Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2008, 19:03   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat is in feite de cultuur hier voor jou? aan wat moet een allochtoon zich concreet assimileren?
Welke cultuur ze aanhangen maakt mij niet uit. Ze moeten kunnen leven in deze samenleving. Al wat dat belemmert is reactionair. Een doek op hun kop doet niemand kwaad, zichzelf opsluiten in een etnisch getto met eigen scholen en eigen zwembaden is wel een probleem.

Citaat:
het is niet omdat op dit moment er getto's zouden zijn dat dit de fout van de multicultuur zou zijn, dat is pas serieus kort door de bocht. er zijn getto's omdat er te weinig multicultuur is, te weinig interacties tussen de verschillende culturen maw.
dat is net de multikul. Veel kulturen die naast elkaar in eilandjes leven. Indien er echte interactie zou zijn dan zou er een harmonisering optreden waardoor die eilandjes en kulturen langzaam aan versmelten en dan zou de multikul per definitie ophouden te bestaan. Cultuur heeft een uniformerende werking, geen segregerende, de multikul is dus de ontkenning van cultuur.

Citaat:
en uiteindelijk is multicultultuur simpel weg dat iedereen de vrijheid heeft om zijn eigen cultuur te beleven zolang die niet in strijd is met de wet. wat juist is daar zo slecht aan?
zolang dit niet leidt naar segregatie is er niets slecht aan. De multikul van vandaag leidt echter wel naar segregatie. Ze is dus reactionair en inherent racistisch van karakter.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 07:15   #42
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Welke cultuur ze aanhangen maakt mij niet uit. Ze moeten kunnen leven in deze samenleving. Al wat dat belemmert is reactionair. Een doek op hun kop doet niemand kwaad, zichzelf opsluiten in een etnisch getto met eigen scholen en eigen zwembaden is wel een probleem.

dat is net de multikul. Veel kulturen die naast elkaar in eilandjes leven. Indien er echte interactie zou zijn dan zou er een harmonisering optreden waardoor die eilandjes en kulturen langzaam aan versmelten en dan zou de multikul per definitie ophouden te bestaan. Cultuur heeft een uniformerende werking, geen segregerende, de multikul is dus de ontkenning van cultuur.

zolang dit niet leidt naar segregatie is er niets slecht aan. De multikul van vandaag leidt echter wel naar segregatie. Ze is dus reactionair en inherent racistisch van karakter.
allé, efkes concreet, een voorbeeld uit mijn eigen leefwereld en zeg jij mij of dit segrererend werkt.

in Zele zijn er vrij veel mensen van Turkse afkomst, die wonen meestal effectief in pakweg dezelfde straten, gaan naar dezelfde cafés en gaan samen naar de moskee. getto's zeg je? kan, kan.

maar, in het verenigsleven, en bij mij concreet de basket, zijn er wel degelijk ook jonge mensen, jongens en meisjes dus, die basket spelen. samen, jawel samen, met "autochtonen". meer zelf, buiten de basket komen die ook samen. neen, niet om samen naar de kerk of moskee te gaan, dat moet ik toegeven. maar interactie is er wel degelijk. ik ga er van uit dat dit bij andere sporten, zeker voetbal, ook zo is.

oja, elk jaar is er zo'n optocht van ik weet niet wat (woon er nu ook nog niet zo lang) en weet je wat? daar komt iedereen naar toe, autochtoon zowel als allochtoon.

multicultuur op laag niveau, moet ik toegeven, maar vind jij dit echt zo slecht???
Oud 22 april 2008, 09:39   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
allé, efkes concreet, een voorbeeld uit mijn eigen leefwereld en zeg jij mij of dit segrererend werkt.

in Zele zijn er vrij veel mensen van Turkse afkomst, die wonen meestal effectief in pakweg dezelfde straten, gaan naar dezelfde cafés en gaan samen naar de moskee. getto's zeg je? kan, kan.

maar, in het verenigsleven, en bij mij concreet de basket, zijn er wel degelijk ook jonge mensen, jongens en meisjes dus, die basket spelen. samen, jawel samen, met "autochtonen". meer zelf, buiten de basket komen die ook samen. neen, niet om samen naar de kerk of moskee te gaan, dat moet ik toegeven. maar interactie is er wel degelijk. ik ga er van uit dat dit bij andere sporten, zeker voetbal, ook zo is.

oja, elk jaar is er zo'n optocht van ik weet niet wat (woon er nu ook nog niet zo lang) en weet je wat? daar komt iedereen naar toe, autochtoon zowel als allochtoon.

multicultuur op laag niveau, moet ik toegeven, maar vind jij dit echt zo slecht???
wat jij beschrijft is nu net het harmoniserend effect van cultuur, de gemeenschappen beginnen in elkaar te versmelten en idealiter is er over enkele generaties geen onderscheid meer, behalve dan in de vorm van subculturen. Er is met andere woorden integratie. De multicultuur verdwijnt weer.
Ja, dat is dus een goede zaak.
Oud 22 april 2008, 09:42   #44
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat jij beschrijft is nu net het harmoniserend effect van cultuur, de gemeenschappen beginnen in elkaar te versmelten en idealiter is er over enkele generaties geen onderscheid meer, behalve dan in de vorm van subculturen. Er is met andere woorden integratie. De multicultuur verdwijnt weer.
Ja, dat is dus een goede zaak.
tuurlijk gaat er altijd een verschil zijn, zij geloven en gaan naar de moskee, anderen gaan naar de kerk, nog anderen zijn atheïst, toch wel een belangrijk onderdeel van cultuur, niet?

voor de rest spreken zij onder elkaar Turks, wij onder elkaar Vlaams, tegen elkaar Vlaams, taal is toch een belangrijk onderdeel van cultuur, niet?

ma goed, als je echt dit echt niet multicultuur wilt noemen, mij best hoor, what's in a name??
Oud 22 april 2008, 09:56   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tuurlijk gaat er altijd een verschil zijn, zij geloven en gaan naar de moskee, anderen gaan naar de kerk, nog anderen zijn atheïst, toch wel een belangrijk onderdeel van cultuur, niet?

voor de rest spreken zij onder elkaar Turks, wij onder elkaar Vlaams, tegen elkaar Vlaams, taal is toch een belangrijk onderdeel van cultuur, niet?

ma goed, als je echt dit echt niet multicultuur wilt noemen, mij best hoor, what's in a name??
Als wij onder elkaar Vlaams spreken (wat is Vlaams?) en zij onder elkaar Turks dan is dat wel degelijk multikul en is de integratie niet voltooid. Ofwel blijven zij altijd onder elkaar Turks praten en dan is er multicultuur, met bijbehorende conflicten en frustraties en racistische reflexen. Ofwel zullen ze allemaal over twee generaties onderling Nederlands spreken. Hier in Antwerpen zie ik alvast dat steeds meer allochtonengroepen onderling ook Nederlands praat. Op die manier is de multikul zichzelf aan het opheffen, wat een goede zaak is want het neemt steeds meer voedingsbodem voor etnische en racistische oprispingen weg.
Oud 22 april 2008, 10:17   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als wij onder elkaar Vlaams spreken (wat is Vlaams?) en zij onder elkaar Turks dan is dat wel degelijk multikul en is de integratie niet voltooid. Ofwel blijven zij altijd onder elkaar Turks praten en dan is er multicultuur, met bijbehorende conflicten en frustraties en racistische reflexen. Ofwel zullen ze allemaal over twee generaties onderling Nederlands spreken. Hier in Antwerpen zie ik alvast dat steeds meer allochtonengroepen onderling ook Nederlands praat. Op die manier is de multikul zichzelf aan het opheffen, wat een goede zaak is want het neemt steeds meer voedingsbodem voor etnische en racistische oprispingen weg.
wat is Vlaams? wil je dat ik Nederlands schrijf? mij goed hoor.

wat kan mij het schelen wat zij onder elkaar spreken? vanaf het moment dat ik er mee kan communiceren, is het voor mij goed.

op termijn kan het natuurlijk dat er meer en meer van die mensen het Nederlands gaan gebruiken, ook onder elkaar, maar dat hoeft toch niet?

en taal is niet het enigste hé, wat doe je met godsdienst? wat doe je met het eten? wat doe je met klederdracht? allemaal assimileren?

hoe zie jij juist cultuur trouwens?
Oud 22 april 2008, 10:28   #47
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind ik geen sterke. Ze roepen heel hard dat CDA en pvda meer geld willen, en dat is zo, maar ondertussen is de SP de partij die het meeste vangt omdat ze zoveel onkostenvergoeding vragen. En dat dat allemaal naar de partijkas gaat in plaats van naar de mensen veranderd de zaak niet, veel geld is veel geld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be