Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2008, 16:31   #41
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat ik bedoelde was dat die kinderen en ouders niet beseffen dat er miljoenen en miljoenen kinderen zijn op deze planeet die niet die kans krijgen. Die alles er voor over zouden hebben om naar school te gaan.

Het is een recht wat me moeten koesteren en niet vergooien. Dat is wat ik bedoelde met voorrecht. Want wij hebben het en vele anderen niet. De LCD tv is zeker niet belangrijker als het kind zijn opvoeding.
op diezelfde manier kan ik dan ook zeggen dat het een voorrecht is dat je seffens kan eten want veel mensen op de wereld hebben geen eten.

dat het recht op onderwijs in de derde wereld minder geevolueerd is dan het onze is een spijtige zaak maar maakt niet dat wij dankbaar moeten zijn voor wat bij ons wel een recht is - enkel voor gunsten moet je dankbaar zijn en recht op onderwijs is ondubbelzinnig een recht ( zie grondwet ) en dus per definitie geen gunst.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 16:31   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
kinderen die zo n ouders hebben ( waarvan jij het aantal vanuit een cultureel fascistische voorgeprogrammeerdheid overschat - arm zijn is verdacht ) mogen daarvoor niet gestraft worden

op schoolreis kunnen gaan mag niet afhangen van al of niet rijke ouders hebben of al of niet ouders te hebben die verstandig met hun geld omgaan

men kan heel gemakkelijk zorgen dat al of niet op schoolreis mogen gaan volledig los staat van welke ouders men ook heeft door scholen te verbieden om facturen aan ouders van leerplichtigen te presenteren - zo n verbod is namelijk noodzakelijk om de grondwet gestand te doen

dus ofwel moeten politici scholen verbieden om facturen te presenteren aan ouders van schoolplichtigen of anders moeten ze gewoon vlakaf toegeven dat de grondwet hen geen reet kan schelen en dat het dus anarchisten zijn ipv soccen of liberalen of wat dan ook
Dus een typische rome reis, wat ik als 6de jaars student zalig vond, mag dus niet meer, omdat het rond de 400-500 euro zou kosten ?

PS: De grondwet zegt niks over schoolreizen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 16:32   #43
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
zo n verbod is namelijk noodzakelijk om de grondwet gestand te doen
Neen, de maximumfactuur is in strijd met de grondwet.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 16:33   #44

Standaard

om het recht op onderwijs te garanderen is het bovendien van belang om er als kiezer pertinent niet dankbaar voor te zijn

electoraat dat spreekt over onderwijs als zijnde een gunst legt de pap in de mond van politici die dit grondwettelijke recht op allerlei manieren proberen te beknotten.

onderwijs is in onze hedendaagse maatschappij een niet meer dan vanzelfsprekend universeel recht en daarmee basta
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 16:35.
Oud 29 augustus 2008, 16:35   #45

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Neen, de maximumfactuur is in strijd met de grondwet.
de maximumfactuur is idd in strijd met de grondwet in die zin dat er helemaal niks factuur mag zijn omdat de toegang kosteloos moet zijn

als het onderwijs volgens de grondwet vrij moet zijn dan moet het wel gratis zijn want facturen maken dat sommige mensen deze niet kunnen betalen en dus dat het onderwijs voor de armsten niet meer vrij is en dus dat hun grondwettelijk recht hierop wordt geschonden
Oud 29 augustus 2008, 16:35   #46
Tavek
Banneling

Standaard

King,

Je legt de schuld bij de verkeerde. Als je arm bent, moet je niet aan kinderen beginnen, punt. Als ouders heb je de verantwoordelijkheid om je kinderen te onderhouden en een goede opvoeding te geven. Het feit dat bepaalde ouders die verantwoordelijkheid niet aan kunnen, mag geen invloed hebben op de ouders die wel hun taak opnemen en ze tot een goed einde brengen.
Oud 29 augustus 2008, 16:35   #47
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
om het recht op onderwijs te garanderen is het bovendien van belang om er pertinent niet dankbaar voor te zijn

electoraat dat spreekt over onderwijs als zijnde een gunst legt de pap in de mond van politici die dit grondwettelijke recht op allerlei manieren proberen te beknotten.

onderwijs is in onze hedendaagse maatschappij een niet meer dan vanzelfsprekend universeel recht en daarmee basta
Blijkbaar had jij geen recht op de delen "Hoofdletters" en "Interpunctie". Jammer voor zowel jou als de andere forumleden.
Oud 29 augustus 2008, 16:39   #48

Standaard

Citaat:
Blijkbaar had jij geen recht op de delen "Hoofdletters" en "Interpunctie". Jammer voor zowel jou als de andere forumleden.
blijkbaar ben jij op school iets te gedresseerd geraakt en ben je daardoor geconditioneerd om naar de vorm te kijken maar de essentie over het hoofd te zien

het maakt niet uit wie er iets zegt wel wat er gezegd wordt

het maakt niet uit op welke manier iemand iets zegt maar wel wat er gezegd wordt

als er een grondwet stipuleerd dat onderwijs vrij en kosteloos moet zijn dan was het niet de bedoeling van de constructor van die grondwet dat scholen vandaag de dag allerlei facturen aan ouders van schoolplichtigen mogen voorleggen

maar ja om dat te kunnen begrijpen moet je natuurlijk geen papegaai zijn die foutloos kan schrijven maar daar moet je natuurlijk zelf voor kunnen nadenken
Oud 29 augustus 2008, 16:40   #49

Standaard

als mensen zich aan mijn schrijffouten storen vind ik dat trouwens leuk - want het feit dat ze daarover beginnen toont slechts aan dat ze inhoudelijk aan het einde van hun mentaal minderwaardig latijn zijn
Oud 29 augustus 2008, 16:46   #50

Standaard

Citaat:
King,

Je legt de schuld bij de verkeerde. Als je arm bent, moet je niet aan kinderen beginnen, punt. Als ouders heb je de verantwoordelijkheid om je kinderen te onderhouden en een goede opvoeding te geven. Het feit dat bepaalde ouders die verantwoordelijkheid niet aan kunnen, mag geen invloed hebben op de ouders die wel hun taak opnemen en ze tot een goed einde brengen.
tavek je wilt de verkeerde mensen straffen

1. er bestaan idd veel ouders die zonder zin voor verantwoordelijkheid toch aan kinderen beginnen - dat geldt echter net zo goed voor rijke ouders die hun kinderen door de meid laten opvoeden omdat ze zelf altijd moeten werken werken werken en dus hun kinderen verwaarlozen voor hun werk en hun carriere. ik ben in ieder geval voorstander van wetgeving die kinderverwaarlozing dmv negatie en te weinig aandacht besteden strafbaar stelt ( waarbij de ouders hiervoor worden gestraft en niet de kinderen )

2. ik dacht echter dat we onze eigen ouders in ieder geval niet bewust kiezen en dat we het maar moeten doen met diegenen die ons toevallig op de wereld gezet hebben en dus mag je kinderen wiens ouders een verkeerde keuze hebben gemaakt daarvoor nooit straffen - dat wel willen doen is een vorm van tribaal collectief denken waarbij de zonden van de voorvaderen worden toegerekend aan de huidige generatie - iets dat verwerpelijk en primitief is en een gedachte waarvoor je je dus zou moeten schamen als burger van dit "beschaafde" land.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 16:51.
Oud 29 augustus 2008, 16:53   #51

Standaard

volgens tavek zijn redenering zouden bvb wezen dus ook geen recht hebben op onderwijs - gezien zij geen ouders hebben die dat onderwijs kunnen betalen - hadden ze maar moeten zorgen dat ze geen wees waren of maw hoe haatdragend kan een mens zijn tov totaal onschuldige wezen of kinderen die geboren werden bij kinderverwaarlozers

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 16:55.
Oud 29 augustus 2008, 16:53   #52
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
als er een grondwet stipuleerd
Veel heb jij niet aan je onderwijs gehad.
Oud 29 augustus 2008, 16:56   #53

Standaard

Citaat:
Veel heb jij niet aan je onderwijs gehad.
weer ben je niet in staat meer te produceren dan een ad hominem reactie

het feit dat ik je als ongeschoolde bovendien nog moet uitleggen dat deze draad niet over mijn persoon handelt maar over een onderwerp ( en dat jouw mening over mij dus totaal niet relevant is ) zegt mij genoeg over jouw scholingsgraad en wat jij aan je onderwijs hebt gehad

je hebt er flink foutloos leren schrijven maar zelf nadenken dat ben je er overduidelijk afgeleerd

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 17:00.
Oud 29 augustus 2008, 16:58   #54
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een typische rome reis, wat ik als 6de jaars student zalig vond, mag dus niet meer, omdat het rond de 400-500 euro zou kosten ?

PS: De grondwet zegt niks over schoolreizen.
De maximumfactuur is in ieder geval belachelijk laag: 360 euro voor de gehele basisschoolperiode (6 jaren !), dat is 60 euro per jaar voor alle uitstappen, zwembeurten, bosklassen, enz. Gewoon niet realistisch eigenlijk, zeker met de inflatie. In 'mijnen' tijd gingen we van het derde tot het zesde leerjaar elk jaar een weekje weg (bos, zee, heide, ardennen) + nog 4 of 5 daguitstappen en elke twee weken zwemmen. Ik denk dat de weekverblijven, mijn ouders betaalden toen uiteraard, dus ik vergis mij misschien, ongeveer een 2000 frank kosten voor alles (eten, overnachting, uitstappen, zakgeld kinderen). Me dunkt toch een democratische prijs (ik spreek over de periode begin jaren negentig). Dat zou zelfs nu omgerekend al 50 euro zijn, wat nog maar impliceert dat je nog maar 10 euro over hebt voor al de rest. En dan zwijg ik nog van de inflatie die er ondertussen te beurt is gevallen. Gewoon onmogelijk dus om daar zaken mee te organiseren. Ik vrees dus dat de gouden tijd van elk jaar een weekje weg + andere uitstapjes zo stilaan aan het verdwijnen is. En laat dat nu net hetgene zijn waar ik in de lagere school de beste herinneringen aan heb bewaard.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 16:58   #55
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
volgens tavek zijn redenering zouden bvb wezen dus ook geen recht hebben op onderwijs - gezien zij geen ouders hebben die dat onderwijs kunnen betalen - hadden ze maar moeten zorgen dat ze geen wees waren of maw hoe simpel kan een mens zijn ?
Jouw logica is van dezelfde kwaliteit als je spelling.

Het is niet omdat Tavek niet expliciet "of voogd" in zijn betoog vermeldt, dat men daaruit redelijkerwijs kan concluderen dat hij onderwijs aan wezen wil ontzeggen.
Oud 29 augustus 2008, 17:00   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
tavek je wilt de verkeerde mensen straffen

1. er bestaan idd veel ouders die zonder zin voor verantwoordelijkheid toch aan kinderen beginnen - dat geldt echter net zo goed voor rijke ouders die hun kinderen door de meid laten opvoeden omdat ze zelf altijd moeten werken werken werken en dus hun kinderen verwaarlozen voor hun werk en hun carriere. ik ben in ieder geval voorstander van wetgeving die kinderverwaarlozing dmv negatie en te weinig aandacht besteden strafbaar stelt ( waarbij de ouders hiervoor worden gestraft en niet de kinderen )

2. ik dacht echter dat we onze eigen ouders in ieder geval niet bewust kiezen en dat we het maar moeten doen met diegenen die ons toevallig op de wereld gezet hebben en dus mag je kinderen wiens ouders een verkeerde keuze hebben gemaakt daarvoor nooit straffen - dat wel willen doen is een vorm van tribaal collectief denken waarbij de zonden van de voorvaderen worden toegerekend aan de huidige generatie - iets dat verwerpelijk en primitief is en een gedachte waarvoor je je dus zou moeten schamen als burger van dit "beschaafde" land.
We vinden nog common ground King

Ik ben ook een enorme voorstander van "alle kinderen zijn gelijk"-idee. Arm, rijk, maakt niet uit, de kansen aan de start moeten hetzelfde zijn. Maar men moet niet verwachten dat men allemaal op het gelijke moment met de gelijke winst aan de eindstreep komen. Snap je wat ik bedoel ?

Maak het hoger onderwijs gevoelig duurder. Maar introduceer beurzen. Slimme kinderen die hard werken moeten beloond worden, en kunnen zo kosteloos studeren. Het maakt niet uit of ze arm en rijk zijn. Luilakken die hun voeten er aan vegen, moeten er zo financieel uit gezift worden, zodat deze de arbeidsmarkt in worden gedwongen. De dag van vandaag zijn er massas studenten die op kosten van ma, pa en vooral de staat een jaartje gaan feesten in leuven, gent of antwerpen. Verspild belastingsgeld.

De kansen aan de start moeten gelijk zijn, maar aan de finish moet er een verschil zijn.
Oud 29 augustus 2008, 17:02   #57

Standaard

Citaat:
Jouw logica is van dezelfde kwaliteit als je spelling.

Het is niet omdat Tavek niet expliciet "of voogd" in zijn betoog vermeldt, dat men daaruit redelijkerwijs kan concluderen dat hij onderwijs aan wezen wil ontzeggen.
als hij kinderen die geboren zijn bij kinderverwaarlozers hiervoor wilt straffen dan komt dit in essentie op hetzelfde neer als wezen willen aanrekenen dat ze wees zijn

weer is het natuurlijk wel vereist om na te denken om dergelijke gedachtengang te kunnen vatten

als je blijft oefenen dan zal het vast wel lukken
Oud 29 augustus 2008, 17:03   #58
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
volgens tavek zijn redenering zouden bvb wezen dus ook geen recht hebben op onderwijs - gezien zij geen ouders hebben die dat onderwijs kunnen betalen - hadden ze maar moeten zorgen dat ze geen wees waren of maw hoe haatdragend kan een mens zijn tov totaal onschuldige wezen of kinderen die geboren werden bij kinderverwaarlozers
Wezen zullen in mijn systeem meer als genoeg kansen krijgen. Als ze werken, zich inzetten, kunnen ze kostenloos studeren.

Het iedereen is gelijk idee werkt niet als het op hoger onderwijs aankomt. Kijk maar eens naar waar we de topscholen terugvinden (VS).
Oud 29 augustus 2008, 17:06   #59
Tavek
Banneling

Standaard

Laten we het zo zeggen: de kwaliteit van eerstejaars, en vooral hun mentaliteit, aan de hogescholen en universiteiten in ons land, is bedroevend. Het is net losgelaten wild dat de unief meer ziet als feesje bouwen dan als een deftige kans op een mooi diploma en een toekomst. Ahja, de staat dokt toch voor de kost hiervan....
Oud 29 augustus 2008, 17:06   #60

Standaard

Citaat:
We vinden nog common ground King

Ik ben ook een enorme voorstander van "alle kinderen zijn gelijk"-idee. Arm, rijk, maakt niet uit, de kansen aan de start moeten hetzelfde zijn. Maar men moet niet verwachten dat men allemaal op het gelijke moment met de gelijke winst aan de eindstreep komen. Snap je wat ik bedoel ?

Maak het hoger onderwijs gevoelig duurder. Maar introduceer beurzen. Slimme kinderen die hard werken moeten beloond worden, en kunnen zo kosteloos studeren. Het maakt niet uit of ze arm en rijk zijn. Luilakken die hun voeten er aan vegen, moeten er zo financieel uit gezift worden, zodat deze de arbeidsmarkt in worden gedwongen. De dag van vandaag zijn er massas studenten die op kosten van ma, pa en vooral de staat een jaartje gaan feesten in leuven, gent of antwerpen. Verspild belastingsgeld.

De kansen aan de start moeten gelijk zijn, maar aan de finish moet er een verschil zijn.
tuurlijk snap ik wat je bedoelt maar ik vind je vaak niet erg consequent

laat ik het zo zeggen - niets moet gratis zijn maar kansen moeten wel gratis zijn - kansen om rijkdom te maken , een zaak te starten , een opleiding te volgen

en om dit te garanderen is het noodzakelijk dat het grondwettelijk recht op kosteloos onderwijs gegarandeert blijft en dus niet wordt uitgehold met totaal niet terzake doende debatten over een maximumfactuur

alleen gratis onderwijs kan garanderen dat iedereen gelijke kansen krijgt en dus letterlijk gratis of noem het voor mijn part kosteloos onderwijs en het was ook precies met die bedoeling dat destijds dit artikel in onze grondwet werd opgenomen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be