Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2008, 01:23   #41
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Maar dat is jouw visie daarop; ieder heeft recht op een eigen visie.
Als je leven zich beperkt tot passief zijn, volledig af te hangen van anderen en pijn, dan durf ik me oprecht de vraag stellen waarom zo iemand in leven gehouden moet worden.
Blijkbaar zijn sommige mensen bereid om te zorgen voor een ander, ook wanneer die dood zou gaan als er niemand voor hen zorgt. Als beide partijen het daarmee eens zijn, waarom zou die vraag zich moeten stellen?
Als de verzorgende partij het er niet mee eens is, heeft die dan het recht om toe te kijken hoe die ander stilletjes sterft? Heeft die het recht om tegen de wil van de ander in, te beslissen er maar meteen een eind aan te maken?

Citaat:
't Is nochtans een vraag die moet gesteld worden en zeker met de stijgende vergrijzingskosten, is het zeker een vraag die moet gesteld worden. Is het wel de taak van een maatschappij om levende planten in leven te houden, enkel omdat de naasten het liever zo zien?
Levende planten
Er zijn veel mensen die niet op zichzelf zouden kunnen overleven, maar die helder genoeg denken en die best nog kunnen "geven", als dat een criterium is om te mogen leven of zo.
Een extreem geval, maar ik zou Stephen Hawking geen levende plant durven noemen. Maar ik denk niet dat je een Stephen Hawking moet zijn vooraleer je het waard bent om te blijven leven.
Bovendien zijn de naasten niet de enigen die iemand in leven willen blijven zien. Ook de zieke zelf durft zoal eens de brutale neiging te hebben om te willen blijven leven.

Ik had het trouwens geheel niet over 'de taak van de maatschappij'. Gewoon over leven en dood.

Citaat:
Ik stel dan ook nergens dat je de dood moet versnellen (al kan dat soms het meest humane zijn); ik stel enkel dat je ze ook niet moet vertragen, en dat is niet zelden wat wel gebeurt in het geval van zwaar zorgbehoevende mensen.
zelden? altijd eh. als je ze geen hulp geeft, gaan die meestal vrij snel dood.
Oud 28 juli 2008, 08:14   #42
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Blijkbaar zijn sommige mensen bereid om te zorgen voor een ander, ook wanneer die dood zou gaan als er niemand voor hen zorgt. Als beide partijen het daarmee eens zijn, waarom zou die vraag zich moeten stellen?
Als beide partijen die verzorging op eigen houtje trekken? Dan moet die vraag zich niet stellen. Als de maatschappij moet opdraaien voor die verzorging, dan mag die vraag zeker gesteld worden.

Citaat:
Als de verzorgende partij het er niet mee eens is, heeft die dan het recht om toe te kijken hoe die ander stilletjes sterft? Heeft die het recht om tegen de wil van de ander in, te beslissen er maar meteen een eind aan te maken?
Als de verzorgende partij een individu is niet; dan gaat de zorg over naar de maatschappij, en zij heeft die beslissing wel te maken, los van enige wensen die de oorspronkelijke "verzorgende" partij had.

Citaat:
Levende planten
Heb jij er een betere naam voor?
Immobiele bejaarden wiens leven geleid wordt door de medewerkers van een tehuis, kan je die nog een andere naam geven?

Citaat:
Er zijn veel mensen die niet op zichzelf zouden kunnen overleven, maar die helder genoeg denken en die best nog kunnen "geven", als dat een criterium is om te mogen leven of zo.
Het lijkt me voor zo'n mensen des te meer een marteling om helder te kunnen denken, en tegelijk niets meer zelf te kunnen/mogen doen. Echt waardig zou ik dat niet durven noemen.

Citaat:
Een extreem geval, maar ik zou Stephen Hawking geen levende plant durven noemen. Maar ik denk niet dat je een Stephen Hawking moet zijn vooraleer je het waard bent om te blijven leven.
Bovendien zijn de naasten niet de enigen die iemand in leven willen blijven zien. Ook de zieke zelf durft zoal eens de brutale neiging te hebben om te willen blijven leven.

Ik had het trouwens geheel niet over 'de taak van de maatschappij'. Gewoon over leven en dood.
Maar dat kan je in discussies omtrend ouderenzorg en rusthuizen, niet los zien van elkaar.

Citaat:
zelden? altijd eh. als je ze geen hulp geeft, gaan die meestal vrij snel dood.
Dat is juist wat ik zeg ja...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 08:23   #43
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Hie los je deze situatie op:
1 gezin, zowel vader als moeder langs beide ouders zitten in een rusthuis.
Het gezin heeft 2 kinderen, de ouders zijn laaggeschoold en verdienen een minimumloon aan de overheid, voor een goeie 1300 euro/maand (samen dus 2600 euro/maand) De ouders krijgen gezamelijk 4*850 euro (3500 euro) overlevingsgeld. de rekening van het pension bedraagd (1500*4 = 6000 euro) Dit geeft: 2600+3500-6000=100 euro voor de ouders en nog wat kindergeld om hun kinderen eten te geven... hopelijk kunnen ze de theelichtjes nog betalen.

Laatst gewijzigd door Bierke : 28 juli 2008 om 08:23.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 08:57   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Hie los je deze situatie op:
1 gezin, zowel vader als moeder langs beide ouders zitten in een rusthuis.
Het gezin heeft 2 kinderen, de ouders zijn laaggeschoold en verdienen een minimumloon aan de overheid, voor een goeie 1300 euro/maand (samen dus 2600 euro/maand) De ouders krijgen gezamelijk 4*850 euro (3500 euro) overlevingsgeld. de rekening van het pension bedraagd (1500*4 = 6000 euro) Dit geeft: 2600+3500-6000=100 euro voor de ouders en nog wat kindergeld om hun kinderen eten te geven... hopelijk kunnen ze de theelichtjes nog betalen.
Waarom zou ik die situatie moeten oplossen?
Ik kan ook wat voorbeeldjes in het rond strooien. Een alleenstaande verdient 1800€ netto per maand; van die 2000 staat hij maandelijks (om jou cijfers te blijven hanteren, 1500€ - 850€) 650€ af om zijn bejaarde moeder in een rusthuis te onderhouden. Waarom zou hij nog meer moeten afstaan om ook andersmans ouders/grootouders te onderhouden?
Oud 28 juli 2008, 12:48   #45
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom zou ik die situatie moeten oplossen?
Ik kan ook wat voorbeeldjes in het rond strooien. Een alleenstaande verdient 1800€ netto per maand; van die 2000 staat hij maandelijks (om jou cijfers te blijven hanteren, 1500€ - 850€) 650€ af om zijn bejaarde moeder in een rusthuis te onderhouden. Waarom zou hij nog meer moeten afstaan om ook andersmans ouders/grootouders te onderhouden?
Ik zou je berekening nog eens opnieuw doen en daarna replyen
Ik wou enkel aantonen dat het niet altijd zo makkelijk is om met een karig loon je ouders in een rustoord te onderhouden, eht is zelfs onmogelijk in sommige gevallen, alleen kan je zeggen dat er altijd wel mensen door de mazen van het net zullen glippen, met dit verschil dat er geen net meer is, en iedereen z'n eigen boontjes maar moet doppen. Want daar komt het nu stillaan wel op neer.
Ik hoop dat je m'n berekening nog eens rustig opnieuw wil lezen.
PS: waar ik me nog het meeste zorgen om maak is dat zelfs de overheid het niet onder stoelen of banken steekt dat pensioensparen een must is, wat ik me dan openlijk afvraag is waar is elke cent van het zilverfonds en vooral waarom moet ik bijdragen aan een fonds waar ik toch nooit een cent van zal zien ?
Oud 28 juli 2008, 13:27   #46
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ik zou je berekening nog eens opnieuw doen en daarna replyen
Dat verandert niets aan de berekening en niets aan de post hoor (die 2000 moet uiteraard 1800 zijn, dat was een foutje van de firma, al kan je het evenzeer opzetten voor iemand die 2000 netto incasseert).

Citaat:
Ik wou enkel aantonen dat het niet altijd zo makkelijk is om met een karig loon je ouders in een rustoord te onderhouden,
Daar ging de discussie dan ook over eh; moet je ze wel in een rusthuis houden en kan je dan maar verwachten dat de maatschappij ze onderhoudt? Waarom zou onze "ietwat beter"-verdiener die zijn moeder al onderhoudt, ook andermans ouders/grootouders moeten onderhouden?

Citaat:
eht is zelfs onmogelijk in sommige gevallen, alleen kan je zeggen dat er altijd wel mensen door de mazen van het net zullen glippen, met dit verschil dat er geen net meer is, en iedereen z'n eigen boontjes maar moet doppen. Want daar komt het nu stillaan wel op neer.
Ik hoop dat je m'n berekening nog eens rustig opnieuw wil lezen.
PS: waar ik me nog het meeste zorgen om maak is dat zelfs de overheid het niet onder stoelen of banken steekt dat pensioensparen een must is, wat ik me dan openlijk afvraag is waar is elke cent van het zilverfonds en vooral waarom moet ik bijdragen aan een fonds waar ik toch nooit een cent van zal zien ?
Een terechte vraag die perfect in lijn ligt met de post die ik maakte (geen nood dus om je berekening opnieuw te lezen).
Oud 28 juli 2008, 18:11   #47
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ben ik een onmens als ik mijn afvraag waarom we dit dan al niet beschouwen als palliatieve zorgen ?

Als ge uzelf niet meer kunt voorzien van voedsel op een deftige manier denk ik dat het normaal is dat men de pijp uitgaat.......

Of is het zoveel menselijker om te wachten op de zware dementie, parkinson of kanker ?
Stel uzelf die vraag is als ge oud en versleten bent!
Oud 28 juli 2008, 18:22   #48
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Stel uzelf die vraag is als ge oud en versleten bent!
Vergeet maar zeker niet dat wij geen mensen verplichten om te eten als ze stervende zijn,daar hebben wij als zorgverlenerers te veel repect voor de stervende hoor,dus als een stevende aangeeft niet meer te willen eten,dan geven wij geen eten meer(wel te verstaan als er een paliatief dossier is opgestart hé,anders is het een heel andere zaak)
Oud 28 juli 2008, 18:41   #49
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Vergeet maar zeker niet dat wij geen mensen verplichten om te eten als ze stervende zijn,daar hebben wij als zorgverlenerers te veel repect voor de stervende hoor,dus als een stevende aangeeft niet meer te willen eten,dan geven wij geen eten meer(wel te verstaan als er een paliatief dossier is opgestart hé,anders is het een heel andere zaak)
Ik ken mensen die 50 zijn en een hersentrombose gehad hebben en in een instelling verblijven omdat ze zichzelf niet goed meer kunnen behelpen,denk jij dat de grote meerderheid van die mensen bereidt zijn te sterven,omdat de maatschappij hen die indruk geeft.
Mijn moeder had kanker en is moeten gaan,maar niet zonder te vechten voor het leven,daartegenover had mijn vroegere vriendin alle gezondheid en jeugdigheid die iemand van 26 heeft,en toch is ze omgekomen in een dodelijk treinongeval.
Zie je soms heb je de keuze om te vechten voor je leven,en soms wordt je er zo uit weggetrokken zonder dat je er iets kan aan doen.
Ik weet niet wat het ergst is,iemand al vechtend zien wegkwijnen,of iemand die plotseling uit je leven gerukt is.
Spaar me dus je visie op de dood,het mens zijn staat altijd voorop,alleen verschilt de situatie,het is niet aan anderen om te oordelen wanneer iemand de pijp moet uitgaan.
Oud 30 juli 2008, 17:37   #50
Kingsale
Partijlid

Standaard zo zou

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vergelijkingen tussen een bejaardenhuis van het tiepe RVT en een gewoon hotel:

in een hotel komen de poetsvrouwen uw gat niet afvegen, of uwe pamper vervangen;
de kok komt het eten niet lepeltje per lepeltje in uwe mond duwen;
niemand komt u 's ochtends wassen;
niemand let er op of uw pillekes en aanverwanten in de juiste dosissen klaargelegd en toegediend worden;
komen ze 's nachts niet af en toe kijken of ge niet overgegeven hebt;
komt geen animator of kinesist je motiveren om eens met je handje te zwaaien als enige beweging van de dag;
houdt niemand in 't oog of je vuile kleren in de wasmand terechtkomen, naar de wasserij, en dan nog eens proper terug komen ook;
rolt niemand je in je rolstoel eens buiten, als het heel goed weer is;

Het artikel dat de ocmw Antwerpen naar buiten bracht, is geen aanklacht dat 't een of 't ander te duur is, maar wel een illustratie van wat er gebeurt met je belastingsgeld.

ps: hoeveel vinden jullie dat een verpleegsterke in zo'n situatie (gat afvegen, slijm afvegen, overgeefsel afwassen, in en uit bed en wc sleuren, ... x nachten per maand, één weekend op twee ...) moet verdienen ? Voor mij mag dat 2500 € net zijn, zelfs al zal daarvoor de dagprijs nog ferm moeten stijgen.
Zo zou het moeten zijn maar dat is het niet ,wel worden er veel slaap pillen gebruikt.Waarom zou dat zij denk je
Kingsale is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be