Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2008, 12:59   #41
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dit kan snel een doffe ellende gaan worden, gelijkend op het Amerikaans voorbeeld:

- fortis-geliëerde banken in moeilijkheden
- DNB voert de garantieregelingen uit over 1e en 2e €20.000 maar heeft zoveel geld niet
- extra geld wordt bijgedrukt, INFLATIE

Raar eigenlijk, dat de aankoop door Fortis van ABN, waar helemaal het geld niet voor bestaat, niet geblokkeerd is/wordt.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 28 september 2008 om 13:01.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 15:14   #42
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Vier opties blijkbaar:

Plan A is een volledigeovername door een kapitaalkrachtige bank, zodat zowel de twijfels over de solvabiliteit als de liquiditeit verdwijnen. En dan kom je automatisch terecht bij de weinige Europese banken die de kredietcrisis goed hebben doorstaan.

Plan B is een gedeeltelijke ontmanteling van Fortis. De verkoop van activa zoals de Turkse bankdochter of de Chinese verzekeringsactiviteiten is geen echte oplossing voor het dreigende liquiditeitsprobleem. Fortis heeft nu geld nodig en niet binnen drie maanden. Bovendien brengen deze activa te weinig geld op.

Plan C is een kapitaalinjectie van minstens 5 miljard euro, genre Warren Buffett. De voorkeur daarbij zou gaan naar een of meerdere investeerders uit de Benelux, al is ook een staatsfonds mogelijk. Maar de vraag is of zo'n grote som snel gevonden kan worden. Bovendien is het toegestaan kapitaal bijna uitgeput en is er geen tijd om groen licht te vragen aan de aandeelhouders.

Plan D is een nationalisatie van Fortis, waarna een gecontroleerde uitverkoop volgt. Maar Fortis is een binationaal bedrijf en heeft de overheid genoeg geld in kas?

(Bron: De Standaard)
Het wordt A:

Beste kansVolgens de krant maken het Nederlandse ING en het Franse BNP Paribas de beste kans. ING wilde daarop nog geen commentaar geven. Voor 22:00 uur zou Fortis met een reactie komen.
BankpootBNP Paribas zou in principe enkel geïnteresseerd zijn in de bankpoot en zou dan later de verzekeringstak aan een derde partij zoals Allianz, Generali of Axa kunnen doorverkopen.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 15:33   #43
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het wordt A:

Beste kansVolgens de krant maken het Nederlandse ING en het Franse BNP Paribas de beste kans. ING wilde daarop nog geen commentaar geven. Voor 22:00 uur zou Fortis met een reactie komen.
BankpootBNP Paribas zou in principe enkel geïnteresseerd zijn in de bankpoot en zou dan later de verzekeringstak aan een derde partij zoals Allianz, Generali of Axa kunnen doorverkopen.
Haha, "het vertrouwen terugwinnen" staat in de link. Vergeet dat maar mooi want er valt niets aan te vertrouwen en wie daarin trapt gaat mede failliet.

Dit is gewoon te groot, het gaat om meer geld dan zelfs een staatsbank voorradig heeft dus: gruwelijke inflatie en de belastingbetalers draaien op iets langere duur hiervoor op.
Oud 28 september 2008, 15:36   #44
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het wordt A:

laten we hopen dat het BNP wordt.

ING betekent een sociaal bloedbad in de belgische fortiskantoren.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 15:51   #45
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht

Ik denk niet dat ze "zulk" geld hebben, zelfs BNP niet.

Sociaal bloedbad .... overbezetting aan personeel? Dure managers?
Oud 28 september 2008, 15:57   #46
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht

Mee eens. Vooral Nederland heeft een concurrent nodig.

Een ING-Rabo duopolie laten ontstaan (door Fortis/ABN Amro aan ING te schenken) is onaanvardbaar.

Ik hoop dat BNP ABN-Amro meeneemt - anders vrees ik dat t Barclays zal worden (of een andere sjoemelaar bank vanuit Londen of Wall Street)

Laatst gewijzigd door Bertie : 28 september 2008 om 16:14.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 16:59   #47
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Dit kan snel een doffe ellende gaan worden, gelijkend op het Amerikaans voorbeeld:

- fortis-geliëerde banken in moeilijkheden
- DNB voert de garantieregelingen uit over 1e en 2e €20.000 maar heeft zoveel geld niet
- extra geld wordt bijgedrukt, INFLATIE

Raar eigenlijk, dat de aankoop door Fortis van ABN, waar helemaal het geld niet voor bestaat, niet geblokkeerd is/wordt.
Theoreotisch is dat misschien een oplossing. Doen alsof Fortis ABN-Amro nooit heeft gekocht. Dan heeft Fortis wellicht direct voldoende geld in kas en is het bedrijf gered maar ik vraag me af of het nog mogelijk is. De aandeelhouders hebben hun aandelen tegen X verkocht en Fortis is daarmee akkoord gegaan (en hebben de optie om het contract te annuleren toen ze nog de kans hadden) niet genomen. Als Fortis opeens zegt van sorry we kopen het niet wat wil dit dan zeggen voor de waarde van de aandelen van ABN-Armo. Niet dat de Nederlandse aandeelhouders van ABN-Amro mijn grootste zorg zijn maar volgens mij is dit niet evident. Gekocht is gekocht en getekend is getekend.

In zekere zin is het te gek voor woorden dat de grootste privé onderneming van het land voor een appel en ei dreigt verkocht te worden (om vervolgens doorverkocht te worden aan jan en alleman) omdat een paar grote égo's (gesteund door 95% van de aandeelhouders en grooste deel van de analysten en commentatoren) een onderneming kopen waarvoor ze het geld op dat moment nog niet hadden.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 28 september 2008 om 17:00.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:05   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ze "zulk" geld hebben, zelfs BNP niet.

Sociaal bloedbad .... overbezetting aan personeel? Dure managers?

Zowieso zullen er banen sneuvelen want een internationaal hoofdkwartier heeft Fortis niet meer nodig eenmaal het wordt overgenomen door een buitenlandse speler. Fortis zal hoogtens een regionaal bijkantoortje overhouden en dat betekent wellicht het verlies van een paar duizend banen. Mocht het ING worden komen daar wellicht nog eens een paar duizend banen bij in de lokale kantoren. Brussel wordt bij deze ook van de kaart geveegd als financiëel centrum. Ok het was al kleiner van Amsterdan en Parijs (en uiteraard Londen) maar nu blijft er quasi niets meer van over. Ook dat zal een nefaste invloed hebben en dat allemaal om één verkeerde aankoop.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 28 september 2008 om 17:05.
Oud 28 september 2008, 17:06   #49
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Ach, zolang de aandeelhouders maar juichen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:09   #50
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ach, zolang de aandeelhouders maar juichen.
Ik denk dat (trouwe) aandeelhouders van Fortis (en dat zijn veelal doorsnee Belgen) geen reden zullen hebben om te juichen. Hun aandelen zullen voor een appel en een ei verkocht worden om het "vertrouwen" te herstellen.
Oud 28 september 2008, 17:11   #51
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Stel dat-

ik aan het pensioensparen ben bij Fortus?

Kan ik dan genieten van mijn oude dag?

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 28 september 2008 om 17:11.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:13   #52
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Stel dat-

ik aan het pensioensparen ben bij Fortus?

Kan ik dab genieten van mijn oude dag?

De spaarrekeningen en beleggingen bij Fortis worden 100% gedekt door de regering dus dat is het probleem niet. Fortis heeft tot op dit moment nooit problemen gehad om zijn verklichtingen na te komen maar is in de problemen gekomen omdat er bij speculanten twijfel daarover bestaat.
Oud 28 september 2008, 17:13   #53
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik denk dat (trouwe) aandeelhouders van Fortis (en dat zijn veelal doorsnee Belgen) geen reden zullen hebben om te juichen. Hun aandelen zullen voor een appel en een ei verkocht worden om het "vertrouwen" te herstellen.
Hoe bedoel je, de Lippens zegt dat ze hem toejuichen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:14   #54
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:17   #55
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hoe bedoel je, de Lippens zegt dat ze hem toejuichen.

In zijn badkamer voor de spiegel?

Ik vermoed dat de rol van Lippens is uitgespeeld. Hij heeft gegokt (met de steun van de aandeelhouders) en verloren en we zullen daar een zware prijs voor betalen. Kleinde aandeelhouders, personeel, etc... Fortis is het equivalent van L&H X 10000.
Oud 28 september 2008, 17:22   #56
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In zijn badkamer voor de spiegel?

Ik vermoed dat de rol van Lippens is uitgespeeld. Hij heeft gegokt (met de steun van de aandeelhouders) en verloren en we zullen daar een zware prijs voor betalen. Kleinde aandeelhouders, personeel, etc... Fortis is het equivalent van L&H X 10000.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=108460
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:27   #57
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De spaarrekeningen en beleggingen bij Fortis worden 100% gedekt door de regering dus dat is het probleem niet. Fortis heeft tot op dit moment nooit problemen gehad om zijn verklichtingen na te komen maar is in de problemen gekomen omdat er bij speculanten twijfel daarover bestaat.
En waar haalt die regering dat geld vandaan? Dit is allemaal te GROOT, inflatie dus en belastingdruk.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 28 september 2008 om 17:28.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:28   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Wel als ze hun aandeel gekocht hebben aan 20€ (en dan zijn we nog optimistisch) en ze zullen het moeten verkopen an 5€ dan vermoed ik niet dat ze het leuk zullen vinden. Lernout & Hauspie kon na het fiasco van L&H geen bakker of slager meer binnen in Ieper en ik vermoed dat dit voor Lippens het geval zal zijn maar dan in heel België. Nu gelukkig heeft de man wellicht personeel (die hopelijk voor hem geen aandelen Fortis gekocht hebben.)

Nu persoonlijk vond ik de overname as such geen slecht idee maar gezien de toestand hadden ze van de koop moeten afzien toen ze nog konden en dat hebben ze niet gedaan uit hoogmoed (en wellicht dat ze de irrationaliteit van de martkten onderschatten.)
Oud 28 september 2008, 17:35   #59
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar haalt die regering dat geld vandaan? Dit is allemaal te GROOT, inflatie dus en belastingdruk.
Lenen bij andere landen, centrale banken etc...... Sommige landen hebben nog gigantische reserves. Misschien dat een aantal bevriende olieboeren kunnen helpen (al dan niet na bemiddeling van het Belgisch koningshuis die goede contacten onderhoud met een aantal van hen ( naar het schijnt.)

In tegenstelling tot banken kunnen landen quasi niet failliet gaan (tenzij ge Mugabe als CEO hebt) en hebben ze altijd een vaste bron van inkomsten om de schulden af te betalen. Ik vermoed alleen dat de communautaire crisis (landen kunnen uiteraard wel splitsen en wat dan met de staatsschuld?) en de figuur Leterme ook niet bepaald in ons voordeel spelen.

Nu waarom ons bezighouden met de toekomst van de grooste private en Belgische werkgever van het land als we ons energie kwijt kunnen in zaken als BHV.
Oud 28 september 2008, 17:40   #60
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist waar ik naar toe wou gaan

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be