Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2008, 00:50   #41
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Met een paar uurtjes per maand kom je er niet hoor.
Ik heb hetvolgende in een paar andere draden in het subforum economie eens snel neergetypt.

Er vanuit gaande dat ge een beetje basiskennis hebt over beleggen (dat kost iets meer dan een paar uren maar is in wezen niet zo lastig om dat aan te leren) is het absoluut mogelijk om met maximum 4 uur studie per maand zeer goei beleggingsbeslissingen te nemen.

Het is de grootste misvatting bij het publiek dat ge individuele aandelen moet beginnen analyseren om goed te beleggen. Dat laatste kost idd zeer veel tijd. Maar vandaag de dag zijn er genoeg andere beleggingsvehikels zoals ETF's die u de kracht van een goed gespreid beleggingsfonds geven, zonder instap- en beheerskosten te moeten betalen.

ETF's beleggen in sectoren en/of regionen en laten u zelfs toe te shorten en met hefboomeffect te werken. Als ge de actualiteit goed volgt en wat gezond verstand aan de dag legt weet ge zo al waarin ge moet beleggen en waarin niet.

Verder moet ge een paar degelijke websites consulteren (zoals bv. www.morningstar.com of morningstar.nl voor de benelux) waar alle informatie ruim voorhanden is om goed te beleggen. Ge kunt daar zelfs uw eigen samengestelde portefeuille in real time laten doorlichten en analyseren op risicospreiding etc...

MAAR

Kennis is 1 zaak. Timing is een andere zaak en dat leert ge niet uit boeken noch uit zelfstudie... Maar voor zuiver beleggen (niet traden) is timing iets minder van belang.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 01:03   #42
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Ik heb hetvolgende in een paar andere draden in het subforum economie eens snel neergetypt.

Er vanuit gaande dat ge een beetje basiskennis hebt over beleggen (dat kost iets meer dan een paar uren maar is in wezen niet zo lastig om dat aan te leren) is het absoluut mogelijk om met maximum 4 uur studie per maand zeer goei beleggingsbeslissingen te nemen.

Het is de grootste misvatting bij het publiek dat ge individuele aandelen moet beginnen analyseren om goed te beleggen. Dat laatste kost idd zeer veel tijd. Maar vandaag de dag zijn er genoeg andere beleggingsvehikels zoals ETF's die u de kracht van een goed gespreid beleggingsfonds geven, zonder instap- en beheerskosten te moeten betalen.

ETF's beleggen in sectoren en/of regionen en laten u zelfs toe te shorten en met hefboomeffect te werken. Als ge de actualiteit goed volgt en wat gezond verstand aan de dag legt weet ge zo al waarin ge moet beleggen en waarin niet.

Verder moet ge een paar degelijke websites consulteren (zoals bv. www.morningstar.com of morningstar.nl voor de benelux) waar alle informatie ruim voorhanden is om goed te beleggen. Ge kunt daar zelfs uw eigen samengestelde portefeuille in real time laten doorlichten en analyseren op risicospreiding etc...

MAAR

Kennis is 1 zaak. Timing is een andere zaak en dat leert ge niet uit boeken noch uit zelfstudie... Maar voor zuiver beleggen (niet traden) is timing iets minder van belang.

Ik geef u deels gelijk hoor.
Maar wat ik bedoelde is dat de situatie op de beurs zo snel kan veranderen dat je je eigenlijk niet kan veroorloven een 4 uurtjes daarvoor uit te trekken per maand.

Stel dat je een fonds bezat/bezit dat hoofdzakelijke uit bankaandelen bestaat.
Bij het uitbreken van de creditcrisis verloren het grootste deel van die bankaandelen op 1 maand soms de helft van hun waarde.
Als je dan een maand wachtte om uw portefeulle eens te bekijken kwam je al rijkelijk te laat.

Ik vind - maar dat is mijn persoonlijke menig hé - dat je per dag toch een half uurtje moet uittrekken om de situatie op de beurs te bekijken.
Eigenlijk kan een uitzending op Kanaal Z al volstaan als minimum.

Laatst gewijzigd door daiwa : 3 juni 2008 om 01:06.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 11:45   #43
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Een deel consumeren en wat overblijft investeren in aandelen, OLO's, pesioensparen, futures, en misschien ook nog in opties.
Futures? Hoeveel geld heb je ter dekking misschien?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 11:59   #44
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind - maar dat is mijn persoonlijke menig hé - dat je per dag toch een half uurtje moet uittrekken om de situatie op de beurs te bekijken.
Paul D'Hoore raadt aan één keertje per week te kijken naar je portefeuille, zeker niet meer.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 12:03   #45
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik geef u deels gelijk hoor.
Maar wat ik bedoelde is dat de situatie op de beurs zo snel kan veranderen dat je je eigenlijk niet kan veroorloven een 4 uurtjes daarvoor uit te trekken per maand.

Stel dat je een fonds bezat/bezit dat hoofdzakelijke uit bankaandelen bestaat.
Bij het uitbreken van de creditcrisis verloren het grootste deel van die bankaandelen op 1 maand soms de helft van hun waarde.
Als je dan een maand wachtte om uw portefeulle eens te bekijken kwam je al rijkelijk te laat.
Natuurlijk is het dan te laat. Dat bedoel ik nu net (timing leer je niet). Als ge economische actualiteit volgt dan zag je de storm al lang op voorhand aankomen en dient ge uw portefeuille op voorhand zo uitbouwen dat ge de zaken voor zijt. Ge moet uw portefeuille NOOIT aanpassen als de storm al bezig is, dan is het te laat en kan je al beter de storm uitzitten. De creditcrisis was geen verrassing. Net zoals je de race naar grondstoffen zag aankomen. Ik sta al 2 jaar lang long grondstoffen en short financiele aandelen.... maar ja, dat gaan de banken u niet aanbevelen ze.

Citaat:
Voor zover ik me kon herinneren lopen die ook altijd achter: rapporteren nieuws NA de feiten ipv strategisch te denken... de bronnen die ik her en der op het forum aangegeven heb zijn zeer goed voor de gewone belegger (Lipper, morningstar, ETF trends, etc).

Laatst gewijzigd door straddle : 3 juni 2008 om 12:20.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 23:49   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Op het "plezante" na klopt dit ook voor ons.

De bank(en) bestookten ons met beleggingsvoorstellen, waarbij ik steeds meer de indruk kreeg dat het hen meer te doen was om nog eens transactiekosten ed aan te rekenen dan iets anders.
Sinds we dat maar zelf opvolgen en zelf beslissen wat doen staan we er zeker niet slechter voor.
Op dat vlak is de gemiddelde bankier geen haar beter dan de gemiddelde oplichter die u tweedehands service probeert te verkopen.
Oud 11 juli 2008, 00:13   #47
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Paul D'Hoore raadt aan één keertje per week te kijken naar je portefeuille, zeker niet meer.
Hebt U nog veel vertrouwen in (de raad van) dit heerschap?

Laatst gewijzigd door Chipie : 11 juli 2008 om 00:13.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 10:50   #48
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waar zitten al onze arme sloebertjes van het forum om al hun problemen en op anderen te steken?
De internationale banken lichten de hele wereld op. Wie weet dat nu nog niet ? Vuile dieven !
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 11:00   #49
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

De banken hebben de hele wereld in hun greep. Doe maar eens een opzoeking over Money Masters of fractional reserve banking, dan weet je genoeg. Ze verdienen gemiddeld 35% interest op elke euro die jij op je rekening zet.

Op de sectie economie is er een interessante thread over dit gegeven. Iets wat ik tot op heden nog niet wist. Als je de film die daar gepost is volledig bekijkt dan verandert je visie wel heel grondig.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 15:36   #50
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hebt U nog veel vertrouwen in (de raad van) dit heerschap?
Neen, eigenlijk niet meer. Z'n boeken lees ik wel nog graag, omdat ze goed geschreven zijn, maar ik heb geen echt vertrouwen in z'n tips.
Oud 11 juli 2008, 17:54   #51
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
De banken hebben de hele wereld in hun greep. Doe maar eens een opzoeking over Money Masters of fractional reserve banking, dan weet je genoeg. Ze verdienen gemiddeld 35% interest op elke euro die jij op je rekening zet.

Op de sectie economie is er een interessante thread over dit gegeven. Iets wat ik tot op heden nog niet wist. Als je de film die daar gepost is volledig bekijkt dan verandert je visie wel heel grondig.
Ik ben beginnen kijken. Het word goed uitgelegd. Maar men had mij dat eerder reeds verteld: neem, u gaat naar de bank, en vraagt een lening van 100.000 euros. Die geven u geen pak geld in uw handen, die zeggen gewoon: "OK, wij lenen u dat , maar ge moet er 120.000 teruggeven". En zo maken die geld. U geeft hen 20.000 euros, en die gaan ze beleggen, voor hun profijt.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 18:06   #52
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
De internationale banken lichten de hele wereld op. Wie weet dat nu nog niet ? Vuile dieven !
Met Citybank op kop! Wie daar nog een rekening opent is goed zot!
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 20:56   #53
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Met Citybank op kop! Wie daar nog een rekening opent is goed zot!

Ik heb verleden jaar mee gedaan aan hun actie '' 6% gedurende 6 maanden'' en na die 6 maanden was ik terug weg.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be