Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2008, 19:20   #41

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mss een rare vraag , maar geven jullie in die school ook "hulp bij stoppen" ???

Het lijkt me niet onredelijk dat men dan ook de rokende leerlingen een beetje begeleiding geeft om het stoppen (toch al tussen de lesuren) te steunen ...
Men moet daarom de leerlingen nog niet volkleven met nicotinepleisters, maar mss tijdens de pauze even samenkomen of zo ???
Inderdaad ... we zijn daar al enkele maanden geleden mee begonnen (met de voorbereiding). Hoofdzaak is hen te proberen motiveren om die sigaret te laten en hen duidelijk te laten merken dat het niet gemakkelijk is. Volgende week beginnen we aan een campagne dat vooral van de jongere zelf zou moeten komen. Door hen er actief in te betrekken (en niet alleen te sanctioneren bij overtreding) hopen we dat er een beweging en motivatie in gang komt waardoor ze zelf de stap WILLEN zetten.
Alleen weten we (volgens wetenschappelijk onderzoek dat we hebben opgezocht) dat de slaagkans eigenlijk minder dan 1 procent is.
We moeten het niet onder stoelen of banken steken dat, op die leeftijd, jongeren eigenlijk niet zoveel last hebben van die nicotinestok en als ze hun sigaretjes zelf rollen valt de prijs eigenlijk ook wel nog mee. In hun beleving hebben ze dikwijls meer te verliezen dan te winnen door er mee te stoppen. Maar we zijn nog maar begonnen en geven ons niet gewonnen.

Laatst gewijzigd door Karma : 4 september 2008 om 19:21.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 22:03   #42
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Al die bemoeizuchtigheden de dag van vandaag:

Waarom moogt ge nie paffen op de speelplaats of in een gescheiden rokersruimte? Daar kunt ge nie afkomen met passief-roken-argumenten maw ge schaadt er niemand mee buiten uzelf en als da een probleem is kunt ge ineens ook de MacDonalds, alcohol en alle frituren verbieden. Voor minderjarigen zou ik nog kunnen begrijpen dat het enkel is toegelaten mits schriftelijke toestemming van de ouders. Maar nu maken ze gewoon problemen waar er geen zijn. IK heb zelf nooit gerookt en heb mij nooit gestoord aan leerlingen/leerkrachten die op de speelplaats stonden te paffen of in een aparte rokersruimte. Al die ziekelijke betuttelingen van links en die noemen zichzelf dan "tolerant"
Oud 4 september 2008, 22:06   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht

Waarom moogt ge nie paffen op de speelplaats of in een gescheiden rokersruimte? Daar kunt ge nie afkomen met passief-roken-argumenten maw ge schaadt er niemand mee buiten uzelf en als da een probleem is kunt ge ineens ook de MacDonalds, alcohol en alle frituren verbieden. Voor minderjarigen zou ik nog kunnen begrijpen dat het enkel is toegelaten mits schriftelijke toestemming van de ouders. Maar nu maken ze gewoon problemen waar er geen zijn. IK heb zelf nooit gerookt en heb mij nooit gestoord aan leerlingen/leerkrachten die op de speelplaats stonden te paffen of in een aparte rokersruimte. Al die ziekelijke betuttelingen van links en die noemen zichzelf dan "tolerant"
Euh in mijn tijd mochten we ook niet roken.
Ik vind een serieuze verstrenging uiterst welkom.

Tijd dat jonge mensen eens kennis maken met de wereld zoals hij hoort te zijn.
Trouwens ik vind een lijfstraf zoals vroeger noodzakelijk terug.

Ge kunt er alleen maar flinker van worden.
Oud 4 september 2008, 22:08   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Wie zegt dat ik links ben ?

Ik ben gewoon van het soort dat irrationele gedrag van de mens, namelijk langzaam zichzelf vergiftigen omdat ze te zwak zijn om een verslaving tegen te gaan mag verhinderd worden door dwang.

Of denkt u dat rokers echt roken omdat ze er baat bij hebben ? Die gele tanden, die stank, die rokershoest, die gele vingers, die schrale huid, de 0-conditie, die piepende longen, de grote kans op vroegtijdige kanker....als een roker ook maar 1 hersencel had met karakter was ie al lang gestopt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 22:21   #45
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Ik ben gewoon van het soort dat irrationele gedrag van de mens, namelijk langzaam zichzelf vergiftigen omdat ze te zwak zijn om een verslaving tegen te gaan mag verhinderd worden door dwang.

Of denkt u dat rokers echt roken omdat ze er baat bij hebben ? Die gele tanden, die stank, die rokershoest, die gele vingers, die schrale huid, de 0-conditie, die piepende longen, de grote kans op vroegtijdige kanker....als een roker ook maar 1 hersencel had met karakter was ie al lang gestopt.
Iedere mens is vrij. Uw lichaam is uw bezit en nie da van de staat of de samenleving dus gij bepaalt zelf wa ge ermee doet. En die mythe dat rokers veel geld zouden kosten aan de gezondsheidzorg mag ook eens naar het rijk der fabelen worden verwezen: Een roker betaalt een veelvoud aan taksen zodat die medische kosten ruimschoots gecompenseerd worden + een roker leeft gemiddeld minder lang waardoor ze dus ook minder pensioen trekken= kassa kassa.

En wat verstaat u onder "baat"? Ik spendeerde vroeger bijv. heel veel tijd aan computer en gamen (een vorm van verslaving dus). Daar heb ik in principe ook geen baat bij dus moet er ne pipo van de regering hier komen binnestormen en mij verbieden van nog met de videogames te spelen? Persoonlijk weet ik zelf nie wa rokers fijn vinden aan zone stinkstok net zoals veel rokers zich afvroegen wa ik fijn vond aan die "infantiele" games. Dat niet-rokers moeten worden gevrijwaard van de schadelijke stoffen die rokers verspreiden ben ik het 100% eens maar er zijn nu eenmaal plaatsen (zoals openlucht of rokersruimtes) waar ze niemand storen en ik begrijp dan ook nie waarom da het nu opeens wel een probleem is.
Oud 4 september 2008, 22:25   #46
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Euh in mijn tijd mochten we ook niet roken.
Ik vind een serieuze verstrenging uiterst welkom.

Tijd dat jonge mensen eens kennis maken met de wereld zoals hij hoort te zijn.
Trouwens ik vind een lijfstraf zoals vroeger noodzakelijk terug.

Ge kunt er alleen maar flinker van worden.
ge bedoelt die schonen tijd waarin de leraar zelf een dikke sigaar stond te roken terwijl hij aan het lesgeven was?

En lijfstraffen is gewoon een vorm van zwakheid. Als ge uw kinderen/leerlingen alleen kunt doen luisteren door erop te motten dan zegt dat meer over u dan over die kinderen/leerlingen.
Oud 4 september 2008, 22:33   #47
Tavek
Banneling

Standaard

De dag van vandaag motten de leerlingen op de leerkracht.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 22:35   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ge bedoelt die schonen tijd waarin de leraar zelf een dikke sigaar stond te roken terwijl hij aan het lesgeven was?

En lijfstraffen is gewoon een vorm van zwakheid. Als ge uw kinderen/leerlingen alleen kunt doen luisteren door erop te motten dan zegt dat meer over u dan over die kinderen/leerlingen.
Tja en nee,
In den tijd dat de leraar nog eens een mot kon geven zonder vervolging, waren de leerlingen wat aandachtiger.
Zo zwak stonden ze dus niet.

Ik denk dat de leraar van vandaag een zwakke positie heeft.
Oud 4 september 2008, 22:47   #49
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In da geval mogen ze voor mijn part terugmotten.
Oud 4 september 2008, 22:50   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In da geval mogen ze voor mijn part terugmotten.
Gebeurde vroeger ook al eens.
Maar dan kwamen er nog meer straffen aan te pas.
Oud 4 september 2008, 22:51   #51
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja en nee,
In den tijd dat de leraar nog eens een mot kon geven zonder vervolging, waren de leerlingen wat aandachtiger.
Zo zwak stonden ze dus niet.

Ik denk dat de leraar van vandaag een zwakke positie heeft.
Ik begrijp ergens wel uw punt.
Als ge vroeger tegen uw ouders ging vertellen da ge straf had gekregen dan kreeg ge er nog eens straf bovenop van uw ouders.
De dag van vandaag gaat die ouder zijn beklag doen bij de schooldirecteur.
Maw, de slinger is teveel naar de andere kant aant gaan.

Maar in mijn secundaire schoolcarrière heb ik genoeg gevallen gezien van leerlingen die ten onrechte gestraft werden gewoon omdat de leerkracht een slechte dag heeft of omdat hij gewoon de pik had op bepaalde leerlingen. Dat de leerkracht een machtspositie heeft is okè maar volgens mij werd die positie vroeger veel te veel misbruikt en daar is dan gelukkig verbetering in gekomen.
Oud 5 september 2008, 22:08   #52

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ge 't verhinderd onder dwang ben ik voor, simpelweg omdat het dan verhinderd wordt maar ondertussen weet ik wel beter ... onder dwang wordt het gewoonweg niet verhinderd. Enkel met motivatie kan men enige vooruitgang boeken en verhinderen onder dwang versterkt dikwijls in de omgekeerde richting.

Citaat:
Da's een dooddoener hoor. Al die nadelige gevolgen ... dat raakt de koude kleren niet van een puber. Voor hem of haar is het veel belangrijker "er bij te horen" met of zonder gele tanden of piepende longen.
En roken ... da's bij uitstek het uitgangsbord van "stoer" omdat dit het toonbeeld is van "volwassen".
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 22:29   #53
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Als ge 't verhinderd onder dwang ben ik voor, simpelweg omdat het dan verhinderd wordt maar ondertussen weet ik wel beter ... onder dwang wordt het gewoonweg niet verhinderd. Enkel met motivatie kan men enige vooruitgang boeken en verhinderen onder dwang versterkt dikwijls in de omgekeerde richting.
In Singapore onder dwang met een fikse boete. Het werkt perfect.
Bv in de metro: No eating , No smoking. Fine: 50 dollars.

En het wordt stipt opgevolgd.

In USA is hoge snelheid op de weg verboden. max is denk ik 100 km/u.
Overtreders worden streng beboet. Iedereen houdt zich daaraan.

'Verboden te verbieden' dat is de ziekte van de Mei 68-ers.
De ziekte is ongeveer overwonnen.
Oud 5 september 2008, 22:32   #54
luc broes

Standaard

Citaat:

Da's een dooddoener hoor. Al die nadelige gevolgen ... dat raakt de koude kleren niet van een puber. Voor hem of haar is het veel belangrijker "er bij te horen" met of zonder gele tanden of piepende longen.
En roken ... da's bij uitstek het uitgangsbord van "stoer" omdat dit het toonbeeld is van "volwassen".
Karma nu moet ik je letterlijk gelijkgeven: roken is letterlijk een dooddoener;
Oud 6 september 2008, 07:01   #55
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Citaat:
Veroordeel dan meteen ook alle autobestuurders hé. Een uur joggen langs een autoweg resulteert in meer ongezonde stoffen in de longen dan een hele pak sigaretten en het fijn stof afkomstig van fabrieken is gewoon moordend want de longen elimineren die niet meer. Boeren ook meteen aan banden leggen want door het bemesten van het land wordt heel ons grondwater voorzien van giftige nitraten.
En wellicht ook verbieden dat Karma nonsens vertelt!
Waarom zou dit nonsens zijn?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 12:06   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere mens is vrij. Uw lichaam is uw bezit en nie da van de staat of de samenleving dus gij bepaalt zelf wa ge ermee doet.
...
Geldt dat dan ook voor dingen zoals leerplicht ???
Of hebt ge duidelijk niet genoeg nagedacht?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 12:08   #57
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Geldt dat dan ook voor dingen zoals leerplicht ???
Of hebt ge duidelijk niet genoeg nagedacht?
Naar mijn mening telt het ook daarvoor.
Niemand heeft te beslissen wat er zich in mijn kop afspeelt.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 12:15   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Naar mijn mening telt het ook daarvoor.
Niemand heeft te beslissen wat er zich in mijn kop afspeelt.
hmm ...

kandidaat immigrant: neen, ik zal mijn kinderen niet onderwerpen aan de leerplicht, ik vind dat ikzelf over hen mag beslissen.

bevoegde ambtenaar: verblijfsvergunning en visum geweigerd: betrokkene begrijpt niks van onze kultuur, onze wetten en onze gewoontes.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 6 september 2008, 13:04   #59
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Rookverbod op scholen voor min-18 jarigen, goed zo.
Maar dat ze dan ook drugdealers aanpakken.

De politiek-correcten hebben er zo iets van om op de kap van de rokers te zitten, maar dan drugs wel te 'gedogen.' Omgekeerde wereld.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 14:36   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jantje terug van de eerste schooldag van het eerste studiejaar:

vader: en Jantje, hebt ge ne goeie meester?
Jantje: Ja pa, hij slaat niet terug.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be