Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2008, 21:42   #41
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat zou het! Heel onze Vlaamse taal is nu reeds aan het 'verhollandsen' door het gebruik van 'je' en 'jij'. Als u even uw ogen zou opentrekken op tijd en stond, zou het u heus geen kwaad doen.
Nou en? GGGGGGGIJ doet net of daar je leven vanaf hangt. Hier in Noord-Brabant gebruiken wij ook nog steeds voornamelijk GIJ, dat is ook nog niet verhollandst. Je kunt ook miereneuken als de beste! Misschien is het wel gewoon een evolutie. Maar ik snap het best. Het is een teken aan de wand dat de Vlaamse dialecten dus niet sterk genoeg zijn om weerstand te bieden aan de Hollandse dialecten. Wij Brabanders hebben daar geen last van, want onze identiteit staat als een huis binnen Nederland. Ondanks dat wij duidelijk Nederlander zijn hebben we onze Brabantse eigenheden niet verloren. Als Vlamingen zo ontzettend bang zijn dat ze hun eigenheden gaan verliezen kan ik daaruit alleen maar concluderen dat ze een zwakke culturele basis van zichzelf hebben of ze hebben daarin te weinig vertrouwen. Komen we toch weer terug bij de minderwaardigheidsgevoel bij sommigen van jullie. Ik ben echter blij dat ik in mijn contacten met de Vlamingen hier de laatste tijd daar weinig van merk. Die zijn wel zelfbewust en ook al komen ze blijkbaar iedere dag in Nederland, ze verhollandsen niet. RA RA..hoe kan dat nou? Volgens de Zoveelste Wet van System is iedere Vlaming Inferieur, want hij Verhollandst bij het in zijn blikveld krijgen van een 'Ollander.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 21:54   #42
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hugenoten waren Calvinisten. En Calvinisten waren harde werkers en zuinig. Zij droegen massaal bij tot het economisch leven en wellicht ook tot het culturele leven. Dus er zit veel 'Frans' bloed in de Amsterdammers, net zoals er veel 'Vlaams' bloed in de Amsterdammers zit. Wat dat allemaal al moge betekenen.
Niet alleen in dat dorp aan het IJ, maar overal in Nederland, zelfs mijn dorp op de heide kent vele afstammelingen van Vlaamse wevers.
Vandaar dat er ook een Biersteeg is, waar eens 30 kroegen stonden.
Oud 6 juni 2008, 21:55   #43
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat is allemaal leuk, maar wat is de relevantie hiervan?

Etnisch gezien zijn Oostenrijker ook Duitsers, maar daar blijft het bij.
Veel Oostenrijkers hebben Slavisch bloed, net als in Zuid-Beieren.
Oud 6 juni 2008, 22:32   #44
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Vlamingen hebben niet alleen in Holland afstammelingen/broeders lopen, ook in Zuid Wales, Zuid-oost Schotland, het vroegere Pruisen, etc.

Echt waar, de meeste vlamingen zijn echt niet tegen nederlanders hoor. jullie zijn gewoon gemakkelijk uit jullie tent te lokken.
Daarbij will ik ook nog eens de exodus van vele Vlamingen naar holland in 1830 vermelden. Vluchtelingen van de franstalige repressie.
Dat klopt, aangezien wij zelfs twee stenen met elkaar kunnen doen vechten,is wat ons betreft hollanders opnaaien tot ze uit hun vel barsten van woede een koud kunstje...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 08:18   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Nou en? GGGGGGGIJ doet net of daar je leven vanaf hangt. Hier in Noord-Brabant gebruiken wij ook nog steeds voornamelijk GIJ, dat is ook nog niet verhollandst. Je kunt ook miereneuken als de beste! Misschien is het wel gewoon een evolutie. Maar ik snap het best. Het is een teken aan de wand dat de Vlaamse dialecten dus niet sterk genoeg zijn om weerstand te bieden aan de Hollandse dialecten. Wij Brabanders hebben daar geen last van, want onze identiteit staat als een huis binnen Nederland. Ondanks dat wij duidelijk Nederlander zijn hebben we onze Brabantse eigenheden niet verloren. Als Vlamingen zo ontzettend bang zijn dat ze hun eigenheden gaan verliezen kan ik daaruit alleen maar concluderen dat ze een zwakke culturele basis van zichzelf hebben of ze hebben daarin te weinig vertrouwen. Komen we toch weer terug bij de minderwaardigheidsgevoel bij sommigen van jullie. Ik ben echter blij dat ik in mijn contacten met de Vlamingen hier de laatste tijd daar weinig van merk. Die zijn wel zelfbewust en ook al komen ze blijkbaar iedere dag in Nederland, ze verhollandsen niet. RA RA..hoe kan dat nou? Volgens de Zoveelste Wet van System is iedere Vlaming Inferieur, want hij Verhollandst bij het in zijn blikveld krijgen van een 'Ollander.
Een evolutie? Niks te evolutie, Ons opgelegd ja. Wij werden verplicht om op school 'schoon ABN' te spreken. Niks te evolutie.

Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2008 om 08:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 08:27   #46
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een evolutie? Niks te evolutie, Ons opgelegd ja. Wij werden verplicht om op school 'schoon ABN' te spreken. Niks te evolutie.
En "we" hebben ons laten doen. Zwak dus.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 08:32   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
En "we" hebben ons laten doen. Zwak dus.
Inderdaad hebben we ons laten doen. Maar geen tweede keer.
Oud 7 juni 2008, 08:54   #48
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad hebben we ons laten doen. Maar geen tweede keer.
http://www.youtube.com/watch?v=RArjX17JJiI
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 10:26   #49
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niks mis mee. Een gemeenschap met enig zelfrespect spreekt en schrijft een behoorlijke taal, voor de Vlamingen het Algemeen Nederlands. Ik heb hier opzettelijk het woord Beschaafd niet gebruikt, wat te hoog gegrepen voor sommige mensen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 10:29   #50
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niks mis mee. Een gemeenschap met enig zelfrespect spreekt en schrijft een behoorlijke taal, voor de Vlamingen het Algemeen Nederlands. Ik heb hier opzettelijk het woord Beschaafd niet gebruikt, wat te hoog gegrepen voor sommige mensen.

Helaas wordt dat het Algemeen Vlaams

http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...n-Vlaams.dhtml
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 10:50   #51
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

Jaja franskiljon, we weten vooral dat die "helaas" gemeend is in uw geval.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 11:01   #52
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Begrijpelijke reactie van een overtuigde Belgicist. Jullie hebben er belang bij het Vlaams en het Nederlands als twee aparte talen te beschouwen. Ons zo klein mogelijk houden nietwaar? Trouwens, welke taal wordt er door de Franstalige Belgen gesproken? Het Algemeen Belgisch? De Fransen maken er zich in ieder geval vrolijk over. In Oostenrijk wordt Duits gesproken, geen Oostenrijks, dat niet bestaat zoals Vlaams niet bestaat. Ik heb geen artikel uit D.M. nodig om mijn stelling te bewijzen.
Oud 7 juni 2008, 11:09   #53
lukke
Vreemdeling

Standaard Flemings over de wereld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Vlamingen hebben niet alleen in Holland afstammelingen/broeders lopen, ook in Zuid Wales, Zuid-oost Schotland, het vroegere Pruisen, etc.

Echt waar, de meeste vlamingen zijn echt niet tegen nederlanders hoor. jullie zijn gewoon gemakkelijk uit jullie tent te lokken.

Daarbij will ik ook nog eens de exodus van vele Vlamingen naar holland in 1830 vermelden. Vluchtelingen van de franstalige repressie.
Om even mijn duit in het zakje te doen...de "Fleming"s over de wereld, vnl. in USA en Australie, zijn afkomstg uit Ierland. Gedurende mijn verblijf aldaar van straks 30jaar heb ik intensief de Ierse geschiedenis bestudeerd en kunnen vaststellen, dat de Vlamingen( in naam afstammelingen van de Vikings(naam afkomstig van de "vlammen"(vuurtorens) op hun route doorheen de ,door hen bezette, wereld toendertijd) uit de vlaamse kuststreek of streek langsheen de Schelde , rond de jaren eind van de eerste jaarhonderd na het eerste millennium , naar Wales(England) vertrokken zijn met toestemming of op verzoek van de andere Noormannen(uit Normandie) die na de slag op de zuidkust van Engeland , tegen hun broeders uit het Noorden, last hadden met sommige oorspronkelijke bewoners. Zij waren daar welgekomen , omdat de veroverende Normandiers ,niet best over de weg konden met de Welshmen. De Vlamingen werden daar dus ingezet op een grenslijn van het "little england beyond Wales" en konden aldus een stuk van Wales bezet houden aan de zeezijde van de streek , dat paalde aan de nu Ierse Zee. Dit gebeurde met succes en de geschiedenisboeken verhalen dat tot in de 17-18e eeuw in die streek nog "Vlaams" gesproken werd.
De aanwezigheid van de Vlamingen daar was niet onopgemerkt in Ierland , waar een van toen drie Keltische koningen in moeilijkheden verkeerde en naar een klooster was moeten vluchten. Hij kwam nadien om hulp vragen bij de Normandiers in het bezette Wales(Pembroke) die hem verwezen naar de daar aanwezige Vlamingen. Deze kwamen met toestemming van de toen Engelse koning en veroverden naderrhand in drie jaar gans Ierland voor deze Ierse koning, zij bleven daar met hun afstammelingen en gaven aanleiding tot de talrijke "Flemings" in Ierland en in de landen waar de Ieren met of tegen hun wil terecht kwamen....ik bedoel : de VSA (als uitwijkelingen gedurende de hongersnood)
en in Australie (als verbannneligen door het Engels bestuur)
Interessant is nog dat Kerstkaartjes met oud-vlaamse tekst nog voorkomen in het zuid-oost Ierland...
Even nog herinneren dat de ontdekker van de "penicilline", A.Fleming ook een nakomeling is van een vlaamse inwijkeling in Schotland.

Luke
lukke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 11:11   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ons Nederlands was behoorlijk geworden. Ook zonder het vreemde 'je' en de 'jij'. Dat kwam uit het imperialistisch buitenland. En de Vlamingen maar weer eens buigen.

Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2008 om 11:12.
Oud 7 juni 2008, 11:11   #55
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Jaja franskiljon, we weten vooral dat die "helaas" gemeend is in uw geval.
Citaat:
Begrijpelijke reactie van een overtuigde Belgicist. Jullie hebben er belang bij het Vlaams en het Nederlands als twee aparte talen te beschouwen. Ons zo klein mogelijk houden nietwaar? Trouwens, welke taal wordt er door de Franstalige Belgen gesproken? Het Algemeen Belgisch? De Fransen maken er zich in ieder geval vrolijk over. In Oostenrijk wordt Duits gesproken, geen Oostenrijks, dat niet bestaat zoals Vlaams niet bestaat. Ik heb geen artikel uit D.M. nodig om mijn stelling te bewijzen.
Ik ben een groot voorstander van Algemeen Nederlands want het is voor Franstaligen en anderstaligen in het algemeen wel een probleem of AN te leren en dan in België met (Algemeen) Vlaams geconfronteerd te worden.
Helaas stelt men in de praktijk vast dat veel Vlamingen zich van dat argument niets aantrekken en dat er een soort Algemeen Vlaams aan het ontstaan is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 11:18   #56
lukke
Vreemdeling

Standaard Vlams of Nederlands

Citaat:

I denk dat U wat teveel onderscheid zoekt in de talen met het bestemmen met een naam. Zonder allusie te maken op de verschillen in het Frans, verwijs ik U naar de verschillen in taal in uitsprak tussen het amerikaans en het engels ..toch worden ze beiden als een taal, het engels, aanvaard...
Als Vlaming geboren uit een Nederlandse moeder, heb ik geen moeite met het verstaan van de meeste Nederlands en Vlaamse dialecten , bij mijn bezoeken aan mijn familie (tot aan Texel en vanaf de Limburgen) heb ik overal mij perfect verstaanbaar kunnnen maken en de tegenpartij kunnen verstaan....
Luke
lukke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 11:45   #57
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ons Nederlands was behoorlijk geworden. Ook zonder het vreemde 'je' en de 'jij'. Dat kwam uit het imperialistisch buitenland. En de Vlamingen maar weer eens buigen.
Is dat nu echt iets om je druk over te maken? In mijn schrijftaal gebruik ik het regelmatig, in mijn conversatietaal veel minder. Wat jij "het imperialistisch buitenland" noemt is voor mij mijn echte vaderland. Meningen verschillen nu eenmaal in een democratisch bestel.
Oud 7 juni 2008, 11:48   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat nu echt iets om je druk over te maken? In mijn schrijftaal gebruik ik het regelmatig, in mijn conversatietaal veel minder. Wat jij "het imperialistisch buitenland" noemt is voor mij mijn echte vaderland. Meningen verschillen nu eenmaal in een democratisch bestel.
Mooi vaderland hebt u.
Oud 7 juni 2008, 12:00   #59
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben een groot voorstander van Algemeen Nederlands want het is voor Franstaligen en anderstaligen in het algemeen wel een probleem of AN te leren en dan in België met (Algemeen) Vlaams geconfronteerd te worden.
Helaas stelt men in de praktijk vast dat veel Vlamingen zich van dat argument niets aantrekken en dat er een soort Algemeen Vlaams aan het ontstaan is.
Ik ben het met jou gedeeltelijk eens, maar je begaat de vergissing het "chattaaltje" dat de Vlaamse jeugd gretig gebruikt als norm te aanvaarden
voor het AN. Dit soort bargoens is verwerpelijk en ik stoor me er voortdurend aan. Het kadert in een waarden- en normenvervaging die typisch is voor de Westerse jeugd. Een beetje stoerdoenerij. Meer moet je er niet achter zoeken.
Oud 7 juni 2008, 12:09   #60
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
''Ge'' en ''gij'' is weldegelijk AN. Het stamt nog uit de tijd van de statenvertaling van de Bijbel. Als Vlamingen dat gebruiken dan is dat vrijwillig, maar volgens mij neemt het gebruik van ''ge'' en ''gij'' helemaal niet af.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be