Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2008, 19:37   #41
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv Bekijk bericht
Ik zou je nog kunnen respecteren moest je dit durven zeggen ergens in Anderlecht of Borgerhout.... Ach ja.... het internet is toch een droom voor laffaards!!!

Omdat het organisatorisch simpeler is....... (hallal)
Wacht maar tot dat op de schoolrekening van U kinderen €5 EXTRA aangerekend word voor niet-hallal food.... Uw kinder zullen snel HALAL-vreten!!!
Waarom ga jij je gal niet spuwen in café "de leeuw van vlaanderen" of een soortgelijk oord ? Dus, wat uw eigen "moed" betreft zullen we maar zwijgen...Alhoewel, je zult daar minder uw leven riskeren als in door islamietische fantiekelingen bezette wijken of gebieden.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 19:41   #42
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

"Religie heeft geen plaats op de werkvloer. Punt."

En ook niet in de school. Of toch wel?
Stel dat ik een brave Christen ben en lid van een genootschap dat de overtuiging heeft dat God en Allah niet dezelfde zijn.
Dat is tegenwoordig een uitzonderlijke stellingname voor een Christen naar het schijnt. Vroeger keek men daar niet van op. Bijvoorbeeld:

++++++++
De Wederlegging van de Mahumetisterij (1622)
Hugo de Groot Grotius (1583-1645)
[...]

Alsoo daer is ontstaen een trotse wrede wet
Ontrent de roode zee door d’hand van Mahumed,
Seer vreemd van Christus leer, een spiegel dogh van ’t leven
Waer toe het Christendom sigh hadde toen begeven.

Dees’ Alcoransche wet, in ’t minst niet ootmoedigh
nogh lijdsaem, maer tot wraek genegen ende bloedigh,
maekt sonderlingh haer werk van ’t uitterlijk gelaet,
Als wesend’ ingestelt tot styvingh van den staet,
En den gemeenen man neemts’ uit de hand de boeken,
Jae op de straff van ’t lijf verbied sy t’onderzoeken.

Om nu te weten welk van beyde dese wetten Is beter,
wilt voor eerst op bey de brengers letten.[]
Den onsen was altijd heel reyn en vroom van leven,
Daer Mahumet heeft rooff en overspel bedreven."

++++++

Zelfs dat Allah een ordinaire maangod is, geloven wij niet. Volgens onze theologische stellingen kan het niet anders of die Allah is de Duivel himself. Welke overtuiging wordt gesterkt door de daden van die Mohammed waarmee het begon.

Zodoende kunnen ik en mijn kinderen geen halal eten want dat is aan de Duivel gewijd.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 19:45   #43
alvinvdv
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Waarom ga jij je gal niet spuwen in café "de leeuw van vlaanderen" of een soortgelijk oord ? Dus, wat uw eigen "moed" betreft zullen we maar zwijgen...Alhoewel, je zult daar minder uw leven riskeren als in door islamietische fantiekelingen bezette wijken of gebieden.
Kom ik regelmatig binnen om eens goed te lachen.....

Zitten dan zo'n sukkels die je tot in den treure drank trakteren......
(je moet ze wel symphatiek gaan vinden hé....)
alvinvdv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 19:47   #44
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Wij kunnen geen halal eten omdat ik en mijn kinderen FSM volgelingen zijn, en we enkel varkensvlees en bouletten eten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 19:49   #45
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mahalingam schreef:
"Religie heeft geen plaats op de werkvloer. Punt."

En ook niet in de school. Of toch wel?
Van mij mag godsdienst uit school ook geweerd worden.
Alhoewel er natuurlijk een verschil is. Het school is nu eenmaal de meetkundige plaats waar kinderen gebrainwashd worden, oa in de lessen godsdienst (maakt niet uit of het moslims, joden, protestanten, katholieken... zijn), les geschiedenis... Men richt zelfs door het leger betaalde schoolreizen in naar holocaustkampen.
En in deze optiek zou men alle brainwashing uit scholen moeten weren.

Laatst gewijzigd door Bob : 12 september 2008 om 19:51.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 19:49   #46
alvinvdv
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wij kunnen geen halal eten omdat ik en mijn kinderen FSM volgelingen zijn, en we enkel varkensvlees en bouletten eten.
IS FMS een in België erkende godsdiest???
Oud 12 september 2008, 19:52   #47
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv Bekijk bericht
IS FMS een in België erkende godsdiest???
Is dat nodig ? Komt in de richting van staatsgodsdienst.
Oud 12 september 2008, 19:55   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Is dat nodig ? Komt in de richting van staatsgodsdienst.
voor alvin is de godsdienstvrijheid blijkbaar beperkt tot door de staat "erkende" godsdiensten......

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 12 september 2008, 20:01   #49
alvinvdv
Banneling

Standaard

Citaat:
voor alvin is de godsdienstvrijheid blijkbaar beperkt tot door de staat "erkende" godsdiensten......
Oud 12 september 2008, 23:13   #50
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen

De bedrijven moeten gebedsruimtes voor moslims creëren, de hoofddoek moet overal toegelaten worden en het onderwijs voor buitenlanders moet tweetalig zijn (Nederlands én de moedertaal van het kind).

Deze drie beleidsvoorstellen lanceert Hannelore Goeman (VUB) als besluit van een onderzoek over tolerantie tegenover moslims.

Ze vergeleek de Amerikaanse stad Detroit, die de grootste moslimbevolking van de VS heeft, met Brussel. De bewuste maatregelen hebben in Detroit allemaal tot een betere integratie van moslims geleid, zo stelt ze. Maar ze voegt er aan toe dat de Amerikaanse moslims hoog opgeleid zijn en uit het Midden-Oosten komen, terwijl de Brusselse laag opgeleid zijn en uit landelijke streken uit Noord-Afrika komen.

BRON: GVA
----------------------

Vraagje: telt die dubbeltalige schoolopleiding enkel voor moslims? of moeten boeddhisten, christenen, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... die naar hier emigreren ook allemaal hun eigen scholen in hun eigen talen krijgen?

Elk bedrijfje zijn eigen aparte gebedsruimtes voor moslims, christenen, boeddhisten, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... ? of geldt dit enkel voor moslims?

Ben ik nu weer de enige die hier een duidelijke vorm van kolonisatie en toekomstige dhimmistatus in ziet?
Wie BETAALT DIE FLUT ONDERZOEKEN IN FEITE? (tolerantie tegenover moslims = onderwijs in het nederlands (officiele taal) + ARABISCH (universele moslimtaal zeker!)

Is er nog IEMAND die deze universiteitsratten ERNSTIG neemt?
*knip*
Gelieve dergelijke persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

De onnozele wereldvreemde trien, die, betaald met ons belastingsgeld, het aandurft zo'n complete onzin te verkopen, nl.: 'gebedsruimten voorzien in bedrijven'???

Waar gaat dit eindigen? Op het bedrijf moet gewerkt worden, religie moeten ze maar thuis bedrijven, maar niet op t werk. Dat is gewoon niet realiseerbaar. Trouwens, wat moeten diegenen die andere religie's dan in de plaats hebben?
Oud 13 september 2008, 05:04   #51
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Treurnis alom.
Hoe dom kunnen die politiek-correcten toch zijn?

Straks moet elk restaurant behalve een WC ook nog een mini-moskee bouwen?
En moeten er aparte eetruimtes gebouwd worden voor mannelijke en vrouwelijke eters?
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 05:59   #52
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!

Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 06:37   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.

Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte
het ziet ernaar uit dat je dan op den duur een heel congres centrum kan gaan afhuren!

Oud 13 september 2008, 07:04   #54
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
het ziet ernaar uit dat je dan op den duur een heel congres centrum kan gaan afhuren!
Het enige dat je moet afhuren is een paar C130's...
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 08:27   #55
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Circe, ik vind het verkeerd de indruk te willen wekken alsof iedere moslim het eens is met de conclusies en de voorstellen van de VUB. Ik vrees dat een aanzienlijk aantal daar eens ferm mee kan lachen.

Studies worden dikwijls besteld. Dat de politiek al eens studies besteld om een visie te bevestigen is niet zo uitzonderlijk. Enig idee wie de opdrachtgever was ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 08:39   #56
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Circe, ik vind het verkeerd de indruk te willen wekken alsof iedere moslim het eens is met de conclusies en de voorstellen van de VUB. Ik vrees dat een aanzienlijk aantal daar eens ferm mee kan lachen.
Uit welke posting krijg jij de indruk dat ik zou stellen dat iedere moslim het eens is met de conclusies en de voorstellen van die achterlijke pocokwieten van de VUB?

Citaat:
Studies worden dikwijls besteld. Dat de politiek al eens studies besteld om een visie te bevestigen is niet zo uitzonderlijk. Enig idee wie de opdrachtgever was ?
Geen idee. Wel ben ik er zeker van dat het Vlaams Belang er neit achter zal zitten.

Laatst gewijzigd door circe : 13 september 2008 om 08:40.
Oud 13 september 2008, 09:24   #57
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar het voornaamste: wat KOST dit een bedrijf wel niet? Al die verloren loonkosten, als je het allemaal samenrekend?
Oud 13 september 2008, 09:33   #58
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bidden, dat gebeurde toch buiten de diensturen ?
Oud 13 september 2008, 09:37   #59
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

De een of andere poco organisatie. Misschien de media eens nagaan die deze voorstellen in het daglicht plaatsen (en verdedigen) zoals de vrt.
Maar in alle eerlijkheid gezegd. Geloof niet dat ik één enkele moslim het voorstel als belachelijk, heb weten afdoen.
Oud 13 september 2008, 10:13   #60
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vreemd dat hier mensen zijn die beweren dat moslims niet de vraag stellen naar gebedsruimtes op het werk.
Want dit gebeurt wel. Daarvan bracht al jaren geleden de media verslag uit; in Italie kregen fabrieken de mogelijkheid om werkschema's aan te passen aan moslims die tijdens de werkuren wilden bidden in een hiervoor ingerichte ruimte, de aanpassing voor ruimte en mogelijkheid om te gaan binnen kwam vanuit de moslimgemeenschap.

In Brussel dacht ik ontstond ongeveer een jaar geleden ophef toen bleek dat de gebedsruimte aan de unief evolueerde naar een radicale moskee waar salafisten de plak zwaaiden.
En ook in Antwerpen speelt de discussie o.a bij bedrijven aan de haven.
Naar aanleiding van de vraag deed een bedrijf een onderzoek; er werd gevraagd aan moslims hun verzoek te motiveren en voor te stellen hoe ze dit dan zagen.
Ik had naar aanleiding van die nota van het bedrijf een gesprek met een aantal moslims.
Zij vonden dat dit moest kunnen omdat er in Vlaanderen vrijheid van religie is en het bidden tot een van de pijlers van het geloof behoort.
Ik stelde de vraag of dan niet iedere levensovertuiging recht had op een gebeds of bezinningsruimte; volgens hem was er vanuit andere levensbeschouwingen geen vraag naar.
En mocht dit wel zo zijn moest het bedrijf voor iedere overtuiging een ruimte inrichten. Een multifunctionele ruimte die door iedereen gebruikt kon worden zagen ze niet zitten; de aanwezigheid van symbolen die niet tot islam behoren waren een onoverkomelijke hindernis.

Ik vroeg ook hoe hij de praktische organisatie zag, want gebedsuren vallen iedere dag op een ander tijdstip.
Hoe plan je bijvoorbeeld en vergadering als je rekening moet houden met uren voor gebed die steeds anders zijn?
Voor mijn gesprekspartners mocht dit geen hindernis zijn; er is immers een Islamitische kalender die alle uren van gebed voor een heel jaar aangeeft dus kon je perfect door het raadplegen van de islamitische kalender vergaderingen plannen!

Ik stelde de vraag of een ruimte tot gebed niet misbruikt kon worden; broeders konden immers worden aangesproken op hun religieuze plicht; het gebed.
Hierop werd ongemakkelijk geschuiveld; volgens hen was dit geen misbruik; het was immers een plicht om broeders aan te sporen tot het gebed.

Naar aanleiding van dit gesprek ( de vraag kwam van salafistische moslims om die gebedsruimte in te richten) vond ik dat dit niet wenselijk was; die gebedsruimte vanwege het gelijkheidsprincipe en scheiding van kerk en staat.

Wanneer je aan de vraag van moslims tegemoet komt moeten bijvoorbeeld ook Boeddhisten en katholieken dezelfde mogelijkheden krijgen.
Een bedrijf kan geen vier tot vijf verschillende ruimtes aanbieden, een multifunctionele ruimte was nog bespreekbaar geweest maar de eis tot ruimte enkel voor moslims niet.

Er werd geen garantie geboden dat er geen druk zou worden uitgeoefend op moslims die geen gebruik van de ruimte wensten te maken; integendeel men beriep zich op de plicht om religieuze controle uit te oefenen en broeders aan te spreken op de verplichting als moslim om te bidden.

Bovendien kan het niet zijn dat de Islamitische kalender bepaald wat wanneer in een bedrijf wel of niet kan.
Om die redenen vond ik een ruimte niet wenselijk en ik kwam bijna op de brandstapel terecht toen ik mijn mening liet weten!
Zeggen dat een gedeelte van de moslimpopulatie dus daar niet mee bezig is overtuigt me enkel dat velen hier helemaal niet weten waar moslims wel of niet mee bezig zijn.
Het is een minderheid; zeker maar gebedsruimtes is ook een middel om hun interpretatie van islam aan anderen op te leggen.
We leven niet in een Islamitische samenleving; de verwachting dat een bedrijf de Islamitische kalender gebruikt om het bedrijfsleven naar te richten is het tegenovergestelde van integratie.
Bovendien waren de initiatiefnemers allemaal afkomstig uit fundamentalistische richtingen; lang niet iedere moslim deelde die vraag juist omdat velen helemaal niet vijf keer per dag het nodig vinden om te bidden.
Het maakt deel uit van de interne strijd tussen verschillende richtingen; een gebedsruimte stelt de interne discussie scherper en zet moslims die helemaal niet willen bidden tijdens de werkuren het mes op de keel.

Het is evenmin een misvatting dat de vraag om onderwijs in het Arabisch niet leeft.
Veel kinderen ongeacht origine moeten in hun vrije tijd naar een of andere koranschool verbonden aan een moskee of vereniging waar ze de koran van buiten leren opzeggen; in het Arabisch! In een andere taal is verboden.
Dus leren Turkse kinderen in hun vrije tijd teksten in het Arabisch; uiteraard zullen moslims toejuichen dat ook het Vlaams onderwijs die taal aanleert. Niet omdat ze thuis gesproken wordt ( Berbers spreken geen Arabisch) maar omdat het de taal van de koran is. Die nu in de vrije tijd moet worden aangeleerd.

Ja; vooral radicale organisaties pleiten voor hoofddoeken steeds en overal!
Niet omdat alle moslims vinden dat dit moet; zij vinden dit en leggen dit op aan alle anderen. Aan de samenleving; het beleid en andere moslims!
Hierana toegeven zal niet leiden tot integratie en is geen teken van verdraagzaamheid maar onwetendheid en onverschilligheid.Onwetendheid over het Islamitisch denken in zijn diversiteit en onverschilligheid omdat we zo de middelen geven tot religieuze en sociale controle .
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be