Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De machines hebben de wereld overgenomen en ze maken hem kapot
akkoord 3 8,33%
niet akkoord 24 66,67%
akkoord met reserves 6 16,67%
genuanceerd antwoord (leg uit) 3 8,33%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2008, 21:28   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De ergste machine is ongetwijfeld de schrijfmachine en zijn varianten nadien.
Sindsdien loopt alles verkeerd.

Tegen teveel meningen is geen enkele ziel bestand.
Oud 21 juni 2008, 10:14   #42
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De ergste machine is ongetwijfeld de schrijfmachine en zijn varianten nadien.
Sindsdien loopt alles verkeerd.

Tegen teveel meningen is geen enkele ziel bestand.
Obscurantist?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 10:01   #43
eno2
Banneling

Standaard

Ik ben de houding van Ghandi aan het bestuderen tegenover machines.

Die zat een uur per dag aan zijn eigen spinnewiel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 12:14   #44
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Machines zullen uiteindelijk het enige blijken dat het Kapitalisme kapot kan maken.
Als dat geen goed vooruitzicht is

Vanaf de Artificiële Intelligentie dezelfde intelligentie van mensen bereikt ( en erna overstijgt ), kan het Kapitalisme ingemaakt worden door de bevolking met zijn machines. Dan wordt de aarde een Utopia, met groene energie, genoeg voedsel, en kunnen mensen weer mens zijn in plaats van door-bedrijf-uitgebuite slaven.

Criminaliteit daalt, gelijkheid stijgt, .... ja, Utopia.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 15 mei 2010 om 12:18.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 12:58   #45
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Machines zullen uiteindelijk het enige blijken dat het Kapitalisme kapot kan maken.
Als dat geen goed vooruitzicht is

Vanaf de Artificiële Intelligentie dezelfde intelligentie van mensen bereikt ( en erna overstijgt ), kan het Kapitalisme ingemaakt worden door de bevolking met zijn machines. Dan wordt de aarde een Utopia, met groene energie, genoeg voedsel, en kunnen mensen weer mens zijn in plaats van door-bedrijf-uitgebuite slaven.

Criminaliteit daalt, gelijkheid stijgt, .... ja, Utopia.
Nee, dan gaan de AI-ies ook beleggen op de beurs.
Oud 15 mei 2010, 14:08   #46
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Tijdens de industrieel revolutie en later bij de technologische revolutie werd de mens voorgehouden dat ze bevrijd zouden worden van zware fysieke arbeid en ze meer tijd zouden krijgen voor zichzelf en hun familie. Dat zou effectief in theorie kunnen als dat werkelijk de doelstelling was van diegene die de industriële en technologische ontwikkeling promoten. Maar ik vrees dat die andere doelstellingen voor stonden (winst/macht). Uiteindelijk maakt het niet veel uit met of zonder machines het zijn de intenties van de mensen die de mensheid verknecht.
Oud 15 mei 2010, 14:28   #47
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Tijdens de industrieel revolutie en later bij de technologische revolutie werd de mens voorgehouden dat ze bevrijd zouden worden van zware fysieke arbeid en ze meer tijd zouden krijgen voor zichzelf en hun familie. Dat zou effectief in theorie kunnen als dat werkelijk de doelstelling was van diegene die de industriële en technologische ontwikkeling promoten. Maar ik vrees dat die andere doelstellingen voor stonden (winst/macht). Uiteindelijk maakt het niet veel uit met of zonder machines het zijn de intenties van de mensen die de mensheid verknecht.
Bedrijven
Op dit moment moet je een bedrijf zijn, om machines te bezitten, en heb je dus alle macht om te beslissen hoe je die machines gebruikt.

21ste eeuw
De 21ste eeuw is de eeuw waarin de machines langzaam maar zeker het bezit worden van de bevolking.
Computers & Internet is zo de 1ste stap:
ebay ( zelf handelen online zonder een winkel te zijn), journalistiek ( zelf bloggen zonder te werken bij een krant ), youtube ( zelf films of filmpjes maken zonder een filmproductie bedrijf te zijn ).

21ste & 22ste eeuw
Het is allemaal maar de allereerste stap van wat er komt. De macht zal meer en meer verplaatst worden naar de bevolking, maar wij zullen in ons leven nog in de overgangsfase zitten waarin het allemaal begint.
Er echt van genieten zal iets voor de mensen van de 22ste eeuw worden ( en in die eeuw kunnen we ook al hoog intelligente machines verwachten ).

Muziekindustrie
Men probeert het allemaal te controleren maar men faalt daarin, een perfect voorbeeld is de muziekindustrie.
Het internet was er, en het kopiëren van muziek was er. De muziekindustrie verloor alle macht en heeft wanhoopspogingen gedaan om de macht te behouden: ze zijn daarin mislukt.
Nu begint men stilaan te beseffen dat ze er zich bij moeten neerleggen en dat zij alle macht niet meer bezitten. Ze moeten zich aanpassen aan de nieuwe technologie en het uitbuiten met hoge prijzen voor een CD is iets waar de bevolking zich niet meer bij neerlegt:
- is het te duur, dan wordt het gekopiëerd. Is de prijs fair, dan neemt men de moeite om toch een bijdrage van 50 eurocent te geven voor een liedje.
De tijd dat men 15 euro kon vragen voor een CD met 2 topliedjes, is voorbij.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 15 mei 2010 om 14:40.
Oud 15 mei 2010, 15:34   #48
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Leven zonder machines?
Niet meer mogelijk, voor mij zijn computer, ijskast, airconditioning, metro absolute musts.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 15:37   #49
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bedrijven

De 21ste eeuw is de eeuw waarin de machines langzaam maar zeker het bezit worden van de bevolking.
Computers & Internet is zo de 1ste stap:
ebay ( zelf handelen online zonder een winkel te zijn), journalistiek ( zelf bloggen zonder te werken bij een krant ), youtube ( zelf films of filmpjes maken zonder een filmproductie bedrijf te zijn ).

21ste & 22ste eeuw
Het is allemaal maar de allereerste stap van wat er komt. De macht zal meer en meer verplaatst worden naar de bevolking, maar wij zullen in ons leven nog in de overgangsfase zitten waarin het allemaal begint.
Er echt van genieten zal iets voor de mensen van de 22ste eeuw worden ( en in die eeuw kunnen we ook al hoog intelligente machines verwachten ).
Alle heil hiervan verwachten is een grote illusie. Of die macht nu ligt bij een elite of bij de gewone burger maakt niet uit. Het gaat om de drijfveren van die elite of gewone burger of de mensheid er beter van wordt of niet. Neem nu internet gepropageerd als de meest democratische informatie en communicatiekanaal toegankelijk voor de meeste mensen, dat is tot een bepaalde hoogte ook waar maar het is ook een kanaal geworden waar criminaliteit, oplichterij en grove sexindustrie welig tiert. Wat toch niet de bedoeling en de droom was van de oorspronkelijke ontwikkelaars van internet. Een deel van de 'bevolking' is daar verantwoordelijk voor. Oordeel de mensen niet naar rang of stand nog naar ras maar wel naar hun intenties die bepalen hoe de toekomst eruit ziet.
Oud 15 mei 2010, 17:32   #50
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Citaat:
Neem nu internet gepropageerd als de meest democratische informatie en communicatiekanaal toegankelijk voor de meeste mensen, dat is tot een bepaalde hoogte ook waar maar het is ook een kanaal geworden waar criminaliteit, oplichterij en grove sexindustrie welig tiert.
Dit is net een goed voorbeeld van hoe de macht meer en meer bij de bevolking komt te liggen, en minder bij de staat ( wat ook een bedrijf is ).

"Criminaliteit", "oplichterij" en "grove sexindustrie" zijn trouwens het resultaat van het kapitalisme.
En ik heb het hier over de val van het kapitalisme, wat tevens dodelijk is voor "criminaliteit", "oplichterij" en "sexindustrie" ( die alledrie om geld draaien).

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 15 mei 2010 om 17:38.
Oud 15 mei 2010, 18:35   #51
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is net een goed voorbeeld van hoe de macht meer en meer bij de bevolking komt te liggen, en minder bij de staat ( wat ook een bedrijf is ).

"Criminaliteit", "oplichterij" en "grove sexindustrie" zijn trouwens het resultaat van het kapitalisme.
En ik heb het hier over de val van het kapitalisme, wat tevens dodelijk is voor "criminaliteit", "oplichterij" en "sexindustrie" ( die alledrie om geld draaien).
Dit is weer van die ideologische rommel en naïviteit, of men nu in een kapitalistisch of communistisch systeem leeft criminaliteit en oplichterij is des mensen. In een vrije samenleving is er meer ruimte om buiten de lijntjes te kleuren maar dat wil niet zeggen dat het wordt toegelaten of goedgekeurd. Communistische regimes zijn of waren dikwijls de meest corrupte regimes die we ooit gekend hebben.
Oud 15 mei 2010, 19:37   #52
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dit is weer van die ideologische rommel en naïviteit, of men nu in een kapitalistisch of communistisch systeem leeft criminaliteit en oplichterij is des mensen. In een vrije samenleving is er meer ruimte om buiten de lijntjes te kleuren maar dat wil niet zeggen dat het wordt toegelaten of goedgekeurd. Communistische regimes zijn of waren dikwijls de meest corrupte regimes die we ooit gekend hebben.
Wacht, heb ik ooit iets gezegd over communisme?
Waar ik hier over praat is iets dat nog nooit bestaan heeft, .... intelligente machines... remember?

In een communistisch systeem is er nog altijd kapitaal, geld, macht.....

Met het einde van het kapitalisme (dankzij machines), bedoel ik dat de euro en de dollar letterlijk waarde 0 hebben. Niet door politieke afspraak (communisme), maar gewoon letterlijk door waarde:
- genoeg voedsel
- genoeg wegen
- genoeg vervoer
- genoeg groene energie
- genoeg van alles.... want de machines werken en ontwikkelen in onze plaats, en die werken 24 uur per dag, en zijn in staat om voor hun eigen energie in te staan.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 15 mei 2010 om 19:44.
Oud 15 mei 2010, 21:07   #53
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waar ik hier over praat is iets dat nog nooit bestaan heeft, .... intelligente machines... remember?

Met het einde van het kapitalisme (dankzij machines), bedoel ik dat de euro en de dollar letterlijk waarde 0 hebben. Niet door politieke afspraak (communisme), maar gewoon letterlijk door waarde:
- genoeg voedsel
- genoeg wegen
- genoeg vervoer
- genoeg groene energie
- genoeg van alles.... want de machines werken en ontwikkelen in onze plaats, en die werken 24 uur per dag, en zijn in staat om voor hun eigen energie in te staan.
Ik ben te oud geworden om in een Utopia te geloven dat is het voorrecht van de jeugd.
Oud 15 mei 2010, 21:32   #54
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- genoeg voedsel
- genoeg wegen
- genoeg vervoer
- genoeg groene energie
Niets komt voor niets, alles heeft zijn prijs.
Oud 15 mei 2010, 21:50   #55
Dub
Vreemdeling

Dub's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Leven zonder machines?
Niet meer mogelijk, voor mij zijn computer, ijskast, airconditioning, metro absolute musts.
En wat als dat plots verdwijnt omdat alle energiebronnen zijn uitgeput? Daarom dat je nu volop voor groene energie moet gaan.
Dub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 22:04   #56
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik ben te oud geworden om in een Utopia te geloven dat is het voorrecht van de jeugd.
Ja inderdaad, uw generatie heeft er niet veel van gebakken. Ik zou het geloof ook verliezen na die hun onkunde.
Nuja, mijn generatie is momenteel ook niet bijster slim te noemen ( zonen en dochters van ...). Maar goed, er is toch een verbetering te merken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Niets komt voor niets, alles heeft zijn prijs.
Noem op.
Je zal snel zien dat de prijs die betaald moet worden ( in bovenstaand scenario) gevoelig lager ligt ( beter gezegd: slechts een fractie is ) dan de prijs dat we vandaag betalen op maatschappelijk gebied.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 15 mei 2010 om 22:10.
Oud 15 mei 2010, 22:10   #57
Dub
Vreemdeling

Dub's schermafbeelding

Standaard

[quote=Seppe Cools;4752453]Ja inderdaad, uw generatie heeft er niet veel van gebakken

haha

Laatst gewijzigd door Dub : 15 mei 2010 om 22:11.
Oud 16 mei 2010, 00:06   #58
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dub Bekijk bericht
En wat als dat plots verdwijnt omdat alle energiebronnen zijn uitgeput? Daarom dat je nu volop voor groene energie moet gaan.
Ja, kernenergie.
Oud 16 mei 2010, 00:07   #59
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja inderdaad, uw generatie heeft er niet veel van gebakken. Ik zou het geloof ook verliezen na die hun onkunde.
Nuja, mijn generatie is momenteel ook niet bijster slim te noemen ( zonen en dochters van ...). Maar goed, er is toch een verbetering te merken.
Verbetering? Welke?
Citaat:
Noem op.
Je zal snel zien dat de prijs die betaald moet worden ( in bovenstaand scenario) gevoelig lager ligt ( beter gezegd: slechts een fractie is ) dan de prijs dat we vandaag betalen op maatschappelijk gebied.
Droom maar rustig verder.
Oud 16 mei 2010, 18:21   #60
Dub
Vreemdeling

Dub's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ja, kernenergie.
Als voor kernenergie gaan dan zijn de uraniumreserves binnen de 60-100 jaar uitgeput. Wat gaan we dan doen?
Met groene energie heb je dit probleem niet.
Maar goed dat is een andere discussie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be