Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 09:36   #41
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
ge spreekt uzelf wel een beetje tegen: "onvermijdelijk dat er een verband bestaat tussen zijn situatie hier in België en zijn wanhoopsdaad"
en
"Het is goed mogelijk dat die man buiten zijn situatie hier ook met persoonlijke problemen kampte. "
Wat is het nu? Waarom moet er een onderzoek geopend worden? Als een blanke in Ledeberg (Gent, wijk met veel vreemdelingen) zelfmoord pleegt, is dat ook een onderzoek waard?
Het één sluit het ander niet uit. Het is niet omdat die man misschien persoonlijke problemen had dat we niet eens moeten bekijken of de omstandigheden in Merksplas geen directe aanleiding kunnen geweest zijn.

Je vergelijking met die man in Ledeberg gaat niet op omdat die man niet tegen zijn wil wordt opgesloten, maar de vergelijking is op zich wel een indicator van de manier waarop je tegen dit incident aankijkt.
Oud 2 mei 2008, 09:37   #42
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Het één sluit het ander niet uit. Het is niet omdat die man misschien persoonlijke problemen had dat we niet eens moeten bekijken of de omstandigheden in Merksplas geen directe aanleiding kunnen geweest zijn.
Wat jij niet in aanmerking neemt is de mogelijkheid dat die man zijn situatie in België (mogelijke mede-oorzaak voor zijn zelfmoord) misschien ook wel eens zijn eigen verantwoordelijkheid zou kunnen zijn.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 09:39   #43
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ook mee eens. We hebben hier ook ondertussen uitgewezen asielzoekers gekend waarvan de kinderen ondertussen perfect Nederlands spraken, of zelfs waarvan de kinderen hier werden geboren. Juist ja, als de overheid traag werkt dat moet die ook maar haar verantwoordelijkheid opnemen, tijd.
Rudy ben het volledig met je eens, maar, de overheid werkt niet traag, de meeste asielzoekers hebben na 3 tot 5 maanden een definitief antwoord vooral in de "nieuwe" asielprocedure. Het probleem is dat de meeste asielzoekers bij het aanbod van de vrijwillige terugkeer zeggen : ik ga niet terug, want mijn advocaat heeft gezegd.......
Advocaten tekenen een beroep aan bij de Raad van State ( 300€ kost dat beroep) dat niet opschortend is , met andere woorden, wanneer je niet erkend wordt ben je na 3 tot 5 maanden illegaal in het land en kan je dus ten alle tijde gerepatrieerd worden. Gelukkig zit er in de nieuwe procedure een "filter" die voorkomt dat duizenden dossiers ( zoals vroeger het geval was)bij de Raad van State geraken.
Astar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 09:45   #44
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door undiscovered Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het in Belgié is geregeld maar in Nederland gaat het wat betreft asiel wel slecht aan toe. er zijn heel veel asielzoekers afgewezen en hebben hier 5 jaar gewoont.

ook een voorbeeld zijn de ama's
AMA is alleenstaande minderjarige asielzoeker, in Belgie zijn dat NBMV of NBMA = niet begeleide minderjarige vreemdeling of niet begeleide minderjarige asielzoekers.
AMA is dus in de meeste gevallen een niet juiste benaming omdat deze kinderen niet alleenstaand zijn, er zijn wel degelijk ouders.........maar ze waren er niet bij toen de minderjarige in belgië of nederland is toegekomen.
Oud 2 mei 2008, 09:52   #45
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door undiscovered Bekijk bericht
Ik denk dat als ze terug moeten keren naar hun eigen land, dat ze het erger zullen krijgen. ik vind voor mensen die in een gevaarlijke situatie dreigen te zitten geen oprotpremie moeten krijgen. als dat wel dus gebeurd, dan maakt men een eind aan zijn leven

sterkte aan zijn familie.
Met alle respect maar wat je zegt is volledig fout he, als uitgeprocedeerde asielzoekers terug gestuurd worden is het juist omdat het onderzoek heeft uitgewezen dat hun leven NIET in gevaar is.

ps : "oprotpremie" hoor ik niet graag he, dat is een benaming die haaks staat tegenover het vrijwillig terugkerings beleid in belgië

Laatst gewijzigd door Astar : 2 mei 2008 om 10:03.
Oud 2 mei 2008, 10:03   #46
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:

Je vergelijking met die man in Ledeberg gaat niet op omdat die man niet tegen zijn wil wordt opgesloten, maar de vergelijking is op zich wel een indicator van de manier waarop je tegen dit incident aankijkt.
Zie je wel, we moeten kijken of de omstandigheden in Merksplas geen directe aanleiding kunnen geweest zijn. De schuld moet en zal bij ons systeem liggen. Die man is hier opgesloten omdat hij illegaal was. Wat wil je, dat we ze gewoon laten lopen?
En die man in Ledeberg zit misschien niet opgesloten, maar krijgt misschien regelmatig overlast, vandalisme, geweld,... van een bepaalde bevolkingsgroep.
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 10:05   #47
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Wat jij niet in aanmerking neemt is de mogelijkheid dat die man zijn situatie in België (mogelijke mede-oorzaak voor zijn zelfmoord) misschien ook wel eens zijn eigen verantwoordelijkheid zou kunnen zijn.
²

Of had het centrum die man uitgenodigd om naar België te komen?
Oud 2 mei 2008, 10:56   #48
floppy
Banneling

Standaard

Misschien was de man homo, en heeft hij zich, door de oprukkende homohaat, uit schrik het leven benomen?
Oud 2 mei 2008, 12:00   #49
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Als iemand zelfmoord pleegt in een overheidscentrum, dan lijkt het me nogal logisch dat die overheid even nagaat wat er gebeurd is, wat de aanleiding was, en waarom dit niet voorkomen kon worden.
Ik denk niet dat er hier massa's mensen op het forum zitten die veel ervaring hebben met de emotioneel complexe situatie van asielzoekers, en al helemaal geen ervaring met de emotionele situatie van net dié asielzoeker. Ik voel me althans niet geroepen om hier even analyses neer te poten waarom die man zelfmoord heeft gepleegd.
Oud 2 mei 2008, 12:14   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg mij eens uit waarom iemand die er psychisch zo slecht voorstaat dat hij met zelfmoordplannen rondloopt eerst duizenden kilometers zou afleggen om naar België te komen, en daar dan pas tot de daad overgaan? Waarom dan niet gewoon in Kameroen zichzelf van het leven beroven?

Als je een beetje nadenkt dan is de conclusie onvermijdelijk dat er een verband bestaat tussen zijn situatie hier in België en zijn wanhoopsdaad.
Waarom zou deze wanhoopsdaad iets met de situatie in België te maken hebben ? Met de beslissing tot uitwijzing ja. Die man heeft z'n land verlaten in de hoop hier asiel te krijgen. Z'n hoop werd echter niet verzilverd.

En wat het verder onderzoek betreft. Die man heeft zich opgehangen aan een laken. In het slechtste geval worden andere asielzoekers het slachtoffer doordat zoveel mogelijk middelen om zelfmoord te plegen worden gemeden. Sebiet krijgt niemand nog lakens om te slapen. Maar zelfs in een gevangenis slaagt iemand er zelfs nog in zich van het leven te beroven.

Moeten we ons binnenkort schuldig voelen omdat een tot levenslang veroordeelde zich van het leven berooft ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 2 mei 2008 om 12:15.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 12:32   #51
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astar Bekijk bericht
AMA is alleenstaande minderjarige asielzoeker, in Belgie zijn dat NBMV of NBMA = niet begeleide minderjarige vreemdeling of niet begeleide minderjarige asielzoekers.
AMA is dus in de meeste gevallen een niet juiste benaming omdat deze kinderen niet alleenstaand zijn, er zijn wel degelijk ouders.........maar ze waren er niet bij toen de minderjarige in belgië of nederland is toegekomen.
Er toch even op wijzen dat minderjarige asielzoekers in Nederland niet naar school mogen, in België wel. Dit terzijde.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 12:35   #52
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Als iemand zelfmoord pleegt in een overheidscentrum, dan lijkt het me nogal logisch dat die overheid even nagaat wat er gebeurd is, wat de aanleiding was, en waarom dit niet voorkomen kon worden.
Ik denk niet dat er hier massa's mensen op het forum zitten die veel ervaring hebben met de emotioneel complexe situatie van asielzoekers, en al helemaal geen ervaring met de emotionele situatie van net dié asielzoeker. Ik voel me althans niet geroepen om hier even analyses neer te poten waarom die man zelfmoord heeft gepleegd.
Eindelijk nog eens een rationeel bericht in deze draad.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:04   #53
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astar Bekijk bericht
Met alle respect maar wat je zegt is volledig fout he, als uitgeprocedeerde asielzoekers terug gestuurd worden is het juist omdat het onderzoek heeft uitgewezen dat hun leven NIET in gevaar is.
In theorie
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:24   #54
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga zelfs van uit dat dat zijn eigen verantwoordelijkheid is. Het is immers zijn beslissing geweest om naar hier te komen, maar ik zie niet in wat dat afdoet aan de zaak. Het is niet omdat het iemands eigen beslissing is geweest om illegaal naar een ander land te gaan wonen dat we daarom geen oog moeten hebben voor de manier waarop we hier met die man omgaan.
Oud 2 mei 2008, 13:30   #55
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ga zelfs van uit dat dat zijn eigen verantwoordelijkheid is. Het is immers zijn beslissing geweest om naar hier te komen, maar ik zie niet in wat dat afdoet aan de zaak. Het is niet omdat het iemands eigen beslissing is geweest om illegaal naar een ander land te gaan wonen dat we daarom geen oog moeten hebben voor de manier waarop we hier met die man omgaan.
Akkoord, maar het mag toch wel meespelen in de overweging of wij enige verantwoordelijkheid hebben voor de zelfmoord. De afwijzing van zijn asielaanvraag is allicht de echte reden voor zijn wanhoopsdaad, en hoe goed we hem ook zouden behandeld hebben, dat zou aan zijn beslissing niets veranderd hebben.

Dus, als men suggereert dat ons asielbeleid verantwoordelijk zou kunnen voor deze zelfmoord, dan zegt men eigenlijk dat de overheid het recht niet heeft asielaanvragen af te wijzen.
Oud 2 mei 2008, 13:33   #56
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
...dat we daarom geen oog moeten hebben voor de manier waarop we hier met die man omgaan.
Hebben we dat niet?

Laatst gewijzigd door floppy : 2 mei 2008 om 13:33.
Oud 2 mei 2008, 13:34   #57
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

in 'De Morgen' van vandaag was het natuurlijk weer allemaal de schuld van het 'onmenselijk' asielbeleid van de Belgische overheid. 'Wat zijn wij toch een monsters, erger dan de Gestapo'. Zoals vaak in zulke 'gevallen' was het artikel weer weinig genuanceerd. Dit om de profileringsdrang van 'De Morgen' nog eens duidelijk te maken. Ik vraag mij af waarom ik nog geld blijf stoppen in een abonnement voor zo'n politiek correct links gazetje, zogenaamd kwaliteitsvol (er staat echter ook hoe langer hoe meer zever en bannaliteit in).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:52   #58
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, als men suggereert dat ons asielbeleid verantwoordelijk zou kunnen voor deze zelfmoord, dan zegt men eigenlijk dat de overheid het recht niet heeft asielaanvragen af te wijzen.
Niet meer dan terecht.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:53   #59
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Niet meer dan terecht.
Wat u zegt is dus dat er geen asielbeleid meer nodig is: we hebben eenvoudigweg de plicht alle asielaanvragen te accepteren. QED.

Wel, daar ben ik het niet mee eens.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 2 mei 2008 om 13:54.
Oud 2 mei 2008, 14:01   #60
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar het mag toch wel meespelen in de overweging of wij enige verantwoordelijkheid hebben voor de zelfmoord. De afwijzing van zijn asielaanvraag is allicht de echte reden voor zijn wanhoopsdaad, en hoe goed we hem ook zouden behandeld hebben, dat zou aan zijn beslissing niets veranderd hebben.

Nee niet akkoord daarmee. Of die man zelf verantwoording draagt voor het feit dat hij zich in deze situatie bevond speelt geen rol in de vraag of er al of niet iets schort aan het Belgische asielbeleid en/of aan de instelling in Merksplas.

Simpel gezegd zijn er volgende mogelijkheden:
- Ons asielbeleid is humaan en de instelling in Merksplas voert dat beleid correct uit. De man heeft zelfmoord gepleegd door de uitzichtloosheid van zijn situatie, niet door de omstandigheden waarin hij hier vastzat (al of niet in combinatie met persoonlijke problemen).
- Ons asielbeleid is humaan, maar de toepassing ervan in Merksplas laat te wensen over. Door de omstandigheden van zijn opsluiting is de man gedreven tot zelfmoord (eventueel in combinatie met...).
- Ons asielbeleid is niet humaan, en de omstandigheden in Merksplas zijn daar een uiting van. Dit beleid is mede de oorzaak van de zelfmoord van die man.

Wat me vooral verontrust is dat dit niet het eerste incident van dit type is in die instelling, wat er toch wel op wijst dat er ergens een malaise is. En wat me ook verontrust is de négligeance waarmee dit voorval door sommigen hier van tafel wordt geveegd als een banaal feit dat geen verdere vragen oproept.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be