Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 09:45   #41
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan nog. Immers, bij een verplaatsing van de hele familie met de auto betaal je nu eenmaal dezelfde brandstofkost als wanneer je alleen in de wagen zit. Bij de trein betaal je individueel.
Men zou wel eens een voorbeeld kunnen nemen aan het buitenland, en interessante formules voor groepen en gezinnen aanbieden zoals ook daar gebruikelijk.

In Zwitserland reizen kinderen onder de 16 als ze in het gezelschap van minstens een van hun ouders of groot ouders reizen.
In Duitsland kent men verschillende formules waarbij groepen tot 5 personen voordelig op een biljet vrij in een bepaalde regio kunnen reizen. Voor het lange afstandsverkeer geldt dat bij groepen de 2de t.e.m. 7de persoon de helft betalen van wat de eerste betaalt. En die korting is cumuleerbaar. En ook hier reizen kinderen in begeleiding van een ouder gratis.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:37   #42
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook de mobiliteit langs de weg is "zot gesubsidieerd". Als we als automobilist de reële kost mochten betalen die de aanleg en het onderhoud van de wegen (alsook alle infrastructuur die erbij komt) kost, dan zou onze jaarlijkse wegenbelasting veel, veel hoger liggen dan nu het geval is.
Bent u hier zeker van?
Ik hoor altijd beweren dat de staat auto's juist voor een veel groter bedrag belast dan in wegen ed wordt geïnvesteerd.
Kijk eens op p.36 van:
http://www.bovag.nl/!Cijfers/PDF/MIC_autos2004.pdf

Maw de auto zou juist een fiscale melkkoe zijn, zoals tabak of alkohol. Indien men de overbelasting voor auto's zou wegnemen, en de subsidies voor het 'openbaar vervoer' ook, dan zouden de kostprijs voor beide vervoerswijzen nog veel meer in het voordeel van de auto uitdraaien. Dat is tenminste wat ik reeds meermaals gehoord heb. Door het systeem van belastingen, subsidies, alle mogelijke transfers via gunsttarieven enz (ik lees bv in de krant dat Vervotte vindt dat ik nu de treintickets van de 'armen' moet gaan meebetalen) is het buitengewoon lastig om zich een beeld te vormen omtrent de reële kosten van trein/bus/tram vs auto.
Oud 21 augustus 2008, 10:52   #43
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

jos, ge hebt er geen idee van hoeveel wegen infrastructuur kost aan de staat. Bruggenbouw bv, een ongelooflijk dure aftrekpost.

Maar daarom niet onterecht gesubsidieerd m.i.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 21 augustus 2008 om 10:53.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:55   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
jos, ge hebt er geen idee van hoeveel wegen infrastructuur kost aan de staat. Bruggenbouw bv, een ongelooflijk dure aftrekpost.

Het zou tof zijn als je met wat cijfers afkwam in plaats van 'ge weet er niks van'.

Ik zou bij God niet weten of de auto netto gesubsidieerd wordt of netto opbrengt. Indien het netto gesubsidieerd wordt, heb je daar een prachtig argument voor de privatisering van de wegen.

Openbaar vervoer - lagere kosten per capita - zal direct populairder worden. En nog goed voor het milieu ook.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:56   #45
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ge moet dus met uw belastingbrief naar de ziekenkas om te vragen of je bij de NMBS een goedkoop ticketje kunt krijgen?

Er zijn dingen in het leven die ik toch niet kan volgen soms.
dat omnio statuut wordt normaal gezien automatisch toegekend op basis van uw belastingsbrief van 't jaar voordien; of ze dat bij de nmbs ook automatisch gaan opvolgen is iets anders.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:46   #46
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

...infrastructuur die er dan vooral voor het vrachtvervoer ligt, en waar trein, bus en tram ook gebruik van maken...
Btw, hoe wordt de antwerpse mini-metro eigenlijk geboekt ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:52   #47
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

toen ik dit hoorde op de radio sloeg het alles :/
ik vraag mij af hoe dit berekend is hoor....

ik neem elke dag 1) de bus, 2) de trein, 3) een andere bus in één richting he! dus x2 voor 1 dag.... en ik betaal op jaarbasis 600 € voor alles (dus treinabonnement + go pass voor de bus zo). Moest ik dit afleggen met de auto zou ik mij kapot betalen... Mijn vrienden vragen zich juist hetzelfde af...

dus mijn vraag: hoe is dit berekend? Voor mensen die een trein-omnipas kopen? mensen die elke dag een apart ticket kopen? Welke mensen (leeftijd, gezinssituatie,...)? Welk traject?
Op zo'n manier kan ik ook aan berichtgeving doen hé :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 21 augustus 2008 om 12:53.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 13:31   #48
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ik ken voor België/Vlaanderen inderdaad geen cijfers, en ik wil best geloven dat bruggen en wegen heel duur zijn. Maar anderzijds leveren de autobelastingen ook heel veel op aan de staat. Mijn vraag is dus gewoon: welk van de twee cijfers is het hoogste? Intuïtief heb ik de indruk dat de belastingen die een automobilist betaalt (op zijn auto, op de autokeuring, op de brandstof, op de autoverzekering, en natuurlijk nog de wegenbelasting zelf) een veel groter bedrag vertegenwoordigen dan wat diezelfde automobilist als zijn deeltje aan wegen & bruggen ed terugkrijgt. Best mogelijk dat ik me vergis. Vandaar mijn vraag: waar zijn die cijfers? In Nederland lijkt wel duidelijk dat de autogebruiker een veelvoud aan belasting betaalt tov wat hij aan infrastructuur terugkrijgt; zou het hier anders zijn?

Ondertussen is het wel duidelijk dat het openbaar vervoer op een absurde manier gesubsidieerd wordt, en dan nog altijd behoorlijk duur uitvalt, terwijl de geleverde dienst lijdt onder allerlei beperkingen (vaste uren en op- en afstapplaatsen, geen koffer om uw bagage mee te nemen tot aan uw deur enz.). Dan spreek ik nog niet eens over de niet-financiële subsidies, genre busstroken, voorrangsregelingen enz.

Mijn vermoeden (doch niet mijn zekerheid) is dat de politieke kaste het 'openbaar vervoer' verkiest omdat dit beter centraal kan geregeld worden, gestuurd, gereglementeerd, als herverdelingsmachine ingezet enz.
Oud 21 augustus 2008, 14:01   #49
stapas
Burger

Standaard

Tja, moeilijk om te reageren, want ik vind het volledige rapport niet. Weet iemand waar dit te downloaden is?

In elk geval, het lijkt me een vreemde berekening. Gezien met twee kinderen gaat heus niet samen met 1 auto op weg naar twee verschillende jobs en 2 scholen. In de praktijk gebruiken een aantal gezinsleden de auto, en een aantal daarnaast ook nog het openbaar vervoer.
Ook de gehanteerde tarieven lijken me vreemd: een buzzy pass is 162 euro per jaar voor elk de kinderen; de ouders kunnen voor 182 euro een lijn abo nemen. Het duurste 2e klas abo. bij de NMBS kost 2544 eur, en dat is dan een netabonnement. Het lijkt onwaarschijnlijk dat alle 4 de gezinsleden een lijn abo en een langeafstandstreinabonnement moeten combineren. Zelfs als de kinderen bv elke dag heen en weer per bus en trein van roeselare helemaal naar Turnhout naar school gaan, dan zijn ze nog maart 509 euro kwijt per stuk. En de ouders kunnen wellicht profiteren van een grote terugbetaling van hun openbaar vervoer

Er zullen dus wel een aantal gevallen zijn van gezinnen die zoveel uitgeven aan openbaar vervoer, maar veel zullen het er niet zijn.

Overigens, duur is het openbaar vervoer echt niet in België als je het met andere landen vergelijkt.

Laatst gewijzigd door stapas : 21 augustus 2008 om 14:01.
stapas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 17:10   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kleine berekening.
Go-pass van zoon 16jaar oud kost 150€ tien ritten naar waar hij wil in Belgie.
Zoon 12jaar krijgt dit niet maar betaald volle pot.
Ik krijg dat ook niet.

Rit Antwerpen Essen kost 9€euro enkel. voor 16jarige dus dwas om go-pass te gebruiken.

Met 3 mensen Essen - Antwerpen kost dus 27euro enkel- 54Euro heen en terug.
Bussy-pass kost 160€ voor een heel jaar.

Werk in Antwerpen en kids daar op school.
Moet een auto hebben om tot aan station te geraken, is 5 km ver en rijd enkel belbus.
In Antwerpen moeten alle drie dan nog eens tram of bus nemen.

Auto verbruik 10liter gas om naar Antwerpen en terug te rijden, tel dus zelf maar uit wat het duurste is.
Een go-pass (-25jaar) kost 46 euro voor 10 ritten.
zoon van 6 tot 12 reist gratis in het week-end en op feestdagen, en als je na 9 uur vertrekt op werkdagen. Hij mag ook mee met de go-pass.
Een rail-pass (+25 jaar) kost 71 euro voor 10 ritten.
Een abonnement is nog goedkoper.
Een buzzy-pass kost 164 euro voor het eerste kind, voor het tweede kind krijg je 20% korting, alle andere kinderen krijgen de buzzy-pass gratis.

Een belbus kan je gebruiken zoals een andere bus, je moet vooraf bellen dat je mee wil. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer kan dit geen probleem zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 17:28   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Een go-pass (-25jaar) kost 46 euro voor 10 ritten.
zoon van 6 tot 12 reist gratis in het week-end en op feestdagen, en als je na 9 uur vertrekt op werkdagen. Hij mag ook mee met de go-pass.
Een rail-pass (+25 jaar) kost 71 euro voor 10 ritten.
Een abonnement is nog goedkoper.
Een buzzy-pass kost 164 euro voor het eerste kind, voor het tweede kind krijg je 20% korting, alle andere kinderen krijgen de buzzy-pass gratis.

Een belbus kan je gebruiken zoals een andere bus, je moet vooraf bellen dat je mee wil. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer kan dit geen probleem zijn.
Maakt mij eigenlijk weinig uit, bus kost geld, trein kost geld en auto moet ik toch hebben, als was het om naar de winkel te kunnen en die rijd op gratis biogas, de andere op kosten van de baas.

Wie zij daar ook weer dat het openbaar vervoer goedkoop is.

Daarbij een buzzy-pass voor een tweede kind kost +/-130 €, komt al op 296€ enkel voor de kids om de lijn te kunnen gebruiken, dan nog eens de trein en als je buiten Vlaanderen gaat ook nog eens de andere vervoersmaatschappijen.
Om naar Brussel te sporen betaal ik meer dan om naar De Haag te sporen en dat is dan buitenland.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 18:03   #52
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Maakt mij eigenlijk weinig uit, bus kost geld, trein kost geld en auto moet ik toch hebben, als was het om naar de winkel te kunnen en die rijd op gratis biogas, de andere op kosten van de baas.

Wie zij daar ook weer dat het openbaar vervoer goedkoop is.

Daarbij een buzzy-pass voor een tweede kind kost +/-130 €, komt al op 296€ enkel voor de kids om de lijn te kunnen gebruiken, dan nog eens de trein en als je buiten Vlaanderen gaat ook nog eens de andere vervoersmaatschappijen.
Om naar Brussel te sporen betaal ik meer dan om naar De Haag te sporen en dat is dan buitenland.
Als je prijzen geeft, geef dan tenminste correcte prijzen, a.u.b.
Sorry dat ik je nogmaals corrigeer.
Antwerpen - Brussel kost 6,30 euro enkel
Antwerpen - Den Haag kost 21,2O euro enkel
Welk ticket koop jij, om minder te betalen naar Den Haag dan naar Brussel?
Oud 21 augustus 2008, 18:35   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je prijzen geeft, geef dan tenminste correcte prijzen, a.u.b.
Sorry dat ik je nogmaals corrigeer.
Antwerpen - Brussel kost 6,30 euro enkel
Antwerpen - Den Haag kost 21,2O euro enkel
Welk ticket koop jij, om minder te betalen naar Den Haag dan naar Brussel?
Bus Essen Rozendaal 1 euro. en de nederlandse spoorwegen zijn een pak goedkoper dan de Belgische.

Maar jullie zitten steeds bezig om vanuit een grootstad naar een grootstad te rijden.
Maar geef eens kosten en tijdsberekening voor iemand woont in Kalmthout in de ganzendries en werkt op kaai 373 in de Antwerpse haven.
Werkuren van 7.30u tot 16.00u. Alles met openbaar vervoer doen of te voet, kost prijs en tijd dat men van huis weg is en kinderopvang moet betalen.
Oud 21 augustus 2008, 18:50   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Moet je dit eens proberen, van Vilvoorde Portaels ziekenhuis naar Douwe Egberts/Sara Lee Grimbergen op de geplogen 3 ploegen uren. (voor hen die dat niet kennen, 6u-14u 14u-22u en 22u-6u)

met de wagen is dat 15 minuten, met de motorfiets 9. Met normaal verkeer.
Oud 21 augustus 2008, 19:00   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Moet je dit eens proberen, van Vilvoorde Portaels ziekenhuis naar Douwe Egberts/Sara Lee Grimbergen op de geplogen 3 ploegen uren. (voor hen die dat niet kennen, 6u-14u 14u-22u en 22u-6u)

met de wagen is dat 15 minuten, met de motorfiets 9. Met normaal verkeer.
Ken er anders nog zo eentje. Antwerpen centraal-station Antwerpen kaai 730. 30minuten met de auto.
Oud 21 augustus 2008, 19:00   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Ik geef minder geld uit aan diesel dan aan treinticketten.

Bvb Leuven - Maasmechelen, das 88 km, met mijne polo is dat 4,4 liter, en met DATZ of Ozturk diesel is dat 5,1 euro. Een enkeltje vanuit Leuven centraal naar genk is 8 euro, en dan heb je nog 2 euro nodig voor de bus. Het kost dus twee keer zoveel met het openbaar vervoer. Met een railpas is het nog steeds 3 euro duurder.

En nog een voordeel van de auto: ge gaat wanneer ge wilt, ge hebt door to door (dus geen gewandel/gefiets/gesleur) en ge kunt zoveel meenemen als ge wilt.

Tis alleen even een investering in de auto/verzekering. Maar das vrijheid wat ge koopt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 19:48   #57
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bus Essen Rozendaal 1 euro. en de nederlandse spoorwegen zijn een pak goedkoper dan de Belgische.

Maar jullie zitten steeds bezig om vanuit een grootstad naar een grootstad te rijden.
Maar geef eens kosten en tijdsberekening voor iemand woont in Kalmthout in de ganzendries en werkt op kaai 373 in de Antwerpse haven.
Werkuren van 7.30u tot 16.00u. Alles met openbaar vervoer doen of te voet, kost prijs en tijd dat men van huis weg is en kinderopvang moet betalen.
ik doe elke dag 84 km (= heen en terug he) met het openbaar vervoer, ik woon ENORM afgelegen (4 bussen/dag in de richting waarin ik moet)... alles tesamen kost mij dit op jaarbasis een goeie 600 euro aangezien een treinabonement + buzzypass enorm veel korting geeft voor dat laatste (kost maar 50 euro meer). Laten we stellen dat ik 200 dagen per jaar ervan gebruik maak... dan kost mij dit 3 euro/dag. Indien ik er meer van gebruik maakt, kost het mij per dag zelfs nog minder. Voor te vergelijken.. indien ik alles apart betaal (zonder abonement enzo) dan kost het mij: 2,4 euro + 8,4 euro = 10,8 euro voor die heen en terug rit.

Voordeel: geen auto, geen taksen, geen benzine betalen, geen verzekering...
nadeel: uren, wat wachten...
dit laatste neem ik er echter graag bij hoor. Ik heb geen kinderen dus daar kan ik niet over meespreken Het komt ENORM veel voordeliger uit. Enfin... in mijn geval dan toch he.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 21 augustus 2008 om 19:49.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 19:55   #58
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Ben je verhuisd naar Essen?

Roosendaal-Den Haag : 12,50 euro + 1euro? bus = 13,50 euro
Essen - Brussel : 9,90 euro

Ik durf sterk te betwijfelen dat de Nederlandse spoorwegen goedkoper zijn.
Oud 21 augustus 2008, 20:18   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je verhuisd naar Essen?

Roosendaal-Den Haag : 12,50 euro + 1euro? bus = 13,50 euro
Essen - Brussel : 9,90 euro

Ik durf sterk te betwijfelen dat de Nederlandse spoorwegen goedkoper zijn.
Ik heb nog nooit gepost waar ik woon.

En de afstand roosendaal den haag is groter dan essen brussel.
Vergelijk je km. Wel in vogelvlucht en niet de omwegen die je moet maken met het spoor.
Trouwens ik vroeg je een volledig prijskaartje, dus ook de tijd dat er kinderopvang moet voorzien worden, die werken ook niet gratis, voor een traject van 30km.
Maar ik zal je het werk besparen, je geraakt er niet met openbaar vervoer.
Nogthans werken er duizenden mensen op de scheldelaan in Antwerpen, maar er is daar geen openbaar vervoer, dus iedereen isverplicht met eigen auto te rijden, van waar je ook komt. Dit telt trouwens voor heel de Antwerpse haven.
Nergens geen Openbaar vervoer. En zo zijn er veel industriezones waar je te voet moet lopen, wegens gebrek aan openbaar vervoer.
Openbaar vervoer komt voor mensen met kinderen dus altijd duurder uit, gewoon omdat je reeds een pak uren meer voor kinderopvang moet zorgen en betalen.
Oud 21 augustus 2008, 20:26   #60
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik doe elke dag 84 km (= heen en terug he) met het openbaar vervoer, ik woon ENORM afgelegen (4 bussen/dag in de richting waarin ik moet)... alles tesamen kost mij dit op jaarbasis een goeie 600 euro aangezien een treinabonement + buzzypass enorm veel korting geeft voor dat laatste (kost maar 50 euro meer). Laten we stellen dat ik 200 dagen per jaar ervan gebruik maak... dan kost mij dit 3 euro/dag. Indien ik er meer van gebruik maakt, kost het mij per dag zelfs nog minder. Voor te vergelijken.. indien ik alles apart betaal (zonder abonement enzo) dan kost het mij: 2,4 euro + 8,4 euro = 10,8 euro voor die heen en terug rit.

Voordeel: geen auto, geen taksen, geen benzine betalen, geen verzekering...
nadeel: uren, wat wachten...
dit laatste neem ik er echter graag bij hoor. Ik heb geen kinderen dus daar kan ik niet over meespreken Het komt ENORM veel voordeliger uit. Enfin... in mijn geval dan toch he.
Dat zal wel, maar komt het voordeliger uit omdat de trein intrinsiek goedkoper is dan de auto, of ontstaat het verschil doordat de staat uw treinticket rijkelijk subsidieert en tegelijk de auto zwaar belast?

Uw commentaar suggereert alleszins dat de trein het alleen maar haalt omdat de staat op een grove manier de concurrentie tussen beide vervoerwijzen vervalst.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be