Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2008, 20:17   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Elke gelijkstroom motor kan werken als een dynamo.

Neme een accuboormachine, en zet er een set wieken op, en presto, er komt electriciteit uit. Als het toerental ok is, komt er het gewenste voltage uit.
Oud 23 oktober 2008, 20:48   #42
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Elke gelijkstroom motor kan werken als een dynamo.

Neme een accuboormachine, en zet er een set wieken op, en presto, er komt electriciteit uit. Als het toerental ok is, komt er het gewenste voltage uit.
Niet elke gelijkstroommotor bevat een permanente magneet en in het negatieve geval zul je een extra voorziening moeten maken voor een opstart-stroomimpuls.

De nieuwe borstelloze (traphulp)motoren bevatten ongetwijfeld electronica die misschien in dynamo-bedrijf niet inzetbaar is en waar ik bovendien zelf nog geen enkele ervaring mee heb.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 23 oktober 2008 om 20:48.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 06:36   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Niet elke gelijkstroommotor bevat een permanente magneet en in het negatieve geval zul je een extra voorziening moeten maken voor een opstart-stroomimpuls.
Een serie of parallel gewonden motor zal een voorziening nodig hebben om de veldwikkelingen te voorzien van elektriciteit.

Maar om het simpel te houden, een Permanent Magneet gelijkstroom motor is te gebruiken als dynamo.

Citaat:
De nieuwe borstelloze (traphulp)motoren bevatten ongetwijfeld electronica die misschien in dynamo-bedrijf niet inzetbaar is en waar ik bovendien zelf nog geen enkele ervaring mee heb.
De borstelloze permanent magneetmotoren behoeven een serieus stukje elektronica om de 3 stroomkabels op elkaar af te stemmen. Maar ook dit is an sich geen dik probleem. Ze zijn alleen iets efficienter dan de klassieke borstelmotoren.

Maar ik ben bang dat de kleinere gelijkstroom, permanent magneet motoren in de klasse "betaalbaar" allemaal hoogtoerig zijn. Laagtoerig is gewoon zeer inefficient als gelijkstroom motor van beperkte kracht en afmetingen.
Maar eigenlijk niks wat je met een tandwiel/ketting versnellingskastje niet kan oplossen.
Oud 24 oktober 2008, 08:08   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb wat op Net gekeken naar fotovoltaïsche panelen; niet veel aanbiedingen gezien en geen opgaaf van "rendement". Zelf wat gerekend naar Watts en oppervlakte, zag er (buitenmaten; lichtgevoelig oppervlak niet vermeld)

- 1 van 0.48 vierkante meter met 55W
- 1 van 0.99 vierkante meter met .... 85W,

dus kennelijk worden diverse rendementen nog doorelkaar aangeboden.

Ze stonden samen in 1 advertentie.

Anders dan voor "eilandbedrijf", dus autonome opstelling in omgevingen waar lichtnet niet bereikbaar of ongewenst is, geloof ik niet in kostendekkendheid.

Subsidie en zulk gesnor wil ik niet meerekenen want is prijsvervalsing, het verschil wordt betaald door degenen die er niet van profiteren.

Voor het zelfonderhoudend maken van bijvoorbeeld tuinvijvers, minimale voorzieningen aan een kampeerauto of huisje, lijkt het mij ideaal knutselspul maar dat wist ik een jaar of 20 geleden al.
======
Uiteraard. Het kan zeker wat aanvulling verzekeren; maar voor je echte baseload op je net te coveren, ga je tekort schieten.

Citaat:
Eigenlijk hoop ik meer materialen te leren kennen waarmee fotovoltaïsche elementen (makkelijk en ongevaarlijk) zelf te knutselen zijn, hopelijk uit afvalspul. Rendement hoeft dan niet hoog te zijn, gewoon meer oppervlak benutten. Tamelijk veel materialen geven een meetbare of in koptelefoon hoorbare reactie op lichtsterkteveranderingen.
Goh, zo onnoemelijk veel keuze is er niet. Je hebt alle mogelijke halfgeleidermaterialen uiteraard, en er wordt naarstig gewerkt op organische cellen, maar daar blijft het zowat bij.

Zolang je materiaal gebruikt waar je interne potentiaalverschillen kan creëren, en waar je elektronen niet linea recta terugvallen naar hun oorspronkelijke energielevels, kan je zonnecellen maken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 08:30   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een Asus EEEpc en derivaten gebruiken maar 36W en desondanks de kleine afmetingen een bruikbaar PCtje voor communicatiedoeleiden. Met wat randapparatuur en internetverbinding, 365 dagen/jaar 10 uur per dag actief. 300Kw/u?

LED verlichting gebruikt 99% minder stroom voor dezelfde lichtsterkte dan gloeilampen.(Spaarlampen en TL balken zitten rond de 85% minder). Reken .3Kw/u dag met spaarlampen= 125 Kw/u
Een A++ ijskast/diepvries combinatie voor 3 personen in een gezin heeft mits goed geplaatst heeft uiteindelijk maar een 280kw/u nodig.

Verwarming op aardgas, een moderne ketel heeft een piekverbruik van electriciteit van .5kw/u/ Stel 175 dagen verwarming nodig, met een gemiddelde van 2 uur per dag, da's 175Kw/u+ nog eens dit voor warm water.

6 wasmachine vullingen per week da's weer eens 300kw/u jaar.

1355Kw/u. Tjiens, als je niks anders doet, kan je dit opbrengen met 12m² zonnepanelen van een "aanvaardbaar type".

Doe daar nog eens een zonneboiler bovenop, die "koud water aan 50°C" leverd aan de wasmachine per wasbeurt (50l/per beurt) en je wint weer 50-100Kw/u .(dit is zeker zelf te bouwen)
Oud 24 oktober 2008, 08:40   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oeps, dubbel

Laatst gewijzigd door maddox : 24 oktober 2008 om 08:41.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 08:51   #47
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Een Asus EEEpc en derivaten gebruiken maar 36W en desondanks de kleine afmetingen een bruikbaar PCtje voor communicatiedoeleiden. Met wat randapparatuur en internetverbinding, 365 dagen/jaar 10 uur per dag actief. 300Kw/u?

LED verlichting gebruikt 99% minder stroom voor dezelfde lichtsterkte dan gloeilampen.(Spaarlampen en TL balken zitten rond de 85% minder). Reken .3Kw/u dag met spaarlampen= 125 Kw/u
Een A++ ijskast/diepvries combinatie voor 3 personen in een gezin heeft mits goed geplaatst heeft uiteindelijk maar een 280kw/u nodig.

Verwarming op aardgas, een moderne ketel heeft een piekverbruik van electriciteit van .5kw/u/ Stel 175 dagen verwarming nodig, met een gemiddelde van 2 uur per dag, da's 175Kw/u+ nog eens dit voor warm water.

6 wasmachine vullingen per week da's weer eens 300kw/u jaar.

1355Kw/u. Tjiens, als je niks anders doet, kan je dit opbrengen met 12m² zonnepanelen van een "aanvaardbaar type".

Doe daar nog eens een zonneboiler bovenop, die "koud water aan 50°C" leverd aan de wasmachine per wasbeurt (50l/per beurt) en je wint weer 50-100Kw/u .(dit is zeker zelf te bouwen)
Als je verbruik en je productie samenvallen wel ja
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 11:20   #48
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
............

De borstelloze permanent magneetmotoren behoeven een serieus stukje elektronica om de 3 stroomkabels op elkaar af te stemmen. Maar ook dit is an sich geen dik probleem. Ze zijn alleen iets efficienter dan de klassieke borstelmotoren.

Maar ik ben bang dat de kleinere gelijkstroom, permanent magneet motoren in de klasse "betaalbaar" allemaal hoogtoerig zijn. .............
Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben naar die traphulp-motortjes want ik vermoed dat die in het gebied tussen 100 en 500RPM draaien.
Oud 24 oktober 2008, 13:42   #49
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Econcern wil Belgisch windmolenpark bouwen

23 oktober 2008 - 15:25 / energie & milieu
Het Nederlandse bedrijf Econcern wil op 50 kilometer voor de kust van België een zeewindpark met drijvende windmolens bouwen. Het bedrijf maakte donderdag bekend hiertoe samen met partner Blue H TTR bij de Belgische autoriteiten een aanvraag te hebben ingediend.

Blue H TTR heeft de technologie voor de drijvende windmolens ontwikkeld. Volgens Econcern zijn drijvende turbines goedkoper dan conventionele zeewindmolens en kunnen deze in diepere wateren worden geplaatst. Naar verwachting is de technologie in 2013 klaar om te worden toegepast en kan dan worden begonnen met de bouw.

Het park dat Econcern wil bouwen moet een capaciteit krijgen van 600 megawatt. Daarmee kunnen ongeveer 600.000 huishoudens van stroom worden voorzien.

Bron: ANP

De aanvragen stromen maar binnen...

andere windmolenprojecten...

link: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...ht=windenergie

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 24 oktober 2008 om 13:53.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 15:49   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als je verbruik en je productie samenvallen wel ja
1355kw/u per jaar= gemiddeld 155W/u. Stel dat je 2 dagen in een 24V accu wil stoppen. Da's 310Ah. Da's nog te verhapstukken. 12 goedkope autoaccu's doen de job dan. Tof UPS systeempje, niks meer, niks minder.

Citaat:
Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben naar die traphulp-motortjes want ik vermoed dat die in het gebied tussen 100 en 500RPM draaien.
Als ik even naloop, en de constructie van de gekende traphulpmotor BionX bekijk is het een gewone grote doorsnee permanent magneet brushless motor.
http://www.greenspeed.us/bionx_motor_bike_kit.htm

Of de Sinclair C5 motor, die vertraagd is met een ingebouwde planetaire reductiekast.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 oktober 2008 om 15:57.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 16:35   #51
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
........... de Sinclair C5 motor, die vertraagd is met een ingebouwde planetaire reductiekast.
Ja, verdraaid; einde van een misverstand en ik had het op die foto kunnen zien: is gewoon snellopend met een vertragingsboxje. (NB: het is de philips polymotor italiana).

Dan denk ik, dat een dergelijk tandwielspulletje ook wel in de borstelloze traphulp-motortjes zal zitten ... ?

Ik zag ooit op Net een schema van een borstelloze motor waarin 3 transistors te zien waren ipv koolborstels; kan zo'n plaatje niet meer terugvinden.

Net zulke transistors vermoed ik ook in computer-ventilators; ik moet eens proberen of daardoorheen ook stroom naar buiten kan komen als ik de ventilator aanblaas.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 24 oktober 2008 om 16:36.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 12:39   #52
leo-rcc
Vreemdeling

leo-rcc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan denk ik, dat een dergelijk tandwielspulletje ook wel in de borstelloze traphulp-motortjes zal zitten ... ?
Ik ben vrij zeker van wel. Zeker als ze sensorloos zijn want anders zijn de startstromen van een borstelloze motor gigantisch. Hoe eerder ze van hun plek komen, hoe zuiniger ze zijn.
leo-rcc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 09:03   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leo-rcc Bekijk bericht
Ik ben vrij zeker van wel. Zeker als ze sensorloos zijn want anders zijn de startstromen van een borstelloze motor gigantisch. Hoe eerder ze van hun plek komen, hoe zuiniger ze zijn.
De echt dure traphulpen zijn reductieloos. Maar wel grote doorsnee-korte lengte. Maar waarschijnlijk zijn het dan wel sensormodellen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be