Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2008, 01:16   #41
DarkSoul
Partijlid

DarkSoul's schermafbeelding

Standaard

maar de Carrefour is niet te vergelijken met de Auchan, 't is alsof je de kruidenier om de hoek zou vergelijken met de Carrefour... idem qua prijsvergelijking...
DarkSoul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2008, 01:44   #42
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Of de portemonnee nu daadwerkelijk daarmee geholpen wordt, daar stel ik me toch wel vragen bij. De producten zijn weliswaar goedkoper op zich maar men koopt gewoon veel meer dan men eigenlijk oorspronkelijk van plan was.
Ik zie maar al te goed dat rekeningen van 150 �* 200 euro niet uitzonderlijk zijn in een grootwarenhuis terwijl als men naar kleine winkeltjes gaat er veel gerichter wordt gekocht. Zeer relatief dus.
Iedereen bepaald voor zichzelf wat hij/zij in z'n winkelkar legt, dat is een vrije keuze. Ik verkies grootwarenhuizen boven mini-supermarkten omdat de prijzen er lager zijn en de service is er ook meestal beter.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 20:48   #43
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Buurtwinkels als Proxy Delhaize en GB Express winnen aan populariteit. Hun marktaandeel steeg de voorbije vier jaar tot 5 procent. De merkgewoonte (46,2 %), nabijheid (39,3 %), prijs en aanbod (24,5 %), versheid (19,1 %) en sympathiek personeel (16,7 %) doen de Belgen overstag gaan.
http://www.hbvl.be/nieuws/economie/default.asp?art={6C8CE013-61B9-4E39-BF7C-852060153929}

Zo hebben we natuurlijk wel buurtwinkels terug, maar ....
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 22:33   #44

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
http://www.hbvl.be/nieuws/economie/default.asp?art={6C8CE013-61B9-4E39-BF7C-852060153929}

Zo hebben we natuurlijk wel buurtwinkels terug, maar ....
Ja het was deze week ergens op het nieuws (op de radio dacht ik). Voornamelijk de stijgende brandstofprijzen zijn mede verantwoordelijk voor deze wijziging van het koopgedrag. Voor buurtwinkels heeft men nu eenmaal geen wagen nodig en spaart men dus geld uit maar ook het gegeven dat men gewoon minder koopt (doelbewuster) doet vele centjes sparen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 08:20   #45
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja het was deze week ergens op het nieuws (op de radio dacht ik). Voornamelijk de stijgende brandstofprijzen zijn mede verantwoordelijk voor deze wijziging van het koopgedrag. Voor buurtwinkels heeft men nu eenmaal geen wagen nodig en spaart men dus geld uit maar ook het gegeven dat men gewoon minder koopt (doelbewuster) doet vele centjes sparen.
Bedoelt U met die aanhangsels van de supermarkten buurtwinkels?

Ja, dan is de Aldi ook een buurtwinkel... Of vergis ik me eens temeer?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 10:23   #46
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die kleine winkeltjes hebben net hetzelfde doel als de grote winkels: winst maken. Helaas kunnen vele kleine winkeltjes niet op tegen het grote productie-aanbod dat supermarkten leveren en al zeker niet tegen de prijzen waartegen de supermarkten dat doen. Wat mij betreft mogen die kleinere zaken met hogere prijzen één voor één failliet gaan.

Opa en oma mogen trouwens gratis gebruik maken van het openbaar vervoer, dus ze kunnen gerust wel wat verder reizen om hun inkopen te doen.
Jij bekijkt alles veel te economisch, heeft waarschijnlijk aan uw opleiding te liggen. Je zou het ook eens wat meer uit sociaal oogpunt kunnen bekijken. Buurtwinkels zijn meer dan enkel winst maken, zoals wel meerdere jobs meer zijn dan enkel geld verdienen
Oud 14 augustus 2008, 11:43   #47

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Bedoelt U met die aanhangsels van de supermarkten buurtwinkels?

Ja, dan is de Aldi ook een buurtwinkel... Of vergis ik me eens temeer?
Als hij in mijn buurt ligt zal 't voor mij wel een buurtwinkel zijn zeker.
Oud 14 augustus 2008, 12:18   #48
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Als hij in mijn buurt ligt zal 't voor mij wel een buurtwinkel zijn zeker.
Inderdaad... Bovendien hebben de Aldi's ook nog een een sociaal doel, de (mensen) hebben op die manier nog een beetje contact.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma
Kleine winkeltjes hebben (hadden) ook een sociaal doel, de (mensen) hadden op die manier nog een beetje contact.

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 augustus 2008 om 12:19.
Oud 14 augustus 2008, 13:10   #49
gertjan22
Banneling

Standaard

Inderdaad: mijn grootouders die naar een Carrefour moeten gaan zijn na een paar minuten doodmoe van te moeten wandelen in die grote winkel! De producten zijn zo gerangschikt dat je iedere keer de hele winkel moet doorlopen en all rekken moet afwandelen! Dit is voor oudere mensen onhaalbaar dus haken ze af.En dan spreken we nog niet van de urenlange wachttijden aan de kassa!
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 14:03   #50
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
Inderdaad: mijn grootouders die naar een Carrefour moeten gaan zijn na een paar minuten doodmoe van te moeten wandelen in die grote winkel! De producten zijn zo gerangschikt dat je iedere keer de hele winkel moet doorlopen en all rekken moet afwandelen! Dit is voor oudere mensen onhaalbaar dus haken ze af.En dan spreken we nog niet van de urenlange wachttijden aan de kassa!
Ocharme die mensen...
Maar wie verplicht hen eigenlijk naar de Carrefour te gaan?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 14:06   #51
Groentje-18

Standaard

Maar die "nieuwe buurtwinkels" zijn gewoon afsplitsingen van die grote ketens als delhaize en gb. Die kan je moeilijk echt buurtwinkels noemen vind ik, gezien het op hetzelfde neerkomt nl de globalisering zorgt ervoor dat je al je producten uiteindelijk bij dezelfde koopt.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 22:39   #52

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Maar die "nieuwe buurtwinkels" zijn gewoon afsplitsingen van die grote ketens als delhaize en gb. Die kan je moeilijk echt buurtwinkels noemen vind ik, gezien het op hetzelfde neerkomt nl de globalisering zorgt ervoor dat je al je producten uiteindelijk bij dezelfde koopt.
Klopt wat je zegt. Eigenlijk vind ik dat ook geen goede ontwikkeling. Enige pluspunt is dan toch dat ze meer filialen moeten openen wat de tewerkstelling ten goede komt maar ik zag ook wel liever dat de "kleine zelfstandige" meer ontwikkelingskansen zou krijgen.
Oud 14 augustus 2008, 23:01   #53
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die kleine winkeltjes hebben net hetzelfde doel als de grote winkels: winst maken. Helaas kunnen vele kleine winkeltjes niet op tegen het grote productie-aanbod dat supermarkten leveren en al zeker niet tegen de prijzen waartegen de supermarkten dat doen. Wat mij betreft mogen die kleinere zaken met hogere prijzen één voor één failliet gaan.

Opa en oma mogen trouwens gratis gebruik maken van het openbaar vervoer, dus ze kunnen gerust wel wat verder reizen om hun inkopen te doen.
KWeeni. Hier in hoboken zie ik geen oudjes meer op het openbaar vervoer.
De reden laat zich raden...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 23:04   #54
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Jij bekijkt alles veel te economisch, heeft waarschijnlijk aan uw opleiding te liggen.
Guilty as charged

Citaat:
Je zou het ook eens wat meer uit sociaal oogpunt kunnen bekijken. Buurtwinkels zijn meer dan enkel winst maken, zoals wel meerdere jobs meer zijn dan enkel geld verdienen
Juist, maar een buurtwinkel die geen winst maakt kan niet overleven. Die gaan failliet. Zo simpel is het.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 23:13   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Jij bekijkt alles veel te economisch, heeft waarschijnlijk aan uw opleiding te liggen. Je zou het ook eens wat meer uit sociaal oogpunt kunnen bekijken. Buurtwinkels zijn meer dan enkel winst maken, zoals wel meerdere jobs meer zijn dan enkel geld verdienen
U heeft dan weer een romantisch, en dus onjuist beeld van de buurtwinkel of de bakker, slager, kruidenier om de hoek. Als u denkt dat een bakker, slager, kruidenier... een winkel opent met allerlei filantropische gedachten in het achterhoofd, vergist u zich wel heel erg. Zij willen, net als iedereen, hun levensbestaan verzekeren. Daartoe moeten ze een inkomen hebben. En dat kan alleen als hun winkel winst genereert. En daarom doen ze het.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 09:40   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat de meeste buurtwinkels wel voldoende inkomen hebben.
Alleen is het vervelend dat ze meestal moeten werken als anderen niet werken.
En dat...is er volgens mij te veel aan tegenwoordig.

Maar wat betreft inkomen zal men wel op het gemiddelde zitten met een winkel.
Oud 15 augustus 2008, 09:45   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat ik soms eerder vermoed is dat men zich spiegelt aan die armtierige winkeltjes van buitenlanders dikwijls. Men denkt dan automatisch dat het armoede is.
Vaak heeft men helemaal niet door (of weigert men dat geloven) dat deze armtierige winkeltjes daar maar zijn als witwas voor andere crimineel geld een bron van herkomst te geven. Uiteraard steken ze daar niet veel geld in want meestal veranderen ze even dikwijls van eigenaar als van hemd.

Maar mensen zien dat en denken ...goh mij niet gezien.
Oud 15 augustus 2008, 13:16   #58
DarkSoul
Partijlid

DarkSoul's schermafbeelding

Standaard

Waar ik vroeger woonde was er een buurtwinkeltje, een slager en een bakker,
toen de bakker en de slager zich voor de derde keer in 2 jaar tot een zware investering genoodzaakt zagen door de voor de zoveelste keer gewijzigde en verstrengde HACCP- wetgeving, gaven ze er de brui aan, daar de inkomsten de investeringen niet meer verantwoordden... kort nadien moest ook de buurtwinkel er de brui aan geven daar de mensen niet meer kwamen omdat ze toch alles meenamen uit de supermarkt, waar ze nu noodgedwongen heen moesten voor hun brood en vlees... heel veel ouderen uit de buurt zagen zich nu ook genoodzaakt een beroep te doen op familie en vrienden om de boodschappen uberhaupt te kunnen doen... sommige oudjes zonder kinderen zagen zich zelfs genoodzaakt zich te abboneren op OCMW-maaltijden, en een een huishoudhulp om mee naar de winkel te gaan...

de gevolgen van de globalisering en de neoliberale koers, op wijkniveau...
DarkSoul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 15:42   #59
Chipie
Banneling

Standaard

Ik ken een oude boer (letterlijk en figuurlijk ), die een 10 km van de bewoonde wereld leeft en die ook klaagt dat hij geen buurtwinkels meer vindt...
Oud 15 augustus 2008, 16:06   #60
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

In de franse ardennen zijn de buurtwinkels nagenoeg allemaal verdwenen & zijn er in verhouding veel zeer grote vestigingen van Carrefour, Cora met shopping-centra achtige
aanhangsels (Modewinkels, MCDonalds, Pizatoestanden...) als je bedenkt dat het departement Ardennes ca. 250.000 inwoners heeft.. denk ik dat deze winkelcentra zo'n
90 % van de markt in handen hebben & dat is indien dat ook onze toekomst is, wel een akelig vooruitzicht.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be