Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2008, 09:47   #41
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
De Vlamingen die vroeger het vuile werk opknapte in Wallonië voor een laag loon, en ze hadden geen trein, dat moest kunnen hé.
Trein was er wel al heel lang tussen Vlaanderen en Wallonië; lijnen nu meestal afgeschaft.

Helaas waren er toen nog geen uitkeringen.

Wil je terug naar een onmenselijk systeem voor de lagere sociale klasse.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 10:00   #42
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ThomasM Bekijk bericht
Zinloos want belgie is een klein land.
De grootte van een land is geen argument om de wenselijkheid van en splitsing te bepalen. Monaco doet het ook goed.

Citaat:
Zinloos want het veroorzaakt meer problemen dan het oplost (seperatisme,
Ovr een circulaire redenering gesproken: Separatisme is slecht want het veroorzaakt separatisme.

Citaat:
ontelbare flitspalen in vlaanderen/onvindbare in wallonie,
Beide landsdelen hebben blijkbaar inerdaad nood aan hun egen beleid.

Citaat:
onmogelijke regeringsvormingen, ...).
Splitsen en dat probleem is ook alweer opgelost.

Citaat:
De splitsing van Belgie heeft nog meer gevolgen: belgie heeft 6 parlementen, 1 senaat (weet iemand trouwens wat deze doet, en dan bedoel ik wat ze daadwerkelijk doet en niet wat ze zou moeten doen) en 6 regeringen!! Zinloos noem ik dit. Herleid dit allemaal tot 1 parlement en 1 regering.
Inderdaad! 1 Vlaamse regering en we kunnen weer verder!

Citaat:
veel toleranter (de opsplitsing van belgie heeft heel wat intolerantie veroorzaakt, denk aan de 'luie' waal, de zogenaamde 'geldstroom'(hoe kan belgisch geld dat in belgie blijft een geldstroom zijn), allemaal voorbeelden van hoe men de vlamingen tegen de walen opzet, om toch maar aan de macht te kunnen blijven en zo het grote geld binnen te halen.)
Hoog tijd dus dat die arme Walen zich ontdoen van dat vreselijke Vlaanderen.

Citaat:
veel meer gelijkheid(kan iemand mij bv. uitleggen waarom Brusselaars minder lawaai verdragen dan Vlamingen of Walen? waarom is verkeersveiligheid een prioriteit in vlaanderen en niet in wallonie (als er gekeken wordt naar de flitspalen)? Waarom er op gewestwegen in Vlaanderen maar 70 km/h mag gereden worden, en in wallonie 90? Dit zijn maar een aantal voorbeelden van de ongelijkheden in ons kleine land.)
La Belgique is cultureel, sociaal, politiek, en economisch inderdaad een land waar noord en zuid verschillende behoeftes hebben en niet de compromissen die men vandaag probeert te maken en die voor niemand ideaal zijn.

Citaat:
en ook nog veel minder duur! We betalen 6x teveel mensen (het is natuurlijk ook een manier om jobs te creeren ). Met het geld dat uitgespaard wordt kan men een aantal belangrijke problemen oplossen, zoals de vergrijzing, het economisch klimaat(voor bedrijven, als er meer investeerders komen zal de koopkracht automatisch verhogen. Dus geen de belastingsverlagingen voor particulieren, campagne voeren moet alleen bij verkiezingen!!!), de controles opvoeren voor de mensen die misbruik maken van de sociale vangnetten!!
Een splitsing zou ons inderdaad heel veel geld uitsparen.

Citaat:
Nog een paar zaken die dringend dienen te veranderen: tijdens een regeringsvorming moeten politici van mij niet betaald worden, geen dure etentjes, we zullen eens zien hoe snel ze het eens geraken op een dieet van brood en water.
Zolang je de Waalse en Vlaamse politiek kunstmatig probeert te verenigen, gaat dat zelfs op droge beschuit blijven mislopen.

Citaat:
Het wordt dringend tijd dat politici beseffen dat zij er zijn om de dingen te doen die noodzakelijk zijn voor onze samenleving, en niet om de dingen te doen die hun populair maken. Want veel politici maken van een regeerperiode, een campagne.
Het wordt hoog tijd dat politici eens leren wat een democratie is.

Citaat:
Ik heb ook niet alle antwoorden, maar het lijkt mij duidelijk dat deze staatsvorm niet echt werkt.
En het unitarisme, de voorloper van deze staatsvorm, werke blijkbaar ook niet. Trek uw conclusies.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 10:01   #43
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

n het unitarisme, de voorloper van deze staatsvorm, werke blijkbaar ook niet. Trek uw conclusies.

De Franstaligen waren daar toen nog niet klaar voor. Kenden bijvoorbeeld nog geen Nederlands.
Oud 9 mei 2008, 10:02   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
n het unitarisme, de voorloper van deze staatsvorm, werke blijkbaar ook niet. Trek uw conclusies.
En die zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 10:03   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Franstaligen waren daar toen nog niet klaar voor. Kenden bijvoorbeeld nog geen Nederlands.
en ondertussen zijn Nederlandstaligen bijna niets meer met het Frans. trek uw conclussies zou ik zeggen?
Oud 9 mei 2008, 10:05   #46
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wil je terug naar een onmenselijk systeem voor de lagere sociale klasse.
Neen hoor, integendeel.
Maar gelukkig kan Vlaanderen nu voor zijn eigen opkomen.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 10:05   #47
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en ondertussen zijn Nederlandstaligen bijna niets meer met het Frans. trek uw conclussies zou ik zeggen?
Enkel en alleen om met vakantie (zomer/winter) te gaan, zijn er nog heel veel Vlamingen die Frans interessant vinden.
Oud 9 mei 2008, 10:07   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkel en alleen om met vakantie (zomer/winter) te gaan, zijn er nog heel veel Vlamingen die Frans interessant vinden.
En voor anderen is dat Engels, Spaans, Italiaans, Duits, enz. Dus, wat komt u hier leuteren in een staatkundige discussie over de taalkennis voor toeristisch gebruik?
Oud 9 mei 2008, 10:08   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat heeft dat er mee te maken?
wij zijn een paar jaar geleden naar de Côte d'Azur geweest, ik spreek Frans, mijn 5 kameraden geen woord. weet je wat? ze konden met hun Engels even ver komen als ik met mijn Frans.
Oud 9 mei 2008, 10:17   #50
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Onzin. De Franstaligen waren bang van de Vlaamse meerderheid in dit land en wilden dus een opsplitsing om zonder onze inmenging te kunnen besturen. Ze waren m.a.w. bang van democratie.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 10:25   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En die zijn?
Volgens mij kan de conclussie alleen maar zijn dat er in Belgique niets 'werkt'.
Oud 9 mei 2008, 10:33   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Onzin. De Franstaligen waren bang van de Vlaamse meerderheid in dit land en wilden dus een opsplitsing om zonder onze inmenging te kunnen besturen. Ze waren m.a.w. bang van democratie.
En dat zijn ze nog altijd. Of wat betekenen deze woorden die Di Rupo gisteravond in het zweet zijns aanschijns sprak?

Citaat:
''Jullie denken dat jullie sterker zijn door de macht van het getal''
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij niet eens weet wat democratie is, OF dat hij geen democratie aanvaard.....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 mei 2008 om 10:35.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 17:06   #53
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar weet u dan niet dat het plaatsen en onderhouden van flitspalen een regionale bevoegdheid is, terwijl de vliegende flitscontroles vallen onder de federale overheid (en bijgevolg ook uit die pot betaald worden). M.a.w. Wallonië teert eens te meer op de Vlaamse aanbreng in de federale begroting.
ok wacht effe verduidelijken:
flitspalen (Vlaanderen) = regionaal dus vlaams geld blijft in vlaamse handen
Vliegende controles is nationaal (in dit geval in Wallonië) = dus opbrengst gaat zowel naar Vlaanderen als Wallonië
dus als ik goed kan tellen, heeft Vlaanderen meer voordeel met hun flitspalen...of kan je het mij eens verduidelijken...?
BladeToke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 18:38   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De problemen van Belgie:
  • Communautaire kwesties
  • Slecht klimaat voor investeerders (te hoge belastingen, onzekerheid omwille van communautaire kwesties, ...)
  • vergrijzing
  • ...

Veel van deze problemen lijken onoplosbaar, maar veel van de bestaande problemen lijken mij relatief simpel op te lossen.

Schaf de zinloze splitsing van Belgie op!!

in het kader van het europese fusieproject vraag ik mij al jaren hoe kun je dat vergelijken in de privésector

Hoe groter de groepen consolideren hoe kleiner de subgroepen zich verdelen:
Dus je hebt multinationals zoals autofabrieken, petroleummaatschappijen, en hoe groter die multinationals worden, hoe kleiner de toeleveranciers worden ?

Bestaat er zo'n trend in het privé ??
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 21:34   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De problemen van Belgie:
  • Communautaire kwesties
  • Slecht klimaat voor investeerders (te hoge belastingen, onzekerheid omwille van communautaire kwesties, ...)
  • vergrijzing
  • ...

Veel van deze problemen lijken onoplosbaar, maar veel van de bestaande problemen lijken mij relatief simpel op te lossen.

Schaf de zinloze splitsing van Belgie op!!
Zinloos want belgie is een klein land. Zinloos want het veroorzaakt meer problemen dan het oplost (seperatisme, ontelbare flitspalen in vlaanderen/onvindbare in wallonie, onmogelijke regeringsvormingen, ...).

De splitsing van Belgie heeft nog meer gevolgen: belgie heeft 6 parlementen, 1 senaat (weet iemand trouwens wat deze doet, en dan bedoel ik wat ze daadwerkelijk doet en niet wat ze zou moeten doen) en 6 regeringen!! Zinloos noem ik dit. Herleid dit allemaal tot 1 parlement en 1 regering.
  • Veel logischer
  • veel overzichtelijker
  • veel toleranter (de opsplitsing van belgie heeft heel wat intolerantie veroorzaakt, denk aan de 'luie' waal, de zogenaamde 'geldstroom'(hoe kan belgisch geld dat in belgie blijft een geldstroom zijn), allemaal voorbeelden van hoe men de vlamingen tegen de walen opzet, om toch maar aan de macht te kunnen blijven en zo het grote geld binnen te halen.)
  • veel meer gelijkheid(kan iemand mij bv. uitleggen waarom Brusselaars minder lawaai verdragen dan Vlamingen of Walen? waarom is verkeersveiligheid een prioriteit in vlaanderen en niet in wallonie (als er gekeken wordt naar de flitspalen)? Waarom er op gewestwegen in Vlaanderen maar 70 km/h mag gereden worden, en in wallonie 90? Dit zijn maar een aantal voorbeelden van de ongelijkheden in ons kleine land.)
  • en ook nog veel minder duur! We betalen 6x teveel mensen (het is natuurlijk ook een manier om jobs te creeren ). Met het geld dat uitgespaard wordt kan men een aantal belangrijke problemen oplossen, zoals de vergrijzing, het economisch klimaat(voor bedrijven, als er meer investeerders komen zal de koopkracht automatisch verhogen. Dus geen de belastingsverlagingen voor particulieren, campagne voeren moet alleen bij verkiezingen!!!), de controles opvoeren voor de mensen die misbruik maken van de sociale vangnetten!!

Nog een paar zaken die dringend dienen te veranderen: tijdens een regeringsvorming moeten politici van mij niet betaald worden, geen dure etentjes, we zullen eens zien hoe snel ze het eens geraken op een dieet van brood en water.
Het wordt dringend tijd dat politici beseffen dat zij er zijn om de dingen te doen die noodzakelijk zijn voor onze samenleving, en niet om de dingen te doen die hun populair maken. Want veel politici maken van een regeerperiode, een campagne.

Ik besef dat ik nogal overdrijf, maar ik vind dat men in de belgische politiek ook aan het overdrijven is.
  • 10 jaar gezaag over BHV begin ik toch redelijk beu te geraken. (terwijl ze daar als enige belgen op alle belgische partijen mogen stemmen!)
  • Nachtvluchten die niet kunnen doorgaan omdat men met 3 verschillende geluidsnormen rekening moeten houden.
  • Een half jaar zonder regering zitten, terwijl de politici rustig een 6-gangen menu aan het eten zijn op onze kosten.
  • ...

Ik heb ook niet alle antwoorden, maar het lijkt mij duidelijk dat deze staatsvorm niet echt werkt.

sorry dit moest er ff uit
De oplossing voor alle problemen is de guillotine.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 22:11   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
ok wacht effe verduidelijken:
flitspalen (Vlaanderen) = regionaal dus vlaams geld blijft in vlaamse handen
Vliegende controles is nationaal (in dit geval in Wallonië) = dus opbrengst gaat zowel naar Vlaanderen als Wallonië
dus als ik goed kan tellen, heeft Vlaanderen meer voordeel met hun flitspalen...of kan je het mij eens verduidelijken...?
Boetegeld wordt in de federale kas gestort, niet in de regionale. Vlaamse investeringen vloeien dus terug in de federale begroting, waarvan de Franstaligen profiteren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be