Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2008, 18:55   #41
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Akkoord, ik ben best bereid om de Vlamingen tegemoet te komen in deze. Maar als men op hoge toon eisen gaat stellen, en Nederland voor het hof in Den Haag sleept, dan vergaat mij de lust om een welwillende houding aan te nemen.
Begin met "onbs" gebied als "de verenigde Nederlanden" te zien. Ook in Nederland zijn er gewestelijke belangenconflicten. Heel "ons" gebied leeft van de
logistiek onze havens Zeebrugge, Terneuzen, Gent, Antwerpen, Breskens, Rotterdam, Amsterdam , Delfzeil (en ik vergeet er waarschijnlijk nog zoals Brussel) zijn letterlijk de poort tot Europa.

Langzaam maar zeker groeit er bij iedereen het besef dat samenwerking voordeliger is dan heilloze concurrentie. In logistieke bedrijven die o�*nafhankelijk van hun operationele vestigingen gewoonlijk in Rotterdam of Antwerpen gevestigd zijn werken overigens sinds mensenheugenis managers, middenkaders en experten van zowel Noord- als Zuidnederlandse nationaliteit
op zeer pragmatische wijze samen. Het is trouwens vanzelfsprekend dat de "milieulobby" andere belangen verdedigt dan de "industrie" - nationalisme van de oude stempel heb je daarbij echt niet nodig (kan je missen als kiespijn).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 19:06   #42
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Ik heb net Buitenhof bekeken. Was een leuke, interessante en gelijk ook luchtige uitzending zonder al te zwaar gedoe. Vooral het gezegde ''Het Nederlands is mijn Vaderland'', vond ik erg mooi gezegd. Het was dan wel een rip-off, maar dat mag de pret niet drukken. Economisch gezien moet het zelfs voor de grootste paddestoel duidelijk zijn. We moeten als kleine Westeuropese Lage Landen samenwerken of anders het voor eens en altijd afleggen tegen de opkomende economiën in Oost-Europa en Azië.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 19:20   #43
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Begin met "onbs" gebied als "de verenigde Nederlanden" te zien. Ook in Nederland zijn er gewestelijke belangenconflicten. Heel "ons" gebied leeft van de
logistiek onze havens Zeebrugge, Terneuzen, Gent, Antwerpen, Breskens, Rotterdam, Amsterdam , Delfzeil (en ik vergeet er waarschijnlijk nog zoals Brussel) zijn letterlijk de poort tot Europa.

Langzaam maar zeker groeit er bij iedereen het besef dat samenwerking voordeliger is dan heilloze concurrentie. In logistieke bedrijven die o�*nafhankelijk van hun operationele vestigingen gewoonlijk in Rotterdam of Antwerpen gevestigd zijn werken overigens sinds mensenheugenis managers, middenkaders en experten van zowel Noord- als Zuidnederlandse nationaliteit
op zeer pragmatische wijze samen. Het is trouwens vanzelfsprekend dat de "milieulobby" andere belangen verdedigt dan de "industrie" - nationalisme van de oude stempel heb je daarbij echt niet nodig (kan je missen als kiespijn).
Denk je echt dat dat gaat uitmaken? We zouden als Nederlandstaligen inderdaad meer moeten samenwerken. Maar sommige dingen pik ik niet eens van m'n eigen buurman. Ik weet niet of je het gedoe rond de betuwelijn hebt gevolgd, maar die was er ook niet gekomen als het aan de Nederlandse bevolking had gelegen.

Mijn tante woont in een dorpje aan de monding van de Westerschelde. En als je die hoort vertellen over wat voor soort capriolen schepen daar soms uithalen, dan vraag je je echt af hoe lang de haven van Antwerpen nog kan blijven groeien. Maakt het voor mensen die zuchten onder overlast en vervuiling echt uit of het ten bate is van hun buurman, de stad, de provincie, het land of Europa?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 20:22   #44
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je echt dat dat gaat uitmaken? We zouden als Nederlandstaligen inderdaad meer moeten samenwerken. Maar sommige dingen pik ik niet eens van m'n eigen buurman. Ik weet niet of je het gedoe rond de betuwelijn hebt gevolgd, maar die was er ook niet gekomen als het aan de Nederlandse bevolking had gelegen.

Mijn tante woont in een dorpje aan de monding van de Westerschelde. En als je die hoort vertellen over wat voor soort capriolen schepen daar soms uithalen, dan vraag je je echt af hoe lang de haven van Antwerpen nog kan blijven groeien. Maakt het voor mensen die zuchten onder overlast en vervuiling echt uit of het ten bate is van hun buurman, de stad, de provincie, het land of Europa?
heb jij wel eens goed op een kaart gekeken, mijn beste Spinoza ?

Rotterdam ligt niet veel dichter bij de kust als Antwerpen, waarbij Antwerpen nog het voordeel heeft op Rotterdam dat er een enorme estuarium naar de haven leidt, waar Rotterdam een klein riviertje moeizaam moet uitbaggeren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Estuarium

Als de Westerschelde nou ook eens flink wordt uitgebaggerd, dan hebben we ook nog eens gratis zand voor de jaarlijkse zandsuppleties aan de Noord-hollandse kust. Hondsbossche zeewering en zo.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsbossche_Zeewering

Elke hollander zou verlekkerd moeten gaan kijken bij 'gratis zand'.

Laatst gewijzigd door eric v68 : 11 mei 2008 om 20:23.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 01:04   #45
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij hoe het zit met de houdbaarheidsdatum van een dergelijke uitspraak van een premier? Betekent dit nu dat de Belgen tot in alle eeuwigheid gebruik mogen blijven maken van de IJzeren Rijn? Het zou toch wel raar zijn als een 'verspreking' van de premier, meer geldigheid heeft dan een officieel verdrag. Op die manier worden alle democratische checks and balances omzeild.
Het lijkt mij zo dat in het kader van ''behoorlijk bestuur'' en ''verwachtingen bij derden'' een uitspraak van een regeringsleider zeer zwaar telt. En zo hoort het m.i. ook. Een premier hoort dus op zijn woorden te passen en op te letten wat hij zegt. Het is niet voor niets dat in belangrijke internationale kwesties woorden als ''schuld'' moeilijk over de lippen komen van een minister en ''excuses'' amper worden gemaakt. De gevolgen zijn te groot en bijna niet te overzien.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 02:50   #46
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
We hebben nu toch ook die Vlaamse ziekenhuis-serie op de Nederlandse TV? Ik kijk er zelf niet naar maar volgens mij is die behoorlijk populair. Volgens mij wordt die ook niet ondertiteld en zijn de acteurs prima verstaanbaar...

raar dat je zo goed weet dat het niet ondertiteld wordt en de acteurs zo goed verstaanbaar terwijl je er nooit naar kijkt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 08:33   #47
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
De toekomst van de Lage Landen

zondag 11 mei 2008 12:05 Ned 1
maandag 12 mei 2008 10:20 Ned 2 (Herhaling)

In Buitenhof een discussie met de Vlaamse filosoof Etienne Vermeersch, CDA Tweede Kamerlid Jan Schinkelshoek, sp.a parlementslid Maya Detiège en politiek analist Derk Jan Eppink, over de positie van de Lage Landen in Europa: wat delen wij nog en hoe kunnen we gemeenschappelijke belangen voor de toekomst veilig stellen? En een gesprek met PVDA-staatssecretaris Sharon Dijksma van OCW over de uit de hand gelopen kosten voor Kinderopvang.

> De Lage Landen

In een steeds groter wordende Europese Unie hebben de kleinere landen minder te vertellen. Wat betekent een groter Europa voor de relatief kleine landen van het Nederlandse taalgebied en voor de Nederlandse cultuur? De Benelux was ooit een voorbeeld voor de EU, maar hoe vitaal is die zestigjarige band nog tussen Nederland, België en Luxemburg? En wat doe je als één van die drie landen uit elkaar dreigt te vallen: want welke gevolgen heeft de permanente politieke crisis in België eigenlijk? Betekent de groeiende kloof tussen de Vlamingen en de Walen dat Nederland misschien maar beter zaken kan doen met Vlaanderen alleen?
In Buitenhof een discussie over de positie van de Lage Landen in Europa: wat delen wij nog en hoe kunnen we gemeenschappelijke belangen voor de toekomst veilig stellen? Met de Vlaamse filosoof Etienne Vermeersch, CDA Tweede Kamerlid Jan Schinkelshoek, sp.a parlementslid Maya Detiège en politiek analist Derk Jan Eppink.
Interessant. Is dit ergens online te bekijken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 09:04   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

zie de uitzending van 11/5 :
UITZENDING GEMIST

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 12 mei 2008, 10:35   #49
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zie de uitzending van 11/5 :
UITZENDING GEMIST
Bedankt!

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 12 mei 2008, 11:14   #50
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Interessant debat. Jammer dat die inhoudsloze Maya er bij zat. Was toch wel een stoorzender...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 12 mei 2008, 11:22   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik wist ineens weer waarom ik altijd zo'n beetje zware fan van Vermeersch geweest ben.

Oud 12 mei 2008, 11:25   #52
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
raar dat je zo goed weet dat het niet ondertiteld wordt en de acteurs zo goed verstaanbaar terwijl je er nooit naar kijkt?
ik zie het altijd bij een vriend van mij als ik langsga...
Oud 12 mei 2008, 12:05   #53
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Weet je wat zo jammer is, dat we het eigenlijk nooit hebben over wat we SAMEN hebben. En dan heb ik het niet alleen over economische cijfertjes zoals opgetelde BBP's enzo...maar we vergeten zo vaak om positief te staan tegenover wat we beiden hebben. Uh...Nederland heeft Rembrandt..en Van Gogh...en Vlaanderen heeft Rubens. Maar samen hebben we Rembrandt, Van Gogh en Rubens om maar een voorbeeld te noemen. Met de gezamelijke 'hebbetjes'' kunnen we ons vol trots conformeren aan omringend en grotere landen. Werkelijk een rol spelen in hoe de geschiedenis van Europa zal gaan verlopen. Apart zal die rol stukken kleiner zijn. Voor Nederland is het gevaar om een onbeduidend aanhangsel te worden van de grootmachten kleiner dan Vlaanderen, maar ik ben bang dat we, ondanks het feit dat we onze eigen regeringen hebben, onze onafhankelijkheid straks slechts een schijnproduct zal blijken.
Oud 12 mei 2008, 12:19   #54
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
ik zie het altijd bij een vriend van mij als ik langsga...

ok! dan is het goed!

in feite was het een rethorische vraag hoor.

Oud 12 mei 2008, 12:25   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Weet je wat zo jammer is, dat we het eigenlijk nooit hebben over wat we SAMEN hebben. En dan heb ik het niet alleen over economische cijfertjes zoals opgetelde BBP's enzo...maar we vergeten zo vaak om positief te staan tegenover wat we beiden hebben. Uh...Nederland heeft Rembrandt..en Van Gogh...en Vlaanderen heeft Rubens. Maar samen hebben we Rembrandt, Van Gogh en Rubens om maar een voorbeeld te noemen. Met de gezamelijke 'hebbetjes'' kunnen we ons vol trots conformeren aan omringend en grotere landen. Werkelijk een rol spelen in hoe de geschiedenis van Europa zal gaan verlopen. Apart zal die rol stukken kleiner zijn. Voor Nederland is het gevaar om een onbeduidend aanhangsel te worden van de grootmachten kleiner dan Vlaanderen, maar ik ben bang dat we, ondanks het feit dat we onze eigen regeringen hebben, onze onafhankelijkheid straks slechts een schijnproduct zal blijken.
Men houdt veel te weinig rekening met de werkelijke historische scheidingslijnen. Boven en onder de Moerdijk bijvoorbeeld. Zeeuws Vlaanderen is gewoon Vlaanderen, net als Frans-Vlaanderen.
Brabant is Brabant (of het nu "Nederlands B" of Vlaams B of Waals B is) en Limburg is en blijft Limburg.

Dan mag je wel beweren dat de huidige bewoners of gebruikers van die grondgebieden al lang zijn ingeweken of zo, toch blijft het bepaalde kenmerk de dominante sfeer. Misschien niet direct voelbaar voor degenen die er wonen (hoe? wat? waar?) maar wèl héél duidelijk voelbaar voor de niet-bewoners. De sfeer in Limburg is helemaal anders dan die in West Vlaanderen bijvoorbeeld.
En de Antwerpse Kempen leunt meer bij Limburg aan hoe verder je naar het oosten gaat.

het wordt tijd dat men daar eens terug rekening mee houdt in plaats van te blijven veronderstellen dat de maatschappij, het gemeenschappelijke leven en de omgang met elkaar "maakbaar" is.

Ik leef evenmin in Noord Afrika als dat ik in Zuid-Frankrijk woon. Ook niet als ze in Brussel vinden dat ik dat maar moet denken.

Oud 12 mei 2008, 12:31   #56
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Je hebt gelijk. Ondanks het feit dat ik in het Brabantse deel woon van een grensgebied tussen de provincie Zuid-Holland en Noord-Brabant en er hier een grote inwijkelingenstroom vanuit vooral Zuid-Holland is geweest in dit gebied, blijf je duidelijk het verschil in mentaliteit merken. Echte brabanders zijn totaal anders dan echte hollanders. Er zijn zelfs generaties van inwijkelingen die nog steeds die echte kenmerken hebben. Ik zeg wel eens tegen iemand ''dat of dit wat u doet/vind/zegt is typisch iets van boven de sloot (de Maas)'' en dat wordt dan ook 9 op de 10 keer beaamd.
Ik merk ook dat Hollanders en Brabanders goed samen kunnen leven! Ondanks dat wij als Brabo's wel eens sneren naar die Bovensloters!
Oud 12 mei 2008, 12:34   #57
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De toekomst van de Lage Landen

zondag 11 mei 2008 12:05 Ned 1
maandag 12 mei 2008 10:20 Ned 2 (Herhaling)
Zie www.baarlewerkgroep.org/nieuws.htm.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 12:37   #58
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Zeg, wat doen trouwens al die Zuid-Nederlanders, Vlamingen en Belgen trouwens vandaag op dit forum? Wij in Nederland hebben 2de pinksterdag, maar jullie hebben toch Pinksteren in Oktober?!?!?! Sinterklaas in April en Moederdag eind december?
Ik dacht trouwens dat jullie niet aan 2e Pinksterdag, 2e Paasdag en 2e Kerstdag deden. Of zitten jullie achter de computer in de Baas z'n tijd een beetje te lallen met elkander?
Oud 12 mei 2008, 12:45   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Zeg, wat doen trouwens al die Zuid-Nederlanders, Vlamingen en Belgen trouwens vandaag op dit forum? Wij in Nederland hebben 2de pinksterdag, maar jullie hebben toch Pinksteren in Oktober?!?!?! Sinterklaas in April en Moederdag eind december?
Ik dacht trouwens dat jullie niet aan 2e Pinksterdag, 2e Paasdag en 2e Kerstdag deden. Of zitten jullie achter de computer in de Baas z'n tijd een beetje te lallen met elkander?
tsss tsss... wij hebben hier méér erkende feestdagen dan jullie Nederlanders hoor. kijk anders even in je agendatje (als het een goede versie is althans).

we hebben hier ook 2de pinksterdag en ja ik lig in mijn tuin, maar het is regelmatig te warm dus dan kom ik even binnen forummen.

2de kerstdag? denk het niet. enkel de feesten die per definitie op zondag vallen hebben een "tweede".

Oud 12 mei 2008, 12:51   #60
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Jullie hebben veel te veel vrije dagen. Eenmaal geknecht door het Hollandsche volk zullen we jullie wel eens een paar daagjes verlof afnemen. Als jullie dan werken, dan kunnen de Hollanders een paar extra daagjes uitrusten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be