Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2008, 10:39   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Het zou nog interessanter zijn om dit vooral in de periode tussen de eerste en de laatste schooldag te laten gebeuren.

Lolbroek !!

Ja, naar het schijnt is het plezantste van het huwelijk ook niet te situeren tussen het ja-woord en de dag van de scheiding ....

(als mijn vrouw dit maar niet te lezen krijgt, we zijn al meer dan 30 j heel gelukkig getrouwd ...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Over afspraken gesproken: wanneer de ene partij de andere partij een blad met regels voorlegt dat moet worden getekend voor akkoord of anders mag je voor je kinderen een andere school zoeken, mag je dat een gewone afspraak noemen?

Is dat niet meer een opgelegde afspraak en dus niet ontstaan uit vrije wil?
Tsja, als je als klant binnenstapt in den Delhaize en ge vraagt 3 maanden garantie op een blik erwtensoep ... dan kan ik me inbeelden dat ze antwoorden dat ze je verwijzen naar hun algemene kondities ...

Geef eens een link naar die bepaalde school, of naar eenderwelke school, dan kunnen we eens zien wat voor onnozelteiten ze daarin stellen ...

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik veel sjanse had met de scholen waar mijn kinderen gingen. Ze waren daar in die scholen "gematigd streng", en dat past goed bij mijn karakter.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 22:53   #42
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

@ schoofzak

Ik heb even op Google 'schoolreglement' ingetikt en de eerste in het rijtje aangeklikt, maar dat was geen schoolsite.
Bij de tweede in het rijtje vond ik een schoolreglement in pdf.

Ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen. Zodra ik dat heb gedaan, geef ik weer wat te gek is om los te lopen.

Het gaat bij mij trouwens niet alleen over geschreven 'afspraken', maar ook over die dingen waarvan verondersteld wordt dat ze worden nageleefd zonder er al te veel vragen bij te stellen. (zoals: hier vloekt men niet, gatver...)

En mijn kinderen zitten momenteel ook in gematigd strenge scholen. D.w.z.; scholen waar men bij problemen met leerlingen niet dadelijk met een reglement zwaait, maar men meestal het gezond verstand gebruikt.
Oud 21 juni 2008, 15:56   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vloeken op school.

Ik vind het zeer nuttig en edukatief, dat er geleerd wordt aan kinderen dat er plaatsen en ogenblikken zijn waarop men zijn gedrag een beetje aanpast of intoomt. Dat men doorheeft dat er een verschil is hoe men zich gedraagt of mag/kan gedragen als supporter van een voetbalploeg, tegenover pakweg als bezoeker in een ziekenhuis ....

Zelfs als rabiaat tegenstander van al wat naar godsdienst ruikt, vind ik dat vloeken in een katolieke school zeker, maar zelfs in een staatsschool best inderdaad niet toegelaten wordt (en waarbij het gezond verstand wel een verschil zal maken tussen het sportveld, de speelplaats en het klaslokaal ... bla bla ..)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 22 juni 2008, 01:01   #44
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
o wat erg !?

ouders kunnen dat toch ook niet ?!
??? Deze uitspraak spreekt (de reden van) deze post tegen. Het is juist schandalig dat ouders niet ter verantwoording kunnen worden geroepen voor hun kroost-spijbel-actie.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 01:05   #45
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
wat zeg jij nu?
Ik heb ooit een leraar gehad die openlijk zei dat het een week geen les wa omdat hij op vakantie was. Niet dat we dat erg vonden hoor
Dan is die leraar zwaar z'n boekje te buiten gegaan. Nu zou dat volgens mij niet meer pakken, die leerkracht wordt buiten gesmeten of krijgt op z'n minst een zware blaam (vaste benoemingen en 'onschendbaarheid', weet je wel ?). Zeker dat het geen ironische opmerking was of zo ? Als hij dat dan echt wil doen, moet hij veinzen dat hij ziek is en een bereidwillige arts vinden om te schrijven (neem van mij aan, die zijn er met bosjes). Voor de rest houdt hij beter z'n mond, zeker tegen z'n leerlingen, over z'n extra weekje vakantie.
Oud 22 juni 2008, 09:39   #46
Skoebidoe
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
het zou een pak gemakkelijker zijn, zowel voor de ouders als de leerkrachten om het schooljaar gewoon te laten eindigen op de laatste vrijdag van de maand juni.

De meeste mensen die op verlof gaan (en zeker de vliegreizen) vertrekken tijdens een weekend. Degenen die met de auto gaan hoeven dan evenmin op dag 1 juli te wachten.

En desnoods laat men ter compensatie het groot verlof ook eindigen op de laatste zondag van augustus.

Waarom het altijd zo moeilijk maken als het eenvoudig ook kan?

Die laatste dagen zijn een pest voor zowel de leerkrachten (die hebben OOK neigingen om op verlof te vertrekken, liefst aan goedkopere prijzen mèt hun kinderen) als voor de ouders én voor de kinderen die zich die laatste les-loze dagen toch maar doodvervelen op school.
Dit jaar is 30 juni geen officiële schooldag meer. Dat is eerder dit jaar beslist door Minister VDB.
Skoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 09:46   #47
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik las net in de Standaard (voor jullie komfort: knip en plak hieronder) dat het ook dit jaar weer van dat is: flink wat kinderen gaan de laatste twee schooldagen (vrijdag en maandag) niet naar school, omdat het goedkoper is om iets vroeger met vakantie te trekken.

Oh wat hoor je de scholen dan reutelen over "hun pedagogisch projekt".
Die scholen hebben daarin gelijk (je moet kinderen niet leren om afspraken gemakkelijkheidshalve aan je laars te lappen, dat gaat zo in het latere leven ook niet ...), maar toch hebben de scholen maar gedeeltelijk gelijk.

Want zeg nou eerlijk: wanneer zijn de eksamens reeds gedaan, en wat presteert men nog op school de laatste week van juni ???

Damers en heren schooldirekteurs en ondervijzenden: geef zelf eerst het voorbeeld.
Meneer de minister van onderwijs en geldverbranding: vaardig fatsoenlijke regels uit over wat een schooldag moet inhouden.

Want dat is wat onze Vlaamse maatschappij nodig heeft, als we tenminste niet willen afglijden naar het nivo van 't eerste 't beste ontwikkelingsland. (Wanneer vertrekt de trein? Misschien straks. Wanneer wordt mijn pree gestort? Misschien morgen. Wanneer komt de loodgieter? Misschien volgende week. Wanneer wordt er geleverd? Dat weten we nog niet. Is mijn vakantiehuisje proper bij aankomst? De poetsvrouw is naar de manikuur. ...)

Heeft er iemand een afwijkende mening?

De Standaard Online
dinsdag 17 juni 2008 | Bron: belga
Vakantie-uittocht start al op 26 juni

Honderden leerlingen zullen volgende week vrijdag hun rapport niet afhalen. De grote uittocht richting vakantiebestemmingen begint immers al een dag vóór de prijsuitreiking, zo blijkt uit een rondvraag bij touroperators en Brussels Airport. Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke ziet weinig mogelijkheden om in te grijpen.
Volgende donderdag verwacht de luchthaven van Zaventem meer dan 30.000 passagiers. 'Het wordt dé piekdag voor vertrekkende passagiers', aldus woordvoerder Jan Van der Cruysse van Brussels Airport in Het Laatste Nieuws. Claude Pérignon van touroperator Thomas Cook bevestigt: 'Heel wat ouders hebben het gevoel dat hun kind niet veel zal missen op de laatste schooldag en besluiten donderdag al te vertrekken. Het scheelt ook een flinke slok op de borrel. Wie voor het weekend vertrekt, betaalt prijzen uit het laag- of middenseizoen.'

Het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Vandenbroucke (SP.A) kan moeilijk ingrijpen . 'Er is niet veel dat we kunnen doen', zegt woordvoerder Ward Verhaeghe. 'Als het om een leerling gaat die al voor het tweede jaar op rij meer dan 30 halve dagen onwettig afwezig was, kunnen zijn of haar ouders wel de schooltoelage verliezen. Maar als het enkel om die ene dag gaat, staat daar geen sanctie tegenover.'

jns
weinig inhoud voor veel lettertjes. Over die lettertjes: het is consequent, examens, niveau, en manicure. De spelling is een beetje veranderd de afgelopen veertig jaar.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 juni 2008 om 09:47.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 10:04   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Mijn ouder stuurde me naar school om te leren - niet omdat de wet het zegt en niet de laatste dag 'omdat het moet'. Dwangneuroot.
je leert daar een job door afwerkenen volhouden, ook als je even geen zin hebt, eigenlijk op vakantie wil of het nut zelf niet inziet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 11:20   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
weinig inhoud voor veel lettertjes. Over die lettertjes: het is consequent, examens, niveau, en manicure. De spelling is een beetje veranderd de afgelopen veertig jaar.

Maar nu weten we nog steeds niet wat uw doorluchtige hoogheid aan intelligensie en maatschappelijk doorzicht denkt over het onderwerp van de draad. En we zijn daar toch zo benieuwd om. Plies, we smeken erom: geef jouw gedachten hierover.

post skrotum: hebt gij nu nog niet door dat ik daar net zo'n plezier in heb als er reaksies komen op mijn vooruitstrevende spelling? Hoe meer azijnpissers, hoe langer ik het zal volhouden.

Oud 22 juni 2008, 11:26   #50
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar nu weten we nog steeds niet wat uw doorluchtige hoogheid aan intelligensie en maatschappelijk doorzicht denkt over het onderwerp van de draad. En we zijn daar toch zo benieuwd om. Plies, we smeken erom: geef jouw gedachten hierover.

post skrotum: hebt gij nu nog niet door dat ik daar net zo'n plezier in heb als er reaksies komen op mijn vooruitstrevende spelling? Hoe meer azijnpissers, hoe langer ik het zal volhouden.
Ik zie niet in hoe ge plezier kunt hebben in reacties op een foute spelling, maar goed.

De mensen moeten beseffen dat het schooljaar nog niet gedaan is. Er is nu éenmaal tijd nodig om de examens te delibereren, en ondertussen is het logisch dat de leerlingen niet veel om handen hebben. Ik vind eigelijk dat leerlingen die het de moeite niet vinden om hun punten af te halen en te bespreken, gewoon geen diploma moeten krijgen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 12:02   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in hoe ge plezier kunt hebben in reacties op een foute spelling, maar goed.
'k Zou 't geloven, dat ge u niet moeit met mijn plezierbeleving.

Citaat:
De mensen moeten beseffen dat het schooljaar nog niet gedaan is. Er is nu éenmaal tijd nodig om de examens te delibereren, en ondertussen is het logisch dat de leerlingen niet veel om handen hebben.
Met een minimum aan inzet en aan verbeelding, is het echt niet moeilijk om de leerlingen wel iets om handen te geven. Persoonlijk zou ik daar geen hele grote vakantie aan vrijetijd moeten opofferen, om zoiets te vinden.

Citaat:
Ik vind eigelijk dat leerlingen die het de moeite niet vinden om hun punten af te halen en te bespreken, gewoon geen diploma moeten krijgen.
Dat is wel redelijk kordaat als maatregel. Hoe zou je zo'n houding van een student in een eindterm gieten, om die maatregel te staven?

En als je dan toch zo krachtig (repressief) wil ageren, wat denk je dan van het voorzien in het schoolreglement dat "wiens schoolhouding blijkt geeft van onvoldoende 'kweetnietwat, voorbeeld door de laatste schooldag(en) voor schoolvakanties ongerechtvaardigd afwezig te blijven, het volgend schooljaar verzocht zal worden om een andere school op te zoeken ..."

(eigenlijk is het probleem breed maatschappelijk: de ouders zien de school graag als goedkope kinderoppas en surrogaat-verantwoordelijk-voor-opvoeding, en zien de leerkrachten al evenmin de leerling als sentrum voor hun pedagogische aktie - ze denken alleen aan hun vakantie, hun komfort, hun vakidiotie waarachter ze zich kunnen verschuilen enz. ...)

Oud 22 juni 2008, 19:50   #52
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
mijne kleine moet zijn rapport afhalen op maandag 30 juni.

ik zou het een fout signaal vinden aan hem om daarvan af te wijken.

wat de rest doet, daar lig ik niet wakker van
Dat is eigenaardig, want ik dacht dat 30 juni dit jaar voor de leerlingen een verlofdag was.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 19:57   #53
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Regels zijn er enkel voor het personeel, leerlingen hebben enkel rechten en minister VDB vindt dat dan ook prima.
Plichten zijn er zelden, een leerling mag zo veel spijbelen als hij wil, er staan GEEN sancties tegenover.
Meer nog, als de beroepsspijbelaars hun examens afleggen (dat recht hebben ze dan weer wel) met goed gevolg, dan slaagt hij/zij zonder probleem.

Ondertussen moet de meester/ juffrouw bijscholingen volgen, aan taalbeleid doen, gezondheidsbeleid, verkeersopvoeding geven, ontwikkelingsdoelen nastreven , eindtermen, vakoverschrijdende eindtermen, vakoverschrijdende ontwikkelingsdoelen, GOK-beleid toepassen in het lesgebeuren, opstellen van jaar-, jaarvorderingsplannen, vergaderen om vergaderingen te plannen, maanden wachten op zijn eerste loon,...

O ja, voor ik het vergeet, af en toe moet hij ook nog les geven.
Leerlingen mogen niet spijbelen zo veel ze willen.
Als een leerling maar 1 of 2 dagen onwettig afwezig is, wordt er inderdaad niet tegen opgetreden.
Ik denk dat een leerling maximum 3 of 5 maal 1 dag mag afwezig zijn zonder doktersbriefje of zonder toelating van de directie.
1 dag meer en je mag het bij het CLB gaan uitleggen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 23:55   #54
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat is eigenaardig, want ik dacht dat 30 juni dit jaar voor de leerlingen een verlofdag was.
Inderdaad, op 30 juni leerlingen naar school laten komen is onwettellijk. Scholen zullen dit vast niet doen, schooljaarkalender van je kinderen nog eens goed nakijken, Anna List?
Oud 23 juni 2008, 18:55   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Inderdaad, op 30 juni leerlingen naar school laten komen is onwettellijk. Scholen zullen dit vast niet doen, schooljaarkalender van je kinderen nog eens goed nakijken, Anna List?

Onderwijzenden zullen dit zeker niet doen.
Hun twee maanden verlof "afronden naar boven" is wellicht het pedagogische summum in het belang van het kind.

Oud 27 juni 2008, 09:17   #56
freespirit
Minister-President

Standaard

Gisterenavond zag ik ze massaal op de baan, late filevorming van gezinsauto's die de drukte en de hoge kosten willen voorzijn en met hun kroost afzakten naar zonnigere oorden om daar te gaan braden in het zonnetje (Frankrijk?, Spanje?, ...). Dat hun kinderen vandaag nog naar school moeten, deert hen niet, ze hebben toch een (terecht) gevoel van straffeloosheid. Ik heb een ideaal voorstel, waarbij het initiatief niet bij het onderwijs, maar bij de reisbureaus / boekingskantoren ligt. De scholen kunnen de ouders weliswaar niet sactioneren, de reissector zou hen wel financieel kunnen straffen. Laat gewoon ouders die met hun schoolgaande kinderen (6-18 jaar) te vroeg en dus ongewettigd willen vertrekken een soort van 'boete', een fee, betalen voor hun vliegtuigtickets, vakantiehuizen, hotels, enz. Doe er een klot van een paar honderd euro's bij en de ouders zullen dan wel inzien dat ze hun kind het schooljaar moeten laten uitdoen. Zorg ervoor dat ze niet meer profijt hebben dan dat ze een dagje langer wachten om te vertrekken,nu wordt associaal gedrag immers beloond. De 'serieuze' ouders worden nu financieel gestraft door de regels en de richtlijnen van de school op te volgen. De anderen komen er voordelig en ongestraft mee weg. Een fee per schoolgaand kind dat te vroeg vertrekt dus vragen, om deze onrechtvaardigheid te 'corrigeren'. Zulk initiatief aan reisbureau's laten is technisch en praktisch perfect moegelijk. Ik kan mij herinneren dat je bij vliegtuigpakketreizen (Neckermann, Thomas Cook, Jetair,Connections, ...) praktisch altijd de geboortedatum van alle meereizende personen moet opgeven, zo schoolgaande kinderen traceren, lijkt mij dus (daar) niet zo moelijk. De sector zelf kan er met die 'fee's' ook beter van worden, dit is in feite een vergoeding vpor hun inspanningen die ze doen om kinderen op te sporen.

Zou de reissector de moed hebben om zulke maatregelen in te voeren, of geldt alleen nog de commercie en is men wars van enige ethische bedenking? En in hoeverre heeft onze onderwijsminister zulks in voege om de reissector deze 'retributieheffing' toe te staan?

Laatst gewijzigd door freespirit : 27 juni 2008 om 09:20.
Oud 27 juni 2008, 09:21   #57
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Gisterenavond zag ik ze massaal op de baan, late filevorming van gezinsauto's die de drukte en de hoge kosten willen voorzijn en met hun kroost afzakten naar zonnigere oorden om daar te gaan braden in het zonnetje (Frankrijk?, Spanje?, ...). Dat hun kinderen vandaag nog naar school moeten, deert hen niet, ze hebben toch een (terecht) gevoel van straffeloosheid. Ik heb een ideaal voorstel, waarbij het initiatief niet bij het onderwijs, maar bij de reisbureaus / boekingskantoren ligt. De scholen kunnen de ouders weliswaar niet sactioneren, de reissector zou hen wel financieel kunnen straffen. Laat gewoon ouders die met hun schoolgaande kinderen (6-18 jaar) te vroeg en dus ongewettigd willen vertrekken een soort van 'boete', een fee, betalen voor hun vliegtuigtickets, vakantiehuizen, hotels, enz. Doe er een klot van een paar honderd euro's bij en de ouders zullen dan wel inzien dat ze hun kind het schooljaar moeten laten uitdoen. Zorg ervoor dat ze niet meer profijt hebben dan dat ze een dagje langer wachten om te vertrekken,nu wordt associaal gedrag immers beloond. De 'serieuze' ouders worden nu financieel gestraft door de regels en de richtlijnen van de school op te volgen. De anderen komen er voordelig en ongestraft mee weg. Een fee per schoolgaand kind dat te vroeg vertrekt dus vragen, om deze onrechtvaardigheid te 'corrigeren'. Zulk initiatief aan reisbureau's laten is technisch en praktisch perfect moegelijk. Ik kan mij herinneren dat je bij vliegtuigpakketreizen (Neckermann, Thomas Cook, Jetair,Connections, ...) praktisch altijd de geboortedatum van alle meereizende personen moet opgeven, zo moeilijk schoolgaande kinderen traceren, lijkt mij dus (daar) niet zo moelijk. De sector zelf kan er met die 'fee's' ook beter van worden, dit is in feite een vergoeding vpor hun inspanningen die ze doen om kinderen op te sporen.

Zou de reissector de moed hebben om zulke maatregelen in te voeren, of geldt alleen nog de commercie en is men wars van enige ethische bedenking? En in hoeverre heeft onze onderwijsminister zulks in voege om de reissector deze 'retributieheffing' toe te staan?
als de scholen geen kwaliteit kunnen leveren op die laatste dag, dan vind ik dat die ouders ook niks verweten kan worden (al zou ik het zelf niet doen, ik vind dat een fout signaal aan de kinderen gegeven wordt op die manier)

maar geef toe, de mijne zitten op school voor die halve dag nog, ze moesten spelletjes meebrengen (allebei, op verschillende scholen) ... die dag is kinderopvang, dat is geen schooldag.
Oud 27 juni 2008, 09:22   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

heb dat al gepost hier hoor, was een vergissing van mij (ttz in t begin van t jaar stond het zo op de schoolkalender, maar dat is na de beslissing van de minister gewijzigd en dat had ik nog niet in mijn agenda)

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 juni 2008 om 09:22.
Oud 27 juni 2008, 09:32   #59
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
als de scholen geen kwaliteit kunnen leveren op die laatste dag, dan vind ik dat die ouders ook niks verweten kan worden (al zou ik het zelf niet doen, ik vind dat een fout signaal aan de kinderen gegeven wordt op die manier)

maar geef toe, de mijne zitten op school voor die halve dag nog, ze moesten spelletjes meebrengen (allebei, op verschillende scholen) ... die dag is kinderopvang, dat is geen schooldag.
Dacht je nu echt dat kinderen / jongeren na de examenperiode nog veel zin hebben om echt les te krijgen ? Maar dat van die 'verveling' en opvang daar heb je inderdaad een goed punt. Ik zou, indien ik directie zou zijn, het jaar afsluiten op de laatste schooldag met een plezierige maar gerichte en solidariteitsbevorderende activiteit, waarbij de leerlingen zoveel mogelijk betrokken worden. Zo hebben wij eens in m'n schooltijd een rally gehouden de laatste dag, samengesteld uit leerlingen van verschillende jaren en richtingen. Zo leer je nog wat nieuwe mensen kennen ! Een andere optie is een uitstap de laatste schooldag organiseren (vb. naar pretpark), dit om de leerlingen zeker te motiveren naar school te komen die 'overbodige' dag.
Oud 27 juni 2008, 09:38   #60
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dacht je nu echt dat kinderen / jongeren na de examenperiode nog veel zin hebben om echt les te krijgen ? Maar dat van die 'verveling' en opvang daar heb je inderdaad een goed punt. Ik zou, indien ik directie zou zijn, het jaar afsluiten op de laatste schooldag met een plezierige maar gerichte en solidariteitsbevorderende activiteit, waarbij de leerlingen zoveel mogelijk betrokken worden.
Op mijn school was de laatste schooldag bijna altijd een sportdag (soms samen met andere scholen) of een klasuitstap. Ik denk niet dat dit een uitzondering is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be