![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Parlementslid
|
![]() Nou en? GGGGGGGIJ doet net of daar je leven vanaf hangt. Hier in Noord-Brabant gebruiken wij ook nog steeds voornamelijk GIJ, dat is ook nog niet verhollandst. Je kunt ook miereneuken als de beste! Misschien is het wel gewoon een evolutie. Maar ik snap het best. Het is een teken aan de wand dat de Vlaamse dialecten dus niet sterk genoeg zijn om weerstand te bieden aan de Hollandse dialecten. Wij Brabanders hebben daar geen last van, want onze identiteit staat als een huis binnen Nederland. Ondanks dat wij duidelijk Nederlander zijn hebben we onze Brabantse eigenheden niet verloren. Als Vlamingen zo ontzettend bang zijn dat ze hun eigenheden gaan verliezen kan ik daaruit alleen maar concluderen dat ze een zwakke culturele basis van zichzelf hebben of ze hebben daarin te weinig vertrouwen. Komen we toch weer terug bij de minderwaardigheidsgevoel bij sommigen van jullie. Ik ben echter blij dat ik in mijn contacten met de Vlamingen hier de laatste tijd daar weinig van merk. Die zijn wel zelfbewust en ook al komen ze blijkbaar iedere dag in Nederland, ze verhollandsen niet. RA RA..hoe kan dat nou? Volgens de Zoveelste Wet van System is iedere Vlaming Inferieur, want hij Verhollandst bij het in zijn blikveld krijgen van een 'Ollander.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar dat er ook een Biersteeg is, waar eens 30 kroegen stonden.
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel Oostenrijkers hebben Slavisch bloed, net als in Zuid-Beieren.
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2008 om 08:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() Niks mis mee. Een gemeenschap met enig zelfrespect spreekt en schrijft een behoorlijke taal, voor de Vlamingen het Algemeen Nederlands. Ik heb hier opzettelijk het woord Beschaafd niet gebruikt, wat te hoog gegrepen voor sommige mensen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Helaas wordt dat het Algemeen Vlaams http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...n-Vlaams.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Begrijpelijke reactie van een overtuigde Belgicist. Jullie hebben er belang bij het Vlaams en het Nederlands als twee aparte talen te beschouwen. Ons zo klein mogelijk houden nietwaar? Trouwens, welke taal wordt er door de Franstalige Belgen gesproken? Het Algemeen Belgisch? De Fransen maken er zich in ieder geval vrolijk over. In Oostenrijk wordt Duits gesproken, geen Oostenrijks, dat niet bestaat zoals Vlaams niet bestaat. Ik heb geen artikel uit D.M. nodig om mijn stelling te bewijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De aanwezigheid van de Vlamingen daar was niet onopgemerkt in Ierland , waar een van toen drie Keltische koningen in moeilijkheden verkeerde en naar een klooster was moeten vluchten. Hij kwam nadien om hulp vragen bij de Normandiers in het bezette Wales(Pembroke) die hem verwezen naar de daar aanwezige Vlamingen. Deze kwamen met toestemming van de toen Engelse koning en veroverden naderrhand in drie jaar gans Ierland voor deze Ierse koning, zij bleven daar met hun afstammelingen en gaven aanleiding tot de talrijke "Flemings" in Ierland en in de landen waar de Ieren met of tegen hun wil terecht kwamen....ik bedoel : de VSA (als uitwijkelingen gedurende de hongersnood) en in Australie (als verbannneligen door het Engels bestuur) Interessant is nog dat Kerstkaartjes met oud-vlaamse tekst nog voorkomen in het zuid-oost Ierland... Even nog herinneren dat de ontdekker van de "penicilline", A.Fleming ook een nakomeling is van een vlaamse inwijkeling in Schotland. Luke |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Ons Nederlands was behoorlijk geworden. Ook zonder het vreemde 'je' en de 'jij'. Dat kwam uit het imperialistisch buitenland. En de Vlamingen maar weer eens buigen.
Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2008 om 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Helaas stelt men in de praktijk vast dat veel Vlamingen zich van dat argument niets aantrekken en dat er een soort Algemeen Vlaams aan het ontstaan is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als Vlaming geboren uit een Nederlandse moeder, heb ik geen moeite met het verstaan van de meeste Nederlands en Vlaamse dialecten , bij mijn bezoeken aan mijn familie (tot aan Texel en vanaf de Limburgen) heb ik overal mij perfect verstaanbaar kunnnen maken en de tegenpartij kunnen verstaan.... Luke |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Is dat nu echt iets om je druk over te maken? In mijn schrijftaal gebruik ik het regelmatig, in mijn conversatietaal veel minder. Wat jij "het imperialistisch buitenland" noemt is voor mij mijn echte vaderland. Meningen verschillen nu eenmaal in een democratisch bestel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
voor het AN. Dit soort bargoens is verwerpelijk en ik stoor me er voortdurend aan. Het kadert in een waarden- en normenvervaging die typisch is voor de Westerse jeugd. Een beetje stoerdoenerij. Meer moet je er niet achter zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ''Ge'' en ''gij'' is weldegelijk AN. Het stamt nog uit de tijd van de statenvertaling van de Bijbel. Als Vlamingen dat gebruiken dan is dat vrijwillig, maar volgens mij neemt het gebruik van ''ge'' en ''gij'' helemaal niet af.
|
![]() |
![]() |