servische provincie geweest.

De etnische Albanezen die vandaag in Kosovo wonen zijn Albanezen die zich in de loop van de geschiedenis in Servië komen vestigen zijn. Dat die Albanezen nu onafhankelijkheid willen is dus helemaal niet zo evident als het lijkt.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 22:12   #44
Jorynthe
Vreemdeling

Jorynthe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De etnische Albanezen die vandaag in Kosovo wonen zijn Albanezen die zich in de loop van de geschiedenis in Servië komen vestigen zijn. Dat die Albanezen nu onafhankelijkheid willen is dus helemaal niet zo evident als het lijkt.
Inderdaad. Daarbij is de mythevorming rond de slag van Kosovo Polje (het Merelveld) in 1389 enorm belangrijk voor de Servische identiteit. Indien de situatie wordt omgezet naar Belgische termen: Stel u voor dat de Franstaligen de voorbije decennia een meerderheid vormden rond het gebied van de Guldensporenslag en nu de aanhechting van dat gebied bij Wallonië eisen... maar vermenigvuldig de symboolwaarde van de Guldensporenslag met tien.

Uiteraard is het bovenstaand maar een simplisme om de complexiteit van de situatie daar aan te tonen en zeker geen wetenschappelijk verantwoorde argumentatie om de onafhankelijkheid van Kosovo af te keuren of goed te praten. Mijn mening over Kosovo is overigens gewoon dat ik me niet met de interne staatsordening van Servië, Kosovo, of beiden te moeien heb.
Oud 2 april 2008, 16:37   #45
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorynthe Bekijk bericht
Inderdaad. Daarbij is de mythevorming rond de slag van Kosovo Polje (het Merelveld) in 1389 enorm belangrijk voor de Servische identiteit.
En wat was er eigenlijk zo bijzonder aan die bekende Slag bij het Merelveld dat daarrond zo'n mythe ontstaan is?
Oud 2 april 2008, 18:25   #46
Jorynthe
Vreemdeling

Jorynthe's schermafbeelding

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_op_het_Merelveld

Vergeef me mijn luiheid, maar dit bespaart me veel typwerk
Oud 4 april 2008, 11:58   #47
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Voor zover ik de discussie de laatste maanden gevolgd heb, gaat zulke vergelijking niet echt op. Tibet is veroverd door China en vervolgens door China gekoloniseerd. Kosovo is géén Albanees gebied dat door Servië veroverd is geweest maar is altijd een Servische provincie geweest.

Ter uwer informatie: Kosovo is pas in het begin van de eeuw vast Servisch grondgebied geworden.
Oud 4 april 2008, 15:04   #48
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ter uwer informatie: Kosovo is pas in het begin van de eeuw vast Servisch grondgebied geworden.
En tot welk land behoorde Kosovo dan in de periode tussen de Slag van het Merelveld en begin deze eeuw?
Oud 4 april 2008, 15:59   #49
Geert C

Standaard

Citaat:
En tot welk land behoorde Kosovo dan in de periode tussen de Slag van het Merelveld en begin deze eeuw?
Het Ottomaanse Rijk?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 20:22   #50
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat was er eigenlijk zo bijzonder aan die bekende Slag bij het Merelveld dat daarrond zo'n mythe ontstaan is?
Dat daar zowel een topfiguur van de Serviërs als van de Turken om het leven is gekomen?
Oud 4 april 2008, 23:47   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nooit gehoord van de Eerste Balkanoorlog?

Oud 5 april 2008, 01:59   #52
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Aan Tömmchen vragen
Ik ben geen professor Servo-Kroatisch hé noch spreek ik de taal... Russisch en Servo-Kroatisch zijn even verwant als Vlaams en Zweeds...
Wel weet ik dat "es" Spaans is, en dus misschien wel letterlijk vertaald van een Spaanse (Chavez?) site. Dat maakt het natuurlijk des te grappiger. (bijna even grappig als die draad over de BUB)
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 02:03   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tibet is ook altijd een deel van China geweest, toch zeker sinds de middeleeuwen. Wat betreft Kosovo, het was steeds een etnisch gemengd gebied, maar inderdaad vanaf de 19de eeuw pas waren de Albanezen er in de meerderheid.
Oud 6 april 2008, 20:28   #54
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als ik het voorgaande goed begrepen heb, is Servië na de slag op het Merelveld ingelijfd bij het Ottomaanse Rijk en pas na de eerste Balkanoorlog opnieuw onafhankelijk geworden, maar nóóit is Kosovo een Albanese provincie geweest. Vanuit die voorgeschiedenis lijkt het Servische standpunt mij nog altijd zeer begrijpelijk.
Oud 6 april 2008, 20:34   #55
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ben geen professor Servo-Kroatisch hé noch spreek ik de taal...
Ik vrees dat u zich onterecht aangesproken voelt, naast "tomm" is er hier wel degelijk nog een "tommchen"

Citaat:
Russisch en Servo-Kroatisch zijn even verwant als Vlaams en Zweeds...
Ik heb me al wat verdiept in Servokroatisch, Russisch en Zweeds, en durft toch te beweren dat de verschillen tussen Russisch en Servokroatisch minder groot zijn.
Oud 6 april 2008, 20:37   #56
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik het voorgaande goed begrepen heb, is Servië na de slag op het Merelveld ingelijfd bij het Ottomaanse Rijk en pas na de eerste Balkanoorlog opnieuw onafhankelijk geworden, maar nóóit is Kosovo een Albanese provincie geweest. Vanuit die voorgeschiedenis lijkt het Servische standpunt mij nog altijd zeer begrijpelijk.
Nee, Servië werd in 1817 reeds onafhankelijk van het Ottomaanse Rijk. Pas in de Eerste Balkanoorlog verkreeg het Kosovo van datzelfde Rijk.
Oud 6 april 2008, 20:49   #57
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat eerste klopt toch niet (helemaal).
Pas na de val van Constantinopel werd in 1459 rond de veldslag bij Smederovo de Servische staat opgedoekt.
Wel had je nog Vojvodina, dat nu een autonome Servische provincie is met een Hongaarse minderheid, dat pas in de zestiende eeuw van Hongaars bestuur naar Ottomaans bestuur overging.

In de negentiende eeuw braken er onlusten uit in Servië, eerst met een Servische dynastie binnen het Ottomaanse rijk, en nadien werd Servië door het verdrag van Berlijn in 1878 onafhankelijk. Kosovo en Macedonië werden in de Balkanoorlogen aan Servië toegevoegd, Vojvodina kwam erbij na WOI, ten koste van het verliezende Hongarije.

Kosovo is wel bij Albanië geweest, net als delen van Macedonië, tijdens de bezetting door de Asmogendheden.
Oud 7 april 2008, 00:50   #58
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vrees dat u zich onterecht aangesproken voelt, naast "tomm" is er hier wel degelijk nog een "tommchen"

Ik heb me al wat verdiept in Servokroatisch, Russisch en Zweeds, en durft toch te beweren dat de verschillen tussen Russisch en Servokroatisch minder groot zijn.
Ja, 'k heb het te laat gemerkt.

Ik versta er alleszins weinig van, behalve hier en daar een woord. wel is het zo dat het kerkslavisch (Bulgaars eigenlijk dus) zowel op het Russisch als Servisch een grote invloed heeft gehad.
Oud 7 april 2008, 00:55   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag is wat er nu moet gebeuren. Internationale erkenning van Kosovo tegenhouden daar zijn ze in geslaagd, maar niemand gelooft echt dat Kosovo nu met hangende pootjes terug bij Servië zal komen. Ik denk dat uiteindelijk de Servische delen van Kosovo bij ServiË zullen worden gevoegd, in ruil voor Servische erkenning van Kosovo.
Oud 7 april 2008, 17:47   #60
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vraag is wat er nu moet gebeuren. Internationale erkenning van Kosovo tegenhouden daar zijn ze in geslaagd, maar niemand gelooft echt dat Kosovo nu met hangende pootjes terug bij Servië zal komen. Ik denk dat uiteindelijk de Servische delen van Kosovo bij ServiË zullen worden gevoegd, in ruil voor Servische erkenning van Kosovo.
Ik denk dat het toch anders zal gaan hoor. Kosovo zal erkend worden volgens mij door heel de EU uiteindelijk, zal in schoolboeken en kaarten bij ons als land staan. In Rusland en Servië niet (en China bijvoorbeeld ook niet) maar zij zullen via via toch ergens betrekkingen hebben met Kosovo.
Een opdeling van Kosovo zal door de internationale gemeenschap nog minder aanvaard worden, denk ik.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be