Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2008, 11:59   #41
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Bruto telt om te vergelijken. Netto niet.

Ik heb al heel dikwijls moeten uitleggen dat bruto belangrijker is dan netto maar de meesten willen het echt niet snappen. Ik ga hier ook een pogingske doen.
Stel jij bent alleenstaande en je hebt 1800 bruto en jij houdt 1200 netto over.
Iemand anders met 1800 bruto maar die wel 3 kinderen ten laste heeft zal netto 1400 krijgen. Met andere woorden: ondanks dat het bruto voor beiden hetzelfde is heeft de ene toch 200 meer dan jou. En dan spreek ik nog niet over het feit dat de ene werkgever procentueel meer ( of minder ) geld afhoudt voor de belastingen. Zo kan jij met je 1800 bruto bij werkgever A meer netto krijgen dan bij werkgever B. Alleen zal je dankzij werkgever A een dikkere belastingbrief in de bus krijgen.
Moraal van het verhaal: als je wenst lonen te vergelijken dan moet je dit doen aan de hand van de brutolonen.

Men zegge het voort.
Inderdaad: sommige werkgevers houden de minimale BV af, om méér "in 't handje" te kunnen geven. Als er dan veel mensen om een voorschot op hun loon of om een "sociale lening" komen vragen als de belastingaanslag in hun brievenbus valt veranderen die werkgevers wel eens van politiek.
Om lonen te vergelijken neem je best brutolonen, om inkomsten te vergelijken best nettolonen en dan moet je nog met heel veel rekening houden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 mei 2008 om 12:01.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 12:14   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Inderdaad: sommige werkgevers houden de minimale BV af, om méér "in 't handje" te kunnen geven. Als er dan veel mensen om een voorschot op hun loon of om een "sociale lening" komen vragen als de belastingaanslag in hun brievenbus valt veranderen die werkgevers wel eens van politiek.
Om lonen te vergelijken neem je best brutolonen, om inkomsten te vergelijken best nettolonen en dan moet je nog met heel veel rekening houden.
Werkgevers zijn verplicht de bedrijfsvoorheffing in te houden aan het voorziene tarief. Hiervoor kunnen werkgevers beroep doen op een sociaal secretariaat dat instaat voor de berekening van het loon, inclusief de inhoudingen.

En als ik me niet vergis worden sociale leningen en andere faciliteiten, tussenkomsten, kosten voor diensten als een crèche bijvoorbeeld, berekend op basis van het (gezamelijk) belastbaar inkomen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 13:08   #43
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb in feite geen flauw benul meer van de standaard barema's tegenwoordig (arbeiders/bedienden).

Kan iemand me wat richtlijnen geven?

Wat is een ongeschoolde arbeider? Hetzelfde als iemand die filosofie heeft gestudeerd en geen job vindt? Hoeveel verdient zo iemand?

Is 1600 euro bruto voor iemand van 26 een "ongeschoolde arbeidersloon" of is dat een normaal loon voor iemand die een masterdiploma heeft behaald?
Job: Sales executive in een IT firma.
Hmmm, 1600 euro bruto per maand lijkt me voor die functie in een 'harde' profitsector schandalig weinig. Alllen de functieomschrijving / titel is 'duur' !

Ikzelf verdien nu in deze baan, ik doctoreer in de academische sector (= universiteit), met een masterdiploma, nu na ongeveer 1 jaar anciënniteit in deze job 1529 euro netto per maand, volgend jaar verander ik waarschijnlijk van statuut en wordt dit opgetrokken tot ongeveer een kleine 1700 euro netto per maand. Na 4 jaar in dit statuut loopt dit op tot ongeveer 1900 euro netto per maand (+ wat 'extralegale' voordelen, maar zeker geen auto of zo !). Loon van mij is op dit moment ongeveer hetzelfde als een beginnende master/licentiaat met extra pedagogisch diploma die een fulltime (= alle uren) baan als leerkracht in het secundair onderwijs heeft. Als je aan de universiteit kan doorgroeien tot hoogleraar-professor met een ruime anciënniteit kan dit loon oplopen tot 9000 �* 10000 euro bruto per maand ! (maar die weg is lang en de selectie streng).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 13:12   #44
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Business consultant 3 jaar ervaring: 1800 netto, 100 euro onkostenvergoeding, maaltijdcheques, wagen + tankkaart, gsm + abo, internetabo en de gebruikelijke verzekeringen.

3 jaar geleden begonnen als analist met 1400 netto en maaltijdcheques. Ik ben vrij tevreden met de progressie.
Dat lijkt me een leuk en rechtvaardig loon voor de job ! Vooral die auto is plezant meegenomen als 'voordeel', rekening houdende dat in België een auto onderhouden (taxen, verzekering, brandstof, garagist, ...) al snel kan oplopen tot minstens 300 euro per maand (en dan mag het nog genen duren bak zijn !).
Oud 1 mei 2008, 16:00   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Hmmm, 1600 euro bruto per maand lijkt me voor die functie in een 'harde' profitsector schandalig weinig. Alllen de functieomschrijving / titel is 'duur' !

Ikzelf verdien nu in deze baan, ik doctoreer in de academische sector (= universiteit), met een masterdiploma, nu na ongeveer 1 jaar anciënniteit in deze job 1529 euro netto per maand, volgend jaar verander ik waarschijnlijk van statuut en wordt dit opgetrokken tot ongeveer een kleine 1700 euro netto per maand. Na 4 jaar in dit statuut loopt dit op tot ongeveer 1900 euro netto per maand (+ wat 'extralegale' voordelen, maar zeker geen auto of zo !). Loon van mij is op dit moment ongeveer hetzelfde als een beginnende master/licentiaat met extra pedagogisch diploma die een fulltime (= alle uren) baan als leerkracht in het secundair onderwijs heeft. Als je aan de universiteit kan doorgroeien tot hoogleraar-professor met een ruime anciënniteit kan dit loon oplopen tot 9000 �* 10000 euro bruto per maand ! (maar die weg is lang en de selectie streng).
Universiteit heeft nog een aantal andere voordelen, waar je moet van houden. Ik ben onlangs geswitched van de industriele research naar de academische sector (doctoraat) omdat het loonverschil + bonussen niet voldoende was om de gemiste perks (publiceren, zelfstandig onderzoek, conferenties, vrijheid, eigenlijk nog student) goed te maken.

Voor mij is het op jaarbasis een terugval van een 7000-8000 euro netto. Bruto veeeeeeeeeeeel meer. Maar ik ben alleen, ik ben jong, geld is niet alles. Een baan doen die je leuk vindt des te meer...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 16:09   #46
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Universiteit heeft nog een aantal andere voordelen, waar je moet van houden. Ik ben onlangs geswitched van de industriele research naar de academische sector (doctoraat) omdat het loonverschil + bonussen niet voldoende was om de gemiste perks (publiceren, zelfstandig onderzoek, conferenties, vrijheid, eigenlijk nog student) goed te maken.

Voor mij is het op jaarbasis een terugval van een 7000-8000 euro netto. Bruto veeeeeeeeeeeel meer. Maar ik ben alleen, ik ben jong, geld is niet alles. Een baan doen die je leuk vindt des te meer...
Inderdaad, de vrijheid en autonomie die je voor je onderzoek krijgt is onbetaalbaar ! Ik werk wanneer ik wil, slaap uit wanneer ik wil en neem zo veel vakantie ik wil en kan ook het tijdstip kiezen. Natuurlijk heb ja sommige verplichtingen zoal onderzoeksseminaries, vergaderingen, (internationale) congressen, lezingen ... op vaste data, maar door de band heb je veel vrijheid in je werk. In alle geval beter dan in de privé te werken en in het begin ocharme 20 daagskes verlof te hebben, die je vaak zelf niet eens kan kiezen.

Laatst gewijzigd door freespirit : 1 mei 2008 om 16:10.
Oud 1 mei 2008, 17:39   #47
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de vrijheid en autonomie die je voor je onderzoek krijgt is onbetaalbaar ! Ik werk wanneer ik wil, slaap uit wanneer ik wil en neem zo veel vakantie ik wil en kan ook het tijdstip kiezen. Natuurlijk heb ja sommige verplichtingen zoal onderzoeksseminaries, vergaderingen, (internationale) congressen, lezingen ... op vaste data, maar door de band heb je veel vrijheid in je werk. In alle geval beter dan in de privé te werken en in het begin ocharme 20 daagskes verlof te hebben, die je vaak zelf niet eens kan kiezen.
Ik heb het gevoel dat ik vrij vaste uren moet gaan draaien en verlof krijg zoals iedere werknemer in Belgie (25 dagen, eerste jaar niks). Ik ga kwa verlofvrijheid er sterk op achteruit.

Hangt van unief tot unief af denk ik.
Oud 2 mei 2008, 02:14   #48
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb het gevoel dat ik vrij vaste uren moet gaan draaien en verlof krijg zoals iedere werknemer in Belgie (25 dagen, eerste jaar niks). Ik ga kwa verlofvrijheid er sterk op achteruit.

Hangt van unief tot unief af denk ik.
Dan werkt ge waarschijnlijk contractueel en als assistent. Toch wel raar, want een assistent heeft normaal recht op minstens 30 dagen verlof vanaf zijn aanstelling. Ik heb dit aantal officieel ook, maar in onderling overleg met de promotor / verantwoordelijke wordt er bij ons altijd op afgeweken Maar misschien verschillen de reglementen idd van unief tot unief. Het voordeel is wel dat ge waarschijnlijk ambtenaar zijt, en dat is een iets beter en meer beschermd statuut dan ik heb, nl. bursaal.

Natuurlijk hangt veel ook af van uwe promotor, sommigen geven meer autonomie dan de anderen. Op dat vlak heb ik geen klagen.
Oud 2 mei 2008, 08:55   #49
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hangt af van bedrijf tot bedrijf. Ik heb 36 dagen verlof per jaar en de vrijheid die ik heb in mijn verlof is bijna niet te beschrijven. Ik doe een project of 3 per jaar en 1 keer om de 2 maand of zo breng ik verslag uit van mijn vooruitgang. Voor de rest laten ze mij zo goed als met rust.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 09:41   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommigen hebben toch maar mooi veel loon voor verdacht weinig te doen.

Toch gans anders dan een mens van simpele afkomst.
Oud 2 mei 2008, 13:09   #51
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Laat mij er dan wel bijzeggen dat ik 60 �* 70 uren per week werk, iets meer dan het gemiddelde vermoed ik. Het wil niet zeggen dat ik zelf m'n werktijden kan kiezen, ik daarom minder zou werken. Bovendien moet ik regelmatig m'n deadlines voor projecten halen en dat kan soms stressen zijn. Hoe wij ons werk indelen is onze zaak, maar aan het einde van de rit moet het wel af zijn. De keren dat ik achter mijn computer nachtje door heb gedaan of de hele zondag heb doorgewerkt zijn niet meer op één hand te tellen. Het systeem van uren, verplicht op de werkplek aanwezig (wij mogen kiezen wanneer en hoeveel we thuis werken), betalen van overuren, etc. kennen wij niet. Dat lijkt aanlokkelijk, maar houdt ook het risico in dat je 'teveel' en 'te lang' gaat werken. Er staat immers geen minimum- of maximumlimiet op. En neem van mij aan, de zeldzame 'toeristen' of weinigwerkers in onze 'branche' moeten het op het einde van de rit fameus uitzweten of hun projecten worden niet verlengd na onbevredigend resultaat.

Deze korte toelichting om mijn gunstige arbeidsvoorwaarden toch iets te nuanceren.

Laatst gewijzigd door freespirit : 2 mei 2008 om 13:12.
Oud 2 mei 2008, 14:25   #52
Tavek
Banneling

Standaard

Hoe meer vrijheid, hoe meer verantwoordelijkheid.
Oud 2 mei 2008, 15:28   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat mij er dan wel bijzeggen dat ik 60 �* 70 uren per week werk, iets meer dan het gemiddelde vermoed ik. Het wil niet zeggen dat ik zelf m'n werktijden kan kiezen, ik daarom minder zou werken. Bovendien moet ik regelmatig m'n deadlines voor projecten halen en dat kan soms stressen zijn. Hoe wij ons werk indelen is onze zaak, maar aan het einde van de rit moet het wel af zijn. De keren dat ik achter mijn computer nachtje door heb gedaan of de hele zondag heb doorgewerkt zijn niet meer op één hand te tellen. Het systeem van uren, verplicht op de werkplek aanwezig (wij mogen kiezen wanneer en hoeveel we thuis werken), betalen van overuren, etc. kennen wij niet. Dat lijkt aanlokkelijk, maar houdt ook het risico in dat je 'teveel' en 'te lang' gaat werken. Er staat immers geen minimum- of maximumlimiet op. En neem van mij aan, de zeldzame 'toeristen' of weinigwerkers in onze 'branche' moeten het op het einde van de rit fameus uitzweten of hun projecten worden niet verlengd na onbevredigend resultaat.

Deze korte toelichting om mijn gunstige arbeidsvoorwaarden toch iets te nuanceren.
Tja kijk sorry dat ik daar nu eens aan twijfel.
Zoveel scholing gedaan om dan aan pakweg 7 of 8€ netto te moeten werken?

Kan me dat dus niet voorstellen.

Uiteraard wat is werken hé?
Oud 2 mei 2008, 17:15   #54
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe meer vrijheid, hoe meer verantwoordelijkheid.
Klopt als een bus !
Oud 2 mei 2008, 17:17   #55
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja kijk sorry dat ik daar nu eens aan twijfel.
Zoveel scholing gedaan om dan aan pakweg 7 of 8€ netto te moeten werken?

Kan me dat dus niet voorstellen.

Uiteraard wat is werken hé?
Tja, of je dat nu gelooft of niet ... toch is het zo. En mijn werk is soms inderdaad vrij stresserend. Gelukkig niet eentonig en uiterst interessant.
Oud 3 mei 2008, 20:10   #56
hebus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Business consultant 3 jaar ervaring: 1800 netto, 100 euro onkostenvergoeding, maaltijdcheques, wagen + tankkaart, gsm + abo, internetabo en de gebruikelijke verzekeringen.

3 jaar geleden begonnen als analist met 1400 netto en maaltijdcheques. Ik ben vrij tevreden met de progressie.
Ir met 3,5 jaar ervaring; huidige job investeringsmanager bij een multinational.
4250€ bruto (ongeveer 2300€ netto), maaltijdcheques, bedrijfswagen en tankkaart, gsm, verzekeringen (pensioen + ziekteverzekering die alles voor mij en mijn gezin dekt), 13de maand, vakantiegeld en jaarlijkse bonus afhankelijk van de prestaties (tot 70% van het jaarsalaris).
Verlof: 40 dagen naast de gebruikelijke feestdagen

Werkdruk: gemiddeld 60 uur per week.
hebus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 20:38   #57
hebus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Vraag is vooral wat jij "weinig" noemt...
Oud 3 mei 2008, 22:36   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hebus Bekijk bericht
Vraag is vooral wat jij "weinig" noemt...

Wel euh. Als ik zo eens vergelijk dat sommige mensen geen controle hebben, geen werkuren hebben, meestal gewoon op een loonlijst staan en dat eens vergelijk met mensen die bv relatief zwaar werk doen zoals in een fabriek waar de ploegbaas met een chronometer achter hun gat staat. Dag in en dag uit x zoveel stukken moeten assembleren en daar een relatief laag loon voor ontvangt.
Dan vraag ik me af wie zich hier de stresskip mag noemen en wie hier een prijsduif is.

Allee zo eens het verschil tussen de twee natuurlijk hé.
Oud 3 mei 2008, 23:17   #59
hebus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wel euh. Als ik zo eens vergelijk dat sommige mensen geen controle hebben, geen werkuren hebben, meestal gewoon op een loonlijst staan en dat eens vergelijk met mensen die bv relatief zwaar werk doen zoals in een fabriek waar de ploegbaas met een chronometer achter hun gat staat. Dag in en dag uit x zoveel stukken moeten assembleren en daar een relatief laag loon voor ontvangt.
Die mensen die een vooraf bepaald uurrooster hebben, weten dat ze slechts 9 to 5 moeten werken, op klokslag 9 uur binnen komen (en dan pas naar de kleedkamers gaan) en op klokslag 5 uur al terug buiten staan, voorgekauwd werk krijgen dat ze enkel moeten uitvoeren, die voor problemen standaard naar de ploegbaas stappen en die geen eindverantwoordelijkheid dragen? Die hebben heus niet zo'n zware job...

Geen controle betekent grotere verantwoordelijkheden en meestal slechts one shot om, wanneer het erop aankomt, aan te tonen dat je effectief niet uit je neus hebt zitten vreten. Geen uren betekent volledige flexibiliteit. Dergelijke mensen worden met problemen geconfronteerd die ze zelf mogen oplossen. Zij hebben geen hulplijn zoals de ploegbaas die het in hun plaats komt oplossen, zij zijn de hulplijn...

't Is allemaal maar hoe je het voorstelt.

Citaat:
Dan vraag ik me af wie zich hier de stresskip mag noemen en wie hier een prijsduif is.
De bandwerker zal de stresskip in dit verhaaltje niet zijn.
Oud 4 mei 2008, 08:09   #60
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hebus Bekijk bericht
Die mensen die een vooraf bepaald uurrooster hebben, weten dat ze slechts 9 to 5 moeten werken, op klokslag 9 uur binnen komen (en dan pas naar de kleedkamers gaan) en op klokslag 5 uur al terug buiten staan, voorgekauwd werk krijgen dat ze enkel moeten uitvoeren, die voor problemen standaard naar de ploegbaas stappen en die geen eindverantwoordelijkheid dragen? Die hebben heus niet zo'n zware job...

Geen controle betekent grotere verantwoordelijkheden en meestal slechts one shot om, wanneer het erop aankomt, aan te tonen dat je effectief niet uit je neus hebt zitten vreten. Geen uren betekent volledige flexibiliteit. Dergelijke mensen worden met problemen geconfronteerd die ze zelf mogen oplossen. Zij hebben geen hulplijn zoals de ploegbaas die het in hun plaats komt oplossen, zij zijn de hulplijn...

't Is allemaal maar hoe je het voorstelt.

De bandwerker zal de stresskip in dit verhaaltje niet zijn.
Onderzoek naar stress op het werk heeft aangetoond dat, hoe minder je te zeggen hebt, hoe minder impact je hebt op je werk, hoe groter de stress is.
De bandwerker zal wel de stresskip zijn in dit verhaal.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be