Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2002, 17:18   #41
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mo kverstoakik wel west-vlams wei. Das gin problim vwo mie en kzien de van overtugt datter noh minsen zin, nie van oliere, die oes wok verstoan. Tin dialikt é. De geweune vlamske toale, iederjin kantta begriepn asse in vloandrn weunn. Kè trouwns minne baai geskeurt bistak ip oeze renne zoate.
ge men et, groote sceure? of mo een bike?

Nuja, als ik eerlijk ben, ik spreek geen plat westvlaams, maar velen begrijpen het niet (vooral Antwerpen, Limburg en de Nederlanders). En als ik me niet vergis loopt hier elders op het forum een discussie Vlaanderen bij Nederland?
merel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 17:19   #42
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Ik merk het...

Nee, een onafhankelijk Vlaanderen is nodig om z'n succes van nu voor de toekomst te behouden. België belast Vlaanderen. We moeten onder hun juk van Wallonië zien vandaan te komen. En daar is een splitsing noodzakelijk voor. Ik voel me geen Belg en zou niet weten wat een Belg zijn is.

In Vlaanderen is er ook verscheidenheid, maar we zijn één volk, wat je van België niet kan zeggen.

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 17:23   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Ik merk het...

Nee, een onafhankelijk Vlaanderen is nodig om z'n succes van nu voor de toekomst te behouden. België belast Vlaanderen. We moeten onder hun juk van Wallonië zien vandaan te komen. En daar is een splitsing noodzakelijk voor. Ik voel me geen Belg en zou niet weten wat een Belg zijn is.

In Vlaanderen is er ook verscheidenheid, maar we zijn één volk, wat je van België niet kan zeggen.
Zo is dat maar.
En daar sta ik achter.
Oud 8 december 2002, 17:25   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

@Jan van den Berghe

Fraaie uitwerking van de vergelijking.
Ik vrees echter voor jou dat de meerderheid alhier (en ik bedoel wel degelijk Vlaanderen) uw visie op 'verwarmen' en de financiering ervan niet deelt..........
Voor mijn part mag daar een referendum over komen.
Als het tegenvalt voor de separatisten, verkas je dan naar zonniger oorden, waar geen verwarming van node is

Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 17:25   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door merel
Ik wil ook een splitsing!!!
gen nen versta us westvlams, dus winder wiln allene zin.

Waar staan we dan? Wat brengt dit alles voor oplossing?
njet, nada, niks!
Inderdaad, een afsplitsing van West-Vlaanderen brengt geen oplossing aan. Cultureel en taalkundig is West-Vlaanderen immers een deel van Vlaanderen; dat kan niet gezegd worden van de Franssprekende gebieden in België. Naast economische en sociale redenen zijn er ook culturele en taalkundige.

Als West-Vlaming versta ik ook andere dialecten zeer goed. Het zou echter verkeerd zijn een dialect als leitmotiv te nemen voor een of andere afsplitsing. De culturele eenheid van het Nederlands is heel belangrijk, vooral in onze tijd waar het Nederlands al zwaar onder druk komt te staan op Europees niveau bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2002, 17:27   #46
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Wij voelen ons goed in Vlaanderen, niet in België. Dus mogen wij hier in ons Vlaamse land blijven. De belgiscisten mogen andere oorden opzoeken. Ik zal je een kaartje sturen, Staaf. Over wat je mist. Het zal een grote kaart worden..

Oud 8 december 2002, 17:31   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ik vrees echter voor jou dat de meerderheid alhier (en ik bedoel wel degelijk Vlaanderen) uw visie op 'verwarmen' en de financiering ervan niet deelt..........
Voor mijn part mag daar een referendum over komen.
Als het tegenvalt voor de separatisten, verkas je dan naar zonniger oorden, waar geen verwarming van node is
Een voorwaarde voor het welslagen van een volksraadpleging is de waarborg van een objectieve informatiecampagne. Rekening houdend met de Belgicische krachten die alles zullen doen om een afsplitsing te vermijden, is het weinig waarschijnlijk dat aan een dergelijke voorwaarde voldaan wordt.

Ook heerst er heel veel ontwetendheid over de werkelijke toestand van dit Belgenland.

In een democratie verbiedt niemand mij nog steeds verder te strijden voor ideeën die me dierbaar zijn. Maar het past eveneens respect te hebben voor de stem van de meerderheid. Volksraadpleging? Ja! Net zoals men in Tsjechoslovakije heeft gedaan en zoals men al een paar keer in Québec heeft gedaan.

Tot op heden heb ik echter nog maar weinig zinnige argumenten gehoord ten voordele van het voortbestaan van België. Mij komt het dan ook dat de belgicisten wel voortdurend ageren tegen de Vlaamsnationalisten en het steeds beter en duidelijker vorm krijgen van een Vlaamse staat, maar niets concreets daar tegenover weten te stellen. U bijvoorbeeld taxeert - terecht - het huidige federale België als iets dat nefast is. Wat wilt u dan? Een unitaire staat? Een Belgique de papa?
Oud 8 december 2002, 17:36   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten onder hun juk van Wallonië zien vandaan te komen. En daar is een splitsing noodzakelijk voor.
Eigenlijk zou dit niet hoeven indien de Walen en met hen de Waalse politici niet voortdurend in de hand bijten die hen voedt. Ook het voortdurend tegentrekken bemoeilijkt een samenleven. De Waal lijkt op iemand die het leven van zijn buur voortdurend moeilijk maakt door al diens initiatieven te dwarsbomen en door zonder ophouden over hem te roddelen.

Daarom, om de toen moedige woorden van Vandenberghe te gebruiken: "Laat ons scheiden!"
Oud 8 december 2002, 17:43   #49
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een voorwaarde voor het welslagen van een volksraadpleging is de waarborg van een objectieve informatiecampagne. Rekening houdend met de Belgicische krachten die alles zullen doen om een afsplitsing te vermijden, is het weinig waarschijnlijk dat aan een dergelijke voorwaarde voldaan wordt.
Je werpt reeds op voorhand de handdoek in de ring?
Bang dat de separatistische argumenten niet echt overtuigend zijn?

Citaat:
Ook heerst er heel veel ontwetendheid over de werkelijke toestand van dit Belgenland.
Steeds bereid om correcte en gestaafde info te consumeren verblijft Superstaaf® met de meeste hoogachting.

Citaat:
Tot op heden heb ik echter nog maar weinig zinnige argumenten gehoord ten voordele van het voortbestaan van België.
Het identieke (hoofd)argument van de secessist: het hemd dat nader is dan de rok.

Citaat:
U bijvoorbeeld taxeert - terecht - het huidige federale België als iets dat nefast is. Wat wilt u dan? Een unitaire staat? Een Belgique de papa?
Inderdaad, een doorzichtiger, meer betaalbare unitaire staatsstructuur. Zonder deelparlementen, gewestregeringen, en tuttiquanti.

PS
Bij de splitsing van Tsjechoslowakijke is het enkel Tsjechië dat er beter van geworden is. Slowakije zag er (4 jaar terug) verkommerd uit, terwijl de rennovatie en restauratie in Tsjechië volop aan de gang was.
Oud 8 december 2002, 17:48   #50
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

U wilt dus een weer een stap terug in de tijd zetten? Waar de Belgische regering weer volledig beslist over twee verschillende volken?

Alsjeblieft. Ik krijg er rillingen van. Je boert achteruit, Staaf.

Oud 8 december 2002, 17:55   #51
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U wilt dus een weer een stap terug in de tijd zetten? Waar de Belgische regering weer volledig beslist over twee verschillende volken?
Leer je belg voelen zoals de andere 90% vlamingen, en je schijnprobleem van twee volkeren is van de baan.
8)

Citaat:
Alsjeblieft. Ik krijg er rillingen van. Je boert achteruit, Staaf.
Ik ben véél te beleefd om te boeren. Op eender welke manier.
Uiterst laffelijke beschuldiging dus.

Oud 8 december 2002, 17:56   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de splitsing van Tsjechoslowakijke is het enkel Tsjechië dat er beter van geworden is. Slowakije zag er (4 jaar terug) verkommerd uit, terwijl de rennovatie en restauratie in Tsjechië volop aan de gang was.
En dan moet u weten dat het juist Slovakije was die in 1992 de onafhankelijkheid uitriep, na de groeiende problemen met het Tsjechische volksgedeelte (en de intense politieke verdeeldheid). Blijkbaar speelden er andere motieven mee dan het louter economische.

Dat is ook zo voor Vlaanderen: er zijn natuurlijk economische redenen, maar ook sociale, culturele en taalkundige.
Oud 8 december 2002, 17:58   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leer je belg voelen zoals de andere 90% vlamingen, en je schijnprobleem van twee volkeren is van de baan.
Zo, zo. U bent blijkbaar van weinig dat er geen Vlaamse natie bestaat. Het lijkt veel op de reactie van sommige Bulgaren die ook niet willen erkennen dat er Macedoniërs bestaan, maar het voortdurend hebben over de westelijke Bulgaren.
Oud 8 december 2002, 17:59   #54
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
En dan moet u weten dat het juist Slovakije was die in 1992 de onafhankelijkheid uitriep, na de groeiende problemen met het Tsjechische volksgedeelte (en de intense politieke verdeeldheid). Blijkbaar speelden er andere motieven mee dan het louter economische.

Dat is ook zo voor Vlaanderen: er zijn natuurlijk economische redenen, maar ook sociale, culturele en taalkundige.
Reden te meer voor de separatisten om te bezinnen vooraleer te beginnen: misschien slachten ze óók wel de kip met de gouden eieren.
Het gaat Wallonië trouwens op economisch vlak steeds meer voor de wind, terwijl de vlaamse motor sputtert........

Oud 8 december 2002, 18:00   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je werpt reeds op voorhand de handdoek in de ring?
Bang dat de separatistische argumenten niet echt overtuigend zijn?
Helemaal niet.

Alleen werp ik op dat de belgicisten doelbewust de grote fouten en wantoestanden van de Belgische staatsconstructie angstvallig verbergen. En wie dat durft aantonen, zelfs voor de rechtbank sleurt (om maar te denken aan wat BUB onlangs deed).
Oud 8 december 2002, 18:03   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Reden te meer voor de separatisten om te bezinnen vooraleer te beginnen: misschien slachten ze óók wel de kip met de gouden eieren.
Het gaat Wallonië trouwens op economisch vlak steeds meer voor de wind, terwijl de vlaamse motor sputtert........
En dan?

Zelf als zou Wallonië bloeiend en rijk zijn, dan nog ben ik grote voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen. Kijk nu eens naar de Schotten: niettegenstaande het land een eerder zwakke economie heeft en grote investeringen krijgt van het Engelse gedeelte, keren meer en meer Schotten zich af van het Britse bestel en willen een eigen Schotse staat.

Ik gun Wallonië een opbloei: niets is trouwens beter voor Vlaanderen.

U laat u echter bedriegen als u hier zomaar stelt dat het Wallonië voor de wind gaat en Vlaanderen niet. De laatst uitgegeven werkloosheidscijfers laten inderdaad een daling van de werkloosheid zien in Wallonië en een stijging in Vlaanderen. Wat sommigen echter gemakshalve vergeten is dat de werkloosheid in Wallonië nog steeds driemaal zo hoog ligt als in Vlaanderen. Dat even terzijde.
Oud 8 december 2002, 18:03   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Dus jij denkt dat de rollen ooit zouden kunnen omgedraaid worden?
De Walen die Vlaanderen willen en zullen overeind houden?
Oud 8 december 2002, 18:04   #58
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Hilarisch, Staaf.

Straks mogen we volgens jou nog blij zijn dat we met de Walen in één "land" vastgeketend zitten!!!

Oud 8 december 2002, 18:05   #59
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo, zo. U bent blijkbaar van weinig dat er geen Vlaamse natie bestaat.
Ze bestaat, maar ik vind dat daar geen aparte staat moet van gemaakt worden.
Onze vlaamse 'leiders' zijn daar zeker nog niet aan toe.
Kijk maar eens naar het gepruts van groenen, de vroegere VU, de CVP, de SP-A(gusta) e.v.a.. Olalaaaaaa.
Als die troetens hier volledig de dienst gaan uitmaken, dan zijn we nog niet aan Kerstmis toe.
Geef mij maar een bekwame kerel zoals Lowie Michel.
Perfect tweetalig en een kerel uit een stuk, die staat als een huis voor zijn volk en zijn land.

Oud 8 december 2002, 18:27   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef mij maar een bekwame kerel zoals Lowie Michel.
Perfect tweetalig en een kerel uit een stuk, die staat als een huis voor zijn volk en zijn land.
Merkwaardig toch dat die bekwaamheid toch maar niet veel voorstelt. Michel stapelt als minister van buitenlandse zaken blunder na blunder op, vergallopeert zich in zijn uitspraken en kiest daarenboven steeds voor het Waals belang (en niet voor het algemeen "Belgisch" belang). Enkele maanden geleden kraakten de buitenlandse media Michel af en schroomden zich niet om het woord "clown" te gebruiken.

Tweetaligheid? De man is nu eenmaal leraar Nederlands geweest. En de Vlaamse ministers mogen dan geen regentaatsdiploma Frans op zak hebben, ze weten zich in het Frans nog altijd beter uit te drukken dan de modale Waalse minister.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be