![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
In Zwitserland reizen kinderen onder de 16 als ze in het gezelschap van minstens een van hun ouders of groot ouders reizen. In Duitsland kent men verschillende formules waarbij groepen tot 5 personen voordelig op een biljet vrij in een bepaalde regio kunnen reizen. Voor het lange afstandsverkeer geldt dat bij groepen de 2de t.e.m. 7de persoon de helft betalen van wat de eerste betaalt. En die korting is cumuleerbaar. En ook hier reizen kinderen in begeleiding van een ouder gratis. |
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Ik hoor altijd beweren dat de staat auto's juist voor een veel groter bedrag belast dan in wegen ed wordt geïnvesteerd. Kijk eens op p.36 van: http://www.bovag.nl/!Cijfers/PDF/MIC_autos2004.pdf Maw de auto zou juist een fiscale melkkoe zijn, zoals tabak of alkohol. Indien men de overbelasting voor auto's zou wegnemen, en de subsidies voor het 'openbaar vervoer' ook, dan zouden de kostprijs voor beide vervoerswijzen nog veel meer in het voordeel van de auto uitdraaien. Dat is tenminste wat ik reeds meermaals gehoord heb. Door het systeem van belastingen, subsidies, alle mogelijke transfers via gunsttarieven enz (ik lees bv in de krant dat Vervotte vindt dat ik nu de treintickets van de 'armen' moet gaan meebetalen) is het buitengewoon lastig om zich een beeld te vormen omtrent de reële kosten van trein/bus/tram vs auto.
|
|
|
|
#43 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
jos, ge hebt er geen idee van hoeveel wegen infrastructuur kost aan de staat. Bruggenbouw bv, een ongelooflijk dure aftrekpost.
Maar daarom niet onterecht gesubsidieerd m.i. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 21 augustus 2008 om 10:53. |
|
|
|
|
|
#44 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zou bij God niet weten of de auto netto gesubsidieerd wordt of netto opbrengt. Indien het netto gesubsidieerd wordt, heb je daar een prachtig argument voor de privatisering van de wegen. Openbaar vervoer - lagere kosten per capita - zal direct populairder worden. En nog goed voor het milieu ook.
|
|
|
|
|
#45 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
dat omnio statuut wordt normaal gezien automatisch toegekend op basis van uw belastingsbrief van 't jaar voordien; of ze dat bij de nmbs ook automatisch gaan opvolgen is iets anders.
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Btw, hoe wordt de antwerpse mini-metro eigenlijk geboekt ? |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Minister
|
toen ik dit hoorde op de radio sloeg het alles :/
ik vraag mij af hoe dit berekend is hoor.... ik neem elke dag 1) de bus, 2) de trein, 3) een andere bus in één richting he! dus x2 voor 1 dag.... en ik betaal op jaarbasis 600 € voor alles (dus treinabonnement + go pass voor de bus zo). Moest ik dit afleggen met de auto zou ik mij kapot betalen... Mijn vrienden vragen zich juist hetzelfde af... dus mijn vraag: hoe is dit berekend? Voor mensen die een trein-omnipas kopen? mensen die elke dag een apart ticket kopen? Welke mensen (leeftijd, gezinssituatie,...)? Welk traject? Op zo'n manier kan ik ook aan berichtgeving doen hé :/
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 21 augustus 2008 om 12:53. |
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Ondertussen is het wel duidelijk dat het openbaar vervoer op een absurde manier gesubsidieerd wordt, en dan nog altijd behoorlijk duur uitvalt, terwijl de geleverde dienst lijdt onder allerlei beperkingen (vaste uren en op- en afstapplaatsen, geen koffer om uw bagage mee te nemen tot aan uw deur enz.). Dan spreek ik nog niet eens over de niet-financiële subsidies, genre busstroken, voorrangsregelingen enz. Mijn vermoeden (doch niet mijn zekerheid) is dat de politieke kaste het 'openbaar vervoer' verkiest omdat dit beter centraal kan geregeld worden, gestuurd, gereglementeerd, als herverdelingsmachine ingezet enz.
|
|
|
|
#49 |
|
Burger
|
Tja, moeilijk om te reageren, want ik vind het volledige rapport niet. Weet iemand waar dit te downloaden is?
In elk geval, het lijkt me een vreemde berekening. Gezien met twee kinderen gaat heus niet samen met 1 auto op weg naar twee verschillende jobs en 2 scholen. In de praktijk gebruiken een aantal gezinsleden de auto, en een aantal daarnaast ook nog het openbaar vervoer. Ook de gehanteerde tarieven lijken me vreemd: een buzzy pass is 162 euro per jaar voor elk de kinderen; de ouders kunnen voor 182 euro een lijn abo nemen. Het duurste 2e klas abo. bij de NMBS kost 2544 eur, en dat is dan een netabonnement. Het lijkt onwaarschijnlijk dat alle 4 de gezinsleden een lijn abo en een langeafstandstreinabonnement moeten combineren. Zelfs als de kinderen bv elke dag heen en weer per bus en trein van roeselare helemaal naar Turnhout naar school gaan, dan zijn ze nog maart 509 euro kwijt per stuk. En de ouders kunnen wellicht profiteren van een grote terugbetaling van hun openbaar vervoer Er zullen dus wel een aantal gevallen zijn van gezinnen die zoveel uitgeven aan openbaar vervoer, maar veel zullen het er niet zijn. Overigens, duur is het openbaar vervoer echt niet in België als je het met andere landen vergelijkt. Laatst gewijzigd door stapas : 21 augustus 2008 om 14:01. |
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Banneling
|
Citaat:
zoon van 6 tot 12 reist gratis in het week-end en op feestdagen, en als je na 9 uur vertrekt op werkdagen. Hij mag ook mee met de go-pass. Een rail-pass (+25 jaar) kost 71 euro voor 10 ritten. Een abonnement is nog goedkoper. Een buzzy-pass kost 164 euro voor het eerste kind, voor het tweede kind krijg je 20% korting, alle andere kinderen krijgen de buzzy-pass gratis. Een belbus kan je gebruiken zoals een andere bus, je moet vooraf bellen dat je mee wil. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer kan dit geen probleem zijn. |
|
|
|
|
|
|
#51 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wie zij daar ook weer dat het openbaar vervoer goedkoop is. Daarbij een buzzy-pass voor een tweede kind kost +/-130 €, komt al op 296€ enkel voor de kids om de lijn te kunnen gebruiken, dan nog eens de trein en als je buiten Vlaanderen gaat ook nog eens de andere vervoersmaatschappijen. Om naar Brussel te sporen betaal ik meer dan om naar De Haag te sporen en dat is dan buitenland. |
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Sorry dat ik je nogmaals corrigeer. Antwerpen - Brussel kost 6,30 euro enkel Antwerpen - Den Haag kost 21,2O euro enkel Welk ticket koop jij, om minder te betalen naar Den Haag dan naar Brussel? |
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar jullie zitten steeds bezig om vanuit een grootstad naar een grootstad te rijden. Maar geef eens kosten en tijdsberekening voor iemand woont in Kalmthout in de ganzendries en werkt op kaai 373 in de Antwerpse haven. Werkuren van 7.30u tot 16.00u. Alles met openbaar vervoer doen of te voet, kost prijs en tijd dat men van huis weg is en kinderopvang moet betalen. |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Moet je dit eens proberen, van Vilvoorde Portaels ziekenhuis naar Douwe Egberts/Sara Lee Grimbergen op de geplogen 3 ploegen uren. (voor hen die dat niet kennen, 6u-14u 14u-22u en 22u-6u)
met de wagen is dat 15 minuten, met de motorfiets 9. Met normaal verkeer.
|
|
|
#55 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
Banneling
|
Ik geef minder geld uit aan diesel dan aan treinticketten.
Bvb Leuven - Maasmechelen, das 88 km, met mijne polo is dat 4,4 liter, en met DATZ of Ozturk diesel is dat 5,1 euro. Een enkeltje vanuit Leuven centraal naar genk is 8 euro, en dan heb je nog 2 euro nodig voor de bus. Het kost dus twee keer zoveel met het openbaar vervoer. Met een railpas is het nog steeds 3 euro duurder. En nog een voordeel van de auto: ge gaat wanneer ge wilt, ge hebt door to door (dus geen gewandel/gefiets/gesleur) en ge kunt zoveel meenemen als ge wilt. Tis alleen even een investering in de auto/verzekering. Maar das vrijheid wat ge koopt. |
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Minister
|
Citaat:
Voordeel: geen auto, geen taksen, geen benzine betalen, geen verzekering... nadeel: uren, wat wachten... dit laatste neem ik er echter graag bij hoor. Ik heb geen kinderen dus daar kan ik niet over meespreken
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 21 augustus 2008 om 19:49. |
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Roosendaal-Den Haag : 12,50 euro + 1euro? bus = 13,50 euro Essen - Brussel : 9,90 euro Ik durf sterk te betwijfelen dat de Nederlandse spoorwegen goedkoper zijn. |
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En de afstand roosendaal den haag is groter dan essen brussel. Vergelijk je km. Wel in vogelvlucht en niet de omwegen die je moet maken met het spoor. Trouwens ik vroeg je een volledig prijskaartje, dus ook de tijd dat er kinderopvang moet voorzien worden, die werken ook niet gratis, voor een traject van 30km. Maar ik zal je het werk besparen, je geraakt er niet met openbaar vervoer. Nogthans werken er duizenden mensen op de scheldelaan in Antwerpen, maar er is daar geen openbaar vervoer, dus iedereen isverplicht met eigen auto te rijden, van waar je ook komt. Dit telt trouwens voor heel de Antwerpse haven. Nergens geen Openbaar vervoer. En zo zijn er veel industriezones waar je te voet moet lopen, wegens gebrek aan openbaar vervoer. Openbaar vervoer komt voor mensen met kinderen dus altijd duurder uit, gewoon omdat je reeds een pak uren meer voor kinderopvang moet zorgen en betalen. |
|
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Uw commentaar suggereert alleszins dat de trein het alleen maar haalt omdat de staat op een grove manier de concurrentie tussen beide vervoerwijzen vervalst.
|
|