Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2008, 22:26   #41
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

En de gemiddelde Spanjaard (voorzover die bestaat, ben nogal een noob op dat gebied) tegen Basken?
Oud 1 juni 2008, 22:26   #42
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Wat vind je van Nederland(ers)?
Oud 2 juni 2008, 08:02   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Hoe kijkt de gemiddelde Bask tegen de Spaanse staat aan?
Tegenover de Spaanse kunst en cultuur staan ze zeker niet negatief. Ik heb veel vrienden die graag naar bijvoorbeeld Granada gaan. Hun anti-Spaanse houding beperkt zich doorgaans tot de politiek en het optreden van het leger en van de politie.
Dat is trouwens een houding die ook Spanjaarden die in Baskenland gaan wonen zijn of daar geboren zijn, aannemen. Daarin vinden ze elkaar.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 08:05   #44
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de gemiddelde Spanjaard (voorzover die bestaat, ben nogal een noob op dat gebied) tegen Basken?
Een probleem voor de gemiddelde Spanjaard (hoewel ik me moeilijk daarbij iets kan voorstellen) is de permanente manipulatie in de Spaanse media. Ze hebben een zeer vervormd beeld van Baskenland. Zoiets alsof de Basken allemaal met pistolen rondlopen. Dat wordt erin gepompt. Ook de Guardia Civiles die in Baskenland gaan "dienen" worden gehersenspoeld.
Dat is één van de aspecten die het voor Spanje moeilijk maakt een degelijke oplossing uit te werken, want, ga ineens maar vertellen dat je al die jaren gelogen hebt over Baskenland.
Wanneer die Spanjaarden op vakantie gaan in Baskenland, gaan de ogen vaak open: "hier gebeurt niets" is dan een veel gehoorde opmerking.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 2 juni 2008, 08:09   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vind je van Nederland(ers)?
Eigenlijk heb ik geen "algemene opinie" over Nederland en de Nederlanders. Het is al een tijdje geleden dat ik nog op bezoek gekomen ben en echt rechtstreeks contact heb gehad met Nederlanders. Ik herinner me alleszins dat we wel altijd goed overeenkwamen en heel wat aflachten.

Wat ik wel jammer vind, en dat geldt ook voor meer en meer Vlamingen, is de taalverloedering. Waarom Engels gebruiken als Nederlands ook kan?
Oud 2 juni 2008, 09:54   #46
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Hoi, sinds je zoals ik meen ook Baskische roots hebt, zou ik je graag willen vragen wat jij denkt van het verbieden van de Baskische separatische partij Batasuna? Daarnaast krijg ik de indruk dat het ETA ook een stok is waar graag mee geslagen wordt. Wat vindt jij van hun acties? Of beter: begrijp je hun doel? (ik vraag dus niet om het terrorisme goed te keuren, want dat heeft tegengesteld effect, maar ik bedoel: zijn ze in hun doelen eigenlijk representatief voor hun daden, want ik geloof niet dat de gemiddelde mens waar ook ter wereld naar terreur neigt)

Laatst gewijzigd door Boadicea : 2 juni 2008 om 09:54.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 10:23   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Hoi, sinds je zoals ik meen ook Baskische roots hebt, zou ik je graag willen vragen wat jij denkt van het verbieden van de Baskische separatische partij Batasuna? Daarnaast krijg ik de indruk dat het ETA ook een stok is waar graag mee geslagen wordt. Wat vindt jij van hun acties? Of beter: begrijp je hun doel? (ik vraag dus niet om het terrorisme goed te keuren, want dat heeft tegengesteld effect, maar ik bedoel: zijn ze in hun doelen eigenlijk representatief voor hun daden, want ik geloof niet dat de gemiddelde mens waar ook ter wereld naar terreur neigt)
Voor een goed begrip moet ik er eerst op wijzen dat Batasuna geen uniek geval is. Het verbod op deze partij kadert in een bredere campagne tegen een politieke overtuiging in het algemeen. Herri Batasuna en Batasuna werden verboden, en elke electorale lijst die de links-separatistische ideologie promoot ook: de dorpslijsten, de Europese lijst Herritarren Zerrenda, Aukera Guztiak. Er werd zelfs een partij verboden nog voor die goed en wel bestond: Abertzale Sozialisten Batasuna. Ook tal van lijsten van die andere partij, ANV (die al dateert uit 1930), werden verboden. Bij de laatste verkiezingen werden ANV en EHAK uitgesloten van deelname, lokalen gesloten…
Zoals je ziet, gaat het niet enkel over Batasuna. Specifiek om Batasuna te kunnen verbieden, werd wel de Wet op Partijen opgemaakt, gestemd en toegepast. Advocaten zijn het erover eens dat deze wet op maat van Batasuna geschreven werd.
Daarbij moet toch ook rekening gehouden worden met het verbieden van jongerenorganisaties, mensenrechtenbewegingen, het sluiten van media…

Sowieso ben ik tegen het verbieden van politieke partijen en het vervolgen van politieke overtuigingen. Naar mijn mening moet een politieke tegenstander in de politieke arena bevochten worden.

ETA wordt vaak als excuus gebruikt om toe te slaan. Alles is ETA tegenwoordig. De Partido Popular noemde zelfs Zapatero ooit collaborateur van ETA. Stel je voor. Er zitten mensen in de cel op beschuldiging van medewerking of lidmaatschap, maar die er soms in de verste verte niets mee te maken hebben. Een voorbeeld: een jongeman zat in voorarrest (kan in Spanje vier jaar zijn). Zijn ouders geraakten betrokken in een verkeersongeval toen ze hem wilden gaan bezoeken. Moeder overleed en vader kwam zwaargewond in het hospitaal terecht. Nadien bleek dat die kerel niets te maken had met ETA, jaren voor niets in de cel gezeten heeft, en bovendien zijn moeder verloren had. Wie betaalt dat allemaal dan?
Hetzelfde voor een andere persoon: de rechter kwam tot de conclusie dat hij een jaar teveel gezeten had.

Natuurlijk geldt dit niet voor alle Baskische politieke gevangenen. Maar het zijn geen alleenstaande gevallen.

Wat ETA betreft, nu moet ik op mijn woorden letten natuurlijk. Vorige week werd nog iemand opgepakt omdat hij op internet iets geschreven zou hebben pro-ETA. Hij is wel terug vrij, maar ik wil wijzen op het risico. Temeer omdat voor Spanje de grens tussen neutraal schrijven en pro schrijven heel vaag is.

Soit. Doorgaans vloek ik bij die aanslagen. Omdat ik doorgaans niet begrijp waarom. Over de motieven om over te gaan tot gewapende acties en om toe te treden tot zo’n organisatie praten we niet. Dat is taboe. Zelf begrijp ik het niet. Ik begrijp wel de harde houding tegen Spanje en Frankrijk. Maar dat is een houding die bij veel gewone Basken leeft. Ook trouwens bij Spanjaarden die in Baskenland wonen. Vroeger kreeg Herri Batasuna redelijk veel stemmen uit heel Spanje per post.
Vaak wordt de haat ook gevoed. Neem nu de aanslagen in Madrid een paar jaren geleden. Dat werd in de schoenen van ETA geschoven, met alle gevolgen vandien. Een Baskische bakker werd door een agent neergestoken en in een protestbetoging stierf een vrouw ten gevolge van een hartaanval omdat de politie haar niet wilde helpen.
Dan roepen de mensen om wraak.

En toch. Elke keer als er een staakt-het-vuren afgekondigd wordt, leeft de hoop. Iedereen wil dat het stopt, maar niet iedereen is het eens over hoe, onder welke voorwaarden en wat de uitkomst moet zijn.
Oud 2 juni 2008, 10:59   #48
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Heb jij ooit een Chinees ontmoet die West-Vlaams spreekt?

Is de naam voor een Frans-Baskische schone een Baskette?

Waarom wordt het Catalaans nationalisme in Spanje gedoogd en het Baskische niet?
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 12:39   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Heb jij ooit een Chinees ontmoet die West-Vlaams spreekt?

Is de naam voor een Frans-Baskische schone een Baskette?

Waarom wordt het Catalaans nationalisme in Spanje gedoogd en het Baskische niet?
Eerste vraag: ja en het was nog een knappe ook. Reden genoeg om eens terug te gaan.

Tweede vraag: ik denk eerder "Basguette"... En als ze een scherpe tong heeft en uit Baiona komt "baionnette".

Derde vraag: omdat er vanuit Spanje altijd geroepen werd "Pujol kust m'n hol" en die heeft dat maar al te graag gedaan... Nu ja, de Catalaanse gewapende beweging is nooit gelanceerd geraakt zoals de Baskische. Speelt ook wel mee, want op zich wordt de brave variant van het Baskische nationalisme ook gedoogd. Die betekenen immers geen gevaar voor La España Una Grande y Libre!
Oud 2 juni 2008, 15:54   #50
alex2018
Partijlid

alex2018's schermafbeelding

Standaard

Wat vind jij van Vlaams Belang
Oud 2 juni 2008, 16:46   #51
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Txiki

Heeft uw nick een betekenis? Zoja, dewelke?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 16:46   #52
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ben je een aangenaam cafémakker?
Oud 2 juni 2008, 16:47   #53
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik je ga vragen naar uw favoriet in de tenen-, tetten- en kontendraad, ga je die dan beantwoorden?
Oud 2 juni 2008, 16:52   #54
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alex2018 Bekijk bericht
Wat vind jij van Vlaams Belang
Het Vlaams Belang is niet mijn partij en zal dat nooit worden. Verder verwijt ik die partij niets, want het maakt dankbaar gebruik van de stommiteiten van de andere partijen.
Oud 2 juni 2008, 16:54   #55
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Txiki

Heeft uw nick een betekenis? Zoja, dewelke?
Aupa Dronkoers! Ja Txiki heeft een betekenis, meer dan één zelfs.

Letterlijk: klein
Figuurlijk: aardig persoon

Nu ben ik niet meteen een klein ventje, en aardig best wel, maar dat is niet de reden waarom ik het gebruik. De echte reden is omdat het de bijnaam is van een heel aardig iemand die ook nog eens klein is van gestalte. Uit eerbetoon.
Oud 2 juni 2008, 16:55   #56
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben je een aangenaam cafémakker?
Als het er niet de hele tijd serieus aan toe moet gaan wel. Anders word ik wat kregelig. In Baskenland hing elke dag aan de toog na het werk.
Oud 2 juni 2008, 16:56   #57
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik je ga vragen naar uw favoriet in de tenen-, tetten- en kontendraad, ga je die dan beantwoorden?
Tuurlijk. Maar dan moet ik die favorieten wel eens gaan bekijken...
Oud 2 juni 2008, 17:23   #58
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Tuurlijk. Maar dan moet ik die favorieten wel eens gaan bekijken...

Kom't ie!

Wat is uwe favoriet in de tettendraad, tenendraad en in de kontendraad?
Oud 2 juni 2008, 19:22   #59
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kom't ie!

Wat is uwe favoriet in de tettendraad, tenendraad en in de kontendraad?

In de tettendraad gestemd op mangootjes. Wat tenen betreft, ik vind blote meisjesvoeten altijd wel mooi, en zie liefst gewone tenen (geen te lange friettenen). En teensletsen, geen van die stomme laarzen. Voetjes mogen gezien worden!
En konten, daar mag wat aan zitten. Een meisje in trainingsbroek of jeans (maar niet te spannend ook weer niet), daar draai ik mijn hoofd voor om.
mmm ik denk nu "plots" aan iemand...
Oud 2 juni 2008, 19:27   #60
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
In de tettendraad gestemd op mangootjes. Wat tenen betreft, ik vind blote meisjesvoeten altijd wel mooi, en zie liefst gewone tenen (geen te lange friettenen). En teensletsen, geen van die stomme laarzen. Voetjes mogen gezien worden!
En konten, daar mag wat aan zitten. Een meisje in trainingsbroek of jeans (maar niet te spannend ook weer niet), daar draai ik mijn hoofd voor om.
mmm ik denk nu "plots" aan iemand...
Ha! Waar is Firestone nu eh
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be