Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 13 maart 2004, 22:56   #41
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Mis, de grondwettelijke decreten van 1830 staan wél boven de grondwet en kunnen nooit gewijzigd worden.
Dat kan helemaal niet, daar de Grondwet de basis van alle wetgeving is. De Grondwet is de toetssteen voor alle wetten. Daarom spreekt men van de "grondwet". Indien die duistere decreten de basis vormden, dan zouden die de Grondwet uitmaken.
Hans zit er natuurlijk volledig naast. In de Belgische grondwet zijn er geen supraconstitutionele (dwz ze kunnen niet gewijzigd worden) artikelen: je kan dus in theorie de grondwet afschaffen.

Jan zit er ook grotendeels naast, slechts een beperkt aantal grondwetsartikelen (het zijn er echt maar drie of zo, ik weet niet meer dewelke) mogen ter toetsing gebruikt worden. Dit komt omdat men bij de stichting van België nogal erg veel vertrouwen had in de wetgever en wantrouwen tov de regering. Pas de laatste vijftig jaar is men ook de wetgever aan regels gaan onderwerpen
Spetsnaz is offline  
Oud 13 maart 2004, 23:03   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Jan zit er ook grotendeels naast, slechts een beperkt aantal grondwetsartikelen (het zijn er echt maar drie of zo, ik weet niet meer dewelke) mogen ter toetsing gebruikt worden.
Ik verwees slechts naar de Grondwet als symbool voor de toetsing van de andere (afgeleide) wetten, niet dat alle wetten nu met heel de Grondwet moeten gecontroleerd worden. Het ging me eerder over de betekenis van het woord "grondwet". Niets staat boven die wet.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 maart 2004, 23:05   #43
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Krachtens dat artikel m�*g België niet uiteenvallen... u zit dus met een klein probleempje, denk ik
Een wet is maar zolang legitiem wanneer ze door een democratische meerderheid wordt ondersteund. Als een meerderheid kiest voor een onafhankelijk Vlaanderen, zo zij het.
zorroaster is offline  
Oud 13 maart 2004, 23:08   #44
Xnorf
Gouverneur

Xnorf's schermafbeelding

Standaard

inderdaad ; ik wil wel eens zien wat die letter van de wet nog te zeggen heeft als ik mijn potje tipp-ex bovenhaal
Xnorf is offline  
Oud 13 maart 2004, 23:11   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans zit er natuurlijk volledig naast. In de Belgische grondwet zijn er geen supraconstitutionele (dwz ze kunnen niet gewijzigd worden) artikelen: je kan dus in theorie de grondwet afschaffen.
Inderdaad. Ik sta trouwens versteld van de hoge graad van onzin dat Hans I de Grote hier uitkraamt. En dan moet je weten dat Hans beweert advocaat te zijn...

Iedere wet kan immers gewijzigd of afgeschaft worden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 maart 2004, 23:13   #46
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Inderdaad. Ik sta trouwens versteld van de hoge graad van onzin dat Hans I de Grote hier uitkraamt. En dan moet je weten dat Hans beweert advocaat te zijn...

Iedere wet kan immers gewijzigd of afgeschaft worden.
zo is het.

trouwens, van de bubsite:
1) VAN DE CAUTER Hans, °11.01.1973, advocaat - avocat

die wil ik toch nooit als advocaat hebben !!

[edit]oud nieuws[/edit]
Spetsnaz is offline  
Oud 14 maart 2004, 15:30   #47
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Over de kwaliteiten als advocaat van HVDC ga ik me niet uitspreken, maar één ding is zeker: als "leider" deugt hij niet. De narcist
Bruno* is offline  
Oud 14 maart 2004, 17:27   #48
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Wat zitten jullie nu eigenlijk te zwammen over nationale wetten en grondwetten?! Het uiteenvallen van een staat is een maatschappelijk politiek feit dat enkel onderworden is aan de regels van de diplomatie* (om de erkenning van de nieuwe staat door de internationale gemeenschap te bekomen).
Oud 14 maart 2004, 22:09   #49
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Over de kwaliteiten als advocaat van HVDC ga ik me niet uitspreken, maar één ding is zeker: als "leider" deugt hij niet. De narcist
Bruno, hou nu eindelijk eens op met je gezwam...
Kim is offline  
Oud 15 maart 2004, 18:17   #50
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Zou een grappige stunt zijn.
Ik zie de commentaar en haatbrieven in de Gazet van Antwerpen al voor me.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline  
Oud 16 maart 2004, 00:29   #51
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Het decreet nr.5 van 24.11.1830 houdt in dat de leden van het stamhuis Oranje-Nassau voor altijd uit alle macht of gezag in België uitgesloten zijn.
De Raad van State, afdeling wetgeving heeft in haar advies van 15.7.1993 over een wetsvoorstel tot afschaffing zijn twijfels geuit over de haalbaarheid van dit artikel en er ook duidelijk bijgezegd dat het zeker kan gewijzigd worden met een tweederde meerderheid.
Het kan in elk geval niet dat het onwijzigbaar zou zijn.

Het artikel is overigens in strijd met de recente antidiscriminatiewet (het gaat hier immers niet enkel om de troon maar ook om het uitsluiten van alle macht en gezag in welke hoedanigheid dan ook) en in strijd met art. van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Een gelijkaardige uitsluiting in de Italiaanse Grondwet (art.13) dat de mannelijke afstammelingen van de laatste Koning verbiedt in Italië te wonen werd trouwens afgeschaft na een klacht bij het Europees Hof.
Oud 16 maart 2004, 00:51   #52
giserke
Banneling

Standaard

laurent op een BuB lijst?

En dan maar klagen dat we zitten te lachen met de grote lichten in de BuB
giserke is offline  
Oud 16 maart 2004, 01:11   #53
Erich_Honecker
Vreemdeling

Erich_Honecker's schermafbeelding

Locatie: Berlijn, DDR -der Deutschen Demokratischen Republik-
Stuur een bericht via MSN naar Erich_Honecker
Standaard

Geachte,

De Prins kan niet fatsoenlijk Nederlands........ik als Duitser kan beter.........het Koningshuis is zelf Duits......kun je nagaan......pppfff een giller.....

De Prins is een ordinaire WAAL die alleen FRANS kan keutellen samen met zijn schizofrene nonnen en paters familie..........een totale wereldvreemde gek dus...........

Het Koningshuis moet worden opgedoekt en de Republiek moet worden geinstalleerd......met Franck van Hecke als President van Vlaanderen.

Die parasieten kosten ons MILJOENEN per jaar......en wat krijg je terug.........die smerige walen......en hun smerige Oostblok rotzooi..........

OPDOEKEN is de boodschap.................

Belgie BARST

"Vorwärts immer, rückwärts nimmer!"
"Die Partei hat immer recht".
"Die Mauer wird in 50 und auch in 100 Jahren noch bestehen..."

http://www.funet.fi/pub/culture/russ...al/sovnat1.wav
Erich_Honecker is offline  
Oud 16 maart 2004, 13:13   #54
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Zou een grappige stunt zijn.
Ik zie de commentaar en haatbrieven in de Gazet van Antwerpen al voor me.
Wel, koop vandaag de Gazet van Antwerpen en u zal het weten
Kim is offline  
Oud 16 maart 2004, 15:12   #55
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bruno je maakt u wééral onsterfelijk belachelijk. Je kan dit forum beter niet meer frequenteren, voor u eigen goed!
Oud 16 maart 2004, 15:15   #56
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erich_Honecker
Geachte,

De Prins kan niet fatsoenlijk Nederlands........ik als Duitser kan beter.........het Koningshuis is zelf Duits......kun je nagaan......pppfff een giller.....

De Prins is een ordinaire WAAL die alleen FRANS kan keutellen samen met zijn schizofrene nonnen en paters familie..........een totale wereldvreemde gek dus...........

Het Koningshuis moet worden opgedoekt en de Republiek moet worden geinstalleerd......met Franck van Hecke als President van Vlaanderen.

Die parasieten kosten ons MILJOENEN per jaar......en wat krijg je terug.........die smerige walen......en hun smerige Oostblok rotzooi..........

OPDOEKEN is de boodschap.................

Belgie BARST
Wat een onzin.
Oud 16 maart 2004, 15:16   #57
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
laurent op een BuB lijst?

En dan maar klagen dat we zitten te lachen met de grote lichten in de BuB
Met de N-Va wordt momenteel gelachen. En als je me niet gelooft, moet je u oren bij de CD&V maar eens spitsen.
Oud 16 maart 2004, 15:44   #58
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Met de N-Va wordt altijd gelachen...

Niet in het minst met voorzitter "houten klaas" Geert Bourgeois. 8)
Kim is offline  
Oud 16 maart 2004, 15:45   #59
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Ge ziet hé, ne diplom zegt ook nie veel!
Oud 16 maart 2004, 15:49   #60
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Luddo, je moet dat bekijken vanuit Bruno zijn standpunt.

Bruno kan het niet hebben als je hem op zijn fouten wijst... dan ben je in zijn ogen een dictator, een flutadvocaat en een narcist.
Kim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be