![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Jij woont in Brussel Everytime, en dat is anders dan de Vlamingen-lees: Belgen die in Westvlaanderen tegen de schreve wonen.
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nee hier begrijp ik echt nix van. Had dit nooit gedacht van de Taalunie. enz. Die zouden het nederlands toch moeten activeren en frans Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Maar Everytime toch, alsof de banden tssn Vlaanderen en Frans-Vlaanderen enkel maar zou bestaan uit die domme zangertjes en showbizmensjes. Er is vééél meer dan dat hoor..... ![]()
![]() |
![]() |
#45 |
Vreemdeling
|
![]() Inderdaad, momenteel zijn de Vlaamse Gemeenschap en de Nederlandse Taalunie aan in hun eigen voeten te schieten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb ik gezegd dat die banden alleen maar zo bestaan? Tuurlijk is er veel meer dan dat, dat weet ik ook!!!!!!! Alvast tussen Frankrijk en Duitsland voor Elzass. Welke banden zijn er tussen Vlaanderen en Frans-Vlaanderen? Noem me voorbeelden dan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bedankt weer voor u belgische mijnachting voor de Nederlandse taal. Dus als ik naast Géénts of Limburg ABN spreek is dat laatse ordinair??? ![]() ![]() ![]() ![]()
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 26 augustus 2008 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
En de band is er enkel met de Zuidwestvlamingen. De Oostvlamingen, de Limburgers, de Antwerpenaren, de Brusselaars, de Walen hebben hier helemaal niks mee te maken en hebben er ook helemaal geen visie van. Om nog maar te zwijgen van die ordinaire arrogante Nederlanders. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
In Fransvlaanderen (Frankrijk) ligt de zaak anders. Daar is de dialect quasi uitgestorven, of beter gezegd vermoord. En dit vanuit de overheid, die jarenlang, generatie's lang verbood om het Vlemsch te gebruiken. Maar het Vlemsch die er nu nog is, is héél origineel, zonder de minste invloed van die lelijke afschuwelijke degoutante standaardtaal AN. En dit moet ten allen koste gevrijwaard blijven. Kijk, er zijn 2 mogelijkheden: -ofwel verdwijnt het Vlemsch helemaal en definitief. -ofwel wordt het gestimuleerd zodat het niet verloren gaat. WAT HELEMAAL ONMOGELIJK IS: -de Fransen uit Fransvlaanderen de standaardtaal AN te leren spreken. Dat is gewoon te dom voor woorden. Het AN heeft niks te doen in Noordfrankrijk. Het heeft er geen nut. Het getuigd van uitermate onwetendheid en desintresse om te denken om de Noordfransen het AN aan te leren, want ze zijn er echt niks mee. Ik ben gewoon woedend over die domme bemoeienissen van Vlaanderen en vooral van Nederland. ![]()
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Googel eens naar "Volkstoneel voor Frans Vlaanderen" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Maar nu loopt het echt op zn einde hoor. Enkel de hoogbejaarden kunnen het nog spreken, uitzonderingen daargelaten. De generatie na hen kan het nog begrijpen, maar spreekt het niet meer. De derde generatie begrijpt het niet meer en de vierde helemaal niet meer.
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Vreemdeling
|
![]() Daarom moeten wij de taal redden.
Avondlesen van Frans-Vlaams worden door de ANVT georganiseerd. 3 jaar geleden waren er 15 lessen met in totaal 30 deelnemers, voor het jaar 2007-2008 waren er 38 lessen met meer dan 500 deelnemmers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onzinnig en onjuist de Nederlandse Taalunie hiervan te beschuldigen. 't Dialect in Frans-Vlaanderen is al vele jaren op de terugweg. Niet de Taalunie is daarvan de oorzaak, maar wel de Frans-Vlaming zelf die gezwicht is voor de druk van de Franse staat. Dialecten houden slechts stand wanneer ze in het huisgezin worden doorgegeven. De mensen zelf hebben dat in de hand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou het "niet origineel" zijn? Waarom denkt u dat taal (dus ook dialect) schijnbaar iets statisch hoort te zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.volkstoneel.be/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Franse overheid heeft het Vlaams niet verboden in de private sfeer. Ook trouwens niet in de publieke sfeer. Wel was het verboden het te gebruiken in kerk en school, wat natuurlijk een zware aanslag was. Alleen konden de opeenvolgende generaties het doorgeven. Juist dat hebben ze niet gedaan. |
|
![]() |
![]() |