Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 02:06   #41
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

@ StevenNr1,

Ik ga nu niet ten gronde reageren maar kom later terug met een diepere reactie.
Nadat we overeenstemming hebben bereikt over (a) strafuitvoering gaat in de eerste plaats over het vergoeden of herstellen van schade door de aanrichter ervan en (b) ongeveer de helft van de huidige gevangenispopulatie hoort niet thuis in de gevangenis; wil ik in een volgende reactie een eerste - meteen de grootste -groep 'niet-thuishorenden' onder de aandacht brengen, met name de personen die in voorhechtenis gevangen zitten. Op zich is het een paradox dat iemand waarvan geen schuld voor schade aan derde(n) werd aangetoond van zijn/haar vrijheid wordt beroofd.

Misschien kunnen we door eliminatie het aantal mensen dat effectief in aanmerking kan komen voor een verblijf in de gevangenis sterk minimaliseren en zou wel eens kunnen blijken dat het momenteel maatschappelijk probleem (tekort aan cellen) eerder psychostomatisch dan wel realiteit is.
Oud 2 mei 2008, 02:45   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht

Ik geloof wel dat u het goed meent, maar iemand met een aidslijder en twee hepatitslijders opsluiten in een veel te kleine cel waar bloed en stront op de muren hangt en hem ervoor laten betalen lijkt me toch iets teveel van het goede.
Wie smeert dat bloed en stront tegen de muur? De maatschappij? De bewakers?
Volgens mij, de idioten die in die cel zitten, schuldig of onschuldig.

Een oplossing om stront en bloed van de muur te halen is schoonmaken. Dat doe je in dit geval met een sterke antiseptische oplossing. Die cel gaat een paar dagen naar hospitaal ruiken.
Hoe dat te doen. Ook vrij simpel.
De waarschijnlijk 3de rangs (maar gratis) maaltijden vervangen door eetbare, voedzame maar totaal niet aangename puree (de restjes gemalen en gepasteuriseerd bijvoorbeeld)indien de cel vuil blijft.
Eerst de boel proper, dan pas echt eten. Dan mogen die 4 celbewoners het zelf uitvechten wie de boel proper maakt en wie de boel besmeurt.
Oud 2 mei 2008, 08:16   #43
kadet
Vreemdeling

Standaard Beleidsverklaring Vandeurzen online

http://www.acv-gevangenissen.be/
kadet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 09:08   #44
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De grote meerderheid van de gevangenen zitten in hun land van herkomst: hier
Blijf maar proberen, het is daarom niet minder larie en apenkool.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 09:16   #45
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrijp willen veel mensen hier dat er veel meer mensen veel langer worden opgesloten.

Als we dan naar het kostenplaatje kijken dat dapper de pan uitrijst is het weer van, WAT? Zoveel geld? Dat mag niet! Die smerige gevangenen toch.

Dan is het weer van die moeten dwangarbeid doen om die feest te betalen. Dat daarvoor dan weer 10.000 gewapende bewakers/kampbeulen voor moeten aangenomen worden daar staat dan niemand weer bij stil.
U hebt het helemaal niet begrepen... of niet willen begrijpen!
Neen, we wensen niet nog meer en nog meer en nog meer gevangenissen: we wensen minder gespuis in ons land, en het vreemd gespuis mag weer buiten!
Als ik de radioberichten deze morgen begrepen heb zou Madame Turtelboom plannen hebben om de helft van Azië en Afrika ook nog naar hier te laten overkomen, grote massa's totaal ongeschoolden die men hier dan doelloos laat rondlopen bovenop de velen uit de "nieuwe EU-landen" en de duizenden werklozen die er nu al zijn...
Dus: neem maar de bulldozer, gooi de meeste "normale" gebouwen tegen de grond en maak maar een land gevuld met gevangenissen! Wat een mooie toekomst voor onze multicul-advocaten!
We hebben geen "kampbeulen" nodig maar een ordemacht die al diegenen die hier niet thuishoren terug buiten flikkert.
Oud 2 mei 2008, 09:19   #46
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemd genoeg heb ik nu de indruk dat u nog nooit in een gevangenis bent geweest.
Wie nog niet in de gevangenis heeft gezeten heeft volgens jou precies een gat in zijn cultuur...
Oud 2 mei 2008, 11:08   #47
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wie nog niet in de gevangenis heeft gezeten heeft volgens jou precies een gat in zijn cultuur...
wie er nog niet heeft gezeten (ikzelf inclusief ) kan weinig zinnigs zeggen over hoe het er in de gevangenis aan toegaat

ik ben nog niet in brazilie geweest bvb - dus als ik daar iets over wil weten ben ik geneigd de mensen die er al wel geweest zijn te consulteren
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 11:13   #48
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt het probleem ook zo stellen: Je huis staat is onder water gelopen...
ofwel ga je extra dweilen en emmers laten aanrukken en aan de slag...
ofwel zoek je het lek op, dicht je dat of draai je de hoofdkraan dicht
Wat denk je, en waarom?
idd - criminaliteit bestrijden zonder eerst armoede te bestrijden is dweilen met de kraan open - dat klopt
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 12:19   #49
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben geen "kampbeulen" nodig maar een ordemacht die al diegenen die hier niet thuishoren terug buiten flikkert.
Ik wens u veel geluk daarmee.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 12:10   #50
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Dat is net dwangarbeid. En het is toch de maatschappij die hen opsluiten wil, dan moet die ook maar opdraaien voor de kosten.

dus is het volgens u ook de schuld van de maatschappij dat men criminele zaken uitvoerd waardoor men naar de gevangenis moet

Dat heet schadevergoeding en wordt op andere manier verwerkt. Natuurlijk mag een gevange ervoor opteren om die te betalen met een loon dat hij mogelijks met arbeid in de gevangenis opbouwt.

waarom de gevangene keuze geven ??? de reden dat ze daar zitten komt omdat ze anderen hun keuze hebben afgenomen

Maar de celstraf is een ander luik van een veroordeling, lijkt mij, nl. het beroven van de vrijheid als straf (en bescherming van de maatschappij tegen de veroordeelde.) Het verplicht arbeiden komt daar niet bij kijken.Dat kan je hen niet verplichten, lijkt mij. Misschien doen ze liever iets anders tijdens hun verblijf (studeren, cultuur opdoen, sporten, rebelleren, ...)

als je spreekt van beroven van vrijheid kan je hen geen keuze laten maken, indien ze keuzes hebben hebben ze wel degelijk nog vrijheid, nl de vrijheid van het kiezen

Dat wil ik nog wel eens zien.Nogmaals, het is de maatschappij die meent iemands vrijheid te mogen beroven, dan moet ze er ook maar voor opdraaien.
nu draai je de bedoeling helemaal om, de maatschappij grijpt in door iemand te veroordelen na een misdrijf, de maatschappij kiest er niet voor, de misdadiger wel. het is dus de misdadiger die dient op te draaien voor de gevolgen van zijn misdaad en niet de maatschappij !!
Oud 3 mei 2008, 12:28   #51
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
wie er nog niet heeft gezeten (ikzelf inclusief ) kan weinig zinnigs zeggen over hoe het er in de gevangenis aan toegaat

wie er nog niet gezeten heeft is ofwel geen misdadiger ofwel een slimme (aangezien ze hem nog niet opgepakt hebben)
dit wil niet zeggen dat we het recht niet hebben te bekijken hoe de misdadigers dienen gestrefd te worden, hoe het er nu aan toe gaat in de gevangenissen doet niets ter zake, de gevangenissen moeten de mensen blijven afschrikken om misdaad tegen te gaan.

ik ben nog niet in brazilie geweest bvb - dus als ik daar iets over wil weten ben ik geneigd de mensen die er al wel geweest zijn te consulteren
nu spreekt u over een reisbestemming, een werkbestemming, ...
dit heeft niets te maken met de gevangenissen. ikzelf zal ook niet spreken over zaken waarvan ik niet op de hoogte ben als als ik er toch iets over zou zeggen zou ik niet herdnekkig mijn gelijk willen halen t.a.v. iemand die er wel ervaring in heeft.
ik ben reeds in gevangenissen geweest doch niet als straf maar als aannemer verbouwingen te bekijken om een offerte op te maken (ik kreeg het werk niet ondanks ik lang niet aan die 100.000 € per cel kwam maar waarschijnlijk door het mankeren van steekpenningen waar ik niet aan mee doe)
ik vind wel dat ik het recht heb om mijn gedacht te geven hoe ik vind dat de criminelen hun verblijf in de gevangenis dienen door te brengen
Oud 7 mei 2008, 09:44   #52
kadet
Vreemdeling

Standaard privatiseren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kadet Bekijk bericht
Is het onder druk van een ander groot populist, Jean Marie Dedecker, of is het de opportuniteit van het moment ?
Wij weten het niet,… maar nu wil ook Dhr. Herman Decroo de gevangenissen even privatiseren.
Rechts reveil ? Verdedigend paniekvoetbal ? Of de schapenvacht die afvalt en de ware aard die bovenkomt ?

ACV – Openbare diensten neemt het niet dat juist nu - terwijl het penitentiair personeel moeilijke momenten doormaakt - privatisering tot een hot item gepromoveerd wordt.

Voor de ACV – Openbare diensten biedt privatisering géén oplossing in de problematiek van de gevangenissen. Verwijzen naar het buitenland begrijpen we helemaal al niet.
In Britse gevangenissen zijn wanpraktijken ten aanzien van gedetineerden en onderbetaling van het personeel schering en inslag en is de vraag naar terugkeer naar het openbaar statuut groot. Gelukkig is daar nu een omgekeerde beweging bezig en worden gevangenissen terug meer en meer gerund door de openbare sector. Een sale & lease backprocedure zien wij als vakbond al helemaal niet zitten en is zeker geen goedkopere oplossing.
Ook in de Nederlandse gevangenissen waar men vroeger het principe 1 man 1 cel hanteerde is men sinds de gedeeltelijke privatisering overgestapt naar meer mensen op één cel. Verder zijn er ook besparingen op het personeel.
Ons (uitvoerig) standpunt vind je ook hier (klik) terug, gepubliceerd tijdens de zomer 2007 ter attentie van de toenmalige ‘regeringsvormers’

Gevangenissen zijn domeinen van openbare orde en moeten dit ook in de toekomst blijven.

Onze boodschap aan de Minister van Justitie blijft dan ook : “De plannen zijn goed, nu dan nog de uitvoering !”
kadet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 12:25   #53
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Prvatisering van de gevangenissen zal nooit gebeuren, in geen duizend jaar. Want de staat die de gevangenen mensonwaardig behandeld is èèn ding, prive personen die gevangenen mensonwaardig behandelen is een andere zaak.

Tegen de staat procederen is een verloren zaak, tegen prive personen is heel wat anders.

Trouwens, welke prive firma gaat de gevangenisvarkenssstal zoals hij nu bestaat overnemen? De staat trekt zich niets aan van veroordelingen van Europa, gaan prive firma's dat ook doen? Ik denk het niet.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be