Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 19:07   #41
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Metallica was net bezet voor de Ijzerwake, nu goed?

had Ramstein gevraagd
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:09   #42
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

't probleem met de Ijzerbedevaart is eigenlijk dat, in tegenstelling met vroeger, de Ijzerbedevaart van geen belang meer is. Door de Europese en Vlaamse subsidiëring als vredesdomein heeft men daar geld genoeg. En door de structuur van de VZW is die volledig in handen van Vlaamse primitieven. Enkele jaren terug werd zelfs een foto van een blond kindje geweigerd op de affiche vanwege te blond... zegt genoeg zeker?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:10   #43
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
had Ramstein gevraagd
Tja, 'Du riechst so gut'?
Oud 31 augustus 2008, 19:12   #44
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat heeft Metallica met de Ijzerwake te maken?
dat de Ijzerwake geen pretpark of een rockfestival is maar een herdenking. En met het stilaan verdwijnen van de symboliek van de Ijzer, neemt ook de motivatie af.
Oud 31 augustus 2008, 19:12   #45
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Tja, 'Du riechst so gut'?
het probleem zou zijn dat RTBF dan wellicht heel het nummer "Links zwo, links zwo, drei vier..." zou tonen met een close up van eenieder die bottines aanhad...
Oud 31 augustus 2008, 19:15   #46
Den Ardennees

Standaard

Soit, het feit dat de Ijzerwake nu al twee keer zoveel volk trekt als de bedevaart bewijst dat de Vlaamse Beweging nu op de Ijzerwake zit en door haar ook het meest wordt vertegenwoordigd. Dit is alleen maar goed nieuws!

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 31 augustus 2008 om 19:23.
Oud 31 augustus 2008, 19:19   #47
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Respectabel? 5.100 + 3.000 = 8.100 mensen.

8.100 mensen op de hele Vlaamse bevolking, dat is helemaal niets.
Uw cijfers bewijzen niets. Ikzelf zou normaal in Steenstrate geweest zijn.
Maar was door omstandigheden gehinderd. Normaal heb ik dan nog eens 5 man mee.
Trouwens over cijfers gesproken. Op de witte mars was 300 000 man, wil dat dan zeggen dat 9 700 000 belgen die niet aanwezig waren niet overtuigd waren van de standpunten van die betogers.
Oud 31 augustus 2008, 19:21   #48
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Soit, het feit dat de Ijzerwake nu al twee keer zoveel volk trekt als de bedevaart bewijst dat de Vlaams Beweging nu op de Ijzerwake zit en door haar ook het meest wordt vertegenwoordigd. Dit is alleen maar goed nieuws!
Ardy,

met die conclusie ben ik het niet eens. De Vlaamse Beweging is gelukkig een heel stuk groter dan dat. De Ijzerwake geeft aan dat er nog mensen zijn die organisaties als de Ijzerwake en het Zangfeest nog belangrijk vinden maar er is véél meer dan dat. Neem nu het internet maar. Nu ga ik de discussies met de Bubbers en C° niet afdoen als het summum van de Vlaamse Beweging maar ik denk niet dat de Vlaamsgezinde groep op dit forum massaal afzakt naar Steenstrate. Goed, ze zijn er maar niet massaal.
Oud 31 augustus 2008, 19:24   #49
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Ardy,

met die conclusie ben ik het niet eens. De Vlaamse Beweging is gelukkig een heel stuk groter dan dat. De Ijzerwake geeft aan dat er nog mensen zijn die organisaties als de Ijzerwake en het Zangfeest nog belangrijk vinden maar er is véél meer dan dat. Neem nu het internet maar. Nu ga ik de discussies met de Bubbers en C° niet afdoen als het summum van de Vlaamse Beweging maar ik denk niet dat de Vlaamsgezinde groep op dit forum massaal afzakt naar Steenstrate. Goed, ze zijn er maar niet massaal.
maar je zal toch moeten toegeven dat die politiek-correcte bobo's (Peeters, Anciaux etc...) op de weide in Diksmuide er nu niet aan kunnen voorbijgaan dat zij nu op het kleinste Vlaams-nationale feest zitten!
Oud 31 augustus 2008, 19:28   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar je zal toch moeten toegeven dat die politiek-correcte bobo's (Peeters, Anciaux etc...) op de weide in Diksmuide er nu niet aan kunnen voorbijgaan dat zij nu op het kleinste Vlaams-nationale feest zitten!
Als het zo in Diksmuide verdergaat, zal de Ijzerbedevaart stoppen te bestaan en dit bij gebrek aan deelnemers. Organisatoren en deelnemers zullen een andere hobby moeten vinden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:38   #51
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Historisch gezien klopt dit ook (zeker ten opzichte van het meer vrijzinnige Brussel/Wallonië) anders had men die letters niet gekozen alleen heeft dit niets met de locatie of tijd vandoen.
Ben je idioot of zo? Ik ben als vrijzinnige nog vaak genoeg naar de bedevaart geweest. Die mis erbij is voor mij folklore.

En als je wil weten waar dat AVVl-VVK vandaan komt dan koop je de knack van deze week. Krijg je meteen de geschiedenis mee. En als americaan of vlaming die moest sterven voor het vaderland zou ik het ook leuk vinden dat mijn graf gevandaliseerd werd door franstaligen. In die zin dat me desnoods de graven moest hercontrueren of hun stenen gaan hergebruiken om de poort voor de IJzerweide te maken. Willen we eens zoiets doen met de graven van weerstanders tijdens WO II? Het kot zou te klein zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 31 augustus 2008 om 19:45.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:41   #52
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Was er eigenlijk wat volk, op die bedevaart? Vorig jaar, zo herinner ik me, waren er een paar tiental hoogbejaarden en een klein groepje hopeloze jongeren in korte bruine broekjes.

Blijkbaar heeft dat evenement zijn beste tijd gehad. Jammer mocht het afgeschaft worden, want dan weten we niet meer wat de laatse mode is onder bruinhemden (enfin, bruimhemden blijven natuurlijk wel altijd de norm, maar het gaat toch ook over de sokken.)
Je bent helaas onwetend. Op de IJzerwake zal je uniformen zien. Op de IJzerbedevaart zijn die verboden.

Maar een slimme mens als jij weet het beter dan mensen die er zijn geweest, waarschijnlijk.

Televisiekijkend met de chips uit je bek hangend ben je waarschijnlijk beter ingelicht dan de soldaten in een oorlog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 31 augustus 2008 om 19:47.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:01   #53
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als het zo in Diksmuide verdergaat, zal de Ijzerbedevaart stoppen te bestaan en dit bij gebrek aan deelnemers. Organisatoren en deelnemers zullen een andere hobby moeten vinden.
Zware hobby, zo eens in het jaar.
Oud 31 augustus 2008, 20:02   #54
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik de berichtgeving las over de toespraak van de voorzitter van het Ijzerbedevaartcomité, Walter Baeten.

Hij spreekt over het finaal mislukt zijn van de Belgische federatie, over een afschaffen van het Brussels gewest en het integreren ervan in een Vlaamse deelstaat, met een erkende Franstalige minderheid in Brussel. Hij vindt dat er geen federale verkiezingen meer moeten gehouden worden en dat de deelstaten het voortouw in de staatshervorming moeten nemen.

En als dat stuit op een Franstalig "non", aldus Baeten, moet Vlaanderen met een eenzijdige Nederlandstalige meerderheid in kamer en senaat maar uit de Belgische federatie stappen.

Is dit hetzelfde Ijzerbedevaartcomité dat Vlaanderen de rug had toegekeerd? Vanwaar deze plotse ommezwaai? Dit had ik echt niet zien aankomen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF31082008_014
Naarmate er minder volk komt opdagen worden ze radicaler:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad:
Lage opkomst
Volgens secretaris van het IJzerbedevaartcomité Dirk Demeurie waren er 2.500 tot 3.000 mensen op de eigenlijke IJzerbedevaart in de namiddag, 2.000 mensen zouden een of meerdere van de activiteiten in de voormiddag bijgewoond hebben.

Jaar na jaar kalft het aantal aanwezigen af.
Ooit was er 30.000 man; de jongste jaren nog 2.500 tot 4.000. Ook de vernieuwde versie blijkt dus niet voor de grote ommekeer te zorgen.

BRON
De IJzerwake dan?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad:
De zevende IJzerwake in Steenstrate nabij Ieper trok zondag onder het motto 'Nu durven met Vlaanderen' zo'n 5.100 mensen.
BRON

Ik nam dezelfde krant om vergelijkbare cijfers te hebben)

Even vergelijken met een andere "gebeurtenis" vandaag:

(Het Nieuwsblad heeft nog geen bericht erover, GVA wel):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GVA:
31/08 Bijna 200.000 mensen bezoeken Antwerpse Cultuurmarkt
De Cultuurmarkt in Antwerpen is een ware voltreffer geworden, met dank aan het prachtige weer. Om en bij de 190.000 mensen kwamen zaterdag en zondag cultuur opsnuiven in het centrum van 't Stad.

Ieder jaar zakken massa's mensen het laatste weekend van augustus naar de Cultuurmarkt af om een beeld te krijgen van wat het komende cultuurseizoen te bieden heeft. Zaterdag werd de tweedaagse ingeleid met een stoet door de straten van Antwerpen.
Lees alles hier: BRON
"De rek" lijkt eruit te zijn, daar in de Westhoek...Jan en Marie Modaal zijn misschien gewoon niet meer geïnteresseerd in dat flamingantisch gedoe? De partijleden en hun familie en wie toevallig in de buurt is komen (misschien?)nog.

Of moet 't zijn:
Citaat:
Naarmate ze radicaler worden komt er minder volk opdagen.
????
IJzerbedevaart:2.500 tot 3.000 (hoeveel gratis transport legde NVA in?)
IJzerwake: 5.100 mensen (hoeveel gratis transport legde 't blok in?)

Hoeveel werden "vrijwillig verplicht"?

Citaat:
Wat vooral verbaast, is dat het aantal mensen die nog naartoe gaan zeer laag aan het worden is. 3.000 mensen heb ik gehoord. Als dit cijfer correct is, moet de Vlaamse Beweging zich serieuze vragen stellen.
Wie sprak daar over "folklore"?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Larie en apekool. De IJzerbedevaart en de IJzerwake zijn anachronistisch geworden. Uit de tijd. Diegenen onder u die dit nog niet beseffen zullen ook volgend jaar weer ontchoocheld zijn. Met uw 7500 man op meer dan 6.000.000 Vlamingen op beide manifestaties hebt u niet veel recht tot spreken, want u vertegenwoordigt niemand.
Inderdaad

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 augustus 2008 om 20:32.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:08   #55
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk klopt dat, maar dat stemt me daarom niet echt gelukkig. Uiteindelijk gloriëren ze daar wel aan een toren waar duizenden Vlamingen voor betaalden en die er buiten zijn gekeken.

Ik heb de trammelant nog meegemaakt rond de Ijzertoren (af en toe verschijnt daar nog een foto van waar je me op ziet) maar 't heeft niks opgeleverd alles samen. De Vlaamse Beweging is er pover uitgekomen en dat is tot op vandaag niet hersteld.
Oud 31 augustus 2008, 20:14   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
't probleem met de Ijzerbedevaart is eigenlijk dat, in tegenstelling met vroeger, de Ijzerbedevaart van geen belang meer is. Door de Europese en Vlaamse subsidiëring als vredesdomein heeft men daar geld genoeg. En door de structuur van de VZW is die volledig in handen van Vlaamse primitieven. Enkele jaren terug werd zelfs een foto van een blond kindje geweigerd op de affiche vanwege te blond... zegt genoeg zeker?
Larie en apekool. De IJzerbedevaart en de IJzerwake zijn anachronistisch geworden. Uit de tijd. Diegenen onder u die dit nog niet beseffen zullen ook volgend jaar weer ontchoocheld zijn. Met uw 7500 man op meer dan 6.000.000 Vlamingen op beide manifestaties hebt u niet veel recht tot spreken, want u vertegenwoordigt niemand.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:18   #57
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Amai, da's nog veel. De jaarlijkse zomer-barbecue in mijn parochie haalde net iets minder volk (ongeveer 1500).
Er zijn natuurlijk ook veel Vlaams-nationalisten die wegblijven wegens het hersenloos pacifisme dat ze daar preken.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:23   #58
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk ook veel Vlaams-nationalisten die wegblijven wegens het hersenloos pacifisme dat ze daar preken.
Stoere jongen precies?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:24   #59
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat de bedevaarten hun tijd hebben gehad? Waarschijnlijk wel. Maar dat betekent niet veel meer voor de Vlaamse Beweging.
Oud 31 augustus 2008, 20:26   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Of die misschien bang zijn ergens opmerkt te worden, zoals hier nog een apostel rondloopt onder de naam draagt van 'dè Apostel'. Maar de echte apostel, die was tenminste niet bang.

Laatst gewijzigd door system : 31 augustus 2008 om 20:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be