Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2008, 18:46   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als de internationale organisaties uit Brussel ooit zouden nadenken om uit Brussel weg te trekken, zou het een vreselijke blamage zijn voor Vlaanderen,
waarom voor Vlaanderen? La Wallonie wast dan weer zijn pollekes in onschuld terwijl hij het andere hand ophoudt oor extr ondersteuning zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 18:48   #42
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
waarom voor Vlaanderen? La Wallonie wast dan weer zijn pollekes in onschuld terwijl hij het andere hand ophoudt oor extr ondersteuning zeker?
Omdat Brussel toch in Vlaanderen ligt, niet?
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 19:31   #43
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Amaai, ik ben een paar uur afwezig geweest: blijkbaar zijn de aanwezige Brusselaars in hun g...t gebeten, als er sprake is van Brussel te negeren en verder te gaan met Wallonië en Vlaanderen!!

ik heb dus gelijk; ze weten wel dat ze een zeeeer kleine minderheid zijn in België, maar iedereen geeft er veel te veel aandacht aan!!!

Wat is het doel van Vlaanderen?? Meer zelfstandigheid krijgen om eigen beslissingen te kunnen nemen. hebben ze daarvoor Brussel nodig???

En je ziet dat ze direct naar de Walen wijzen, wel ik ondervind dagelijks dat de Walen ook niet opgezet zijn met de Brusselaars, dus ze zouden nogal op hun neus kijken als er moet beslist worden of Wallonië en Brussel samen moeten gaan of niet!!

Wallonië heeft zelfs Brussel niet als hoofdstad, dus hun enig venster op de wereld????

Waals Brabant heeft veel meer toekomst dan Brussel en als die Brusselaars zo stoefen op hun internationale instellingen, wel, over tien jaar is Brussel Engelstalig geworden en zijn die Franstalige Brusselaars die nu zo'n grote mond hebben een te verwaarlozen minderheid geworden , zie maar naar hun reacties...
Als iemand schrik heeft van de splitsing van België dan zijn het wel de Franstralige Brusselaars!!

Ze kronkelen als een duivel in een wijwatervat , draaien alle studies om en vertrekken van foute gegevens om hun leefbaarheid te bewijzen!!

Ze nu gewoon laten stikken , over enkele jaren komen ze schoorvoetend asiel vragen!!

Wie zal nog belastingen betalen in Brussel???

De Europarlementariërs??? Die betalen geen belastingen dacht ik.
De werklozen???

Zeker niet de Vlamingen of de Walen die daar werken, want daar hopen ze op!!

Als die overheidsinstellingen en bedrijven verhuizen naar resp. Vlaanderen en Wallonië, dan hebben ze zo goed als geen inkomsten meer.

Laatst gewijzigd door omaplop : 3 juni 2008 om 19:42.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 19:36   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Je moet dat niet uitleggen: je neemt ze mee naar Wallonië en daar horen ze Frans.
Je neemt ze mee naar Brussel en.. ze horen Frans en denken dus: ik ben nog altijd in hetzelfde land.

Omgekeerd: je bent met een buitenlander in Vlaanderen en ze horen Nederlands. ze komen daarna in Brussel en horen een andere taal en vragen zich af: hoe kan dat nu?
ik ben in de hoofdstad van het land dat ik net verlaten heb en ze spreken een andere taal en met Nederlands kun je niet overal terecht.
Inderdaad. In de realiteit is Brussel een Franstalige stad geworden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 19:36   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het aantal Franstaligen in Brussel neemt van jaar tot jaar af. De tijd doet inderdaad zijn werk.
Bron?
Oud 3 juni 2008, 19:45   #46
omaplop
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad. In de realiteit is Brussel een Franstalige stad geworden.
Et voil�* le troisième est l�*!!
Zie je dat ze reageren!!!Hoe durven we nog maar suggereren om de Brusselaars te negeren!!!
Oud 3 juni 2008, 22:31   #47
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Et voil�* le troisième est l�*!!
Zie je dat ze reageren!!!Hoe durven we nog maar suggereren om de Brusselaars te negeren!!!

In de realiteit is Brussel een meertalige stad, waar het nederlands verder wegkwijnt en het frans posities verliest. But we don't care.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 22:36   #48
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Als het dan echt moet, dan kies ik voor rechts

Als je Brussel rechts laat liggen, dan ben jij links...
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 22:37   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
In de realiteit is Brussel een meertalige stad, waar het nederlands verder wegkwijnt en het frans posities verliest. But we don't care.
Ik ben geboren en getogen in Brussel; ik ken dus mijn stad. En ik kan je verzekeren dat je in Brussel zonder het Frans verloren bent. Natuurlijk is Brussel een meertalige stad maar Frans is er nog steeds de voertaal in, dat de Vlamingen het willen of niet.
Oud 3 juni 2008, 22:43   #50
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Voor een aantal Brusselaars lijkt het ook een bewuste keuze om geen NL te willen praten. Ik belde begin dit jaar vanuit Nederland naar een Brusselse ondernemer. Na mijn introductie melde ik: "Je ne parle pas Francais, spreekt u Nederlands?". "Non" was het duidelijke antwoord. Pas toen hem bleek dat ik Nederlander ben en geen Vlaming, wist hij me alsnog redelijk goed in het Nederlands te woord te staan.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 23:04   #51
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Op termijn zou ik daar zo zeker niet meer van zijn,als de uitstraling van en voor Europa verloren gaat you will care!
Laat het mij anders stellen,het steeds tegen de schenen stampen van 6 mlj vlamingen gaat op den duur zijn gevolgen hebben(ge kunt ze niet blijven op hun plaats zetten he) en zal niet opgelost worden door 3,5 mlj brusselaars en walen he beste.
Oud 3 juni 2008, 23:59   #52
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moeten de andere gewesten met samen een tien miljoen inwoners zich laten gijzelen door een goede 100.000 Franstalige Brusselaars???

Als we Brussel Brussel laten en het verder negeren, dan zal de gijzeling snel gedaan zijn. Immers hoe kan Brussel leven zonder Vlaanderen en Wallonië???

Graag andere meningen en suggesties.
Ik heb geen andere mening.

Vlaanderen en Wallonië zijn altijd federaal bestuurd (of 'gegijzelt') vanuit Brussel. Dit zit er in de koppen van vele Belgen nog sterk in.
De toekomst ziet er echter anders uit. Eerst zal Vlaanderen zich onafhankelijk (moeten) verklaren. Brussel blijft liggen waar het nu ook ligt.
Bedenk dat een onafhankelijk Vlaanderen helemaal niet afhankelijk is van Brussel.
Maar Brussel is wel afhankelijk van Vlaanderen (werknemers uit Vlaanderen, BrusselseRing/vliegveld/infrastructuur, veel geld/transfers, etc.).
Dus zal Brussel eens iets van een onafhankelijk Vlaanderen willen. En dán kan men op gelijke hoogte met elkaar win-win oplossingen zoeken. Bv. financiering van nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Gijzelingen, dreigingen, gebiedsuitbreiding, arrogantie of chantage zijn opeens niet meer ontvankelijk in Vlaanderen. Iedereen zal versteld staan hoe snel het zelfvertrouwen van vlaamse politici toeneemt (zie bv. Kris Peeters).

Als Brussel niets van Vlaanderen wil:
OK, ook goed, even goede vrienden, dan zoekt Brussel hun sponsors maar elders (Wallonië, Europa, NATO).
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 00:26   #53
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het al in verschillende onderwerpen aangehaald als eventuele oplossing voor de huidige crisis!!

Vlaanderen en Wallonië hebben alle twee verschillende troeven . Ze zouden mekaar perfect kunnen aanvullen en er alle twee beter van worden.

Wallonië wordt door zijn federale politici niet gehoord , enkel de Franstalige Brusselaars!

Wordt het niet hoog tijd dat de twee gewesten zelf de teugels in handen nemen en rond de tafel gaan zitten om afspraken te maken en bevoegdheden te creëren die voor alle twee voordelig zijn?

Waarom moeten de andere gewesten met samen een tien miljoen inwoners zich laten gijzelen door een goede 100.000 Franstalige Brusselaars???

Als we Brussel Brussel laten en het verder negeren, dan zal de gijzeling snel gedaan zijn. Immers hoe kan Brussel leven zonder Vlaanderen en Wallonië???

Veel Vlamingen hebben niet door dat Wallonië OOK het slachtoffer is en dat de meeste Walen geen stem hebben in de huidige situatie en zelfs door hun eigen politici niet gehoord worden!!

Demotte, zelfs als PS-er , ziet de Waalse situatie klaar in, heb ik de indruk, en geeft volmondig toe dat er in Wallonië veel moet veranderen.

Wallonië moet de oude PS krokodillen opzij zetten en liefst samen met Vlaanderen werken aan een gemeenschappelijk toekomst, niet door elkaar te beconcurreren, maar door mekaar aan te vullen. Wallonië beschikt over zaken die Vlaanderen niet of niet meer heeft en omgekeerd, dus een goed onderhandelde joint venture zou voor beide regio's een uitmuntende zaak kunnen worden!!

Zou dit een oplossing kunnen zijn?

Graag andere meningen en suggesties.
Standaard En als we Brussel nu eens lieten linksliggen???

Een goed gedacht. Geef dat zo snel als het kan als giftig geschenk aan Wallonie. Maak van Gent, Brugge, Antwerpen of voor mij part van Blankenberge of Oostende, de nieuwe hoodstad van Vlaanderen. Eis dat ieder bedrijf dat in Vlaanderen actief is tevens zijn maatschappelijke zetel hier dient te hebben en Brussel is binnen het jaar een groot stort waar de hoofd taal Marokkans zal zijn. Waar plunderingen schering en inslag, en armoede troef zullen zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 juni 2008 om 00:27.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:30   #54
omaplop
Minister-President

Standaard

En denk jij dat Wallonië liefhebber is van Brussel???
Oud 4 juni 2008, 14:39   #55
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maak van Gent, Brugge, Antwerpen of voor mij part van Blankenberge of Oostende, de nieuwe hoodstad van Vlaanderen. Eis dat ieder bedrijf dat in Vlaanderen actief is tevens zijn maatschappelijke zetel hier dient te hebben en Brussel is binnen het jaar een groot stort waar de hoofd taal Marokkans zal zijn. Waar plunderingen schering en inslag, en armoede troef zullen zijn.
En wie denk je heeft dáár voordeel bij? Zeker niet Vlaanderen, Brussel of Europa. Een destructieve instelling is contraproductief.

De positieve kant van jouw instelling: je wilt blijkbaar geen bommerwerpers naar Brussel sturen.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 14:43   #56
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Standaard En als we Brussel nu eens lieten linksliggen???

Een goed gedacht. Geef dat zo snel als het kan als giftig geschenk aan Wallonie. Maak van Gent, Brugge, Antwerpen of voor mij part van Blankenberge of Oostende, de nieuwe hoodstad van Vlaanderen. Eis dat ieder bedrijf dat in Vlaanderen actief is tevens zijn maatschappelijke zetel hier dient te hebben en Brussel is binnen het jaar een groot stort waar de hoofd taal Marokkans zal zijn. Waar plunderingen schering en inslag, en armoede troef zullen zijn.
De Belgische taal bestaat niet, de Marokkaanse ook niet. Arabisch of Berbers misschien?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 14:47   #57
Groentje-18

Standaard

Als het dan toch moet, zou ik zeggen: Wallonië apart, Vlaanderen apart en Brussel een stadstaat. Europa zal dit allicht niet erg vinden.

Maar de domste zet in de Belgische geschiedenis was een splitsing van bevoegdheden volgens de gewesten: immers, als bv tewerkstelling en weet ik veel wat nog, nog steeds een nationale bevoegdheid was, hadden we het probleem niet dat er in Wallonië veel meer werklozen waren dan in Vlaanderen.
Als we splitsen vrees ik wel voor Vlaanderen, hoe gaan wij ooit de kyotonorm halen zonder Wallonië? Hoe gaan we aan water geraken? ...

Edit: anderzijds: als we alles laten vallen omwille van de taal die de bewoners spreken. Het Frans is ook een opmars aan het maken in bv. Machelen, Vilvoorde, ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 juni 2008 om 14:52.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 14:48   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Als het dan toch moet, zou ik zeggen: Wallonië apart, Vlaanderen apart en Brussel een stadstaat. Europa zal dit allicht niet erg vinden.

Maar de domste zet in de Belgische geschiedenis was een splitsing van bevoegdheden volgens de gewesten: immers, als bv tewerkstelling en weet ik veel wat nog, nog steeds een nationale bevoegdheid was, hadden we het probleem niet dat er in Wallonië veel meer werklozen waren dan in Vlaanderen.
ahneen, regionalisering is net een zege geweest voor de Waalse economie, zo konden ze ongestoord het Marschallplan uitvoeren, zie maar naar het ander topic hierover.
Oud 4 juni 2008, 14:49   #59
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ahneen, regionalisering is net een zege geweest voor de Waalse economie, zo konden ze ongestoord het Marschallplan uitvoeren, zie maar naar het ander topic hierover.
Met de nadruk op "geweest" dan wel denk ik?

Maar ik zal eens gaan kijken.
Oud 4 juni 2008, 14:50   #60
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Met de nadruk op "geweest" dan wel denk ik?

Maar ik zal eens gaan kijken.
nenee, op nu!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be