![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik uit mijn eigen ervaring opmaak, is dat meisjes zowel op intellectueel als op fysio-psychologisch vlak veel sterker én verder staan dan jongens op die leeftijd. Ge moet als jongen een stúk zijn om een meisje "aan te kunnen" die ouder is dan hij. Andersom ligt die zaak veel vanzelfsprekender. En dan, als ge toch weinig in contact komt met mensen die eigenlijk in uw lijn van de verwachtingen liggen (omdat ge enkel de mogelijkheid ziet om naar fuiven te gaan met uw leeftijdsgenoten) dan komt ge sowieso die leraren tegen - zelf pas een eindje in de twintig, pas afgestudeerd, en nog tamelijk groen en onvolwassen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat je hier al een eerste gevoelig punt aanhaalt. Sommige leerkrachten zijn heel jong en de grens met de leerlingen liggen soms laag, dit lijkt mij niet altijd gemakkelijk.
Nog een voorbeeld, een vriend van mij geeft les aan allemaal meisjes, hij krijg per week 3 keer de vraag of hij het telefoonnummer niet wil van een van zijn leerlingen...meisjes en jongens kunnen op dit vlak volgens mij op dezelfde lijn gezet worden, ze hebben allebei last van hormonen op die leeftijd. Biologisch gezien is een vrouw ook vroeger rijp heb ik begrepen, en ook psychische gezien zou dit zo zijn, dat is misschien de reden waarom meisjes sterker overkomen, maar of dat echt zo is. Op die leeftijd heb je als meisje meer succes als je razend knap bent dan omgekeerd. Als je iemand moet beoordelen vind ik niet dat je een relatie kunt hebben.
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier raakt ge zelf een hekelig punt aan, maar bedenk even dit: ik heb Latijn-Grieks gedaan. We zaten maar met drie in die richting. Vader gaf Grieks en Latijn, mijn twee klasgenoten waren de dochter en haar lief. Pa, dochter en schoonzoon dus. Is dat geen fikse relatie? Ik heb me daar soms wel eens "achtergesteld" bij gevoeld, maar dat waren allemaal toffe mensen en heb nooit enige letterlijke "achtergesteldheid" ervaren.
Laatst gewijzigd door lombas : 12 november 2008 om 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat werd allemaal strikt toegepast. Mijn beste vriend was de zoon van een andere leerkracht Latijn, en heeft een jaar gedubbeld (ik ben toen net over de sloot geraakt). Anderzijds waren "lichamelijke" relaties inderdaad not done. Mijn lerares Grieks en Latijn was het jaar vóór ik naar het eerste leerjaar ging een relatie begonnen met de directeur van de voorbereidende afdeling - en die hebben moeten kiezen wie van hen opstapte (hij was pensioengerechtigd dus dat was niet echt een probleem). Lichamelijk contact tussen koppeltjes was verboden tot de derde graad (daar werd een gedoogbeleid gevoerd indien verscholen). Ik ben er zeker van dat enige leerkracht die een relatie met een leerlinge zou beginnen, van het school gestuurd zou worden; en zij erbij. Maar dat weerlegt allemaal niet dat er sterke familiale, collegiale en vriendschappelijke banden waren die even goed als relaties hun weerslag konden hebben. Het was echter een goed college. Ik kon daar overigens weinig misbruik van maken. Ik was een "homo novus". Ik speelde gewoon de rol die mijn briljante zelf is toebedeeld.
Laatst gewijzigd door lombas : 12 november 2008 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementslid
|
![]() Een vrouw geeft zich aan een man die haar neemt. Zo zit het seksisme ook in onze taal.
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() Ik heb zelf ook eens twee jaar les gehad van familie, voor een hoofdvak van mij dan nog wel. Daar is niets mis mee, op de deliberatie tijdens de klassenraad moet die bewuste leerkracht dan wel even op de gang gaan staan en de examens worden door een collega 'gecontroleerd'. Maar voor de rest is die leerkracht juist hetzelfde als alle anderen. Je wordt zelfs eerder benadeeld dan bevoordeeld door je eigen familie (ik had die indruk toch), om toch maar geen argwaan te wekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kan uit de antwoorden een conclusie getrokken worden? Men kan toch stellen dat dit in Belgie erg gevoelige materie is RR |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |