Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2008, 21:44   #41
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Laat de rechtsflaminganten aub uit de zaak Vlemsch.
Van de belgicisten moeten we weinig verwachten en aangezien de linksflaminganten zich ook komen moeien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik ga dat één van de dagen eens bekijken. Weet dat we bij Meervoud wel nog altijd aandacht schenken aan Zuid-Vlaanderen.

Wat vind je van de Ch'ti-gekte?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 21:46   #42
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meesten toch wel. Het is Frankrijk, dus al een ander land voor hen en vooral een land waarmee ze niets gemeens hebben. Franstalige Belgen leven elke dag met Frankrijk (TV, muziek, cinema, enz.............), wat helemaal niet het geval voor de Vlamingen is.

Jij woont in Brussel Everytime, en dat is anders dan de Vlamingen-lees: Belgen die in Westvlaanderen tegen de schreve wonen.
Oud 26 augustus 2008, 21:46   #43
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb_FVL Bekijk bericht
Hebben de belgische Vlamingen zo wenig belang voor Frans-vlaanderen?

Of moeten wij (Frans-Vlamingen) van de Belgische vlamingen verdwijnen?

Nee hier begrijp ik echt nix van. Had dit nooit gedacht van de Taalunie. enz.
Die zouden het nederlands toch moeten activeren en frans Vlaanderen.
Oud 26 augustus 2008, 21:48   #44
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
In Elzass zijn er verbanden tussen Frankrijk en Duitsland. Neem Franse artiesten van de jaren 80 :

Patricia Kaas - D'Allemagne
http://fr.youtube.com/watch?v=PaBoKBMTnHA

Waarvan komt Patricia Kaas? Elzass.

Of die dikke hit van de jaren 80 :

Cookie Dingler - Femme libérée
http://fr.youtube.com/watch?v=PmLfFouX68g

Een groep uit Strasbourg die toen hun hit ook in het Duits zong.

Welke verbanden bestaan tussen Vlaanderen en Frankrijk? Ik zoek ze nog.

Maar Everytime toch, alsof de banden tssn Vlaanderen en Frans-Vlaanderen enkel maar zou bestaan uit die domme zangertjes en showbizmensjes. Er is vééél meer dan dat hoor.....
Oud 26 augustus 2008, 21:50   #45
Seb_FVL
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Nee hier begrijp ik echt nix van. Had dit nooit gedacht van de Taalunie. enz.
Die zouden het nederlands toch moeten activeren en frans Vlaanderen.
Inderdaad, momenteel zijn de Vlaamse Gemeenschap en de Nederlandse Taalunie aan in hun eigen voeten te schieten
Seb_FVL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 21:52   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Everytime toch, alsof de banden tssn Vlaanderen en Frans-Vlaanderen enkel maar zou bestaan uit die domme zangertjes en showbizmensjes. Er is vééél meer dan dat hoor.....
Heb ik gezegd dat die banden alleen maar zo bestaan? Tuurlijk is er veel meer dan dat, dat weet ik ook!!!!!!! Alvast tussen Frankrijk en Duitsland voor Elzass. Welke banden zijn er tussen Vlaanderen en Frans-Vlaanderen? Noem me voorbeelden dan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 21:55   #47
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je begrijpt er niks van. De Frans-Vlaamse taal, 'het vlemsch' heeft niks te maken met dat ordinair Nederlands. Hoe dat die stomme kaaskoppen zich DURVEN te bemoeien! Ik werd WOEDEND toen ik het las. Vlaanderen en Holland hebben zich helemaal niet te bemoeien met Frans-Vlaanderen!
Zeg, zalt gaan jaa.
Bedankt weer voor u belgische mijnachting voor de Nederlandse taal.
Dus als ik naast Géénts of Limburg ABN spreek is dat laatse ordinair???

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 26 augustus 2008 om 21:57.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 21:55   #48
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Fictieve bande. U had het over de "Ch'tis". Ga eens in de Belgische Vlaanderen en vraag de modale Vlaming wie Dany Boon, Line Renaud of Kad Merad zijn. Geloof mij, de overgrote meerderheid zal helemaal niet weten wie ze zijn.
Everytime, de band tussen Frans-Vlaanderen en Vlaanderen-lees: Zuid-Westvlaanderen heeft niks te maken met de hedendaagse, platte showbiz, ze is véél dieper. Er is vooral een cultuurhistorische band.

En de band is er enkel met de Zuidwestvlamingen. De Oostvlamingen, de Limburgers, de Antwerpenaren, de Brusselaars, de Walen hebben hier helemaal niks mee te maken en hebben er ook helemaal geen visie van. Om nog maar te zwijgen van die ordinaire arrogante Nederlanders. Vandaar ook die domme, lichtzinnige, idiote beslissing.
Oud 26 augustus 2008, 22:08   #49
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Zeg, zalt gaan jaa.
Bedankt weer voor u belgische mijnachting voor de Nederlandse taal.
Ik apprecieër de eigenheid van de taal, en dat zijn de streekdialecten. Het AN is gekunsteld, niet origineel en het verdrijft de eigen originele dialecten, zoals het al in verregaande vorm bezig is in geheel Vlaanderen. Behalve Westvlaanderen, hoewel die laatste er tegenwoordig ook wel last van begint te krijgen.

In Fransvlaanderen (Frankrijk) ligt de zaak anders. Daar is de dialect quasi uitgestorven, of beter gezegd vermoord. En dit vanuit de overheid, die jarenlang, generatie's lang verbood om het Vlemsch te gebruiken. Maar het Vlemsch die er nu nog is, is héél origineel, zonder de minste invloed van die lelijke afschuwelijke degoutante standaardtaal AN. En dit moet ten allen koste gevrijwaard blijven.

Kijk, er zijn 2 mogelijkheden:

-ofwel verdwijnt het Vlemsch helemaal en definitief.
-ofwel wordt het gestimuleerd zodat het niet verloren gaat.

WAT HELEMAAL ONMOGELIJK IS:

-de Fransen uit Fransvlaanderen de standaardtaal AN te leren spreken. Dat is gewoon te dom voor woorden. Het AN heeft niks te doen in Noordfrankrijk. Het heeft er geen nut.

Het getuigd van uitermate onwetendheid en desintresse om te denken om de Noordfransen het AN aan te leren, want ze zijn er echt niks mee.

Ik ben gewoon woedend over die domme bemoeienissen van Vlaanderen en vooral van Nederland.
Oud 26 augustus 2008, 22:17   #50
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Op z'n einde ???

Citaat:
Omdat in Westvlaanderen ook niet in het Nederlands gepraat wordt maar in het 'Westvlaams' dat véél dichter aanleunt bij het oude 'Vlemsch'. Het Vlemsch is een prachtige taal dat zeker niet verloren mag gaan! Maar ik vrees dat het toch wel op zn einde loopt. Zeker als de poginen om het te doen overleven dan worden gesabotteerd door die stomme Hollanders.
Dat "einde" wordt al 40 jaar voorspeld...
Googel eens naar "Volkstoneel voor Frans Vlaanderen"
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:22   #51
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat "einde" wordt al 40 jaar voorspeld...
Googel eens naar "Volkstoneel voor Frans Vlaanderen"
Maar nu loopt het echt op zn einde hoor. Enkel de hoogbejaarden kunnen het nog spreken, uitzonderingen daargelaten. De generatie na hen kan het nog begrijpen, maar spreekt het niet meer. De derde generatie begrijpt het niet meer en de vierde helemaal niet meer.
Oud 26 augustus 2008, 22:24   #52
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Ik vind het ordinair omdat het vooral Nederlands (vanuit Holland-Nederland) geïnspireerd is. Ik heb echt een afschuw van het Nederlands-nederlands.
Oud 26 augustus 2008, 22:29   #53
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard banden

Citaat:
Heb ik gezegd dat die banden alleen maar zo bestaan? Tuurlijk is er veel meer dan dat, dat weet ik ook!!!!!!! Alvast tussen Frankrijk en Duitsland voor Elzass. Welke banden zijn er tussen Vlaanderen en Frans-Vlaanderen? Noem me voorbeelden dan.
Eén succesvol voorbeeld: het "Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen". Googel er maar eens naartoe...
Oud 26 augustus 2008, 22:31   #54
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard en de vijfde ?

Citaat:
Maar nu loopt het echt op zn einde hoor. Enkel de hoogbejaarden kunnen het nog spreken, uitzonderingen daargelaten. De generatie na hen kan het nog begrijpen, maar spreekt het niet meer. De derde generatie begrijpt het niet meer en de vierde helemaal niet meer.
Oud 26 augustus 2008, 22:32   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard En de vijfde ?

Citaat:
Waar haal jij dat ??? Het is ONJUIST !!!

Oud 26 augustus 2008, 22:35   #56
Seb_FVL
Vreemdeling

Standaard

Daarom moeten wij de taal redden.

Avondlesen van Frans-Vlaams worden door de ANVT georganiseerd.

3 jaar geleden waren er 15 lessen met in totaal 30 deelnemers, voor het jaar 2007-2008 waren er 38 lessen met meer dan 500 deelnemmers.
Seb_FVL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:39   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb_FVL Bekijk bericht
Inderdaad, sinds binnenkort zorgen jullie dat:

• het onderwijs van het Frans-Vlaams stopgezet wordt.
• iedere spoor van de Franse-Vlaamse cultuur en identiteit verdwijnt.
Onzinnig en onjuist de Nederlandse Taalunie hiervan te beschuldigen. 't Dialect in Frans-Vlaanderen is al vele jaren op de terugweg. Niet de Taalunie is daarvan de oorzaak, maar wel de Frans-Vlaming zelf die gezwicht is voor de druk van de Franse staat. Dialecten houden slechts stand wanneer ze in het huisgezin worden doorgegeven. De mensen zelf hebben dat in de hand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:46   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik apprecieër de eigenheid van de taal, en dat zijn de streekdialecten. Het AN is gekunsteld, niet origineel en het verdrijft de eigen originele dialecten, zoals het al in verregaande vorm bezig is in geheel Vlaanderen.
Waarom zou AN "gekunsteld" zijn?
Waarom zou het "niet origineel" zijn?
Waarom denkt u dat taal (dus ook dialect) schijnbaar iets statisch hoort te zijn?
Oud 26 augustus 2008, 22:47   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Eén succesvol voorbeeld: het "Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen". Googel er maar eens naartoe...
Inderdaad :

http://www.volkstoneel.be/
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:52   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Fransvlaanderen (Frankrijk) ligt de zaak anders. Daar is de dialect quasi uitgestorven, of beter gezegd vermoord. En dit vanuit de overheid, die jarenlang, generatie's lang verbood om het Vlemsch te gebruiken. Maar het Vlemsch die er nu nog is, is héél origineel, zonder de minste invloed van die lelijke afschuwelijke degoutante standaardtaal AN. En dit moet ten allen koste gevrijwaard blijven.
Uit wat u hier schrijft, maak ik onmiddellijk uit dat u eigenlijk niets afweet van de Frans-Vlaamse dialecten. Immers, in tegenstelling tot wat u schrijft, nl. "het Vlemsch die (sic) er nu nog is, is héél origineel, zonder de minste invloed van die lelijke ... standaardtaal AN". Welnu, de Frans-Vlaamse dialecten hebben een grotere band met het AN dan menig Vlaams dialect in België. De reden hiervoor is dat de Frans-Vlaamse dialecten geen invloed hebben ondergaan van de Brabantse dialecten. Hierdoor is er veel originele Vlaamse woordenschat bewaard gebleven die we ook in het AN aantreffen. Om maar enkele voorbeelden te noemen: in menig Frans-Vlaams dialect zegt men "slagter/slager", "huwelijk" en "bruuloft", enz.

De Franse overheid heeft het Vlaams niet verboden in de private sfeer. Ook trouwens niet in de publieke sfeer. Wel was het verboden het te gebruiken in kerk en school, wat natuurlijk een zware aanslag was. Alleen konden de opeenvolgende generaties het doorgeven. Juist dat hebben ze niet gedaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be