![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf had hij héél direct te kennen gegeven geen levensverlengende behandeling te willen, enkel pijnbestrijding. Dat was het enige wat toen mogelijk was. Alleen: ik had die nacht zijn eigen dokter uit zijn bed moeten bellen in plaats van de hoofdverpleegster aan te klampen met de melding dat het niet de bedoeling was dat hij pijn leed. Nochtans: die arts had die informatie dus ook moeten doorgeven zodat ikzelf niet de moeite moest doen om hem uit zijn nachtrust te halen (ik had trouwens evenmin het telefoonnummer). Ondertussen heeft mijn vader daar dus wel drie dagen liggen kermen van de pijn.... (was "normaal" zei de KATHOLIEKE hoofdzuster, sterven is nu eenmaal pijnlijk (en de dokter had slechts 1 spuit om de zoveel uur voorgeschreven, en d�*t overschrijden zou zijn dood betekenen).... toch leuk als je dan de hemel in het vooruitzicht kan hebben zeker hé?). enfin, ik wens ALLE euthanasie tegenstanders een lange zéér langzame zéér pijnlijke dood toe. En voor mijn part mogen hun ouders ook meedelen in die vreugde van het einde des goddelijk levens of hoe ze dat dan ook willen benoemen. Dan zijn ze blijkbaar gelukkig. Maar wedden dat de euthanasie tegenstanders wèl moord en brand schreeuwen over de gevangenen van Guantanamo Bay omdat hun koran in het toilet is geraakt? ------------------- Met Alzheimer weet ik niet of de patient zèlf, of enkel hun omgeving ontiegelijk lijden. Maar ik kan me best voorstellen dat ik in dat geval het mijn kinderen of eventuele partner niet zou willen aandoen. Komt allemaal op hetzelfde neer: een diepe liefde voor de medemens is wat ervoor zorgt dat men niet wil dat die situatie zich hoeft voor te doen. Maar nogmaals: ik heb zo'n slecht karakter dat ik degenen die MIJ en de MIJNEN dit wensen te ontzeggen (een pijnloze dood) uit eigen vrije wil zèlf mogen lijden tot in den treure toe!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 20 april 2008 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
9-jarigen die al 4 jaar in een ziekenhuis liggen en al veel ziekenhuisvriendjes hebben zien sterven hebben vaak een beter zicht op de dood dan de doorsnee 30-jarige. Als die kinderen duidelijk en herhaaldelijk kenbaar maken dat ze de strijd willen opgeven, dan is dat iets om serieus te nemen. Het is gewoon ontzettend moeilijk omdat ieder geval anders is en in iedere situatie andere bedenkingen doorwegen. Maar 't is niet omdat het ingewikkeld is dat het daarom niet zou moeten kunnen.
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben voor de mogelijkheid van euthanasie bij kinderen.
Ik hoop bovendien dat Jean-Jaques De Gucht het goede voorbeeld geeft.
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overtuigd zijn over het belang van euthanasie is geen synoniem van slecht karakter. Dit is geen reden om anderen een pijnvolle dood te sterven. Wie wenst een ander te moeten afzien ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sta mij toe: niet te idealistisch zijn of redeneren aub. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als El Presidente zou ik gewoon ontkennen dat er iets als die kwestie is.
Ik vind het enorm moeilijk. Zelfbewuste mensen mogen uiteraard hun toevlucht zoeken in een voortijdige dood of een halt aan nodeloos levensverlengende middelen --- ik denk zélf zo. Maar dit gaat over een sfeer die niet de mijne is: ik heb geen kinderen, ik heb zeker geen bijzonder lijdende kinderen. Terentius zei ooit: "Homo sum: humani nil a me alienum puto." Ik hou eigenlijk enkel van situaties waarbij ik dat kan zeggen, dan is de kous meestal af. Het dekt echter geen euthanasie bij een minderjarige. El Presidente zegt: "Er is niet zoiets als zulk fenomeen." |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Euthanasie bij volwassenen die er zélf voor kiezen is geen punt, maar bij minderjarigen of onmondigen is wel degelijk enige nuance nodig. Beslissen over je eigen leven is nu eenmaal niet hetzelfde als beslissen over het leven van iemand anders.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 21 april 2008 om 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je tweede bijdrage aan dit debat bestaat wederom uit niets anders dan wat nietszeggende holle retoriek. En d�*t is nu net hetgene waar dit debat nu eens géén behoefte aan heeft.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 21 april 2008 om 08:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kwestie is, waar trek je de grens betreffende "pijn lijden"? Enkel lichamelijke pijn? Of is geestelijke pijn evenwaardig? Het voorbeeld van Rudy vind ik persoonlijk niet eens slecht gekozen. Het kan het debat alleen maar opentrekken. Ik kan me voorstellen dat een tiener met ldvd zijn of haar wereld compleet ziet ineenstorten. Uiteraard is het onzin om in dit geval euthanasie toe te laten - ldvd hoort bij de groeipijnen van het leven - doch het neemt niet weg dat op d�*t ogenblik die tiener evenzeer wenst te sterven als de volwassene die er bewust heeft voor gekozen. Zoals ik al zei, het gaat nù over het leven van iemand �*nders, niet je eigen leven. Zoals Lombas al opmerkte : "ik vind het uiterst moeilijk". Iets wat ik persoonlijk alleen maar kan beamen.
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voorheen diende de VLD een voorstel in om de euthanasiewet uit te breiden, zodat dementerenden ook van de wet konden gebruik maken. Dit stuitte op franstalig verzet. En, jaarlijks komen 200 tot 250 ongeneeslijk zieke kinderen, die ondraaglijk lijden, in aanmerking voor euthanasie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Europees Commissaris
|
![]() Moeilijk thema - delicaat;
Maar sta me toe een 'balletje' op te werpen. Hoe komt dat abortus ingeburgerd is? Ik gebruik met opzet niet de benaming 'algemeen aanvaard'. Ook hier is de nuance onontbeerlijk. Dit alles terwijl, vanaf dat het kind is geboren, heel de manier van benadering omslaat. Ik laat het me allemaal nog even bezinken; Laatst gewijzigd door Havana : 29 april 2008 om 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door moser : 29 april 2008 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |