![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lolbroek !! Ja, naar het schijnt is het plezantste van het huwelijk ook niet te situeren tussen het ja-woord en de dag van de scheiding .... (als mijn vrouw dit maar niet te lezen krijgt, we zijn al meer dan 30 j heel gelukkig getrouwd ...) Citaat:
Geef eens een link naar die bepaalde school, of naar eenderwelke school, dan kunnen we eens zien wat voor onnozelteiten ze daarin stellen ... Persoonlijk moet ik zeggen dat ik veel sjanse had met de scholen waar mijn kinderen gingen. Ze waren daar in die scholen "gematigd streng", en dat past goed bij mijn karakter.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Lokaal Raadslid
|
![]() @ schoofzak
Ik heb even op Google 'schoolreglement' ingetikt en de eerste in het rijtje aangeklikt, maar dat was geen schoolsite. Bij de tweede in het rijtje vond ik een schoolreglement in pdf. Ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen. Zodra ik dat heb gedaan, geef ik weer wat te gek is om los te lopen. Het gaat bij mij trouwens niet alleen over geschreven 'afspraken', maar ook over die dingen waarvan verondersteld wordt dat ze worden nageleefd zonder er al te veel vragen bij te stellen. (zoals: hier vloekt men niet, gatver...) En mijn kinderen zitten momenteel ook in gematigd strenge scholen. D.w.z.; scholen waar men bij problemen met leerlingen niet dadelijk met een reglement zwaait, maar men meestal het gezond verstand gebruikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vloeken op school.
Ik vind het zeer nuttig en edukatief, dat er geleerd wordt aan kinderen dat er plaatsen en ogenblikken zijn waarop men zijn gedrag een beetje aanpast of intoomt. Dat men doorheeft dat er een verschil is hoe men zich gedraagt of mag/kan gedragen als supporter van een voetbalploeg, tegenover pakweg als bezoeker in een ziekenhuis .... Zelfs als rabiaat tegenstander van al wat naar godsdienst ruikt, vind ik dat vloeken in een katolieke school zeker, maar zelfs in een staatsschool best inderdaad niet toegelaten wordt (en waarbij het gezond verstand wel een verschil zal maken tussen het sportveld, de speelplaats en het klaslokaal ... bla bla ..)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Dan is die leraar zwaar z'n boekje te buiten gegaan. Nu zou dat volgens mij niet meer pakken, die leerkracht wordt buiten gesmeten of krijgt op z'n minst een zware blaam (vaste benoemingen en 'onschendbaarheid', weet je wel ?). Zeker dat het geen ironische opmerking was of zo ? Als hij dat dan echt wil doen, moet hij veinzen dat hij ziek is en een bereidwillige arts vinden om te schrijven (neem van mij aan, die zijn er met bosjes). Voor de rest houdt hij beter z'n mond, zeker tegen z'n leerlingen, over z'n extra weekje vakantie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 juni 2008 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() je leert daar een job door afwerkenen volhouden, ook als je even geen zin hebt, eigenlijk op vakantie wil of het nut zelf niet inziet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nu weten we nog steeds niet wat uw doorluchtige hoogheid aan intelligensie en maatschappelijk doorzicht denkt over het onderwerp van de draad. En we zijn daar toch zo benieuwd om. Plies, we smeken erom: geef jouw gedachten hierover. post skrotum: hebt gij nu nog niet door dat ik daar net zo'n plezier in heb als er reaksies komen op mijn vooruitstrevende spelling? Hoe meer azijnpissers, hoe langer ik het zal volhouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De mensen moeten beseffen dat het schooljaar nog niet gedaan is. Er is nu éenmaal tijd nodig om de examens te delibereren, en ondertussen is het logisch dat de leerlingen niet veel om handen hebben. Ik vind eigelijk dat leerlingen die het de moeite niet vinden om hun punten af te halen en te bespreken, gewoon geen diploma moeten krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als je dan toch zo krachtig (repressief) wil ageren, wat denk je dan van het voorzien in het schoolreglement dat "wiens schoolhouding blijkt geeft van onvoldoende 'kweetnietwat, voorbeeld door de laatste schooldag(en) voor schoolvakanties ongerechtvaardigd afwezig te blijven, het volgend schooljaar verzocht zal worden om een andere school op te zoeken ..." (eigenlijk is het probleem breed maatschappelijk: de ouders zien de school graag als goedkope kinderoppas en surrogaat-verantwoordelijk-voor-opvoeding, en zien de leerkrachten al evenmin de leerling als sentrum voor hun pedagogische aktie - ze denken alleen aan hun vakantie, hun komfort, hun vakidiotie waarachter ze zich kunnen verschuilen enz. ...)
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Dat is eigenaardig, want ik dacht dat 30 juni dit jaar voor de leerlingen een verlofdag was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als een leerling maar 1 of 2 dagen onwettig afwezig is, wordt er inderdaad niet tegen opgetreden. Ik denk dat een leerling maximum 3 of 5 maal 1 dag mag afwezig zijn zonder doktersbriefje of zonder toelating van de directie. 1 dag meer en je mag het bij het CLB gaan uitleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, op 30 juni leerlingen naar school laten komen is onwettellijk. Scholen zullen dit vast niet doen, schooljaarkalender van je kinderen nog eens goed nakijken, Anna List?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderwijzenden zullen dit zeker niet doen. Hun twee maanden verlof "afronden naar boven" is wellicht het pedagogische summum in het belang van het kind.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister-President
|
![]() Gisterenavond zag ik ze massaal op de baan, late filevorming van gezinsauto's die de drukte en de hoge kosten willen voorzijn en met hun kroost afzakten naar zonnigere oorden om daar te gaan braden in het zonnetje (Frankrijk?, Spanje?, ...). Dat hun kinderen vandaag nog naar school moeten, deert hen niet, ze hebben toch een (terecht) gevoel van straffeloosheid. Ik heb een ideaal voorstel, waarbij het initiatief niet bij het onderwijs, maar bij de reisbureaus / boekingskantoren ligt. De scholen kunnen de ouders weliswaar niet sactioneren, de reissector zou hen wel financieel kunnen straffen. Laat gewoon ouders die met hun schoolgaande kinderen (6-18 jaar) te vroeg en dus ongewettigd willen vertrekken een soort van 'boete', een fee, betalen voor hun vliegtuigtickets, vakantiehuizen, hotels, enz. Doe er een klot van een paar honderd euro's bij en de ouders zullen dan wel inzien dat ze hun kind het schooljaar moeten laten uitdoen. Zorg ervoor dat ze niet meer profijt hebben dan dat ze een dagje langer wachten om te vertrekken,nu wordt associaal gedrag immers beloond. De 'serieuze' ouders worden nu financieel gestraft door de regels en de richtlijnen van de school op te volgen. De anderen komen er voordelig en ongestraft mee weg. Een fee per schoolgaand kind dat te vroeg vertrekt dus vragen, om deze onrechtvaardigheid te 'corrigeren'. Zulk initiatief aan reisbureau's laten is technisch en praktisch perfect moegelijk. Ik kan mij herinneren dat je bij vliegtuigpakketreizen (Neckermann, Thomas Cook, Jetair,Connections, ...) praktisch altijd de geboortedatum van alle meereizende personen moet opgeven, zo schoolgaande kinderen traceren, lijkt mij dus (daar) niet zo moelijk. De sector zelf kan er met die 'fee's' ook beter van worden, dit is in feite een vergoeding vpor hun inspanningen die ze doen om kinderen op te sporen.
Zou de reissector de moed hebben om zulke maatregelen in te voeren, of geldt alleen nog de commercie en is men wars van enige ethische bedenking? En in hoeverre heeft onze onderwijsminister zulks in voege om de reissector deze 'retributieheffing' toe te staan? Laatst gewijzigd door freespirit : 27 juni 2008 om 09:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar geef toe, de mijne zitten op school voor die halve dag nog, ze moesten spelletjes meebrengen (allebei, op verschillende scholen) ... die dag is kinderopvang, dat is geen schooldag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
heb dat al gepost hier hoor, was een vergissing van mij (ttz in t begin van t jaar stond het zo op de schoolkalender, maar dat is na de beslissing van de minister gewijzigd en dat had ik nog niet in mijn agenda) Laatst gewijzigd door Anna List : 27 juni 2008 om 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |