![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() nog een ingtressant stukje:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() nog een leuke quote:
Citaat:
Laatst gewijzigd door flamingant : 25 april 2008 om 23:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() nog één:
Citaat:
dat was ongeveer mijn selectie je kan het volledige programma terugvinden op http://www.pju-pdb.be/cms/upload/arc...tzprogramm.pdf toch interessant hé, eens over de vergeten taalgrens gaan kijken ![]() Laatst gewijzigd door flamingant : 25 april 2008 om 23:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() heb nog iets straf gevonden:
in het PFFprogramma (broertje van de MR) staat dat ze duitsers de transfers transparanter willen laten verlopen: Citaat:
![]() partijprogramma te vinden op Laatst gewijzigd door flamingant : 26 april 2008 om 00:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Burgemeester
|
![]() Mooie verzameling aan partijprogramma's, flamingant!
![]() Ik vraag me alleen af hoe de Duitstaligen nu echt denken over regionalisering, en over omsluiting van andere Duitstalige gebieden in België (zoals Malmder, Weismes, Bocholz, eventueel de Platdietse streek, en welke oplossing voor het Arelerland) en vooral: Wat zal de DG doen als België uiteenvalt? Zou de Duitstalige politiek een aansluiting bij Lutzelburg willen? De PJU-PDB wil dus ook wel andere Duitstalige gebieden opnemen in de DG, en net als PFF (en welke andere partijen?) de bevoegdheden uitbreiden (provinciale bevoegdheden, dus losmaking van Luik; ook gewestelijke bevoegdheden... losmaking uit Wallonië?). Over aansluiting bij Lutzelburg heb ik tot nu toe (helaas) slechts weinig Oostkantonners gehoord; één van hen zit hier op het forum en schreef bijvoorbeeld de draad 'Wass passiert dort - Ostkantons'; hij was er wel voorstander van. Maar buiten hem heb ik Oostkantonners niet (kunnen) horen spreken over aansluiting bij Lutzelburg... In een krantenartikel van de Nederlandse krant Stentor: Spectrum van 10-11-07 (blz 18 en 19) zijn alle ondervraagden pro-Belgisch; daartegenover staat dat de betrokken personen niet volledig op de hoogte zijn van de politieke situatie in België en de DG. De interviewer (Max Steenberge) sprak willekeurig 9 mensen aan in Eupen; dat is natuurlijk niet representatief voor alle Oostkantonners. Wie heeft er info of een opiniepeiling van de Oostkantonners betreft de splitsing van België/aansluiting bij Lutzelburg?
![]() |
#46 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Er is inderdaad weinig te vinden in partijprogramma's
de PJU-PDB is de enige 'onafjankelijke' partij in de DG, zij staan los van elke waalse partij, en zijn bovendien 'regionalistisch' zij hebben dus ook de meest uitgesproken programmapunten omtrent regionalisering, maar er staat niet letterlijk te lezen dat ze een eigen gewest willen (maar ge kunt het wel zo interpreteren) De PFF geeft een beetje kritiek, maar moet zich inhouden omdat zij vastzitten in de MR-partijstructuur het zelfde verhaal met de SP (klein broertje van de PS), CSP (CDH) Het programma van de SP vindt ik nergens terug, en dat van de CSP is zeer sumier De DG-afdeling van écolo heeft geen eigen programma Dan is er ook nog Vivant, de enige 'unitaire' partij van belgië, dus wat betreft het vormen ven een Duitstalig gewest moeten we niet veel verwachten Het was allesinds een leuke zoektocht en een opfrissing voor mijn duits ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Maar enigzins Lutzelburgsgezidn was het programma wél: ''Wie können wir bleiben was wir sind?''(Hoe kunnen we blijven wat we zijn?). Vergelijk met de lijfspreuk van de Lutzelburgers: ''Mir wëlle bléiwe wat mir sin.'' (Wij willen blijven wat wij zijn). Lutzelburgsgezind? ![]() Misschien moet Vlaanderen de Oostkantons een handje helpen, en het voor hen opnemen bij de onderhandelingen over de 6e staatshervoming? ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
de Vlaamse regering moet proberen in dialoog te gaan over de wensen van de oostkantons. Zij zijn namelijk te zwak om op te kunnen tornen tegen de almachtige waal. En Vlaanderen haalt er ook een voordeel uit, namelijk de (terechte) verzwakking van de Franstalige. Hun machtspositie is véél te groot En we moeten het niet alleen hebben over de huidige DG, maar ook over de platdietse streek en enkele verfranste gemeenten die van oorsprong Duitstalig waren, en ook over het land van Aarlen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() In mijn beroepsleven heb ik regelmatig contrôles uitgevoerd in een bankkantoor in Eupen. Ik kan u verzekeren dat het Duits practisch de enige voertaal was in het kantoor. Alle bedienden waren perfect tweetalig Duits-Frans, spraken met mij Frans maar waren over het algemeen blij dat ik hun verstond wanneer ze Duits spraken. Onder elkaar spraken zij Duits.
Maar vergis u niet: ik ben ook vormingsverantwoordelijke geweest. Mijn Franstalige collega moest vorming geven aan de collega's in Eupen. Zij apprecieerden dat niet en lieten hem dat ook duidelijk verstaan. Toen mijn collega aan de Duitstaligen zei dat zijn Vlaamse collega bereid was hen vorming te komen geven, was hun protest nog heviger dan tegen de franstalige vorming. Alle bankdocumenten waren er in het Duits maar het was ook mogelijk een document in het Frans te krijgen. Vermits ik het gebruik van die genummerde documenten moest controleren heb ik duidelijk kunnen vaststellen dat er bijna geen verbruik was van Franstalige documenten. Vergeet ook niet dat er geen Duitse taalgroep is in ons parlement (ook dat willen de Walen niet) en dat de bevoegdheden van de Duitse gemeenschap zich beperken tot persoonsgebonden materies. De Gewestbevoegdheden liggen bij het Waalse Gewest dat bij mijn weten één bevoegdheid van het Gewest heeft overgedragen aan de Duitse Gemeenschap namelijk de monumentenzorg. je kunt aan een buitenlander wel duidelijk maken dat de monumentenzorg in België een bevoegdheis is van de drie Gewesten , Vlaanderen, Brussel en Wallonië maar niet dat slechts één van de drie gemeenschappen die bevoegdheid toebedeeld kreeg. Men mag gerust aannemen dat er slechts één groep in dit land is die de staatsstructuur kent en dat is de Duitstalige gemeenschap. Zij weten haarscherp welke de Federale en de gemeenschapsbevoegdheden zijn.
Leterme: het splitsen van BHV kost vijf minuten politieke moed. Wat zit achter die uitspraak? Antwoord op 21 juli 2008. Laatst gewijzigd door Karel Hendrik : 10 mei 2008 om 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Parlementslid
|
![]() Inderdaad, flamingant - de Waalse macht drukt zich vooral uit in de partij-politieke structuur van de oostkantons.
Ik begrijp dat Namen een "vetorecht" heeft wat betreft de samenstelling van de gemeenschapsregering. De partijen kunnen niet zomaar hun eigen coalitiepartners kiezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
de enige onafhankelijke partij is de PDB-PJD |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Dat is nieuw voor mij. Daarvan was ik niet op de hoogte maar toch: Als je faciliteiten invoert, voor Franstaligen, in een gebied waar zo goed als geen Franstaligen wonen, geef je een slecht signaal: "Maak je het gemakkelijk en pas je vooral niet aan". Los van de Duitse inwijking blijft de dreiging van verfransing, op lange termijn, dus wel degelijk bestaan. Juist door de aanwezigheid van die faciliteiten over het hele grondgebied van de Oostkantons.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En de taal sterft uit omdat er teveel nationaliteiten zijn, in een doorsnee winkel in luxemburg is men gedwongen om frans of duits te spreken omdat het personeel meestal grensarbeiders zijn. U bent gewoon gefrusteerd dat uwe natte anschluss dromen niet uitkomen. Ik spreek duits en luxemburgs dus ik denk niet dat ik die talen veracht. Dus ga met je potje cafe schelden maar terug van waar je gekomen bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ik nodig u uit om een café/restaurant binnen te gaan in aarlen en in het luxemburgs te bestellen. We kunnen afspreken als ge wilt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het feit dat ik niet in het luxemburgs wordt aangesproken is omdat de personen in kwestie het niet kunnen. Want ik spreek altijd eerst luxemburgs dus uw redenering is scheef. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De echte Belgische Duitsers zijn volgens Guido Fonteyn helemaal niet blij met die ingeweken Duitsers. Ze slapen er alleen maar en niet integratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Vreemdeling
|
![]() Ik zou eerder de term herduitsen gebruiken voor deze gemeenten.
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() Ik dacht opde Tv gehoord te hebben dat de duitstaligen liever bij Luxemburg zouden aansluiten dan bin Duitsland in geval België uiteen zou vallen.
De president van de Duitstalige gemeenschap sprak vloeiend Nederlands trouwens. Laatst gewijzigd door omaplop : 23 mei 2008 om 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Vreemdeling
|
![]() Want moest u het nog niet weten een telling uit 1846 is 162 jaar later niet meer relevant.[/quote]
Latere tellingen zijn dan wellicht iets relevanter vooral als ze enkele merkwaardige evoluties vertonen (zie 1920 t.o.v. 1910 en 1947 t.o.v. 1930) talentelling arrondissement Aarlen - meestal gesproken taal 1910 : FR 24,8% - D 74,5% 1920 : FR 41,9% - D 57,6% 1930 : FR 54,2% - D 45,4% 1947 : FR 93,6% - D 6,1% |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |