Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2008, 16:59   #41
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zeer juist.
En dat wordt prachtig geïllustreerd door Wallonië.
Oud 28 juli 2008, 20:56   #42
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
welke nadelen voor NL ?
Da's nogal duidelijk lijkt me. Van een goedlopende unitaire staat naar een overgangsstaat bestaande uit een Upperdog en een Underdog, dat kan nooit goed gaan natuurlijk. Vlamingen hebben het nog niet helemaal door, maar Nederlanders behoren tot de gelukkigste mensen op deez' aardkloot, ondanks de problemen die dit land heeft. Nu emmeren veel Vlamingen op de Walen, en straks emmeren ze op de Noord-Nederlanders. Moeten wij dan de taken over gaan nemen die de Vlamingen nu hebben? De eeuwige ''inslikker'' voor de lieve vrede. Ik hoop het niet. Nederland en Vlaanderen hebben maar 2 scenario's in het verschiet: of als eenheidsstaat of als twee aparte landen die ieder hun eigen koers varen.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 21:06   #43
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Dat er een hoop beroepsdoppers massaal bouwkranen en kerken gaan bezetten.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 21:10   #44
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Reactie op Nederlandse Leeuw en Anna List

Eigenlijk staat alles wat ik hierover te zeggen heb al in dit topic.

Maar goed, hier komen mijn belangrijkste argumenten tegen een hereniging nog een keer:

- Verlies aan prestige voor het Nederlands. Er zal een land minder zijn waar het als moedertaal wordt gesproken. En dat weegt zeker mee in de internationale waardering voor een taal. Een hereniging is dus geen versterking van het Nederlands, zoals velen hier schijnen te denken.

Lijkt me niet helemaal waar. Juist een apart blijven van Vlaanderen en Nederland kan er toe leiden dat de Vlamingen hun nationale eigenheid verder uit zullen breiden en het Nederlands in Vlaanderen zal steeds verder afsplitsen van het Nederlands in Nederland, totdat er uiteindelijk inderdaad nog maar 1 land is waar Nederlands wordt gesproken in Europa en dat is Nederland en dan zal Vlaanderen Vlaams spreken.

- De Vlaamse economie zal een nog zwaardere belasting voor het milieu vormen dan nu al het geval is. Vooral in het zuiden van het land zal men dat gaan merken. Vooral Zeeuws-Vlaanderen loopt het risico geannexeerd te worden door de Antwerpse haven. Zie wat een aantal Vlaamse dorpjes in dat gebied is overkomen.

De Vlaamse economie is krachtig, maar nog meer dan de Nederlandse economie is Vlaanderen afhankelijk. Zij zal daarom als een knipschaar moeten blijven buigen voor de grote spelers om haar heen, Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk zullen het alledaagse economische leven in Vlaanderen steeds meer gaan beinvloeden doordat Vlaanderen te kleinschalig is.
Daarentegen zouden Nederland en Vlaanderen als 1 land een belangrijke plaats onder de grootste handelspartners worden van diezelfde buurlanden Duitsland Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dat wil zeggen dat er voortaan niet over onze ruggen zal worden gebabbeld, maar met ons, want we hebben een sleutelpositie tussen deze drie landen.

- Wat zal er gebeuren met de Vlaamse pensioenen, infrastructuur, geerfde Belgische staatsschuld, etc. Vlaanderen is rijk, maar het is vooral een private rijkdom. Het zal Nederland zeker veel geld gaan kosten om Vlaanderen op niveau te brengen. Zeker als de Vlamingen vermogensbelasting blijven afwijzen.

De Vlaming zal al voor zichzelf moeten gaan zorgen, want hoe het land ooit al die aow'tjes straks moet gaan betalen, daar heeft nog niemand een pasklaar antwoord op. Gelukkig zijn de wachtlijsten daar nog wel korter. Maar voor hoelang nog als er straks echt geld tekort gaan komen.

- Verlies aan politieke invloed. De herenigde Nederlanden zullen in Europa minder te zeggen hebben dan Nederland plus zelfverzekerde Vlamingen in een Belgische context. De samenwerking in de Benelux is wat moeizaam geweest. Maar zie bijvoorbeeld wat Verhagen en De Gucht hebben bereikt bij de uitlevering van Karadzic. Alleen was dat niet gelukt.

Het prestige van de Verenigde Nederlanden zal zwaarder wegen dan de twee keutels afzonderlijk. Zoals niemand weet waar in hemelsnaam Moldavië of Burundi ligt, zo zal het straks ook vergaan met onze landen, wanneer we economisch ingehaald zijn door Aziatische tijgers en Oost-Europese landen.

- Nederland zal er cultureel en economisch op achteruit gaan. Zie bijvoorbeeld de strijd tussen verschillende Nederlandse steden om het Nationaal Historisch Museum binnen te halen. Vlaanderen zal ook mee gaan doen als vestigingsplaats voor dat soort dingen. Topstukken zoals Mondriaan's Victory Boogie Woogie en werken van Rembrandt moeten dan ook gedeeld worden met Vlaamse musea.

Een beetje concurrentie is nooit verkeerd! We moeten elkaar wat oppeppen om dynamisch te blijven in een snel veranderende wereld. Daarentegen zie ik het alleen maar als gezamelijk erfgoed als de landen verenigd worden.

Het kost niet veel moeite om nog meer bezwaren op te noemen. Maar ik heb honger, dus ik ga eerst even lunchen.
Oud 29 juli 2008, 00:49   #45
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Ach wat maakt het uit, nog 30 jaar en nederland transformeert zich in stad van atlantis.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deltawerken
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 07:18   #46
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
En dat wordt prachtig geïllustreerd door Wallonië.
Uw reacties zijn anders ook maar alleen op onderbuikgevoel gebaseerd in plaats van uw zogenaamde nuchterheid.
In Belgie hebben de vlamingen zelfs vandaag al meer autonomie dan ze ooit zouden hebben met een fusie met Nederland.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 07:27   #47
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw reacties zijn anders ook maar alleen op onderbuikgevoel gebaseerd in plaats van uw zogenaamde nuchterheid.
In Belgie hebben de vlamingen zelfs vandaag al meer autonomie dan ze ooit zouden hebben met een fusie met Nederland.

Mijn beste kameraad, d�*t is een onderbuikgevoel, aangezien, in tegenstelling tot over de nieuwste staatshervorming, nog geen woord gezegd is tussen de onderhandelaars over een fusie tussen Vlaanderen en Nederland.
Oud 29 juli 2008, 07:36   #48
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Waarvoor vrees ik als belgie uiteenvalt?

Dat Wallonie die gruwelijke naam zou blijven gebruiken. Dat de Vlamingen ons nog schever gaan bekijken. Dat Wallonie die duitse pamperfamilie blijft sponsoren. Dat er over brussel wel eens zou durven gevochten worden. MAW: Dat het gezond verstand geen kans zou krijgen omdat we weer eens niet geleerd zouden hebben uit onze fouten uit het verleden.

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 08:20   #49
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Animalman Bekijk bericht

Dat Wallonie die gruwelijke naam zou blijven gebruiken. Dat de Vlamingen ons nog schever gaan bekijken. Dat Wallonie die duitse pamperfamilie blijft sponsoren. Dat er over brussel wel eens zou durven gevochten worden. MAW: Dat het gezond verstand geen kans zou krijgen omdat we weer eens niet geleerd zouden hebben uit onze fouten uit het verleden.
Dat deeltje in het vet zou wel eens erg kunnen meevallen. Eens de waalse politici hun populariteit niet meer kunnen afkopen met Vlaams geld voor eindeloze putten, zouden er daar eens serieus koppen kunnen gaan rollen en is er plaats voor goed nabuurschap in plaats van vechtgenoten te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 08:54   #50
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Nederland zal er cultureel en economisch op achteruit gaan. Zie bijvoorbeeld de strijd tussen verschillende Nederlandse steden om het Nationaal Historisch Museum binnen te halen. Vlaanderen zal ook mee gaan doen als vestigingsplaats voor dat soort dingen. Topstukken zoals Mondriaan's Victory Boogie Woogie en werken van Rembrandt moeten dan ook gedeeld worden met Vlaamse musea.
Je merkte ergens hiervoor op dat deze stelling niet weerlegd werd. Wel, ik meen dat er één groot gat in deze redenering zit, namelijk dat je ervan uitgaat dat Vlaanderen een cultureel braakliggend terrein is. Zeker, topstukken als Rembrandt en Mondriaan zullen 'gedeeld' moeten worden met Vlaanderen, maar Vlaanderen zal dan ook zijn Rubensen en Ensors moeten delen met Nederland. Naast het Rijksmuseum in Amsterdam zal dan het Rubenshuis komen, naast het Booymans-van Keuningen en het Gemeentemuseum van Den Haag staan dan het SMAK en het PMMK. Je zou eigenlijk je (wankele) redenering nog kunnen doortrekken: wat heeft Vlaanderen eigenlijk te winnen, als het het gezelschap van Anna-Theresa de Keersmaecker ook nog eens met 16 miljoen Nederlanders moet 'delen', of de Zes van Antwerpen nu plots 'Nederlands' worden?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 15:57   #51
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Zouden Vlaanderen en Nederland nooit gescheiden zijn geweest, dan hadden de inwoners van de Vlaamse gewesten nooit een vorm van autonomie nodig gehad zoals ze die nu wel moet afdwingen van de Walen om door te kunnen gaan, want inwoners van Vlaanderen en Brabant zijn altijd al Nederlanders geweest. Ze zouden op een zelfde manier geintegreerd zijn in de Nederlandse samenleving als Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Oost-Limburg dat nu zijn.
Oud 29 juli 2008, 16:13   #52
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Is dat zo? Zouden Vlaanderen en Nederland nooit gescheiden zijn geweest, dan hadden de inwoners van de Vlaamse gewesten nooit een vorm van autonomie nodig gehad zoals ze die nu wel moet afdwingen van de Walen om door te kunnen gaan, want inwoners van Vlaanderen en Brabant zijn altijd al Nederlanders geweest. Ze zouden op een zelfde manier geintegreerd zijn in de Nederlandse samenleving als Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Oost-Limburg dat nu zijn.
Dat klopt.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 01:01   #53
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Animalman Bekijk bericht

Misschien een terechte vrees. Met "gezond verstand" heeft dat niet veel te maken, maar wel met een ongeloof in het eigen vermogen. Wallonië is zover gesukkeld dat ze stilaan niet meer gelooft dat ze er zelf bovenop zullen geraken. Het enige wat de huidige generatie Waalse politici nog kan, is zich vastklampen aan iets. En dan in de eerste plaats aan "België". Ook het feit dat de helft van de Walen geen neen zegt tegen aansluiting bij Frankrijk, zegt volgens mij veel over hun gebrek aan zelfvertrouwen.
Er zal een andere generatie politici moeten komen. Eén die gelooft dat ze zaken kunnen veranderen. Eén die zich niet vastklampt aan het status quo en aan het idee dat er altijd iemand ter hulp zal komen (Vlaanderen? EU? Frankrijk? ...).
Maar op zich denk ik dat die situatie slechts enkele jaren kan duren. Als de Waalse politici niets meer hebben waarachter ze zich kunnen wegsteken, zullen ze wel door hun bevolking onder druk gezet worden eindelijk eens resultaten op tafel te leggen.

De situatie in Brussel zal totaal anders zijn. Daar waar in Wallonië een nieuwe generatie politici zal moeten groeien, zal het in Brussel net een oude generatie politici zijn, die ten einde komt. De laatste doodsstrijd van het oude Belgische machtsestablishment. En elites die hun macht zien wegglippen, hebben in het verleden al eerder naar geweld gegrepen. Maar het zal net door dat gedrag zijn, dat zij zichzelf net de das zal omdoen.

Tot zover mijn glazenbollezing voor vandaag.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 18:47   #54
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Angst heb ik niet.
Géén enkel land bestaat eeuwig. Dus ook onze toekomstige republiek niet.

Vermoedelijk zal Vl Brabant, Brussel en W Brabant onder VN-beheer komen, met witte checkpoint en pakistaanse blauwhelmen.
Oud 30 juli 2008, 18:49   #55
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Angst heb ik niet.
Géén enkel land bestaat eeuwig. Dus ook onze toekomstige republiek niet.

Vermoedelijk zal Vl Brabant, Brussel en W Brabant onder VN-beheer komen, met witte checkpoint en pakistaanse blauwhelmen.
Wij leveren wel Blauwhelmen!!!!!!!!!!
Oud 30 juli 2008, 18:52   #56
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Wij leveren wel Blauwhelmen!!!!!!!!!!

Frankrijk zal jullie aanwezigheid vetoën
Oud 30 juli 2008, 23:29   #57
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verlies aan prestige voor het Nederlands. Er zal een land minder zijn waar het als moedertaal wordt gesproken. En dat weegt zeker mee in de internationale waardering voor een taal. Een hereniging is dus geen versterking van het Nederlands, zoals velen hier schijnen te denken.
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb het geluk van af en toe eens te mogen vertoeven in het buitenland, en dan heb ik het niet over de grenslanden, en elke dag, mag ik daar nog maar eens uitleggen dat in België niet enkel Frans gesproken wordt. Nog altijd vind ik dit vreemd, want ja, de meerderheid van de Belgen doet dat, zoals we weten, niet. Altijd en nog steeds, met een glimlach, geef ik enige uitleg over ons land. Ja, soms zijn er ook wat "slimmere" buitenlanders die zeggen van dat er in sommige plaatsjes in België inderdaad ook Flamengo of Fiammingo gesproken wordt, maar natuurlijk hebben ze er geen idee van dat dit ook Nederlands is. Sowieso begrijpen ze het begrip Nederlands ook niet echt goed. Heeft Dutch wat te maken met Deutsch? Hollandais en Néerlandais? WTF?!
Een land met 22 miljoen mensen die dezelfde taal spreken zal zeker voor deze mensen meer duidelijkheid geven over onze taal en het Nederlands zal hierdoor enkel maar meer prestige winnen op internationaal vlak. Pools in Polen, Grieks in Griekenland, Italiaans in Italië, Deens in Denemarken. Zweeds in Zweden... Moet een taal in verschillende landen gesproken worden om prestige te hebben? Ik denk van niet.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 23:53   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ik heb er al vaak over na zitten denken; stel dat België uiteenvalt, wat zou er dan voor verkeerds kunnen gebeuren? Zal de EU ook uiteenvallen? Zal de buitenwereld een onafhankelijk Vlaanderen niet willen erkennen? En zullen de Vlaams-Waalse verhoudingen verslechteren of juist niet?

Vandaar dat ik hier deze vraag stel: Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
Voor de tegenstanders is hier een plek om te zeggen dat het beter niet gebeuren kan, voor de voorstanders om hun bezorgdheden te uiten en te bedenken hoe mogelijke hinderpalen op weg naar het einde van België en daarna uit de weg kunnen worden geruimd.

--
Ik had eigenlijk nog een poll willen toevoegen, maar dat is mislukt. Hij was:
Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
*Dat de Europese Unie ook uiteen zal vallen
*Dat Vlaanderen Brussel zal verliezen
*Dat de buitenwereld geen Vlaamse staat zal erkennen
*Dat de Vlaams-Waalse verhoudingen (ernstig) zullen verslechteren
*Dat Vlaanderen en Wallonië in een politiek-economische crisis zullen geraken
*Ik heb geen angst (laat maar komen!)

De Vlaamse-Waalse verhoudingen zullen totaal onbestaand worden. Franstaligen zullen Vlaanderen boycotten met de economische en toeristische gevolgen die ik u laat raden voor bijvoorbeeld de Vlaamse Kust, die vooral van zijn toerisme leeft. Franstaligen zullen Vlamingen afraden naar Wallonië te gaan, waar ze niet meer welkom zullen zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 23:55   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Straatgeweld klinkt mij al best ernstig; dodelijk geweld, stab? En hoe grootschalig? En tussen wie? Alle Nederlandstaligen tegen Franstaligen, of tegenstanders en oproerpolitie? Lijkt me alvast geen mooi vooruitzicht - heb liever een fluwelen scheiding.
Les Flamands veulent la guerre, ils l'auront!!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 00:00   #60
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Les Flamands veulent la guerre, ils l'auront!!!!
Et ça sert �* quoi?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be