Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2008, 15:11   #41
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Camino Bekijk bericht
Is er nu echt niemand die mij kan duidelijk maken waar ik dergelijke praktijken ( enkel aanwerven van familieleden ) kan aankaarten ?

Want dit is in mijn ogen pure discriminatie .

Er worden trouwens van alle smoesjes bedacht om de andere kandidaten ( die geen famillie hebben ) niet te moeten aanwerven .
Vroeger noemde men dit vriendjespolitiek, nu netwerken ...

Ik kan voor het onderwijs bevestigen dat daar krak hetzelfde gebeurt: bent ge een 'outsider' ben je goed zolang je de gaatjes mag opvullen en onvolledige interims wilt uitvoeren, de volle 'uren', niet-interim betrekkingen en aan uw eigen studie gerelateerde vakken worden veelal gegeven aan de zoontjes, dochtertjes, neefjes en nichtjes van de 'eminance grise' van de school, het kransje vastbenoemde leerkrachten met een vette anciënniteit. En als zulke 'kindjes van ...' azen op uw (tijdelijke) betrekking in de school die enigzins meevalt, dan kunt ge het voor het volgende schooljaar vergeten.

Heb zulks fraai vorig jaar meegemaakt in de school waar ik toen stond, zoontje van een 'onschendbare' leerkracht en vriend van de directie, wilde ook in het onderwijs stappen. 'Mijn' job werd nog tijdens het lopende schooljaar aan dat 'kinneke van' gegeven, achter mijn rug dus zonder mij in te lichten. Gelukkig, maar dat wisten zij niet, had ik ondertussen reeds een andere en betere job versiert. In die school konden ze dus na afloop van vorig schooljaar lekker mijn kl***n kussen !!! Maar als ge die manier van werken nagaat, is dat toch iets wat ons (als beginnelingen) enorm moet beangstigen. En de situatie in die school is helaas geen uitzondering, het is eerder regel. Met als gevolg dat de 'moeilijke' scholen, de algemene vakken in het beroepsonderwijs en de oninvulbare uren worden ingenomen door de niet-familie gerelateerde beginnende leerkrachten, de mooie jobkes in de 'betere' scholen op een presenteerblaadje lijken voorbehouden voor de ingezetenen.

Ik raad hierbij dan ook (nogmaals) de jongeren, zonder connecties of 'aristocratische' bloedbanden, sterk aan zich stevig te bezinnen voor ze zich in een interimavontuur in het onderwijs storten. Voor ge het weet zit ge er jaren aan vast, in dat daglonersstatuut (want dat is het in feite), met als gevolg geen mogelijkheid tot enige financiële zekerheid, de vrees om voortdurend te kunnen buitenvliegen en zaken als een (hypotheek)lening moogt ge al helemaal vergeten ! En dan zwijg ik nog over de str***tscholen waar dat je in terecht komt met een 'rare' mentaliteit en waar ge zowel door uw incompetente directie, collega's en leerlingen de grond wordt ingeboord, uitgescholden of compleet genegeerd. Voor appreciatie van uw werk en werkvoldoening moet je niet in het onderwijs gaan ! Ik voel mij nooit niet meer geroepen naar deze 'sector' terug te keren, zelfs als ik (ooit) werkloos val. Beland nog liever in de goot ! Als de zoontjes/dochterjes 'van' zich maar gaarne laten kleineren, uitschelden en (fysiek) aanvallen ... en dan hun eigen doodwerken om hun o zo geapprecieerde cursus / lesvoorbereidingen / testen in orde te krijgen. Ze mogen het hebben !!!

Laatst gewijzigd door freespirit : 31 mei 2008 om 15:12.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 15:56   #42
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

Ik kan voor het onderwijs bevestigen dat daar krak hetzelfde gebeurt: bent ge een 'outsider' ben je goed zolang je de gaatjes mag opvullen en onvolledige interims wilt uitvoeren, de volle 'uren', niet-interim betrekkingen en aan uw eigen studie gerelateerde vakken worden veelal gegeven aan de zoontjes, dochtertjes, neefjes en nichtjes van de 'eminance grise' van de school, het kransje vastbenoemde leerkrachten met een vette anciënniteit. En als zulke 'kindjes van ...' azen op uw (tijdelijke) betrekking in de school die enigzins meevalt, dan kunt ge het voor het volgende schooljaar vergeten.

Heb zulks fraai vorig jaar meegemaakt in de school waar ik toen stond, zoontje van een 'onschendbare' leerkracht en vriend van de directie, wilde ook in het onderwijs stappen. 'Mijn' job werd nog tijdens het lopende schooljaar aan dat 'kinneke van' gegeven, achter mijn rug dus zonder mij in te lichten. Gelukkig, maar dat wisten zij niet, had ik ondertussen reeds een andere en betere job versiert. In die school konden ze dus na afloop van vorig schooljaar lekker mijn kl***n kussen !!! Maar als ge die manier van werken nagaat, is dat toch iets wat ons (als beginnelingen) enorm moet beangstigen. En de situatie in die school is helaas geen uitzondering, het is eerder regel. Met als gevolg dat de 'moeilijke' scholen, de algemene vakken in het beroepsonderwijs en de oninvulbare uren worden ingenomen door de niet-familie gerelateerde beginnende leerkrachten, de mooie jobkes in de 'betere' scholen op een presenteerblaadje lijken voorbehouden voor de ingezetenen.

Ik raad hierbij dan ook (nogmaals) de jongeren, zonder connecties of 'aristocratische' bloedbanden, sterk aan zich stevig te bezinnen voor ze zich in een interimavontuur in het onderwijs storten. Voor ge het weet zit ge er jaren aan vast, in dat daglonersstatuut (want dat is het in feite), met als gevolg geen mogelijkheid tot enige financiële zekerheid, de vrees om voortdurend te kunnen buitenvliegen en zaken als een (hypotheek)lening moogt ge al helemaal vergeten ! En dan zwijg ik nog over de str***tscholen waar dat je in terecht komt met een 'rare' mentaliteit en waar ge zowel door uw incompetente directie, collega's en leerlingen de grond wordt ingeboord, uitgescholden of compleet genegeerd. Voor appreciatie van uw werk en werkvoldoening moet je niet in het onderwijs gaan ! Ik voel mij nooit niet meer geroepen naar deze 'sector' terug te keren, zelfs als ik (ooit) werkloos val. Beland nog liever in de goot ! Als de zoontjes/dochterjes 'van' zich maar gaarne laten kleineren, uitschelden en (fysiek) aanvallen ... en dan hun eigen doodwerken om hun o zo geapprecieerde cursus / lesvoorbereidingen / testen in orde te krijgen. Ze mogen het hebben !!!
Bent U zeker dat alles met U nog in orde is?

(grapje)

Laatst gewijzigd door Chipie : 31 mei 2008 om 15:58.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 16:18   #43
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Bent U zeker dat alles met U nog in orde is?

(grapje)
Dank u voor de bezorgdheid, het ontroert me
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 18:36   #44
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Verschillende boetes voor verschillende mensen = ongelijkheid.
Het doel van een boete is te straffen. Met een vast bedrag wordt dit doel niet bereikt voor iedereen. Sommigen worden dus meer gestraft dan anderen. Resultaat is dat de ongestraften geen reden hebben om zich in het verkeer te gedragen. Wie ooit al met een auto reed zal dit beamen.

Vind je het ook 'ongelijkheid' dat kinderen geen alcohol mogen kopen? (op dat niveau situeert jouw repliek zich een beetje)

Laatst gewijzigd door Goldband : 1 juni 2008 om 18:36.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 21:12   #45
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

Het onderwijs beu?
Nee toch?
De mooiste job die er is! (als je je loon negeert)
Trouwens met de schaarste kies je toch zelf waar je werkt?
Echt waar!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 21:22   #46
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
de mensen zelf zijn al ongelijk door hun inkomen. Dus ongelijke boetes maken het evenwicht terug gelijk(er)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 22:45   #47
born2bewild
Banneling

Standaard

boetes gebruiken als herverdelingsmechanisme is crimineel
Op die manier verliest het systeem dat beroep doet op solidariteit alle draagvlak

en dan maar komen janken

Laatst gewijzigd door born2bewild : 1 juni 2008 om 22:45.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 22:52   #48
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
de mensen zelf zijn al ongelijk door hun inkomen. Dus ongelijke boetes maken het evenwicht terug gelijk(er)
Waarom zou dat zo gelijk mogelijk moeten zijn dan? Veel mensen maken zelf de keuze of ze veel/weinig willen werken en wat voor werk ze willen doen. Die ongelijkheid is een direct gevolg van hun eigen keuzes.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 22:55   #49
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Het doel van een boete is te straffen. Met een vast bedrag wordt dit doel niet bereikt voor iedereen.
Met één vast bedrag wordt net iedereen even hard en gelijk getroffen die boete. Iemand die ervoor kiest om harder te werken dan een persoon die bijvoorbeeld enkel part time werkt, moet niet zwaarder bestrafd worden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 23:24   #50
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
boetes gebruiken als herverdelingsmechanisme is crimineel
correctie. g�*j vindt dat.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 23:25   #51
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
correctie. g�*j vindt dat.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 17:05   #52
Callisto
Vreemdeling

Callisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Als het zo is dat allochtonen en gehandicapten voorrang krijgen, dan ben ik ertegen. Toch kun je goede argumenten vinden om deze twee groepen een duwtje in de rug te geven (niet sarcastisch)

1. Allochtonen moeten zich integreren. Via een job gaat dit honderd keer sneller, zowel sociaal als economisch. Wanneer meer allochtonen een job hebben zullen ze zich sneller integreren en zal het ook voor autochtonen een pak aangenamer zijn om met deze mensen samen te leven.

(dus dan hoeven al die Vlaams Belangers niet meer te kankeren dat de allochtonen profiteren van de werkloosheid en dat die vreemdelingen zich niet aanpassen)
Het probleem is dat de islamitische vreemdelingen zich inderdaad niet willen aanpassen, als ze zouden gaan werken dan zijn ze voor de rest van het bedreide diersoort veraders of gaan ze soliciteren in een boerka, willen ze aparte gebedsruimtes, willen ze hunnen hoofddoek dragen enz...
Als ze zich echt willen integreren dan zou dat allemaal geen rol mogen spelen.
Maar waarom zouden ze de moeite doen om zich ook maar in te spannen, als ze lang genoeg zeveren en klagen van racisme hier en discriminatie daar krijgen ze alles in de schoot geworpen. Ten koste van al diegenen die niet tot dat bijzonder beschermd ras van allochtoon behoort.
Word men opgeroepen om te gaan werken en wenst men zich niet te plooien naar de vereisten van de werkgever dan dient men de uitkering in te trekken.

Laatst gewijzigd door Callisto : 2 juni 2008 om 17:06.
Callisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 10:38   #53
Camino
Vreemdeling

Standaard

Onze overheid zit maar constant te zeuren over werkloosheid en de werklozen , maar doet zelf niets om werklozen in dienst te nemen .
Zelfs werklozen die kunnen bewijzen dat ze voldoende solliciteren worden geweigerd .

Ze nemen liever allochtonen aan die ze uit de criminatliteit willen halen en die hun broek hebben versleten door te spijbelen en geen diploma hebben .

Maar de werklozen die moeite doen worden afgestraft door de controles en sancties nog meer op te drijven .

Dit is hier een betreurend land aan het worden vind ik .
Camino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:39   #54
Lepel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Camino Bekijk bericht
Onze overheid zit maar constant te zeuren over werkloosheid en de werklozen , maar doet zelf niets om werklozen in dienst te nemen .
Zelfs werklozen die kunnen bewijzen dat ze voldoende solliciteren worden geweigerd .

Ze nemen liever allochtonen aan die ze uit de criminatliteit willen halen en die hun broek hebben versleten door te spijbelen en geen diploma hebben .

Maar de werklozen die moeite doen worden afgestraft door de controles en sancties nog meer op te drijven .

Dit is hier een betreurend land aan het worden vind ik .
Onze Vlaamse overheid heeft een streefcijfer (4% dacht ik) dat andersvalide of allochtoon moet zijn, in principe is dit zeker niet slecht, je kan kanslozen beter werk geven dan ze te betalen om niks te doen, er is wel een klein addertje onder het gras. Examens moet iedereen doen om binnen te raken, dat de keuze voor een andersvalide primeert bij de keuze tot aanwerving is enkel omdat ze hun diversiteitcijfer willen halen. Nu geen probleem maar wat als blijkt dat de andersvalide tewerkgesteld wordt in een omgeving die zich niet leent tot andersvaliden werk? En vooral wat ik uit zeer betrouwbare bron weet, wat als de andersvalide zo gefrustreerd is dat hij/zij zich als compleet valide gaat opstellen zodat iedereen naar die persoon z'n pijpen kan dansen? Zulke gevallen zitten/zaten dus nu aan de overheid door hun diversiteitsgezever hé spijtig want er worden hierdoor fouten gemaakt die veel meer gaan kosten dan ze opbrengen. Instanties als Selor kan je ook moeilijk iets kwalijk nemen want zij recruteren enkel en weten dus niet wat voor een persoon welke achtergrond of welke psychische trauma's sommige mensen meenemen dat niet in hun solliciaties naar boven komt.
Lepel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:43   #55
Groentje-18

Standaard

Die quota bestaan ook voor bv verenigingen. Heb je geen bepaald percentage allochtonen, vrouwen, ... dan loop je een subsidie mis.
Ik denk wel dat ze leiden tot positieve discriminatie, ook in het geval van bv aanwervingen van andersvalieden (wat is het criterium voor andersvalied dat hierbij gebruikt wordt?). Maar de vraag is of deze mensen anders wel (ooit) aan een job zouden geraken, zelfs al zijn hun competenties geschikter voor de job dan die van een valied persoon. Dat betwijfel ik dan ook weer.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 juni 2008 om 12:46.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 14:35   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door savatage
Moest dat nu voor lonen ook gelden, dan had u een argument.

Voor de rest. Positieve discriminatie is een vorm van discriminatie. Af te keuren en geen oplossing op lange termijn. Soms wil je die wat gedicrimineerd wordt een 'handje helpen' door hem/haar voor te trekken. Lijkt 'positief', maar het is een schijnoplossing.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be